Gå til innhold

Foto

Microsoft stopper bakoverkompatibilitet-satsningen for Xbox 360-spill på Xbox One


13 svar i denne tråden

#1 Arodem

Arodem

    Redaksjonssjef, Gamer.no

  • Good Game AS
  • 3 674 innlegg
  •   4. mars 2011

Skrevet 11. juni 2019 - 16:01

Skjermbilde%202019-06-11%20kl.%2016.54.2

Her er listen over de siste spillene som blir tilgjengelige.

Microsoft stopper bakoverkompatibilitet-satsningen for Xbox 360-spill på Xbox One
  • 0

Audun Rodem
Redaksjonssjef, Gamer.no
Twitter E-post


#2 Sirius Cobra

Sirius Cobra

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 421 innlegg
  •   16. januar 2005

Skrevet 11. juni 2019 - 16:12

Savner Jet Set Future, er et spill jeg har så lyst til å prøve ut :(
  • 0

#3 LarZen

LarZen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 17 666 innlegg
  •   7. november 2001

Skrevet 11. juni 2019 - 16:15

Dem avsluttet med en smell ihvertfall. Men er noen titler jeg skulle ønske ble bakoverkompatible...Men men...skal bli interesant å se hvordan dem vil gjøre det med project scarlett. 


  • 0

#4 XtaZ

XtaZ

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 295 innlegg
  •   7. juni 2006

Skrevet 11. juni 2019 - 17:10

Forstod det slik at dette bare er en midlertidig stans og at de vil fortsette adde nye titler i fremtiden på scarlett
  • 0

What's the most unrealistic thing about Harry Potter? The fact that a ginger has two friends.


#5 Arodem

Arodem

    Redaksjonssjef, Gamer.no

  • Good Game AS
  • 3 674 innlegg
  •   4. mars 2011

Skrevet 11. juni 2019 - 19:04

Forstod det slik at dette bare er en midlertidig stans og at de vil fortsette adde nye titler i fremtiden på scarlett


Er ikke sånn jeg leser det. Det virker på meg som om de går over til å sikre at spesifikt Xbox One-spill skal fungere godt på Scarlett.
  • 0

Audun Rodem
Redaksjonssjef, Gamer.no
Twitter E-post


#6 magne.moe

magne.moe

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 569 innlegg
  •   11. februar 2009

Skrevet 11. juni 2019 - 19:22

Forstod det slik at dette bare er en midlertidig stans og at de vil fortsette adde nye titler i fremtiden på scarlett

Er ikke sånn jeg leser det. Det virker på meg som om de går over til å sikre at spesifikt Xbox One-spill skal fungere godt på Scarlett.
Xbox one til Scarlett er som å gå fra en amd buldozer til vega.
Alle One spill vil virke på Scarlett, fremtidige spill vil kan godt virke på One om de ikke er for krevende for One. Dette er akkurat som på PC.

Forskjellen fra One X er at spill ikke må være bakover kompatible.
Kan du sertifisere ditt Scarlett spill til å også virke på One X men ikke One?
  • 0

#7 Boss-Znakemaster

Boss-Znakemaster

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 031 innlegg
  •   28. september 2011

Skrevet 11. juni 2019 - 19:34

Håper at når Xbox One spill støtten har stabilisert seg på Scarlet at vi vil få se flere originale Xbox og 360 spill bli bakoverkompatible. Håper fortsatt å se spill som Wanted: Weapons of Fate, Mercenaries 2, Burnout 3, Second Sight og Mortal Kombat: Shaolin Monks bli bakoverkompatible.
  • 0

#8 Olli100

Olli100

    Bruker

  • Medlemmer
  • 54 innlegg
  •   28. april 2014

Skrevet 11. juni 2019 - 19:45

Savner Jet Set Future, er et spill jeg har så lyst til å prøve ut :(

om du har pc kan du i det minste kjøpe jet set future på steam og spille med kontroller
  • 0

#9 ism_InnleggNO

ism_InnleggNO

    Bruker

  • Medlemmer
  • 305 innlegg
  •   11. februar 2009

Skrevet 12. juni 2019 - 00:23

Forstod det slik at dette bare er en midlertidig stans og at de vil fortsette adde nye titler i fremtiden på scarlett

Er ikke sånn jeg leser det. Det virker på meg som om de går over til å sikre at spesifikt Xbox One-spill skal fungere godt på Scarlett.
Xbox one til Scarlett er som å gå fra en amd buldozer til vega.
Alle One spill vil virke på Scarlett, fremtidige spill vil kan godt virke på One om de ikke er for krevende for One. Dette er akkurat som på PC.

Forskjellen fra One X er at spill ikke må være bakover kompatible.
Kan du sertifisere ditt Scarlett spill til å også virke på One X men ikke One?

Jeg er ikke helt sikker på at det er sånn det fungerer. Dette er ikke en PC. De har spesialdesignede brikkesett og spillene lages spesifikt for disse for å få ut mest mulig ytelse. Et spill laget for One vil ikke uten videre fungere knirkefritt på Scarlett. Med mindre det er en del av spesifikasjonen på brikkesettene, men jeg kan se for meg at å designe 100% bakoverkompatible brikkesett kan være en begrensing eller kostnadsøkning de ikke ønsker.

Om brikkesettet ikke er 100% bakoverkompatibelt så må det gjøres en jobb med hvert enkelt spill for å sikre at det kjører knirkefritt. Om det er en stor eller liten jobb er jo et annet spørsmål…

Så spørs det jo hva Microsoft forlanger av utviklerne? Hvilke brikkesett og hvor mange av brikkesettene skal fungere? Vil dette bli opp til utviklerne eller stiller Microsoft samme krav til alle?

