Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg har det.

Når jeg og dama bestemte oss for å få barn og at dette (forholdet) var en permanent greie så testa vi oss begge to. Når jeg var hos legen så spurte han om hva jeg ville sjekkes for. Jeg sa alt, så han kryssa av alt og jeg tar det dermed for gitt at jeg er fullt sjekka.

Når resultatet kom så ble jeg informert om at jeg hadde ingenting, så da regner jeg med at jeg ikke har det heller.

 

Av det lille jeg har hørt så har jeg også forstått det slik at dette er noe "alle" har så sånn rent helsemessig så er det vel ingen grunn til å informere. Jeg har heller aldri opplevd at en partner har informert meg om at hun har herpes, men så har jeg heller aldri vært en "rundbrenner" og har stort sett hatt faste partnere helt siden tidlig tenårene.

 

En ting jeg kanskje ville tenkt på var at dersom du dater fordi du satser på å finne en livspartner, så er det kanskje et punkt som kan skape friksjon dersom du venter med å fortelle det.

 

Men på den annen side er det mulig at stigma kan forhindre en potensiell ideell partner til å binde seg...

 

 

Jeg, for min del, hadde ikke brydd meg dersom jeg fikk vite det av henne og etter research fant ut at dette var ubetydelig.

Lenke til kommentar

Den 80%'en hadde det vært fint med kilde på ...

 

HPV er vanlig hos barn under 5 år, som betyr at de aller fleste har vært smittet gjennom spytt, hud og slimhinner i barndommen, som igjen gjør at totalt 80% av befolkningen trolig er smittet av en av de to herpesvirusene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gammel (oppdatert 2017) artikkel og faktaboks (til høyre) fra Folkehelseinstituttet er uten gyldig link, men ...

 

https://sml.snl.no/herpesvirus

 

I kilden over tolker jeg det som at hsv-1 er barnemat i forhold til hsv-2. Når folk snakker om herpes vil jeg tro de fleste av oss (hvertfall jeg og min krets) mener hsv-2. At "alle" går rundt med herpes er vel kanskje en korrekt uttalelse, men hallo.. 

 

"Det langt alvorligere herpes simplex-virus type 2"

 

Tror nok "herpes" på folkemunne viser til hsv-2? Ja, hsv-1 herpes, men ikke det folk mener når man snakker om herpes som seksuelt overførbar sykdom.

 

Beklager TS om du tolker meg som dømmende eller noe, det er ikke faktum, eller intensjon.

Lenke til kommentar

https://sml.snl.no/herpesvirus

 

I kilden over tolker jeg det som at hsv-1 er barnemat i forhold til hsv-2. Når folk snakker om herpes vil jeg tro de fleste av oss (hvertfall jeg og min krets) mener hsv-2. At "alle" går rundt med herpes er vel kanskje en korrekt uttalelse, men hallo.. 

 

"Det langt alvorligere herpes simplex-virus type 2"

 

Tror nok "herpes" på folkemunne viser til hsv-2? Ja, hsv-1 herpes, men ikke det folk mener når man snakker om herpes som seksuelt overførbar sykdom.

 

Beklager TS om du tolker meg som dømmende eller noe, det er ikke faktum, eller intensjon.

 

Hmm, der det står om "det langt alvorligere herpes simplex-virus type 2", nevner man blant annet svie ved urinering. Da jeg fikk viruset, fikk jeg to røde "sår" på penis, som utviklet seg til blemmer. Det svidde også når jeg urinerte. Det gikk hull på blemmene, og det kom sår som forsvant etter hvert. Da forsvant også sviing ved urinering. Men legen sa at testen viste HSV1, så det er jo utvilsomt det jeg har.

 

Opplevde deg absolutt ikke som dømmende forresten.

Endret av kokokachum
Lenke til kommentar

Du, ta det helt med ro! Jeg er kvinne og har hatt herpesutbrudd nedentil. Det hadde jeg for rundt 3 år siden. Jeg har ikke hatt det siden, men jeg er dessverre en som bærer, på lik linje med 80% av resten av befolkningen. Dette er ikke noe du trenger å informere om, for det er på en måte forventet at noen som har vært seksuelt aktiv, eventuelt har hatt sex med mange, har det. :) Jeg har kun hatt utbrudd en gang, samt en gang i ansiktet (hadde kanskje 10 munnsår rundt munnen, det var helt grusomt). Ingen jeg har ligget med har hatt utbrudd etter sex, hverken de jeg har brukt kondom med eller hatt ubeskyttet sex med (altså kun brukt p-piller). 

Livet går videre mann, husk prevensjon. Pul i vei uten å la dette henge over deg! Herpes er ikke farlig, kun ubehagelig. Men så klart, ikke ha sex om du har utbrudd. 



Anonymous poster hash: a228d...e5a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...