Gå til innhold

Anbefalte innlegg

TLDR; Lage hjemmeside helt fra bunn selv med kontaktinfo og portofolioer – en med videoprosjekter og en mer blogg-aktig hvor jeg kan publisere bilder på mer hobbybasis. Trenger både generell og rettet hjelp fra A til Å. Vil selvfølgelig oppdatere tråden med nettsidens fremgang.

 

Hei!

 

Jeg går medier og kommunikasjon, og jobber primært med film.  Ønsker derfor å lage min egen nettside – helt fra bunnen av. Ikke fordi det er det jeg får meste utbytte av i forhold til hva jeg ønsker å jobbe med – men tenker at det kan bli et morsomt prosjekt å drive med samt vise til. Jeg er liker best å jobbe med den visuelle delen, mens selve kodinga er litt tyngre. Til nå så har jeg laget en enkel side i HTML (med bittelitt CSS) som en del av første året i medier og kommunikasjon, usikker på om vi skal ha noe særlig i andre klasse. Her kommer noen av de første spørsmålene, trykk gjerne *legg til favoritt* hvis du ønsker å se videre og kanskje kan hjelpe med noe senere. Det settes utrolig stor pris på!

1: Har Adobe Dreamweaver på skolepcen, så kan bruke det eller noe annet gratis hvis det ikke er for store ulemper i forhold til å dra opp en laptop. Noen forslag?

2: Er HTML og CSS greit, eller burde jeg lære noe annet?

3: Har du noen generelle tips, begreper eller lignende å lese seg opp på? Ja takk! <3

Endret av L/-R~
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er HTML og CSS greit, eller burde jeg lære noe annet?

Er er ikke noen andre alternativer for (frontend) presentasjon.

 

Jeg er liker best å jobbe med den visuelle delen, mens selve kodinga er litt tyngre

<snip>

Har du noen generelle tips, begreper eller lignende å lese seg opp på?

Hvis ikke du har interesse av å lære koding (c#/.net, java, php o.l.) så er det liten grunn til å finne opp hjulet på nytt. Det finnes mange ferdige løsninger der ut. Å lære seg å lage en egen template/layout osv til ett CMS er trolig mer fornuftig å bruke tiden på, da blir det den visuelle delen du jobber med. Les deg opp på UI og UX i tillegg til html + css selvfølgelig. Avhengig av hva slags funksjonalitet du vil ha på siden så er det stor sannsynlighet for at du vil komme borti Javascript*. Å lære seg basis Javascript er nyttig, men i tillegg kan det være lurt å lære seg ett rammeverk som f.eks. Angular, Vue eller React.

 

Om du vil jobbe med koding i backend så er det mulig du også må lære deg noe om databaser og SQL, avhengig av hvilken funksjonalitet du vil ha. Skal du begi deg ut på dette så anbefaler jeg C# og .net core, er mye bra der. Da kan fort ett abonnement hos Pluralsight være nyttig, mange bra opplæringsvideoer der.

 

Avhengig av funksjonalitet så kan det å lage en nettside fra bunn av være ett ganske stort prosjekt som krever kunnskap om mye forskjellige: html, css, javascript + evt. frontend rammeverk (Vue, React ++), backend språk (C# osv) og evt. backend rammeverk (.net core, laravel ++), database® (f.eks. relasjonsdatabase og/eller NoSQL), sikkerhet og evt. andre tjenester og ting man ønsker/trenger å ta i bruk.

 

En god og gratis kode editor er Visual Studio code.

 

 

* Med Webassembly er det mulig å bruke andre språk som f.eks. C# og .net core Blazer.

Lenke til kommentar

Er er ikke noen andre alternativer for (frontend) presentasjon.

 

Hvis ikke du har interesse av å lære koding (c#/.net, java, php o.l.) så er det liten grunn til å finne opp hjulet på nytt. Det finnes mange ferdige løsninger der ut. Å lære seg å lage en egen template/layout osv til ett CMS er trolig mer fornuftig å bruke tiden på, da blir det den visuelle delen du jobber med. Les deg opp på UI og UX i tillegg til html + css selvfølgelig. Avhengig av hva slags funksjonalitet du vil ha på siden så er det stor sannsynlighet for at du vil komme borti Javascript*. Å lære seg basis Javascript er nyttig, men i tillegg kan det være lurt å lære seg ett rammeverk som f.eks. Angular, Vue eller React.

 

Om du vil jobbe med koding i backend så er det mulig du også må lære deg noe om databaser og SQL, avhengig av hvilken funksjonalitet du vil ha. Skal du begi deg ut på dette så anbefaler jeg C# og .net core, er mye bra der. Da kan fort ett abonnement hos Pluralsight være nyttig, mange bra opplæringsvideoer der.

 

Avhengig av funksjonalitet så kan det å lage en nettside fra bunn av være ett ganske stort prosjekt som krever kunnskap om mye forskjellige: html, css, javascript + evt. frontend rammeverk (Vue, React ++), backend språk (C# osv) og evt. backend rammeverk (.net core, laravel ++), database® (f.eks. relasjonsdatabase og/eller NoSQL), sikkerhet og evt. andre tjenester og ting man ønsker/trenger å ta i bruk.