Mange spørsmål, få svar…
  • 0

#10 mrMKE

mrMKE

    Bruker

  • Medlemmer
  • 599 innlegg
  •   3. april 2002

Skrevet 12. juni 2019 - 08:48

Forstod det slik at dette bare er en midlertidig stans og at de vil fortsette adde nye titler i fremtiden på scarlett

Er ikke sånn jeg leser det. Det virker på meg som om de går over til å sikre at spesifikt Xbox One-spill skal fungere godt på Scarlett.
Xbox one til Scarlett er som å gå fra en amd buldozer til vega.
Alle One spill vil virke på Scarlett, fremtidige spill vil kan godt virke på One om de ikke er for krevende for One. Dette er akkurat som på PC.

Forskjellen fra One X er at spill ikke må være bakover kompatible.
Kan du sertifisere ditt Scarlett spill til å også virke på One X men ikke One?
Jeg er ikke helt sikker på at det er sånn det fungerer. Dette er ikke en PC. De har spesialdesignede brikkesett og spillene lages spesifikt for disse for å få ut mest mulig ytelse. Et spill laget for One vil ikke uten videre fungere knirkefritt på Scarlett. Med mindre det er en del av spesifikasjonen på brikkesettene, men jeg kan se for meg at å designe 100% bakoverkompatible brikkesett kan være en begrensing eller kostnadsøkning de ikke ønsker.

Om brikkesettet ikke er 100% bakoverkompatibelt så må det gjøres en jobb med hvert enkelt spill for å sikre at det kjører knirkefritt. Om det er en stor eller liten jobb er jo et annet spørsmål…

Så spørs det jo hva Microsoft forlanger av utviklerne? Hvilke brikkesett og hvor mange av brikkesettene skal fungere? Vil dette bli opp til utviklerne eller stiller Microsoft samme krav til alle?

Mange spørsmål, få svar…

Jo, det er større sannsynelig at Xbox One spill fungerer på Scarlett enn noen gang.

Første Xbox kjører Intel CPU (X86 Arkitektur) Med Nvidia GPU.
Xbox 360 bruker PowerPC. Samme arkitektur som gamle Macs. AMD/ATI GPU

Xbox One har AMD CPU og AMD GPU.
Samme får Scarlett.
Altså X86 arkitektur.

Xbox One kjører også OS med samme kernel som er basert på Windows 10.
  • 0

#11 ism_InnleggNO

ism_InnleggNO

    Bruker

  • Medlemmer
  • 305 innlegg
  •   11. februar 2009

Skrevet 12. juni 2019 - 10:29

Jo, det er større sannsynelig at Xbox One spill fungerer på Scarlett enn noen gang.

Første Xbox kjører Intel CPU (X86 Arkitektur) Med Nvidia GPU.
Xbox 360 bruker PowerPC. Samme arkitektur som gamle Macs. AMD/ATI GPU

Xbox One har AMD CPU og AMD GPU.
Samme får Scarlett.
Altså X86 arkitektur.

Xbox One kjører også OS med samme kernel som er basert på Windows 10.

 

Jeg sier ikke at det ikke vil fungere, bare at det ikke er sikkert at det er 100% kompatibilitet. Selv om arkitekturen er den samme så betyr ikke dette at alt virker fra ett brikkesett til et annet slik som på PC. Spillene utvikles på en annen måte enn til PC nettopp for å dra nytte av at de har ett brikkesett å forholde seg til.

 

Jeg tror nok det er en jobb å gjøre å kvalitetssikre spillene mellom konsollversjonene. Ikke nødvendigvis en stor og kostbar jobb, men en jobb like fullt.


  • 0

#12 MistaPi

MistaPi

    Bruker

  • Medlemmer
  • 7 030 innlegg
  •   27. desember 2001

Skrevet 12. juni 2019 - 13:46

Jeg sier ikke at det ikke vil fungere, bare at det ikke er sikkert at det er 100% kompatibilitet. Selv om arkitekturen er den samme så betyr ikke dette at alt virker fra ett brikkesett til et annet slik som på PC. Spillene utvikles på en annen måte enn til PC nettopp for å dra nytte av at de har ett brikkesett å forholde seg til.

Jeg tror nok det er en jobb å gjøre å kvalitetssikre spillene mellom konsollversjonene. Ikke nødvendigvis en stor og kostbar jobb, men en jobb like fullt.

 

Ja det er grunnen til at PS4 Pro og XBO-X GPU'ene i basis er GCN 1.1 fra 2012, i likhet med orginale PS4 og XBO. Selv med samme CPU med høyere klokkehastighet på PS4 Pro tok det tid før Sony ga mulighet for å ikke klokke ned CPU'en i non-PS4 Pro enhanced spill. Det er forsatt mulighet til å skru av denne funksjonen om det skulle by på problemer.
Med mulighet for å "kode nærme metallet" istedet for å "gjemme" hardware'en bak tunge API'er og drivere (slik på PC) vil det nok ikke bli så trivielt å gi bakoverkompatibilitet til XBO og PS4 spill. Men klart lettere når man forsetter med x86 CPU og GPU fra samme produsent.


Dette innlegget har blitt redigert av MistaPi: 12. juni 2019 - 16:42

  • 0

#13 Sirius Cobra

Sirius Cobra

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 421 innlegg
  •   16. januar 2005

Skrevet 12. juni 2019 - 14:46

om du har pc kan du i det minste kjøpe jet set future på steam og spille med kontroller


Det er jet Set Radio, Jet Set Future er oppfølgeren.
  • 0

#14 Zhylo

Zhylo

    Bruker

  • Medlemmer
  • 128 innlegg
  •   3. januar 2008

Skrevet 12. juni 2019 - 16:55

Kan virke som om det ikke er bombesikkert at det blir full stopp på Xbox One X



  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere