Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ruter falsk bilett


Evenhumm

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva ruter mener med falsk billett? Anses det som falsk billett å reise med studentrabatt uten å være student? Har aldri opplevd at de sjekker det så har reist en stund med det nå, dvs intill jeg ble tatt i kontroll forrige mnd og tenkte å bare betale gebyren i posten, men fikk aldri gebyret og ruter insisterer på at jeg skal komme ned til den med studentbevis for å annulere gebyret. Er litt skeptisk siden de sikkert kan se hvor mange studenbilleter jeg har kjøpt og derfor kanskje gi meg mer gebyr/si at jeg har falsk billett  :(

Endret av Evenhumm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, studentbillett er ikke falsk billett. Falsk billett er en billett som du selv har laget. Forfalsket billett er en billett som du har endret, typisk ved å få studentbilletten til å fremstå som voksenbillett. Ved elektroniske billetter blir det fort vanskelig å skille mellom falsk og forfalsket billett, men reglene er jo de samme for begge.

 

Reiser du med billett du ikke oppfyller vilkårene for, så reiser du uten billett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Falsk billett er når du lager ein billett som skal framstå som ekte eller når du gjer endringar på ein ekte billett.

Som f.eks. ved å sjølv lage ein billett, eller ved å endre varigheita på ein enkeltbillett slik at den framstår som f.eks. ein periodebillett.

 

Det å ikkje kjøpe billett, eller kjøpe billett som ikkje gjeld for deg er det same som å ha ugyldig billett.

 

 

Det som ruter nok prøver på i dette tilfellet er å framstå som imøtekomande der du ved å vise fram eit studentbevis skal sleppe å få gebyr, samtidig som at dei har baktanken med at dei kan anmelde deg for dokumentforfalskning dersom du prøver å lure ruter ved å vise fram falskt studentbevis eller eit studentbevis som du ikkje kvalifiserer til som om det var ekte.

Lenke til kommentar

Forfalskning reguleres av Ruters reisevilkår pkt. 7:

 

7. Falsk, forfalskning og andre straffbare forhold

En passasjer som reiser med en falsk eller forfalsket billett ilegges en forhøyet tilleggsavgift og billetten blir inndratt. Å reise uten gyldig billett, lage falsk eller forfalske en billett er straffbart. Forholdet kan bli anmeldt til politiet. Passasjerer som utviser annen straffbar adferd kan bli anmeldt.

Falsk betyr en billett som ikke er ekte. Forfalskning er det å skape en falsk billett.

 

Den som reiser med studentrabatt uten å ha krav på det reiser med ekte billett som er utstedt på feilaktig grunnlag (iht Ruters vilkår blir dette en "ugyldig billett"). Det er bedrageri, ikke billettfalsk, og således strengt tatt et alvorligere forhold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

en som reiser med studentrabatt uten å ha krav på det reiser med ekte billett som er utstedt på feilaktig grunnlag (iht Ruters vilkår blir dette en "ugyldig billett"). Det er bedrageri, ikke billettfalsk, og således strengt tatt et alvorligere forhold.

Uff, mulig ruter blir enda mer sinna på meg ? litt rart at å kjøpe ugyldig billett er alvorligere en å bevisst forfalske en billett

Lenke til kommentar

Vel du har jukset og blitt tatt, du er vel såpass oppegående at det vet du tok en risiko, forhåpentligvis en kalkulert en.

 

Tror nok og "hjemme" seg for Ruter ved og ikke ta turen ned til dem som oppfordret ikke gagner din sak.

 

De vet nok allerede hvor mange turer du har svindlet til deg med lavere pris, vil tippe de vil ha en minnelig løsning og ikke anmelde deg er grunnen til at de vil ha deg ned på kontoret.

Holder du deg unna og ikke responderer så kjører de nok en hard linje, spesielt om det er snakk om mange turer, da gjerne at de anmelder deg.

 

En stund, er det ett års tid eller mer? Eller er det snakk om en ca måneds tid?

Rett deg opp i ryggen, ta turen ned til dem fortest mulig, og er det snakk om et "større" beløp du er skyldig dem, går det nok og få en avbetalings avtale med dem

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Her er hva som står på Ruter sine sider:

"Glemt bevis/legitimasjon på rett til rabatt – får jeg gebyr?

