Gå til innhold

Nå må alle nye elbiler lage kunstig støy i lave hastigheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

For det andre avhenger ikke trafikksikkerhet på at myke trafikanter hører biler i det hele tatt

 

Det er en så radikal påstand at den fordrer en kilde eller ti som underbygger den.

 

EDIT: Det finnes allerede forskning som tyder på det motsatte:

 

Results suggest that the concerns regarding the use of electronic devices while cycling and the advent of hybrid and electric vehicles are justified. Listening to music and conversing on the phone negatively influence cyclists’ auditory perception, self-reported crash risk and cycling performance.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

 

 

 

De er absolutt lydløse nok.

Og er det annet støy i nærheten, noe det generelt sett er overalt, har du ikke sjangs til å høre disse elektriske lekebilene.

Dette er faktisk et fornuftig påbud.

 

 

 

 

- Jeg er for så vidt enig.

Men "LMH1" hadde også for så vidt et godt poeng.

 

Med mindre man enten er svært tunghørt og/eller svært svaksynt så burde det gå relativt greit som det er.

 

Når det kommer til aldrende og ellers andre med med nedsatt fysisk funksjon så er det da vel også et delt ansvar mellom dem som ferdest ut og dem bak rattet.

 

Det faller tilbake på den gamle regelen "Husk å seg deg godt til begge sider før du krysser gaten/veien.".

 

Det at der finnes dem som er limt fast til Mobil-TLF'en enten via audio eller det visuelle, om ikke begge deler.

Da har dem mye å takke seg selv for om ting går galt når dem bare tasser over gaten/veien uten å se seg for først.

 

Men dem bak rattet skal også kunne stoppe før ting går virkelig galt...

Noe som burde lett la seg gjøre i 15->30km/t.

Uansett om kjøretøyet er tilnærmet lydløst, eller brummer som en traktor i forkledning.

 

-----

 

Side note...

Om avstanden fra et potensielt smell er 17m eller mer ved 15km/t, og opp til 34m eller mer ved 30km/t så burde det la seg unngå.

Lenke til kommentar

Jeg er døv på et øre og 50% reduksjon i hørsel på det andre og hører ikke nye bensindrevne biler i lav fart. Dette har noen ganger ført til nestenulykker, men heldigvis har jeg godt sidesyn og har oppdaget den uoppmerksomme bilfører i siste mikrosekund. Sånn sett kan jeg forstå de blinde som benytter hørsel til å orientere seg, men hva med blinde som har dårlig hørsel, hvordan skal de bli oppmerksom på en bil i lav fart, det gjelder både el bil såvel som fosil bil?!!

Som dårlig hørende er all støy et hinder i hverdagen og sånn sett ønsker jeg ikke loven velkommen, men som sagt forstår at for enkelte grupper er den mer enn velkommen.

Skulle ønske bilførere var mer oppmerksom når de kjører i lav fart slik at denne loven aldri hadde blitt en nødvendighet, men nå er den her til glede for noen og irritasjon for andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et idiotisk påfunn. Vi vil ha vekk støyende diesel og bensin biler, men pålegger moderne biler å lage lyd!!

 

Tror ikke dette varer lenge

Ja, helt idiotisk. Pålegg heller bildprodusentene å utvikle moderne løsninger som gjør det mulig å unngå ulykker, sensorer osv.

 

Når halve befolkningen i byer alikevel går rundt meg headset og øynene klistret til en skjerm hjelper det lite med lyder. Det finnes også noe som heter personlig ansvar. Men hvis hele byen plutselig er som zombier, så er det kanskje greit at bilen blir tilpasset slike forhold og kan unngå å kjøre ned disse vesenene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

" Det er krav om at lydene skal være slik at en tydelig oppfatter at det er en bil."

 

ok :

"Jeg er en bil - jeg er en bil - jeg er en bil...."

 

og

 

"Lyden skal være utformet sånn at du forstår hva kjøretøyet gjør, om det akselererer eller bremser"

 

"Bil kjører fortere - bil kjører fortere..."

"bil bremser - bil bremser - bil bremser - bil bremser - bil står stille"

Kult med 'pratende' el-biler :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Håpløst. Under 20 km/t... skal man gjennom all køkjøring drive å pipe på ulike måter fra forskjellige modeller på E18?

 

Skal man ødelegge deilig støyfritt sentrum når man sitter på kafeer eller går rundt i gatene nå som det har blitt såpass populært med elbil?

 

Som andre sier her, halvparten går rundt med headset uansett her i Oslo i alle fall. Samt mange av elbilene som suser rundt er moderne og har automatisk nødbrems i lave hastigheter.

 

Det her er en elendig regel i en overgangsperiode hvor folk ikke har vendt seg til at biler kan være nokså støyløse. Det ville vært et forbigående problem uansett. Dette er virkelig en forferdelig måte å håndtere problemstillingen på, hvor man ser den deilige miksen av lobbyister og politikere som for sikkerhetsskyld gjennomfører tiltak for å tilfredsstille visse grupperinger og sikre seg mot risiko.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...