Gå til innhold

TEST: Dyson V11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tek.no elsker superlativer som lynhurtig ekstremt kraftig osv. Dette brukes i mange artikler.

 

Akkurat på en støvsuger hadde det vært fint å sammenligne med en vanlig god støvsuger i 1500 kr klassen. For hva er ekstremt bra sugekraft og alle store ord om dette? Betyr det like kraftig som en vanlig støvsuger, eller bare bedre enn vanlige håndholdte?

Endret av plankeby
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tek.no elsker superlativer som lynhurtig ekstremt kraftig osv. Dette brukes i de fleste artikler.

Akkurat på en støvsuger hadde det vært fint å sammenligne med en vanlig god støvsuger i 1500 kr klassen. For hva er ekstremt bra sugekraft og alle store ord om dette? Betyr det like kraftig som en vanlig støvsuger, eller bare bedre enn vanlige håndholdte?

 

V11 ligger på 185 aw.

 

Håndholdte og stående støvsugere ligger vanligvis under dette, mens vanlige bør ligge like over.

På en støvsuger uten en lang slange vil dette være svært bra.

Lenke til kommentar


 

 



Ingen har flere fans?
Kan man være fan av en støvsuger??
lol


 

 

- Javel, hvorfor ikke?
"Fan" betyr enkelt og greit at man liker noe.

Personlig har jeg lenge vært stor fan av Carlos Santana.
Er stor fan av Tracker-musikk.
Er stor fan av "Broken Sword"-Spiil-serien,
Er stor fan av "USS Saratoga" fra TV-serien "Space: Above and Beyond"

Kan dog også brukes i motsatt betydning...
Personlig er jeg ikke særlig fan av Make-Up.
Jeg er ikke fan av "Donald J. Trump".
Jeg er ikke fan av eddik i maten, om smaken av eddik blir for dominerende.
Jeg er heller ikke noe særlig fan av "Battlefield"-Spill-serien.

Det kommer an på vinklingen...
En kan enten være fan av "Dyson" som merke, eller fan av en spesifikk modell av produktene dems.
Til sammenligning...
En venn av meg, han er ikke direkte fan av "Peugeot" som merke.
Men han er stor fan av modellen "407(Sedan/Coupe)", mer spesifikt "Sport/Rally"-utgaven.

Så ja, man kan godt være fan av en støvsuger...


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Nå sliter jeg så mye med dette laveffekts-tullet vi har med kablede støvsugere at jeg prøver å skaffe en fulleffekts-maskin fra utlandet i stedet. For greit nok at noen har sånn og sånn undertrykk, klarer å plukke opp riskorn (jada, enhver families store problem er de jævla sekkene med jasmin og basmati som det stadig slår hull på) men det er også VOLUMET med luft som går gjennom, derav også hastigheten, derav evnen å faktisk få med seg urenhetene.

Nå er det slik at en ca 2000w maskin hadde ca 300-500w faktisk målt sugeeffekt ved " munnstykket" mens dagens maskiner har så lite i motoren (derav kanskje par hundre watt i faktisk effekt).

Hva i all verden som kan da være bra med en patetisk svak batteristøvsuger er rett og slett beyond me.

Jeg skal ha en maskin som suger malingen av parketten, som river flisene fra stuekjøkkenet, som kan rive av gulvlistene om man er uforsiktig. Så å si. Ikke noe batteridrevet tragedie for da kan jeg like greit koste.

Lenke til kommentar

Jeg syntes min dyson suger minst like bra som min 2000w støvsuger som i all hovedsak står i boden å samler støv :)

 

Hvorfor ikke sette på et vacummeter og ta noen målinger?

Vet du at suget er dårligst når man holder tett framfor slangen??

Den kutter ut å suge om det blir for mye motstand, så man må evt. fjerne denne funksjonen.
Lenke til kommentar

Jeg syntes min dyson suger minst like bra som min 2000w støvsuger som i all hovedsak står i boden å samler støv :)

 

 

Hvorfor ikke sette på et vacummeter og ta noen målinger?

Vet du at suget er dårligst når man holder tett framfor slangen??

Den kutter ut å suge om det blir for mye motstand, så man må evt. fjerne denne funksjonen.

Skaffet nylig en V11 her også, svært fornøyd, eneste som kunne vært litt bedre er batteritiden, men den er veldig god dersom man bruker "eco" funksjonen som funker fint på tregulv, bad, etc... Men jeg føler at på tepper så må man over på "boost" og da blir batteritiden kort.
Lenke til kommentar

Nå sliter jeg så mye med dette laveffekts-tullet vi har med kablede støvsugere at jeg prøver å skaffe en fulleffekts-maskin fra utlandet i stedet. For greit nok at noen har sånn og sånn undertrykk, klarer å plukke opp riskorn (jada, enhver families store problem er de jævla sekkene med jasmin og basmati som det stadig slår hull på) men det er også VOLUMET med luft som går gjennom, derav også hastigheten, derav evnen å faktisk få med seg urenhetene.

Nå er det slik at en ca 2000w maskin hadde ca 300-500w faktisk målt sugeeffekt ved " munnstykket" mens dagens maskiner har så lite i motoren (derav kanskje par hundre watt i faktisk effekt).