Har du gyldig billett, men mangler gyldig bevis på at du har rett til student-, honnør-, eller ungdomsrabatt, vil du få gebyr i en billettkontroll. Vi kan frafalle gebyret hvis du møter opp på kundesenteret vårt innen 14 dager, med gyldig bevis på at du hadde rett til rabatt på kontrolltidspunktet."

 

Hva som skjer etter de 14 dagene står det ikke noe om. Så det virker jo til at kontrollørene gjorde en feil også ved å ikke gi deg gebyr i det du ble tatt.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

@Evenhumm eller kanskje du oppga til kontrolløren at du var student og hadde "bare" glemt student beviset?

 

I så fall er det nok grunnen til at ikke gebyr ble ilagt på stedet, og de "maser" om at du skal komme ned med studentbeviset slik du kan få annullert gebyret.

 

For meg virker det som Ruter er mer fleksible enn mange andre, og gir studenter en mulighet til og rette opp i forglemmelsen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Evenhumm eller kanskje du oppga til kontrolløren at du var student og hadde "bare" glemt student beviset?

 

I så fall er det nok grunnen til at ikke gebyr ble ilagt på stedet, og de "maser" om at du skal komme ned med studentbeviset slik du kan få annullert gebyret.

 

Stemmer det.

 

En stund, er det ett års tid eller mer? Eller er det snakk om en ca måneds tid?

Rett deg opp i ryggen, ta turen ned til dem fortest mulig, og er det snakk om et "større" beløp du er skyldig dem, går det nok og få en avbetalings avtale med dem

 

Tror det blir 10mnd med ugyldig billett, blir fort noen tusenlapper det så litt kalkulert er det vell :ph34r: . Må nok krysse fingerene og ta turen ned å høre.

Endret av Evenhumm
Lenke til kommentar

Hva som skjer etter de 14 dagene står det ikke noe om. Så det virker jo til at kontrollørene gjorde en feil også ved å ikke gi deg gebyr i det du ble tatt.

 

Basert på det du siterer frå heimesidene til ruter så er det nok enklast for trådstarter å berre halde seg passiv dei neste 14 dagane.

Ruter gir deg 14 dagar til å bevise at gebyret er gitt på feilaktig grunnlag, ved å oversitte denne 14 dagers fristen så blir gebyret gjeldande.

 

Hadde eg vært trådstarter så hadde eg venta i 14 dagar slik at det uansett ikkje lenger er aktuelt å spørre deg om studentbevis (det er vell forsåvidt også heilt naturleg at du uansett ikkje lenger er student i slutten av juli måned).

Dersom du ikkje har fått gebyret innan 20 dagar, så hadde eg vurdert å etterspørre gebyret slik at det ikkje blir liggande å generere forsinkelsesrenter (om du ikkje heller vil gamble på at gebyret er avgløymt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde eg vært trådstarter så hadde eg venta i 14 dagar slik at det uansett ikkje lenger er aktuelt å spørre deg om studentbevis (det er vell forsåvidt også heilt naturleg at du uansett ikkje lenger er student i slutten av juli måned).

Dersom du ikkje har fått gebyret innan 20 dagar, så hadde eg vurdert å etterspørre gebyret slik at det ikkje blir liggande å generere forsinkelsesrenter (om du ikkje heller vil gamble på at gebyret er avgløymt).

 Det var planen, men det er nærmere 30 dager en 14 siden gebyret ble sendt. Litt av problemet er at jeg aldri fikk det :(

Endret av Evenhumm
Lenke til kommentar

Hva hvis du kontakter Ruter og heller ber de tilsende deg gebyret? Du kan forhåpentligvis motta gebyret -> betale det -> bli ferdig med saken.

Vet ikke om de kan "kreve" at du møter noe sted for å gjøre opp?

Det har jeg gjort de ba meg møte opp med studentbevis istedenfor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det kan ofte være billigere å betale gebyret fremfor å ha gyldig billett til enhver tid.

Samvittighet, moral, forsøke å opptre som en anstendig person er stikkord man kan tenke over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...