Gå til innhold

Google lei av å vente på trege mobil­operatører: Skal tilby egen tjeneste for SMS-arvtakeren RCS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nekter å bruke Messenger til SMS. Prøvde det en periode men ble bare feil. Fikk ikke varsler når meldinger kom og når meldingene jeg sendte ut feilet fikk jeg heller ikke beskjed utenom et bittelite rødt ikon som kun var synlig på Messenger siden. Ble tvunget til stadighet å åpne den dumme appen for å forvisse meg om at det ikke var uleste meldinger eller feilet meldinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nekter å bruke Messenger til SMS. Prøvde det en periode men ble bare feil. Fikk ikke varsler når meldinger kom og når meldingene jeg sendte ut feilet fikk jeg heller ikke beskjed utenom et bittelite rødt ikon som kun var synlig på Messenger siden. Ble tvunget til stadighet å åpne den dumme appen for å forvisse meg om at det ikke var uleste meldinger eller feilet meldinger.

 

Messenger (Facebook) eller Messages (Google)? Begge støtter SMS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håpløst med proprietære systemer for SMS. SMS er en utrolig gammeldags meldingstjeneste, men fordelen er at du er rimelig sikker på at mottakeren får meldingen.

Wattsapp er milevis foran i funksjonalitet, men funker kun innenfor grupper av kjentfolk. Helt greit så lenge den ikke gir seg ut for å være SMS+.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet med å bruke vanlig SMS? Alle har det, det er på alle telefoner og virker over alt. Stort sett er det nå i praksis også gratis for all.

 

SMS støtter ikke grupper, media og en rekke annen funksjonalitet som folk forventer og som de finner i andre tjenester.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

SMS støtter ikke grupper, media og en rekke annen funksjonalitet som folk forventer og som de finner i andre tjenester.

Det er derfor SMS er kjekt, det krever svært lite av både bruker og utstyr. Implementering enkelt, aka. det finnes både på tlf fra dinosaurtiden og et utall "ring hytta varm" og denslags dingser.

 

Det bør ikke være nødvendig at alle tjenester skal kunne gjøre alt mulig.

Lenke til kommentar

Kan ikke se at mobiloperatørene har en rolle i apper og tjenester. Deres fremtidige rolle vil bli 'the dumb (mobile) pipe'. Ved å bypasse mno slipper en også unna RCS inkompatibilitet. Om RCS som standard blir for konserverende er en annen sak. Google har vel valgt RCS for å oppgradere brukerne fra SMS. Google sin Allo var bra men fikk ikke brukere.

Lenke til kommentar

Kan ikke se at mobiloperatørene har en rolle i apper og tjenester. Deres fremtidige rolle vil bli 'the dumb (mobile) pipe'. Ved å bypasse mno slipper en også unna RCS inkompatibilitet.

Operatørene vil helt sikkert kjempe for å unngå å bli rene nettleverandører. Med tanke på deres posisjon i dag, har de en sjanse for å lykkes tror jeg.

 

Google slipper ikke helt unna RCS inkompatibilitet da det finnes operatør som ikke bruker Google sin backend og på klientsiden finnes det konkurrerende RCS meldingsapp(er).

 

Det Google slipper unna er ansvar, hvis MMS eller SMS ikke fungerer, så henvender man seg til mobiloperatøren. Fungerer ikke en Google tjeneste, får du ikke hjelp.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Angående noen sitater fra artikkelen:

De siste årene har en rekke mobiloperatører kommet med RCS-støtte. Dette inkluderer Telenor og Telia i Norge.

Telenor slo av RCS støtte for snart 1 år siden, tjenesten var da levert av Google slik som Telia sin er i dag.

Fant ikke norsk kilde: https://swedroid.se/telia-och-google-lanserar-rcs-form-av-sms/
Tidligere Telenor RCS infoside, nå 404: https://www.telenor.no/privat/kundeservice/rcs/

Deres TOS side er fotsatt oppe: https://www.telenor.no/rcs/tos/

 

 

For at RCS-meldinger skal kunne overføres, må både avsenderen og mottakeren ha et mobilabonnement hos en operatør som støtter RCS. Ellers vil meldingene sendes som SMS, med de begrensningene dette innebærer.

Redigert i lys av oppdatert nyhetssak hos digi:

 

Grunnen til at Telenor valgte å midlertidig avslutte denne tjenesten er uvisst.

Dersom Telia fortsetter å promotere RCS/SMS+*. kan det kanskje tyde på at de ikke har hatt de samme utfordringene som Telenor. * https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1848893&p=24964744

 

Både Telenor og Telia lanserte tjenesten sammen med en eldre versjon av RCS støtte i meldingsappene hos enkelte mobilprodusenter, noe som muligens tvang serveren til å fungere i "legacy mode". Denne versjonen støttet ikke "SMS fallback", noe som resulterte i frustrerte brukere som gikk glipp av meldinger når tjenesten var nede, slike historier finner man både her på forumet og på Facebook. Det er først med "Universal profile" utgivelsen at tilnærmet sømløs RCS <> SMS overgang støttes. Merk at problemet oppstår kun når serveren av en eller annen grunn er nede for mottakeren som også har RCS slått på på sin side. RCS til SMS og SMS til RCS er ikke noe problem med manglende fallback støtte slik jeg forstår det, kun når det er noe galt med "RCS forbindelsen mellom to RCS klienter" at meldinger går tapt.

 

 

To assure the message delivery, the RCS supports two different modes i.e., Client Fallback to SMS (CFS) and Network Fallback to SMS (NFS). When the CFS is enabled, the undelivered message can be sent as SMS either manually or automatically according to user preference. When the NFS is enabled, the RCS server is responsible for fallback to SMS when the message delivery fails. The CFS and NFS mechanisms are applied to 1-1 chat and file transfer.

kilde: "(12) Legacy Messaging Interworking":

https://hongjoo71-e.blogspot.com/2017/04/gsma-rcs-universal-profile-overview.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Nekter å bruke Messenger til SMS. Prøvde det en periode men ble bare feil. Fikk ikke varsler når meldinger kom og når meldingene jeg sendte ut feilet fikk jeg heller ikke beskjed utenom et bittelite rødt ikon som kun var synlig på Messenger siden. Ble tvunget til stadighet å åpne den dumme appen for å forvisse meg om at det ikke var uleste meldinger eller feilet meldinger.

 

Messenger (Facebook) eller Messages (Google)? Begge støtter SMS.

Beklager sent svar! Facebook Messenger, så sånn i ettertid ser jeg at det var litt skivebom fra min side mtp. at denne saken omhandler Google :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...