Hva i all verden som kan da være bra med en patetisk svak batteristøvsuger er rett og slett beyond me.

Jeg skal ha en maskin som suger malingen av parketten, som river flisene fra stuekjøkkenet, som kan rive av gulvlistene om man er uforsiktig. Så å si. Ikke noe batteridrevet tragedie for da kan jeg like greit koste.

 

Da vil du altså ha en Miele complete c3.

Denne er noe av det kraftigste du får, med sine 350 AW.

Men siden denne bruker en slange vil den være mindre effektiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fornøyd med min V10 . Har labrador og de fleste som har labrador vet hvor mye hår det dyret røyter?

Teppene og sofaen gikk som en lek og det falske gresset på balkongen har aldri sett grønnere ? Det var som natt og dag i forhold til vår gamle Phillips støvsugeren.

 

En ting er sugekraften, men det roterende hodet har og mye og si:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

«Dyson v11 har som sin forgjenger v10 en enorm sugekraft, og selskapet oppgir at støvsugeren kommer opp i rundt 79000 G«

 

Jeg tror Tek.no har misforstått litt. Dyson V11 har ikke enorm sugekraft selv om det står noen ubegripelig om 79000g. 79000g er (sentripital)kreftene som virker på støvpartiklene inne i syklonene. Sykloner er en type filtere som skille tyngre partikler fra luften ved å sende de inn i en spiral, hvor luften akselereres i stadig mindre sirkler slik at støvpartiklene «kastes av karusellen».

 

Edit: Flott artikkel om syklonfiltere https://savree.com/en/product/cyclone-separator-working-principle-dust-separator/

Endret av fsva
Lenke til kommentar

Da vil du altså ha en Miele complete c3.

Denne er noe av det kraftigste du får, med sine 350 AW.

Men siden denne bruker en slange vil den være mindre effektiv.

Denne effekten høres ut som løgn. Jeg beskylder ikke deg, selvfølgelig, men produsenten. Som jeg sa - prøvde flere, men må nok kjøpe noe skikkelig fra utlandet.

Lenke til kommentar

 

Da vil du altså ha en Miele complete c3.

Denne er noe av det kraftigste du får, med sine 350 AW.

Men siden denne bruker en slange vil den være mindre effektiv.

Denne effekten høres ut som løgn. Jeg beskylder ikke deg, selvfølgelig, men produsenten. Som jeg sa - prøvde flere, men må nok kjøpe noe skikkelig fra utlandet.

Det er nok ikke produsenten som kommer med effekten.

Effekten er fra vacuumsguide.com

Lenke til kommentar

Tek.no elsker superlativer som lynhurtig ekstremt kraftig osv. Dette brukes i mange artikler.

 

Akkurat på en støvsuger hadde det vært fint å sammenligne med en vanlig god støvsuger i 1500 kr klassen. For hva er ekstremt bra sugekraft og alle store ord om dette? Betyr det like kraftig som en vanlig støvsuger, eller bare bedre enn vanlige håndholdte?

 

Enig, høres ut som en 17-åring som har skrevet artikkelen.

Dyson suger  :lol:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er synd at de på batteri ikke har noen krav om merking slik de med ledning har.

 

Det som er interessant er hvor god Dyson er sammenlignet med en vanlig god støvsuger med C/D (A er best) merking på tepper. De koster omkring kr 1500.

Ellers så er Dyson fin til trange leiligheter der man vil gjemme den under seng eller sofa.

 

Det er litt viktig at en støvsuger tar litt i dybden på tepper og ikke bare løst støv på overflaten.

 

Ser på tekniske spesifikasjoner at det er sugeeffekt på 185 watt (maks styrke).

 

Nå er jo heller ikke denne testen av folk som kan noe om støvsugere, men mer teknonerder, som liker ting med batteri og display (ikke negativt ment å være teknonerd). Det er uten tvil en meget god trådløs støvsuger.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke produsenten som kommer med effekten.

Effekten er fra vacuumsguide.com

Dette er disproporsjonelt med at 2000+ watts sugere hadde ca 400-500w nyttig effekt dvs ca 1/4 virkninggrad og her er det plutselig en dobling.

Jeg har prøvd to nye (1-2 år gamle) maskiner og ble fint lite imponert, så jeg tror dissw tallene er suspekt.

Dette er subjektivt fra min side men bare til en viss grad - fordi "pre-ban" maskiner virket så mye bedre. Og til slutt er ikke tallene men resultatet som er interessant.

Lenke til kommentar

 

Det er nok ikke produsenten som kommer med effekten.

Effekten er fra vacuumsguide.com

Dette er disproporsjonelt med at 2000+ watts sugere hadde ca 400-500w nyttig effekt dvs ca 1/4 virkninggrad og her er det plutselig en dobling.

Jeg har prøvd to nye (1-2 år gamle) maskiner og ble fint lite imponert, så jeg tror dissw tallene er suspekt.

Dette er subjektivt fra min side men bare til en viss grad - fordi "pre-ban" maskiner virket så mye bedre. Og til slutt er ikke tallene men resultatet som er interessant.

AW handler lite om hvor kraftig motor det er på støvsugere, i watt, men heller hvor effektivt denne motoren kan utnyttes.

 

Man skulle tro moderne og mer effektive motorer, og andre løsninger, ville gi høyere sugekraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...