Gå til innhold

YouTube pusser opp ikoniske musikkvideoer til Full HD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er helt ute å kjører, men jeg ser ikke helt bruken for 5.1 lyd på musikken min. :p

 

Noen liker det, selv har jeg veldig sans for dette og har noen hundre album utgitt i surround. De siste årene er det også laget mikser i Atmos - som er ganske så fantastisk.

 

Positive sider er bedre lydkvalitet og tydeligere gjengivelse av instrumenter og vokal. Den 3D virkningen man virkelig søker i et godt stereoanlegg er mangedobbel i et bra surround oppsett med flerkanals musikk.

Lenke til kommentar

FullHD er lite imponerende i Youtube-sammenheng når Youtubes 1080p er ihjelkomprimert, sølete og uskarp video som minner mer om en dårlig oppskalert 720p video. Og 720p video minner mer om DVD enn HD.

De burde nå gi ut disse videoene i AV1 format, som gir en stor kvalitetsforbedring hvor strømmet 1080p video faktisk ser bra ut. Det finnes allerede noen testvideoer ute på YouTube, og forbedringen fra dagens VP9 og H.264 til AV1 er markant.

Endret av KAS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pusser opp? Dere mener de bytter ut med høyere kvalitet.

 

Tja, der er forskjell på pusse opp og kun ren oppskalering.

Nå har jo Youtube mye materiale av unødvendig dårlig kvalitet, selv fra produsenten selv. Det var tilpasset en tid da nettet krevde lavere bitrates og kvalitet.

Lenke til kommentar

Nå er jo Tom Petty død da, men det er gjerne en trend at en del amerikanske artister som har stor suksess internasjonalt satser på hjemmemarkedets musikksjanger og forlater det som gav dem internasjonal annerkjennelse. Kan nevne flere artister:
 
Bruce Springsteen - eksempel, sjanger til "born in the usa" - som plutselig senere i livet endret sjanger, til noe folkemusikkaktig

 

Tom Petty - dere har eksempelet i artikkelen "free fallin" - gikk til country-musikken etterhvert

LeAn Rimes - eksempel, sjanger til "can't fight the moonlight" - kom i fra country og gikk litt tilbake til country sjangeren

 

Musikksmaken er som baken. Dette er sannsynligvis kun noen få av artistene som USA-markedet har tatt tilbake til seg og endret musikksjangeren for. Det er litt synd, fordi mange av disse hadde unike og gode stemmer på det internasjonale markedet.

 

Selvsagt, så vil noen like country, folkemusikk og det de har å servere i USA. Men, jeg savner de internasjonale bidragene.

 

Til og med den kortvarige grunge sjangeren til f.eks. Nirvana ble jo totalt ødelagt, og er nå innbakt i en hver moderne films introscener i en grøtet og støyende versjon. Låter grusomt i mine ører. Nirvana var bra saker til sammenlikning.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...