 

En god og gratis kode editor er Visual Studio code.

 

 

* Med Webassembly er det mulig å bruke andre språk som f.eks. C# og .net core Blazer.

Takk så mye for god informasjon, og mye å se på videre. Har ikke tenkt til å finne opp hjulet på nytt - men lyst til å lage ett selv. Hvis jeg skjønner det riktig med koding av funksjoner kan jeg kanskje tenke meg å prøve å lage noen funksjoner selv - som mørk og lys modus med en knapp (derfor lage ett hjul selv, ikke finne det opp på nytt), mens med andre ting "klipp og lim". Er det det du og tenker på med "(c#/.net, java, php o.l.)"?

 

Jeg ønsker som sagt ikke jobbe med koding (eller tenker du på i dette prosjektet)?

 

Håper dette gjør det litt tydeligere, siden det åpenbart er en ny verden for meg. 

Igjen, tusen takk for godt svar! :)

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt til å finne opp hjulet på nytt - men lyst til å lage ett selv. Hvis jeg skjønner det riktig med koding av funksjoner kan jeg kanskje tenke meg å prøve å lage noen funksjoner selv - som mørk og lys modus med en knapp (derfor lage ett hjul selv, ikke finne det opp på nytt), mens med andre ting "klipp og lim". Er det det du og tenker på med "(c#/.net, java, php o.l.)"?

Litt oppklaring i begreper:

C#, Java, PHP osv er programmering språk, som kjører på serveren. I veldig enkel forstand brukes de til å lage funksjonalitet som tar i mot en forespørsel fra nettleseren, gjør noe og sender en respons tilbake. F.eks. innlogging på dette forumet: du/nettleseren sender brukernavn og passord til serveren, serveren kjører innloggingsprosessen og sender tilbake nødvendig data for å vise at du er innlogget eller at noe gikk galt.

Javascript er ett annet programmering språk som kjører primært i nettleseren (det kan også kjøres på server, men ser bort i fra det her). Javascript brukes til å gi mer funksjonalitet til en nettside, f.eks. hva skal skje når man trykker på en knapp. F.eks. ved å endre mellom lys og mørk modus kan man bruke javascript til å endre klasser på nødvendig html elementer.

 

Rammeverk (.net, Laravel, React, Vue osv) er på sett og vis en verktøykasse. De kommer med mye ferdig funksjonalitet som gjør at men ikke trenger å lage "alt" på nytt og gjør livet til en utvikler generelt mye bedre og/eller enklere.

 

Det finnes også verktøy for å forbedre skriving av css: Sass og Less er to jeg vet om.

 

Jeg ønsker som sagt ikke jobbe med koding (eller tenker du på i dette prosjektet)?

 

Tenker på i dette prosjektet. Før du begynner med noe er det viktig at du finner ut av hvordan siden skal være og hvilken funksjonalitet som skal være der og spesifikt hva du ønsker å gjøre, slik at du fokusere på å lære deg det som er nødvendig for å oppnå det du trenger. For meg ser det ut til at du bør/vil fokusere på frontend (det som skjer i nettleseren). Da er det html, css og javascript som gjelder. Så finner du ett passende CMS (content management system) som f.eks. Wordpress (dette er veldig populært, men har en del svakheter. Flere hosting leverandører har funksjonalitet som gjør at dette blir installert for deg ved å trykke på en knapp), og lærer deg hvordan du bruker det og hvordan det kan tilpasses til ditt behov. Da unngår du hele server/backend delen ved å "ta i bruk ett ferdig hjul".

 

Tror du kommer til å gape over for mye hvis du skal kode backend delen selv, men det avhenger av hvordan du vil ha det og funksjonalitet. Det er mer enn nok å sette seg inn i frontend delen for å få en god nettside. Så kan man heller begynne med backend delen senere. Når man har lært ett programmeringsspråk så er det mye enklere å lære språk nr 2, 3 osv.

Lenke til kommentar

Tror du kommer til å gape over for mye hvis du skal kode backend delen selv, men det avhenger av hvordan du vil ha det og funksjonalitet. Det er mer enn nok å sette seg inn i frontend delen for å få en god nettside. Så kan man heller begynne med backend delen senere. Når man har lært ett programmeringsspråk så er det mye enklere å lære språk nr 2, 3 osv.

 

Du har helt rett i det. Da blir det (som du sier) HTML, CSS og javascript. Til nå har jeg kun brukt de to førstnevnte, hva tenker du at jeg burde bruke Javascript til? Tenkte å bruke HTML primært (eneste grunn er at det er det jeg har brukt før..). Alt backend finner jeg da ferdig løsning for (altså selve kalkulatorens komponenter, mens det visuelle gjør jeg selv). 

 

Ett eksempel - hvis jeg ønsker å legge inn for eksempel Filemail - legger jeg da inn koden (i hva nå enn som er rett sted) og integrerer det blant resten av siden som jeg vil ha det - som å henge opp en kalkulator mens regnestykket tar noen andre seg av, med løsningen som alt eksisterer?

