Gå til innhold

Skoda åpner for forhåndsbestilling av sin el-SUV med firhjulstrekk og 500 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for dere ikke brukte "Se denne Tesla killeren" tittel :-)

 

Får litt "too good to be true" følelse av denne.

 

Spesielt med tanke på at Model 3 er nesten 10% (17cm) bredere og kun klarer å romme 75kwh batteri mot Skoda sin 83kwh (ca 10% større batteri).

 

Hvis de lager batteripakken et par cm høyere, så kan de fortsatt få inn et større volum med battericeller.

Lenke til kommentar

Takk for dere ikke brukte "Se denne Tesla killeren" tittel :-)

 

Får litt "too good to be true" følelse av denne.

 

Spesielt med tanke på at Model 3 er nesten 10% (17cm) bredere og kun klarer å romme 75kwh batteri mot Skoda sin 83kwh (ca 10% større batteri).

 

Model 3 er 1930 mm bred ekskl. speil. Skodaen er 1920 mm. Akselavstanden er også ganske lik.
Lenke til kommentar

Takk for dere ikke brukte "Se denne Tesla killeren" tittel :-)

 

Får litt "too good to be true" følelse av denne.

 

Spesielt med tanke på at Model 3 er nesten 10% (17cm) bredere og kun klarer å romme 75kwh batteri mot Skoda sin 83kwh (ca 10% større batteri).

ID.3 som er endel mindre (1,5 kubikkmeter mindre?) får jo 77 kWh i sin største versjon, så det viser nok at det er mulig å pakke batteriene enda bedre. 

Lenke til kommentar

Takk for dere ikke brukte "Se denne Tesla killeren" tittel :-)

 

Får litt "too good to be true" følelse av denne.

 

Spesielt med tanke på at Model 3 er nesten 10% (17cm) bredere og kun klarer å romme 75kwh batteri mot Skoda sin 83kwh (ca 10% større batteri).

Men hvorfor snakke om kWh når rekkevidden faktisk er dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for dere ikke brukte "Se denne Tesla killeren" tittel :-)

 

Får litt "too good to be true" følelse av denne.

 

Spesielt med tanke på at Model 3 er nesten 10% (17cm) bredere og kun klarer å romme 75kwh batteri mot Skoda sin 83kwh (ca 10% større batteri).

 

Model 3 er vel ikke akkurat 17cm bredere ???

Lenke til kommentar

Model 3 er 1930 mm bred ekskl. speil. Skodaen er 1920 mm. Akselavstanden er også ganske lik.

Er vel naturlig å anta at det er snakk om total bredde i begge tilfeller? Evt hva blir Skoda sin bredde ekskl. Speil?

 

Model 3 er vel ikke akkurat 17cm bredere ???

Litt overrasket?

 

Tesla Model 3 er 2,09m bred.

Skoda Vision iV er 1,92m bred.

 

Men hvorfor snakke om kWh når rekkevidden faktisk er dårligere.

Større er vel alltid bedre?

Greit med litt ekstra størrelse på kalde dager :)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Er vel naturlig å anta at det er snakk om total bredde i begge tilfeller? Evt hva blir Skoda sin bredde ekskl. Speil?

 

Litt overrasket?

 

Tesla Model 3 er 2,09m bred.

Skoda Vision iV er 1,92m bred.

 

 

Større er vel alltid bedre?

Greit med litt ekstra størrelse på kalde dager :)

Hvor får du dette fra? Vegvesenet sier 184,9 cm bred: https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EV31001

Bredde med speil er ikke så interessant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Batteriet er på 83 kilowattimer, som altså skal gi en rekkevidde på opptil 500 kilometer etter WLTP. Teslas nevnte Model Y er estimert til 505 kilometer etter WLTP i utgaven med størst batteri – sannsynligvis rundt 75 kilowattimer.

I firhjulstrekkutgaven, ja. Bakhjulstrekkutgaven til Model Y (som jeg regner med er mest sammenlignbar ref "inntil 500 km" på Skodaen) er rekkevidden estimert til 540.

Lenke til kommentar

1926 mm. Jeg oppgav 1920 mm i mitt innlegg ovenfor, men hadde feil kilde. Vi vet ennå ikke totalbredden for Vision iV, men det er heller ikke så veldig interessant.

Åååå.. trodde det alltid var snakk om totalbredden.

 

Forøvrig er Tesla Model 3 1,85m bred eksls. speil. (som Kremt sier ovenfor).

1,93m er med innbrettet speil.

 

Så da er faktisk Model 3 ca.8cm/4% smalere enn Vision iV. Lettere å forstå at batteriet er mindre i Tesla da.

Lenke til kommentar

 

1926 mm. Jeg oppgav 1920 mm i mitt innlegg ovenfor, men hadde feil kilde. Vi vet ennå ikke totalbredden for Vision iV, men det er heller ikke så veldig interessant.

Åååå.. trodde det alltid var snakk om totalbredden.

 

Forøvrig er Tesla Model 3 1,85m bred eksls. speil. (som Kremt sier ovenfor).

1,93m er med innbrettet speil.

 

Så da er faktisk Model 3 ca.8cm/4% smalere enn Vision iV. Lettere å forstå at batteriet er mindre i Tesla da.

Model 3 er 1930 mm bred ekskl. speil og 2090 mm med speil, ifølge Wikipedia.
Lenke til kommentar

Hvor får du dette fra? Vegvesenet sier 184,9 cm bred: https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EV31001

Bredde med speil er ikke så interessant.

 

Når du skal inn i en garasje eller en trang port, så er absolutt bredden inkludert speil svært aktuelt. Spesielt om det krever at man rygger. Kanskje ikke like viktig om du både har ryggekamera og omgivelseskamera, og de innfelte speilene ikke bygger utover bilens bredde, men jeg foretrekker å kunne bruke speilene også.

 

Har selv bodd et sted der det var så trangt i garasjen at min daværende Mitsubishi Carisma hadde problemer med å få plass. Med plassen nærmest veggen,så måtte jeg rygge inn, mens naboen måtte kjøre inn for at vi kunne "dele" området for avstigning og påstigning.

 

Da var det å rygge inn helt til man var med speilene ved portåpning, felle inn passasjerspeilet, rygge forbi porten, felle ut speilet på innsiden igjen og rygge til man var 95 % på plass, felle inn speilet igjen og så rygge de siste cm mens man rettet opp bilen slik at front ved passasjerside lå nesten klistret inntil veggen. Da hadde jeg ca en tomme mellom veggen og speilet.

 

En dag hadde naboen parkert så romslig at jeg rett og slett måtte be han flytte bilen, da jeg ikke klarte å komme meg ut av bilen i garasjen. Hadde testet, men umulig å åpne den slik at jeg kunne skvise meg ut. Da var det bare å kjøre ut, og banke på hos naboen og spørre pent.

 

Hadde det vært veldig sent eller veldig tidlig, eller de ikke hadde vært hjemme, så måtte jeg satt bilen utenfor,og derved fått skrapejobben neste dag, noe som fristet mere.

 

Så vennligst ikke kom med at bredde uten speil ikke har betydning, for det er fullstendig BS.

 

;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...