Gå til innhold

Nå kommer Samsungs gigantiske «vegg-TV»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne passer tilfeldigvis perfekt inn på TV-stua, gjenstår å se hvor vond den blir i lommeboka. Forbrukermarkedet er et vidt begrep, og passerer den 100K er den i praksis ikke for forbrukermarkedet, og totalt uaktuell for min del også, selv om det sikkert er millioner av millionærer som har råd til noe dyrere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jobbes med å få ned prisene. En person i samsung har sagt til meg at de forventer at dette skal overta tv markedet innen få år. Det kan se ut som det er selskapet playnitride som står for pixel teknologien (pakking av ørsmå leds i større moduler).

Men strømforbruket og varmeutviklingen er så vidt meg bekjent fortsatt høy.

Lenke til kommentar

Denne passer tilfeldigvis perfekt inn på TV-stua, gjenstår å se hvor vond den blir i lommeboka. Forbrukermarkedet er et vidt begrep, og passerer den 100K er den i praksis ikke for forbrukermarkedet, og totalt uaktuell for min del også, selv om det sikkert er millioner av millionærer som har råd til noe dyrere...

 

Den vil nok passere 100k med god margin :) Men det er da ikke noe problem. Vi er mestre i forbrukslån :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Haha, eneste grunnen til at de slenger på navnet Luxury, er fordi de vet at dette blir rådyrt. ?

Likeledes, denne nyheten har jeg ventet på lenge.

Håper virkelig teknologien lever til forventningene.

 

 

 

 

- Alt nytt er forholdsvis dyrt.

Slik har det alltid vært.

 

Så det samme med eksempelvis OLED når det første kom.

Og samtlige andre nye teknologier.

 

Alt er relativt...

Tiden forandre seg og det samme gjør teknologien.

 

Men OLED som i utgangspunktet skulle være så billig å produsere og i så måte skulle bli et billigere alternativ med like bra eller bedre kvalitet enn andre alternative teknologier.

På tross av det så er det fortsatt relativt dyrt for sluttbrukeren.

 

Så MicroLED vil nok forbli ganske dyrt i overskuelig fremtid.

Men potensialet til MicroLED er stort. (No pun intended...!!!)

Lenke til kommentar

Dette er en helt vanlig smd LED skjerm med en pixel pitch på 0,8. Det var en annen leverandør på ISE messen i 2018 spm viste frem en LED skjerm med p0,7. Samsung er gode på markedsføring, det skal de ha. Og bildet på the wall og p0,7 skjermen var hinsides, det skal sies :D

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette er en helt vanlig smd LED skjerm med en pixel pitch på 0,8.

Det var en annen leverandør på ISE messen i 2018 spm viste frem en LED skjerm med p0,7.

Samsung er gode på markedsføring, det skal de ha.

Og bildet på the wall og p0,7 skjermen var hinsides, det skal sies. :D

 

 

 

 

- Det er vel høyst subjektivt hvordan ting oppleves?

Faktorer som spiller inn er blandt annet avstanden til skjermen og ikke minst hvor godt syn en har.

 

Med det sagt så må det også sies at...

Når det kommer oppløsning så er det jo ikke bare Mikro-detaljene som er viktige.

Makro-detaljene er minst like viktige i så måte.

Lenke til kommentar

Dette er en helt vanlig smd LED skjerm med en pixel pitch på 0,8. Det var en annen leverandør på ISE messen i 2018 spm viste frem en LED skjerm med p0,7. Samsung er gode på markedsføring, det skal de ha. Og bildet på the wall og p0,7 skjermen var hinsides, det skal sies :D

Nåh, helt vanlig er den ikke. Det er en såkalt "COB/Chip On Board" type, der selve LED krystallet festes direkte på et kretskort med små bonding tråder a'la de du finner inne i IC kretser mellom silisiumbrikken og pakken. Det er her fremtiden ligger.

Den vanlige typen er LED chips (pakket en og en i 0.8x0.8mm pakker) som er loddet på et kretskort. Nå får man også pakker med 2x2 eller 3x3 pixels i for å redusere kompleksiteten på kretskortet en del, og som også gir litt tettere pakking siden det blir mer plass under hver chip. Jeg har selv prøvd å rute et kretskort på 1.2mm pitch med 0.8mm chips, og ser at det trengs både micro og blind vias for å få dette til. Med større chips og flere pixels inni får du mer plass til vanlige thruhole vias.

Samsung sin kommer altså ferdig ut av LED fabrikken i større moduler, og jeg vet at de kan pakke <0.5mm pitch med dette.

Ellers er det uklarheter i definisjonene av micro vs mini led. Microled brukes også om VELDIG små led arrays (fullt bilde på et par cm chip), mest tenkt til HUD projeksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...