Gå til innhold

Foto

Er mitt sex/datingliv totalt ødelagt nå som jeg har fått herpes? Veldig fortvilet.

12 svar i denne tråden

#1 kokokachum

kokokachum

Bruker

• Medlemmer
  • 5 innlegg
  •   21. desember 2016

Skrevet 22. juni 2019 - 19:56

Jeg fikk diagnosen for ca. 3 uker siden. Det er HPV-1, den vanligste, på penis. Legen min var svært opptatt av å fortelle meg hvor normal denne kjønnssykdommen er, og at 80% av befolkningen har den. Jeg ble først ganske lettet, og var glad det ikke var en mer alvorlig sykdom. Legen sa det var lurt å si til jenta jeg hadde ligget med at jeg hadde fått herpes, siden jeg mest sannsynlig har fått det fra henne, siden det kan ha konsekvenser for kvinner når de er gravid. Jeg spurte legen om jeg skulle be henne teste seg, men hun sa at det var ikke nødvendig med mindre hun hadde utbrudd. Jeg følte meg svært uheldig, da jeg er nøye med å bruke kondom, men hadde ubeskyttet sex med en jente jeg har holdt på med en stund og som jeg var blitt komfortabel med. Hun ville gjerne ha sex uten kondom, og vi prøvde det en kveld.

Men så fant jeg ut at dette viruset er noe som er i kroppen resten av livet mitt, og jeg vil alltid være smittebærende, selv om jeg skulle bruke kondom og ikke har utbrudd. Det står i norsk lovverk at man ikke er forpliktet til å fortelle noen man skal ha sex med at man har herpes. Likevel føler vel mange at man har en moralsk forpliktelse til å fortelle sine partnere at man har viruset. Problemet med dette er at dette føles som kroken på døra for mitt "datingliv", ettersom de aller fleste jenter vil avvise deg når du drar frem "herpes-kortet". La oss være ærlig, det er ikke akkurat sjarmerende å sjekke opp damer hvis du må fortelle dem at du har en kjønnssykdom som de kan bli smittet av. Legen sa at 80% har herpes, likevel har jeg ALDRI opplevd at en jente har fortalt meg før vi har sex at hun har herpes. Aldri. Og jeg har nå ligget med en del damer i mitt 28 år gamle liv. Jeg mistenker at de aller fleste lar være å si at de har viruset, og håper at det ikke skal smitte. Og dersom det smitter, så later man som at man ikke visste det eller noe.

Jeg har vært svært fortvilet de siste ukene, og har blant annet avlyst å dra på date fordi jeg rett og slett ikke aner hva jeg skal gjøre når ting eskalerer. Jeg er lite lysten på å bruke mye tid på noen som snur i døra med en gang de hører jeg har en smittsom kjønnssykdom. Etter det jeg har lest er det mye saker om at herpes slettes ikke er farlig, at de aller fleste har det i kroppen sin, at mange bare ikke får symptomer i det hele tatt, og at det ikke er noe "big deal".

Jeg har konsultert litt med mine nærmeste venner. Hun ene er jente, og fortalte at hun skjønte at dette var vanskelig, men at hun mest sannsynlig ikke ville sagt noe selv. Det samme sa min andre kompis, men han var mer bestemt. Han mente at det var så vanlig, at man ikke er forpliktet til å si noe, og det beste var bare å ikke si noe, og det var det de fleste gjør. Føler meg svært splittet i et moralsk dilemma, og er ganske fortvilet og deprimert hvis livet mitt fremover skal være slik. Er det noen som har viruset, eller kjenner noen som har (bør det vel være, med mindre legen fant opp statistikken på 80%) som har noen råd?

Dette innlegget har blitt redigert av kokokachum: 22. juni 2019 - 19:57

• 0

#2 Invader Zim

Invader Zim

Bruker

• Medlemmer
  • 2 907 innlegg
  •   17. september 2015

Skrevet 22. juni 2019 - 20:54

Vet ikke om jeg har det.
Når jeg og dama bestemte oss for å få barn og at dette (forholdet) var en permanent greie så testa vi oss begge to. Når jeg var hos legen så spurte han om hva jeg ville sjekkes for. Jeg sa alt, så han kryssa av alt og jeg tar det dermed for gitt at jeg er fullt sjekka.
Når resultatet kom så ble jeg informert om at jeg hadde ingenting, så da regner jeg med at jeg ikke har det heller.

