Gå til innhold

Foto

Samboer er lite entusiastisk ang rydding

5 svar i denne tråden

#1 AnonymDiskusjon

AnonymDiskusjon

Anonym bruker

• Anonym
  • 53 126 innlegg
  •   20. desember 2010

Skrevet 4. juni 2019 - 12:22

Vanskelig å sette ord på det, men prøvde meg i tittelen

Jeg elsker fruen i huset, hun er som sikkert fleste av oss. En skikkelig pain in the ass fra tid og annen og gjør ikke annet enn å irritere den andre parten.

Men ja..

Enkelt å greit

Hun: Rydde= Skyve alt inn i et skap, ute av syn er best! Også skal det gjøres ofte ( Hver dag )

Resultat= Rot i hvert bidige skap, ingen organisering og frustrasjons moment når man ikke finner ting.

Jeg: Rydde= Orientert, helst så mye gadgets til å forenkle alt, smarte oppbevaringløsninger osv osv, Alt skal være organisert og ha sin plass, Helst rydde sjeldent ( 1 gang i uka )

Resultat= Skjer ikke. Det er bare rot overalt og ryddes det, er det rot etter 2 dager igjen

Slik går det hos oss.. Hun vil helst gjøre ting fort å "gæli" ofte mens jeg vil gjøre det ordentlig men sjeldent.

Med årene har jo dette resultert i lite motivasjon fra min side å rydde generelt, vi er i en småbarnsperiode så hun er heller ikke så veldig hypp på å rydde.. Resultatet blir jo bare at alt blir kaos. Interiør og diverse ting i kjøkkenskap som aldri skulle vært der, ting hulter til bulter og alt blir bare dyttet fort fra overflaten.

Så til det virkelige "problemet"  Hver gang jeg får en liten sånn " piff" til å rydde skikkelig.. Ta i et tak og bare få ut dritt vi ikke trenger, ta en skikkelig omgang.

SÅ BAM da blir jeg møtt med en liten entusiastisk tone " Må du gjøre det idag?....kan du ikke gjøre det til helgen? " Eller " Nei jeg orker ikke nå..Er sliten! "

Altså det er lite hjelp å få.. Noe som jeg takler fint, men jeg takler dårlig når det kommer kommentarer som " Må du gjøre det nå? Hvorfor ? " osv osv.. 

Det skal jo sies..Jeg sover ikke dårligere om natten av at vi har det rotete egentlig, jeg vil gjerne ha det pent og fint rundt meg, men det er ikke et krav.

Men dama derimot, hun klager dag inn og dag ut hvor rotete det er, hvor skittent osv det er på gulvet.

og når jeg da endelig får en liten boost en dag for å ta i et skikkelig tak. Så blir jeg bare dyttet tilbake og får på følelsen av at det ikke er ønsket.

Da gir jeg opp rett å slett..Jeg gidder ikke gjøre en innsats for å gjøre noe for oss når jeg blir møtt med motstand hver gang.

Er det dårlig av meg? Utrolig lett å si " Suck it up! "  Hadde man følt det sånn hver gang hadde livet vært en lek ^^

Tips til hvordan jeg kan få hun litt over på min side av saken? Å snakke med henne om det hjelper i en ukes tid, etter det er det glemt og samme kommentarer oppstår hvis følelsen for å rydde kommer.

Anonymous poster hash: 39a32...204
  • 0

#2 BuffyAnneSummers

BuffyAnneSummers

Bruker

• Medlemmer
  • 12 783 innlegg
  •   5. februar 2011

Skrevet 4. juni 2019 - 13:00

Sliter hun med noe som kan kanskje forklare hennes oppførsel? 

Jeg blir veldig lett stresset, så hvis noen prøver å rydde hos meg kan jeg fort bli amper og komme med like kommentarer som fruen din gjør. Huset deres skal være ett fristed, men ikke bare for henne. Enten så forstår hun ikke alvoret i hvordan det å ha det rotete rundt deg kan påvirke deg mentalt, ikke bare for din del, men for barna deres del, hennes oppførsel vil direkte påvirke dem på negative måter, eller så ignorerer hun problemene dine som hun ignorerer resten av rotet i huset, og da har du dessverre ett mye større og vanskeligere problem (når det står på viljen). 

Hvis du ikke tror hun er manipulerende eller noe sånt så vil jeg foreslå parterapi, men hvis du føler deg manipulert eller lurt på noen måte er dette en dårlig ide da de kan ofte ende opp med å bare bli flinkere til å manipulere og lyve i fremtiden. 

• 0

"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell

#3 afterall

afterall

Bruker

• Medlemmer
  • 1 657 innlegg
  •   10. mai 2006

Skrevet 4. juni 2019 - 13:02

Kommer helt sikkert mange gode og gjennomtenkte svar til deg, men noe grunnleggende er kanskje at dere egentlig har for mange ting? Du klarer ikke å snike henne til å se litt Marie Kondo på Netflix, for deretter å bli enige om at det trengs grep for å minimere rotet deres?
  • 0

#4 Taurean

Taurean

Bruker

• Medlemmer
  • 4 574 innlegg
  •   14. november 2012

Skrevet 4. juni 2019 - 13:18

Sett ho ned en kveld og vis ho posten du skrev her. Bare gjør det. Og se hva ho har å si til det.

• 0

Vi må ha en plan.

Spite, spite, shine your light!

#5 Invader Zim

Invader Zim

Bruker

• Medlemmer
  • 2 864 innlegg
  •   17. september 2015

Skrevet 4. juni 2019 - 13:48

Jeg er i andre enden.
Hos oss er det hun som har støv på hjernen mens jeg er avslappet til det samtidig som vi begge tar vare på mer enn vi burde.

Løsningen er enkel; jeg må tåle litt kjeft av og til og prøver å ta noen dager der hun kommer hjem til nyvasket hus. Det er en del av å kommunisere. Jeg trenger blowjobs og hun trenger en type som steller :)

Just how it is.
  • 0

#6 Skyggespilleren

Skyggespilleren

Bruker

• Medlemmer
  • 33 innlegg
  •   30. april 2010

Skrevet 18. juni 2019 - 14:55

Jeg er også i andre enden av denne, men vi har en veldig god ordning på det.

Fruen liker å rydde, og krever heldigvis ikke at jeg er like dedikert som det hun er. Hun er veldig flink og rydder i det daglige, mens jeg (som rydder sjeldnere) tar meg av grov-rydding, sortering, organisering, osv når det trengs. Hennes avslappede og lite storkrevende forhold til rydding gir meg motivasjon, og har faktisk blitt mye bedre på rydding fordi hun ikke maser. Hun kan også finne på å støvsuge og sulle rundt når det gjerne skulle være stilt, men jeg ville aldri – i motsetning til OP's partner – være så frekk å ytre misnøye når hun faktisk gjør det ryddig og fint i hjemmet vårt.

Men det du ikke sier noe om er om du prøver å engasjere henne, eller om det er du som gjør ryddingen individuelt. Om du er en som klør i ræva etter å sysselsette, bestemme, dirigere, kritisere (ja, du kjenner typen) forstår jeg at hun kan bli demotivert.

Om du ikke bosser henne rundt og gjør ryddingen til noe hun gruer seg til å bli dradd inn i, høres det ut som om du bare har en veldig utakknemlig partner.

• 0
Det er utrolig hva man ikke kan, når man av ærlig vilje ikke prøver.

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere