Gå til innhold

Somaliere i 2019!


Anbefalte innlegg

Jeg foreslår at ssb frigir det komplette datasettet så kan enhver konstruere sine egne grafer. Foresten, hvorfor gjør de ikke dette?

 

Den som leter finner...! :)

 

Her er fordelingen på arbeidstid for somaliske kvinner:

 

post-52698-0-13736700-1559392838_thumb.png

 

Og her fordelt på botid:

 

post-52698-0-74384800-1559392878_thumb.png

 

Som vi ser er det så få som har botid kortere enn 4 år at de knapt synes. Edit: Vi ser av tallene at ca 1/3 av de sysselsatte har 90% eller høyere arbeidstid. Resten fordeler seg jevnt, med en liten overvekt rundt 50%.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Det finnes selvsagt rasisme, men husk at Norge er ett av de minst rasistiske og mest toleranten landene i verden. Muslimske land som Somalia er langt langt verre.

 

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/05/15/a-fascinating-map-of-the-worlds-most-and-least-racially-tolerant-countries/

Korrekt meg gjerne, men Somalia ser ikke ut til å være en del av den undersøkelsen der.

 

En kommentar til studien er også lagt ved. Den viser at man ikke bør ta studien som en fasit.

 

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/05/17/5-insights-on-the-racial-tolerance-and-ethnicity-maps-from-an-ethnic-conflict-professor/?utm_term=.e372e425a137

 

Du vet, objektivitet og nyanser... :)

Lenke til kommentar

Korrekt meg gjerne, men Somalia ser ikke ut til å være en del av den undersøkelsen der.

Du tror at et muslimsk land er mindre rasistisk og mere tolerant enn Norge? :nei:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_Africa#Somalia

"The Somali Bantu ethnic minority face significant stigmatization in Somali society due to their differing physical appearance and ancestry from the Cushitic-origin majority of Somalia. Racialized epithets targeted at the Somali Bantu community exist such as 'adoon' (slave) similar in connotation to the Arabic term abeed. The marginalization of the Somali Bantu community is primarily based on ethnoracial factors, unlike the marginalization of the Madhiban and other Somali-origin minorities which is primarily based on their status as a socially constructed caste.[50] Ethnic Somalis and populations of Bantu stock are genetically divergent.[51][52] Racially-motivated attacks on Somali Bantus have occurred.[53][54]

The 4.5 parliamentary formula under the Transitional Federal Government has been criticized as a form of legislative apartheid.[55]"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du tror at et muslimsk land er mindre rasistisk og mere tolerant enn Norge? :nei:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_Africa#Somalia

"The Somali Bantu ethnic minority face significant stigmatization in Somali society due to their differing physical appearance and ancestry from the Cushitic-origin majority of Somalia. Racialized epithets targeted at the Somali Bantu community exist such as 'adoon' (slave) similar in connotation to the Arabic term abeed. The marginalization of the Somali Bantu community is primarily based on ethnoracial factors, unlike the marginalization of the Madhiban and other Somali-origin minorities which is primarily based on their status as a socially constructed caste.[50] Ethnic Somalis and populations of Bantu stock are genetically divergent.[51][52] Racially-motivated attacks on Somali Bantus have occurred.[53][54]

The 4.5 parliamentary formula under the Transitional Federal Government has been criticized as a form of legislative apartheid.[55]"

Dude, jeg tror mye rart, men det spiller ingen rolle. Tro hjelper ikke på fakta. Du kommer med en udokumentert påstand og jeg påpeker det. Det er ikke mer hokus pokus enn som så.

Lenke til kommentar

Det er veldig viktig at slike tall er er korrekte, ellers er det umulig å sette i gang tiltak der de gjør mest nytte. 

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wEjaQG/kan-vi-stole-paa-statistisk-sentralbyraa

 

Jeg vet ikke hva man skal gjøre for å i fremtiden få underlag man kan stole på. Kanskje skape et nytt statistisk byrå som på en eller annen måte er fritt for pk og kun handler om nøytral fakta?

 

SSB er for all fremtid kjørt.

Du kommer med gode poenger, men problemet her er ikke at tallene er feil, det er at det ikke viser hele bildet. Når man bruker statistikk så må man alltid være opptatt av hvordan dataene er innhentet og hvordan de er kodet. Hvis SSB koder variablene på en spesiell måte så er det bare å sjekke kodingen når man henter statistikken.

Lenke til kommentar

Du kommer med gode poenger, men problemet her er ikke at tallene er feil, det er at det ikke viser hele bildet. Når man bruker statistikk så må man alltid være opptatt av hvordan dataene er innhentet og hvordan de er kodet. Hvis SSB koder variablene på en spesiell måte så er det bare å sjekke kodingen når man henter statistikken.

 

Det har du rett i.

 

Uansett fører det til at de som skal løse problemene - gjør feil.

 

Jeg mener det er uredelig å holde på slik.

Lenke til kommentar

Det er mye triksing med statistikk i mange europeiske land for tiden da virkelige tall "ville kunne gi argumenter til folk på høyresiden". En minister i Nederland måtte gå av for knappt en uke siden pga omfattende juks med offisielle tall.

 

Og de som trodde at NRK, TV2, Aftenposten, VG eller Dagbladet hadde store oppslag om denne skandalen i Nederland må tro igjen. Igjen var det jo en nyhet som "ville kunne gi argumenter til folk på høyresiden".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er mye triksing med statistikk i mange europeiske land for tiden da virkelige tall "ville kunne gi argumenter til folk på høyresiden". En minister i Nederland måtte gå av for knappt en uke siden pga omfattende juks med offisielle tall.