Igjen tusen takk for svar - det hjelper virkelig!

Lenke til kommentar

Jeg støtter litt det andre sier her: Du har trolig mer nytte av å starte med et rammeverk, innholdssystem etc. (som til eks. WordPress) til å begynne med. Da kan du lære både PHP, JavaScripts, CSS og HTML - uten å måtte finne opp hjulet på nytt.

 

Samtidig har du en funksjonell nettside underveis som du kan utvikle videre.

 

 

I WordPress kan du bygge både temaer, utvidelser (plugins) og andre tilpasninger - da har du mer enn nok å sette fingrene i.

 

Ta en titt på wpologi.no om du trenger veiledning for å komme i gang med WordPress.

Lenke til kommentar

Igjen, tusen takk for svar alle sammen. Nå begynner det å bli en god del klarere på hvor jeg skal starte, og hvordan jeg vil gjøre dette. Når jeg tenker over det har jeg faktisk brukt WordPress før, i kunst og håndverk i åttende klasse hvor læreren tvang oss til å blogge om prosjektene..

Men, jeg har fortsatt noen spørsmål/kommentarer. :D 

 

Er det noe "galt" i å lage nettsiden (statisk?) i HTML (med CSS) for å kunne skrive selv, vs bare å trykke på noen knapper i WordPress? Ønsker som sagt å gjøre det mer selv, og frontend kan jeg vel lage selv, da det "kun" er det visuelle, ikke så mye mekanisme bak? Har ikke noe behov å ha en ferdig nettside kjapt, kan fint være klar nok om ett halvt eller helt år. 

Lenke til kommentar

Igjen, tusen takk for svar alle sammen. Nå begynner det å bli en god del klarere på hvor jeg skal starte, og hvordan jeg vil gjøre dette. Når jeg tenker over det har jeg faktisk brukt WordPress før, i kunst og håndverk i åttende klasse hvor læreren tvang oss til å blogge om prosjektene..

Men, jeg har fortsatt noen spørsmål/kommentarer. :D

 

Er det noe "galt" i å lage nettsiden (statisk?) i HTML (med CSS) for å kunne skrive selv, vs bare å trykke på noen knapper i WordPress? Ønsker som sagt å gjøre det mer selv, og frontend kan jeg vel lage selv, da det "kun" er det visuelle, ikke så mye mekanisme bak? Har ikke noe behov å ha en ferdig nettside kjapt, kan fint være klar nok om ett halvt eller helt år. 

 

Her lærer du alt gratis: https://www.freecodecamp.org/

 

Du kan stoppe når du kommer til Javascript om du ikke har noen interesse av det.

Lenke til kommentar

Er hovedmålet å lage selv siden så innhold kommer i andre rekke?

Selvsagt ingenting i veien å gjøre dette på "gamle" måten, bare slår meg den knappen du nevner lenger opp fikses på et par sekunder i moderne drag-and-drop løsninger hvor linker til feks en side 2 i sort.

Lenke til kommentar

Er hovedmålet å lage selv siden så innhold kommer i andre rekke?

 

Selvsagt ingenting i veien å gjøre dette på "gamle" måten, bare slår meg den knappen du nevner lenger opp fikses på et par sekunder i moderne drag-and-drop løsninger hvor linker til feks en side 2 i sort.

Nå er hovedmålet å lage siden, men senere kommer innholdet av seg selv. Den skal fungere som en hjemmeside med portofolio og kontaktinfo samt ett slags bildegalleri. Den blir på en måte mye av det samme som på LinkedIn. Så det er både hobbyprosjekt nå, samt mer fremtidsrettet mot flere frilansjobber og andre prosjekter innen film.

Men da ser det ut til at jeg lager siden i HTML og css. Så blir det å bruke CMS etterhvert, og andre funksjoner jeg vil ha implementerer jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du ikke egentlig ønsker å lære deg alt som trengs for dette (det er en grunn til at dette er egne fagområder), ville jeg vurdert å enten bare gjøre det i HTML/CSS eller bruke et verktøy som https://jekyllrb.com – statiske sider er meget undervurdert og er nesten alltid et bedre valg enn CMS løsningene som eksisterer i dag, om du har noe teknisk innsikt og ønsker å gjøre litt ting selv.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke egentlig ønsker å lære deg alt som trengs for dette (det er en grunn til at dette er egne fagområder), ville jeg vurdert å enten bare gjøre det i HTML/CSS eller bruke et verktøy som https://jekyllrb.com – statiske sider er meget undervurdert og er nesten alltid et bedre valg enn CMS løsningene som eksisterer i dag, om du har noe teknisk innsikt og ønsker å gjøre litt ting selv.

Det er det det ser ut til at det blir og. Er i gang med siden, men nå er det mest repetisjon av det jeg har gjort tidligere. Er jo som vi har funnet ut av, og sagt mest interessert i å ta det i HTML, css og (eventuelt) JavaScript selv, mens annet som går utenom bruker jeg ferdige løsninger for. Hvis jeg sluttresultatet blir like bra eller bedre kommer nok siden til å være statisk inntil jeg ser ett behov. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...