Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fertilitet og fisk


1J7HHBGW

Anbefalte innlegg

Fisk skal visstnok hjelpe for det meste....

 

"Mer fisk gir bedre sædkvalitet" sier overskriften i NRK, og Dagbladet sier omtrent det samme.

Konklusjonen i oppsummeringen av forskningen gir kanskje ikke helt det samme inntrykket?

RESULTS:

Thousand and seventy four records were screened, and sixteen studies were ultimately included. Fourteen of the included studies found an improvement or association between omega-3 and at least one semen quality marker. As the studies were very inhomogeneous in participants (fertile/infertile, age, BMI, ethnicity etc), no meta-analysis was performed.

CONCLUSION:

Based on the findings in this review, omega-3 supplements and dietary intake of omega-3 might improve semen quality parameters in infertile men and men from couples seeking fertility treatment. However, more research is required in order to fully clarify the effect of omega-3 on semen quality and research with fecundity as end point is needed.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har ikke sjekket kildene, fordi det ikke ser ut til at de som har skrevet rapporten har gjort det heller ;o)

Jeg er rimelig inneforstått med hva slike nyheter innebærer - det var derfor jeg gadd å bruke 3 min på det. Matens helseffekter er jo en gjenganger. (5 om dagen: Hvor mye av hvor mange varianter av sprøytemidler får man i seg for at det skal bli sunt).

 

Normalt tar de seg bryet med å foreta en metaundersøkelse for å få bekreftet/avkreftet teorier. Ettersom det ikke er gjort er det - som du insinuerer - puff og blårøyk som fortsatt gjelder for de lystige.

 

Forøvrig har det meg bekjent faktisk blitt gennomført en svært seriøs og meget omfattende metaundersøkelse omkring helseeffekt av Omega 3, så det ihvertfall ikke grunnen til at JEG spiser fisk :o)

Lenke til kommentar

Skal man få unger må man pule, ikke spise fisk.

Skal du ha unger må du ha god nok sædkvalitet/egg. Spiser du ikke riktig så går sjansene veldig ned. Det pleier ikke å være sånn som på tv hvor du ser to jomfruer ha sex for første gang og så plutselig er de gravide, som regel må man prøve i lengre tid. MASSE skal klaffe for at det skal gå riktig, og selv om det gjør det er det sånn 50-70% av graviditeter som bare ikke klarer seg og blir absorbert av kroppen til kvinnen. 

 

Å få unge er ikke å bare ''pule på''. Er en rekke faktorer som har en veldig stor rolle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du ha unger må du ha god nok sædkvalitet/egg. Spiser du ikke riktig så går sjansene veldig ned. Det pleier ikke å være sånn som på tv hvor du ser to jomfruer ha sex for første gang og så plutselig er de gravide, som regel må man prøve i lengre tid. MASSE skal klaffe for at det skal gå riktig, og selv om det gjør det er det sånn 50-70% av graviditeter som bare ikke klarer seg og blir absorbert av kroppen til kvinnen. 

 

Å få unge er ikke å bare ''pule på''. Er en rekke faktorer som har en veldig stor rolle. 

En fruktbar kvinne får eggløsning en gang i måneden. Sædceller kan leve opptil 6 dager i skjeden. Hvis man har sex en tilfeldig dag, er det 20% sjanse for at kvinnen blir gravid, dersom alt "klaffer". Selvfølgelig har både egg og sædkvalitet noe å si for sjansene for å bli gravid, men man må ikke leve "ekstremt" sunt for at sjansene skal være innenfor normalen. Det er heller de som lever "ekstremt" usunt som kan slite med å bli gravide, også ofte i sammenheng med overvekt.

 

Folk har fått unger i alle tider, uten at mange tenker over hva de spiser, men heller spiser det som er tilgjengelig. Naturen finner alltid en vei. Men så klart innbakt i ditt argument så kan man tenke at usunn mat er alt for lett tilgjengelig i dag, noe som gjør at man faktisk må tenke over hva man spiser, i mye større grad enn før. Samt er det mange andre faktorer i dag som ikke var før i tiden, som mye inaktivitet, stillesitting, skadelige miljø etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fruktbar kvinne får eggløsning en gang i måneden. Sædceller kan leve opptil 6 dager i skjeden. Hvis man har sex en tilfeldig dag, er det 20% sjanse for at kvinnen blir gravid, dersom alt "klaffer". Selvfølgelig har både egg og sædkvalitet noe å si for sjansene for å bli gravid, men man må ikke leve "ekstremt" sunt for at sjansene skal være innenfor normalen. Det er heller de som lever "ekstremt" usunt som kan slite med å bli gravide, også ofte i sammenheng med overvekt.

 

Folk har fått unger i alle tider, uten at mange tenker over hva de spiser, men heller spiser det som er tilgjengelig. Naturen finner alltid en vei. Men så klart innbakt i ditt argument så kan man tenke at usunn mat er alt for lett tilgjengelig i dag, noe som gjør at man faktisk må tenke over hva man spiser, i mye større grad enn før. Samt er det mange andre faktorer i dag som ikke var før i tiden, som mye inaktivitet, stillesitting, skadelige miljø etc.

Er ikke ekstremt sunt å spise ett sunt og variert kosthold som holder deg sunn og frisk lengre og gir deg høyere fertilitet, det er bare sunn fornuft. 

 

En kvinnelig kropp vil slite med å kunne bli gravid hvis du ikke nærer den riktig. En feit person kan være feilernært ja. Det stemmer at de som er overvektige kan slite med det, men de som er undervektige har ikke mye mer hell heller. 

 

Det virker som om du tror at så lenge pikken får kommi i dama så ''nature will find a way'', NATURE ALREADY GAVE YOU A WAY, og akkurat nå så ødelegger vi det med livsstilen vår. 

Lenke til kommentar

Vel, etter å ha vært (bekreftet) gravid med å "hoppe av i svingen", så skal man jo nesten ikke ha pikken inni før man blir gravid (Vi er ganske sikre på at han kun fikk lystdråper og han fikk selve utløsningen utenfor meg) 

Og både kjæresten min og jeg hadde jo forbedringspotensial når det kommer til vår daværende livsstil; han i full, til dels stillesittende jobb, og jeg på det tidspunktet inaktiv pga studier. Vi var begge litt unna idealvekt. Vi spiste normalt.  Allikevel ble vi gravide. Jeg merker også at har vi hatt mye sex i perioder (beskyttet sex med kondom riktignok) så har jeg merket at kroppen min tilpasser seg og jeg har av og til begynt å få eggløsingen tidligere i syklusen. 

 

Nå har jo ikke alle like god fertilitet som oss, men det stemmer til dels at det "bare å pule på" uten å stresse så innforjævlig mye fordi fertilieten blir definitivt påvirket av bare sex i seg selv. samtidig som det ikke trenger å være negativt å legge om livvstilen heller; i alle fall ikke hvis man sliter med å bli gravid. Er jo uansett f.eks. bra å spise sunt og bevege på seg for å forebygge problemer man tar med seg inn en evt. graviditet. Husk også at en del fisk inneholder kan inneholde miljøgifter, selv om fisk egentlig er veldig bra å spise

 

For å svare på det trådstarter spør om, så er det jo ikke uvanlig at diverse medier ikke leser konklusjonene på forskningene, og oppsummert forskning, godt nok. Styr unna det, og stol mer på ordentlige kilder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...