Av det lille jeg har hørt så har jeg også forstått det slik at dette er noe "alle" har så sånn rent helsemessig så er det vel ingen grunn til å informere. Jeg har heller aldri opplevd at en partner har informert meg om at hun har herpes, men så har jeg heller aldri vært en "rundbrenner" og har stort sett hatt faste partnere helt siden tidlig tenårene.

En ting jeg kanskje ville tenkt på var at dersom du dater fordi du satser på å finne en livspartner, så er det kanskje et punkt som kan skape friksjon dersom du venter med å fortelle det.

Men på den annen side er det mulig at stigma kan forhindre en potensiell ideell partner til å binde seg...

Jeg, for min del, hadde ikke brydd meg dersom jeg fikk vite det av henne og etter research fant ut at dette var ubetydelig.
  • 0

#3 amor patriae

amor patriae

Bruker

• Medlemmer
  • 104 innlegg
  •   8. oktober 2012

Skrevet 22. juni 2019 - 21:48

Den 80%'en hadde det vært fint med kilde på. Jeg har ingen aning om hvor mange i Norge som har herpes, men tviler sterkt på at det er 80%. Skulle jeg gjette ville jeg sagt 10-15%, men som sagt så vet jeg ikke.

Sykt kjedelig situasjon du er i.
  • 0

Angrip tanken, ikke mennesket

#4 K.S

K.S

Bruker

• Medlemmer
  • 168 innlegg
  •   20. mars 2019

Skrevet 22. juni 2019 - 22:21

Den 80%'en hadde det vært fint med kilde på. Jeg har ingen aning om hvor mange i Norge som har herpes, men tviler sterkt på at det er 80%. Skulle jeg gjette ville jeg sagt 10-15%, men som sagt så vet jeg ikke.

Gammel (oppdatert 2017) artikkel og faktaboks (til høyre) fra Folkehelseinstituttet er uten gyldig link, men ...

• 2

#5 0laf

0laf

Bruker

• Medlemmer
  • 3 524 innlegg
  •   17. september 2016

Skrevet 22. juni 2019 - 22:52

Den 80%'en hadde det vært fint med kilde på ...

HPV er vanlig hos barn under 5 år, som betyr at de aller fleste har vært smittet gjennom spytt, hud og slimhinner i barndommen, som igjen gjør at totalt 80% av befolkningen trolig er smittet av en av de to herpesvirusene.

• 1

#6 amor patriae

amor patriae

Bruker

• Medlemmer
  • 104 innlegg
  •   8. oktober 2012

Skrevet 22. juni 2019 - 22:55

Gammel (oppdatert 2017) artikkel og faktaboks (til høyre) fra Folkehelseinstituttet er uten gyldig link, men ...

https://sml.snl.no/herpesvirus

I kilden over tolker jeg det som at hsv-1 er barnemat i forhold til hsv-2. Når folk snakker om herpes vil jeg tro de fleste av oss (hvertfall jeg og min krets) mener hsv-2. At "alle" går rundt med herpes er vel kanskje en korrekt uttalelse, men hallo.. 

"Det langt alvorligere herpes simplex-virus type 2"

Tror nok "herpes" på folkemunne viser til hsv-2? Ja, hsv-1 herpes, men ikke det folk mener når man snakker om herpes som seksuelt overførbar sykdom.

Beklager TS om du tolker meg som dømmende eller noe, det er ikke faktum, eller intensjon.

• 0

#7 AnonymDiskusjon

AnonymDiskusjon

Anonym bruker

• Anonym
  • 53 329 innlegg
  •   20. desember 2010

Skrevet 22. juni 2019 - 22:58

Du har herpes 1, helt vanlig og ikke noe man snakker om.

Herpes 2 er noe helt annet.

Anonymous poster hash: b75a7...e2c
  • 0
AnonymDiskusjon er en virtuell bruker opprettet av administratorene som alle anonymiserte innlegg kobles til i stedet for den egentlige brukeren.

