Gå til innhold

Hva er nordmannen?


Anbefalte innlegg

Noen mener at nordmannen er svart, med røtter i fra Somalia. Muslim og konservativ, omskjært og tenker å omskjære sine barn. Går kledd i skjortel som Muhammed selv, men det viktigste av alt er at han har et pass og et statsborgerskap.

 

Andre mener at nordmannen er hvit, blåøyd, blond. Røtter til bonden og vikingen, med stolt nisselueformet forrhud. Gudfryktig og god. Går i bunad og snakker dialekt.

 

Hva er nordmannen for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et menneske som alle andre, født innenfor de arbitrære grensene vi kaller 'Norge'.

 

Jeg elsker denne påstanden, fordi det viser at en ser ingen mening. En er ute av stand til å føle en tilknytning til det som har kommet før seg. Det er en benektelse av kultur og historie. Jeg lurer veldig på hvor slike holdninger kommer i fra? Hva er det som bryter den følelsen folk har av tilhørighet. Hva er det som får folk til å frasi seg sitt opphav og fornekte sin historie før sin fødsel. Det er et hån mot ens forfedre, virkelig dypt blasfemisk og åndelig krenkende holdning.

 

Jeg er faktisk veldig fascinert av dette, jeg har ingenting i mot deg som sier det, fordi du gjentar en mening veldig mange har. Men jeg er veldig fascinert av ytringen slik den står alene. Den vitner om en åndelig død, et avskåret menneske som lever i isolasjon. Det er spennende, som å lese brev i fra noen som er i helvette og vet dem skal være der en evighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg elsker denne påstanden, fordi det viser at en ser ingen mening.

 

Litt som nasjonal tilhørighet. Det er greit om det fremmer gode felles verdier, men det er ingen som sier at det er skal endre seg så snart du krysser svenskegrensen.

 

En nordmann er en som føler tilhørighet til Norge, norsk kultur og norske verdier. Intet mindre, intet mer. Å sette skillet på utseende er bare pervers rasisme i sin tradisjonelle form.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg elsker denne påstanden, fordi det viser at en ser ingen mening. En er ute av stand til å føle en tilknytning til det som har kommet før seg. Det er en benektelse av kultur og historie. Jeg lurer veldig på hvor slike holdninger kommer i fra? Hva er det som bryter den følelsen folk har av tilhørighet. Hva er det som får folk til å frasi seg sitt opphav og fornekte sin historie før sin fødsel. Det er et hån mot ens forfedre, virkelig dypt blasfemisk og åndelig krenkende holdning.

 

Jeg er faktisk veldig fascinert av dette, jeg har ingenting i mot deg som sier det, fordi du gjentar en mening veldig mange har. Men jeg er veldig fascinert av ytringen slik den står alene. Den vitner om en åndelig død, et avskåret menneske som lever i isolasjon. Det er spennende, som å lese brev i fra noen som er i helvette og vet dem skal være der en evighet.

Folk på venstresiden ønsker ofte multikulturelle samfunn. At ulike etnisiteter og kulturer skal blande seg sammen. Det er et synspunkt jeg egentlig ikke har noe imot.

 

Men jeg er delvis enig med deg. Det er naturlig å tilhøre en kulturkrets. Kulturer kan være eldgamle. Det virker rart å avvise sin arv fra forfedrene, å forsøke å bryte århundrer med kulturarv.

Det er vel ikke mulig å gjøre. Språket alene styrer i stor grad hvordan vi tenker og forstår verden.

Lenke til kommentar

Litt som nasjonal tilhørighet. Det er greit om det fremmer gode felles verdier, men det er ingen som sier at det er skal endre seg så snart du krysser svenskegrensen.

 

En nordmann er en som føler tilhørighet til Norge, norsk kultur og norske verdier. Intet mindre, intet mer. Å sette skillet på utseende er bare pervers rasisme i sin tradisjonelle form.

 

Ah, deilig påstand. Fordi det er jo veldig mange litt tykke unge menn, med skjegg og hestehale. De tar gjerne bilde av seg selv med frakk og joggesko, mens de holder ett samurai sverd. På nettet kaller vi dem "Weaboos", det er unge menn som bare elsker Japan, japansk kultur og japanske verdier.

 

I din verden, ut i fra hvordan du definerer det, så er altså disse karene japanesere og jeg syns det er morsomt fordi sånn ville aldri jeg ha tenkt på det. Men sånn har altså du blitt og da blir jeg veldig nysgjerrig på hvordan du bygger din verden. Hva det er som gir rom for denne tolkningen.

 

Altså, at utseende, som formes av at folk bor på en bestemt plass over veldig lang tid. Det er jo dette som gjør at en får ulike utseender i ulike deler av verden. At en har forfedre som har bodd i et slikt område veldig lenge. Men dette mener altså du at er veldig ondskapsfult å dra inn i et bilde på nordmannen.

 

SPENNENDE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk på venstresiden ønsker ofte multikulturelle samfunn. At ulike etnisiteter og kulturer skal blande seg sammen. Det er et synspunkt jeg egentlig ikke har noe imot.

 

Det er forskjell på å ønske et multikulturelt samfunn og det å være motstander av autokratisk styring eller segregering av tro og kultur.

 

Ah, deilig påstand. Fordi det er jo veldig mange litt tykke unge menn, med skjegg og hestehale. De tar gjerne bilde av seg selv med frakk og joggesko, mens de holder ett samurai sverd. På nettet kaller vi dem "Weaboos", det er unge menn som bare elsker Japan, japansk kultur og japanske verdier.

 

I din verden, ut i fra hvordan du definerer det, så er altså disse karene japanesere og jeg syns det er morsomt fordi sånn ville aldri jeg ha tenkt på det. Men sånn har altså du blitt og da blir jeg veldig nysgjerrig på hvordan du bygger din verden. Hva det er som gir rom for denne tolkningen.

 

Altså, at utseende, som formes av at folk bor på en bestemt plass over veldig lang tid. Det er jo dette som gjør at en får ulike utseender i ulike deler av verden. At en har forfedre som har bodd i et slikt område veldig lenge. Men dette mener altså du at er veldig ondskapsfult å dra inn i et bilde på nordmannen.

 

SPENNENDE!

 

Om de kan japansk, flytter til Japan og har adoptert japansk kultur og væremåte så er det ingenting annet enn fremmedfrykt og rasisme som hindrer personen i å kalle seg japansk. At du bruker beskrivelsen Weaboo er bare en stråmann for å få dette til å høres absurd ut, når det på ingen måter er det. Det finnes vestlige expats i Japan som bare snakker japansk til daglig, har japansk kone, jobber på en japansk arbeidsplass og har barn som går på japansk skole.

 

Ja det er ondskapsfullt, og det gjør deg hverken varm, vis eller sympatisk. Du gjør i bunn og grunn en segregering basert på hva personen er født som, og romantiserer nordmenn som en nazi propagandategning der alle som ikke måler seg opp til dine raseforestillinger kan kalle seg en nordmann, fordi "norsk" betyr "hvit og blond".

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Prøver å styre unna samfunnsfaglige diskusjoner, men etter et par glass rødvin drister jeg meg til å si at en god nordmann er:
Klar i blikket, viser respekt, er varm og imøtekommende, jovial og vennlig om det høver seg og alvorlig når det trengs. Så er det høvelig at vedkommende ikke er et religiøst fjols, men som innehar ferdigheter som viser til et nært og tett bånd til naturen, og respekt for sitt opphav og omgivelser. Om Mohammad fra Oslo kan å klyve ved, flette tau og dyrke grønnsaker, syns jeg bedre om ham enn en udugelig Ola som ikke vet att eller fram på ei øks, men som etter mye synsing og svada fikk seg en mastergrad i teologi.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å ønske et multikulturelt samfunn og det å være motstander av autokratisk styring eller segregering av tro og kultur.

 

 

Om de kan japansk, flytter til Japan og har adoptert japansk kultur og væremåte så er det ingenting annet enn fremmedfrykt og rasisme som hindrer personen i å kalle seg japansk.

 

Utrolig at du kan tro noe sånt. Morsomt at noen er sånn som deg.

 

Hva med det faktum at om du hadde sett dem på en flyplass i Amsterdam så ville du aldri ha sett på dem som japanesere uten forhåndsinformasjonen du trenger. Men når du ser japanske turister på en buss i Norge, så skjønner du med en gang at de er japanesere?

 

Det virker som at alle med sunn fornuft har en helt annen definisjon enn det du har.

Lenke til kommentar

Utrolig at du kan tro noe sånt. Morsomt at noen er sånn som deg.

 

Hva med det faktum at om du hadde sett dem på en flyplass i Amsterdam så ville du aldri ha sett på dem som japanesere uten forhåndsinformasjonen du trenger. Men når du ser japanske turister på en buss i Norge, så skjønner du med en gang at de er japanesere?

 

Det virker som at alle med sunn fornuft har en helt annen definisjon enn det du har.

 

Nei. Du skjønner umiddelbart at de er stereotypiske asiatere, ikke japanske. Hvor ofte hadde du klart å skille en nordmann og en brite?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ordene nordmann og renraset er det eneste som gir meg ståpikk. Satser på å verve flere til legningen min, så jeg ikke føler meg så alene, men det må selvsagt gjøres med å skjelle dem ut, da det er det eneste som fungerer på meg.

 

Hva er en renraset nordmann da?

Lenke til kommentar

Jeg elsker denne påstanden, fordi det viser at en ser ingen mening. En er ute av stand til å føle en tilknytning til det som har kommet før seg. Det er en benektelse av kultur og historie. Jeg lurer veldig på hvor slike holdninger kommer i fra? Hva er det som bryter den følelsen folk har av tilhørighet. Hva er det som får folk til å frasi seg sitt opphav og fornekte sin historie før sin fødsel. Det er et hån mot ens forfedre, virkelig dypt blasfemisk og åndelig krenkende holdning.

 

Jeg er faktisk veldig fascinert av dette, jeg har ingenting i mot deg som sier det, fordi du gjentar en mening veldig mange har. Men jeg er veldig fascinert av ytringen slik den står alene. Den vitner om en åndelig død, et avskåret menneske som lever i isolasjon. Det er spennende, som å lese brev i fra noen som er i helvette og vet dem skal være der en evighet

Bevares, jeg finner masse mening jeg, og har vel egentlig ikke uttalt noe annet enn et nøkternt svar på det du spurte om.

Du kan roe deg ned med tolkningen din.

Jeg har ikke frasagt meg noe, men ønsker ikke en diskurs hvor noens kulturelle bagasje skal være mer verdifull enn andres.

Du må gjerne dyrke ditt opphav, men når man vil nekte andre å definere seg selv innenfor de samme rammene, snakker man 'åndelig død'.

Det eneste jeg svarte på spørsmålet ditt, er at en nordmann kan være hva hen vil, altså at begge eksemplene dine er en nordmann, gitt at hen har statsborgerskap.

At du tolker dette som blasfemi, hån og krenkelse, er vel symptomatisk for en slags frykt for at aksept medfører tap?

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, den er litt vrien. Lagde en tråd om vikingkultur for en stund siden for å prøve å finne ut litt selv.

 

Jeg mener nok at en nordperson (mann, kvinne), er en skandinav, som har bodd her oppe i steinrøysa i mange generasjoner og blitt innvendt til livsrutinen som kreves for å overleve her. Vi er jo midt i en generasjonsskifte nå. Før måtte man grave i jorda og ha sauer og fe for å overleve. Nå er det i ferd med å endres en god del, selv om en del av det henger igjen. Så det er mange som flytter hit og "klarer seg", kan jobbe med å vaske på hotell for rikfolk, og bli en "nordperson". Men jeg vil nok heller tilegne en person (mann eller kvinne) som har levd i generasjoner fra gammelt av, ved å dyrke jord og drive gård i innlandsnorge, som mer nordperson enn eksemplet jeg beskrev.

 

Med tanke på fremtiden og globalisering, så føler jeg det går fint å holde folk adskilt, så lenge vi kan leve under ett flagg. Men multikultur er jo bare en naturlig del av utviklingen. Kjærlighet kan oppstå mellom en afrikaner og en kineser og en nordboer. Mennesket er -ett- folk, ikke mange folk adskilt. Vi er alle i slekt. Så det er dumt å bli for nasjonalistisk, selv om det også er dumt å miste fullstendig synet av hva som har gjort oss til de vi er.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøver å styre unna samfunnsfaglige diskusjoner, men etter et par glass rødvin drister jeg meg til å si at en god nordmann er:

Klar i blikket, viser respekt, er varm og imøtekommende, jovial og vennlig om det høver seg og alvorlig når det trengs. Så er det høvelig at vedkommende ikke er et religiøst fjols, men som innehar ferdigheter som viser til et nært og tett bånd til naturen, og respekt for sitt opphav og omgivelser. Om Mohammad fra Oslo kan å klyve ved, flette tau og dyrke grønnsaker, syns jeg bedre om ham enn en udugelig Ola som ikke vet att eller fram på ei øks, men som etter mye synsing og svada fikk seg en mastergrad i teologi.

 

Snart mastergrad i teologi her, kan bruke øks og deler din respekt for ærlige arbeidsfolk. Jeg får vel dog poengtere at kristendom har vi hatt her i landet i over 1000 år. Om man søker å hegne om norsk kultur, bør man vel heller forsøke å begrense imperialismen (kulturell og politisk) fra andre vestlige land en smule?

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...