 

Og de som trodde at NRK, TV2, Aftenposten, VG eller Dagbladet hadde store oppslag om denne skandalen i Nederland må tro igjen. Igjen var det jo en nyhet som "ville kunne gi argumenter til folk på høyresiden".

 

Litt merkelig, saken er dekket godt av generell media i både Danmark og Sverige - men i Norge er det bare de ekstreme som dokument & Resett.

 

Norge pleier å være mer uredd enn Sverige slikt sett. Kanskje for at det var et poeng for eu-valget.

Lenke til kommentar

Du tror at et muslimsk land er mindre rasistisk og mere tolerant enn Norge? :

Borgerkriger gjør folk mindre tolerante. Bare når landet er stabile og rik kan man tenke på å være tolerante.

 

Merkelig nok så sier du aldri noe om hvor lite tolerante øst euuropeere, som har mange problemer med rasisme på fotball kamper. Dette klager du aldri på

Lenke til kommentar

Det finnes selvsagt rasisme, men husk at Norge er ett av de minst rasistiske og mest toleranten landene i verden. Muslimske land som Somalia er langt langt verre.

 

Jeg merker meg dog at muslimske Pakistan er blant de mest tolerante i linken din, mens den ikke-muslimske naboen India er en av de to minst tolerante. Og at undersøkelsen ikke inkluderer Somalia i det hele tatt... 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Borgerkriger gjør folk mindre tolerante. Bare når landet er stabile og rik kan man tenke på å være tolerante.

Saudi-arabia er vel ikke akkurat fattig eller plaget av borgerkriger, men det er ett av de mest intolerante og rasistiske landene i verden. Det er faktisk fortsatt vanlig å ha slaver der selv om det offisielt skal være forbudt.

 

Forholdene er lignende i flere muslimske stater rundt gulfen så penger og fred er faktisk ikke nok til at folk blir tolerante og mindre rasistiske. Det har faktisk også noe med kultur og idealer å gjøre.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg merker meg dog at muslimske Pakistan er blant de mest tolerante i linken din, mens den ikke-muslimske naboen India er en av de to minst tolerante. Og at undersøkelsen ikke inkluderer Somalia i det hele tatt...

Ja, India er spesielt ille, og det Pakistan scorer spesielt dårlig på er religiøs toleranse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler ikke så mye om rasisme, men om klankulturen der nede som er grunnen til at de fleste somaliere har kommet til Norge (borgerkrig). Somaliere er også veldig dårlig integrert i Norge og Europa. Dette skyldes nok også klan/sekt mentaliteten i Somalia. Min spådom er at de fleste somaliere reiser nok tilbake når forholdene blir bedre der, fordi somalisk og norsk kultur er så forskjellige. Noen blir selvfølgelig integrert (da helst somaliere født i Norge), men jeg tror de fleste gir opp å reiser hjem. Jeg tror ikke at toppen med rundt 40.000 somaliere vil vedvare i Norge. 

 

Men selvfølgelig finnes det godt intrigerte somaliere i Norge slik som Amal Aden og sikkert flere. TS du har sikkert mange venner som er nordmenn og føler ikke at det somaliske paralell-samfunnet er noe du identifiserer deg med, og du er nok ikke den eneste av somalisk herkomst som har det slik. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Det handler ikke så mye om rasisme, men om klankulturen der nede som er grunnen til at de fleste somaliere har kommet til Norge (borgerkrig). Somaliere er også veldig dårlig integrert i Norge og Europa. Dette skyldes nok også klan/sekt mentaliteten i Somalia. Min spådom er at de fleste somaliere reiser nok tilbake når forholdene blir bedre der, fordi somalisk og norsk kultur er så forskjellige. Noen blir selvfølgelig integrert (da helst somaliere født i Norge), men jeg tror de fleste gir opp å reiser hjem.

 

Men selvfølgelig finnes det godt intrigerte somaliere i Norge slik som Amal Aden og sikkert flere.

Ikke ulik nordmennene som flyttet til USA og ikke ble velintegrerte. Noe rundt 30-40% reiste tilbake til Norge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saudi-arabia er vel ikke akkurat fattig eller plaget av borgerkriger, men det er ett av de mest intolerante og rasistiske landene i verden. Det er faktisk fortsatt vanlig å ha slaver der selv om det offisielt skal være forbudt.

 

Forholdene er lignende i flere muslimske stater rundt gulfen så penger og fred er faktisk ikke nok til at folk blir tolerante og mindre rasistiske. Det har faktisk også noe med kultur og idealer å gjøre.

3I

Autoritære regimer promoterer rasisme og er lite tolerante enten det finnes religion eller ikke. Det samme skjer i demokratier. Folk som ønsker mer autoritære ledere er mindre tolerante. Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Ikke ulik nordmennene som flyttet til USA og ikke ble velintegrerte. Noe rundt 30-40% reiste tilbake til Norge

Riktig. Det at innvandrer kommer til et land og blir der er en myte. Som ofte har vi push og pull faktorer. For nordmenn var det levevilkår og for somaliere var det borgerkrig som var push faktorer, Pull faktorer for nordmenn var bedre levevilkår i Norge og for somaliere er det mer stabilitet i Somalia. Jeg tipper at det vil om 10 -15 år være 20.000 somaliere igjen i Norge. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...