#8 kokokachum

kokokachum

Bruker

• Medlemmer
  • 5 innlegg
  •   21. desember 2016

Skrevet 23. juni 2019 - 03:02

https://sml.snl.no/herpesvirus

I kilden over tolker jeg det som at hsv-1 er barnemat i forhold til hsv-2. Når folk snakker om herpes vil jeg tro de fleste av oss (hvertfall jeg og min krets) mener hsv-2. At "alle" går rundt med herpes er vel kanskje en korrekt uttalelse, men hallo.. 

"Det langt alvorligere herpes simplex-virus type 2"

Tror nok "herpes" på folkemunne viser til hsv-2? Ja, hsv-1 herpes, men ikke det folk mener når man snakker om herpes som seksuelt overførbar sykdom.

Beklager TS om du tolker meg som dømmende eller noe, det er ikke faktum, eller intensjon.

Hmm, der det står om "det langt alvorligere herpes simplex-virus type 2", nevner man blant annet svie ved urinering. Da jeg fikk viruset, fikk jeg to røde "sår" på penis, som utviklet seg til blemmer. Det svidde også når jeg urinerte. Det gikk hull på blemmene, og det kom sår som forsvant etter hvert. Da forsvant også sviing ved urinering. Men legen sa at testen viste HSV1, så det er jo utvilsomt det jeg har.

Opplevde deg absolutt ikke som dømmende forresten.

Dette innlegget har blitt redigert av kokokachum: 23. juni 2019 - 03:03

• 0

#9 amor patriae

amor patriae

Bruker

• Medlemmer
  • 104 innlegg
  •   8. oktober 2012

Skrevet 23. juni 2019 - 03:18

Er som regel best å kapitulere på forhånd. Man vet aldri i denne PK - godhetstyrrani tidsalder.

Men hvis 80% av oss har hsv1 eller 2, hvordan finner de blodgivere?
  • 1

#10 0laf

0laf

Bruker

• Medlemmer
  • 3 524 innlegg
  •   17. september 2016

Skrevet 23. juni 2019 - 06:38

Men hvis 80% av oss har hsv1 eller 2, hvordan finner de blodgivere?

Smitter ikke gjennom blod, men det anbefales generelt å ikke gi blod dersom man har utbrudd av sykdommen, men ellers er det ikke noe problem.

• 2

#11 Uderzo

Uderzo

Moderator

• Moderatorer
  • 7 190 innlegg
  •   11. mars 2002

Skrevet 25. juni 2019 - 13:57

Moderatormelding

2 innlegg er fjernet fra tråden pga OT, tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

• 0

"You should never underestimate human stupidity. It is one of the most powerful forces that shape history."
- Yuval Noah Harari

#12 Taurean

Taurean

Bruker

• Medlemmer
  • 4 638 innlegg
  •   14. november 2012

Skrevet 25. juni 2019 - 14:38

Livet går videre uten så mye fokus på det også. Finnes andre ting å fokusere på.
  • 0

Vi må ha en plan.

Spite, spite, shine your light!

#13 AnonymDiskusjon

AnonymDiskusjon

Anonym bruker

• Anonym
  • 53 329 innlegg
  •   20. desember 2010

Skrevet 30. juni 2019 - 11:16

Du, ta det helt med ro! Jeg er kvinne og har hatt herpesutbrudd nedentil. Det hadde jeg for rundt 3 år siden. Jeg har ikke hatt det siden, men jeg er dessverre en som bærer, på lik linje med 80% av resten av befolkningen. Dette er ikke noe du trenger å informere om, for det er på en måte forventet at noen som har vært seksuelt aktiv, eventuelt har hatt sex med mange, har det. :) Jeg har kun hatt utbrudd en gang, samt en gang i ansiktet (hadde kanskje 10 munnsår rundt munnen, det var helt grusomt). Ingen jeg har ligget med har hatt utbrudd etter sex, hverken de jeg har brukt kondom med eller hatt ubeskyttet sex med (altså kun brukt p-piller). 

Livet går videre mann, husk prevensjon. Pul i vei uten å la dette henge over deg! Herpes er ikke farlig, kun ubehagelig. Men så klart, ikke ha sex om du har utbrudd. 

Anonymous poster hash: a228d...e5a
  • 1
AnonymDiskusjon er en virtuell bruker opprettet av administratorene som alle anonymiserte innlegg kobles til i stedet for den egentlige brukeren.

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere