Gå til innhold

Erna Solberg setter foten ned for elbilmoms


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En bil er en bil, den eneste fordelen med el-bil burde vært drivstoff besparelse.

 

Bom = bot, vi blir indirekte bøtelagt med flere tusen årlig for å kjøre på vei. Alle bomstasjonene bør rives, oljefondet har mer enn nok til utbygging av vei, og dette er en god investering for landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eller luft. Men ingen av delene var nevnt her. FRP snur kappa etter vinden, i frykt for å miste den makta de har

Elbilfordelene har aldri vært en fanesak for frp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det slik at dette skal gå en vei. BIler med forbrenningsmotor vil ikke kunne kjøpes ny og politikerene tror dette skal skje i 2025.
 

Moms og andre fordeler er fordi elbilene idag har ulemper i forhold til drivstoffbilene. Du kjøper bil med veldig liten tank eller veldig dyr bil. Utviklingen trenger kunder for å komme fremover og elbilfordelene gjør at en del av befolkningen velger noe de ellers aldri ville valgt, for folk flest tenker på egen økonomi før de tenker miljø. Vår familie har nå 2 elbiler og det fungerer i hverdagen, men i helga var jeg på tur til Gøteborg og det var et slit. En bruker 1,5-2 timer mer eller jeg må investere 100'kr mer i bil. 6 turer er nok verdt å spare 100'kr, men med moms vil en rimelig Leaf koste 387'kr. Du får en liknende bil for 300'kr så hvis du ser an å eie bilen i 8 år har du dermed spar 128'kr hvis du tar med sparte renter og med det kan du bruke 16.000kr  i året på bom og avgifter uten å tape på valget. Elbilene skal opp til 50% av avgiftene så kun hvis avgiftene er over 32.0000kr i året vil du slite med det valget.

 

Nå politikerne vil at du skal velge elektrisk. Jeg bryr meg ikke hva du syns om dette, men jeg vil heller at dere skriver hva som skal til for at dere skal velge en elbil når dere bytter med de begrensninger elbilene har. Dvs. du kan ikke si du skal ha 1000km rekkevidde siden det får du ikke på lenge lenge. Tenk deg nøye igjennom. Det er det politikerne da må gjøre for de vil folk flest skal kjøpe elbil og må dermed stimulere. Full moms og 50% bom gjør gapet mellom elbil og forbrennigsbil mindre og da kan man fort forsvare økte avgifter med enklere hverdag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En bil er en bil, den eneste fordelen med el-bil burde vært drivstoff besparelse.

 

Bom = bot, vi blir indirekte bøtelagt med flere tusen årlig for å kjøre på vei. Alle bomstasjonene bør rives, oljefondet har mer enn nok til utbygging av vei, og dette er en god investering for landet.

 

I utgangspunktet enig, men vil legge til at jeg synes avgiftene for å kjøpe bil allerede er alt for høye sånn som de er nå.

 

Men som Sylvester sier, bilene er alt for kostbare pga dyrt batteri, til at de vil kunne konkurrere. Legg på ulempene med kort rekkevidde i forhold til andre biler, og lang ladetid, så frister de ikke om de er langt dyrere enn konkurrentene.

 

Batteriet er den delen som er dyr foreløpig, og den må dessuten bli enda bedre. Og for at de skal bli bedre, så må folk fristes til å kjøpe elbiler til tross for ulempene. Det er måten å finansiere utviklingskostnadene på.

 

Selv har jeg kjøpt en Kona EV, og synes den holder i lange baner til mitt behov, selv om jeg gjerne skulle hatt enda mer rekkevidde, enda kortere ladetid (burde støttet 150 kW lading), litt mere bagasjeromsplass og minst 1200 kg hengervekt (helst 1600 kg). Det er heller ingen hemmelighet at den foreløpig mangler app og fjern-forvarming, noe jeg gjerne ville hatt.

 

Men til den prisen jeg fikk den, og den rekkevidden den har, så er jeg kjempefornøyd. vel, egentlig er jeg kjempefornøyd med bilen. Men helt klart at det for noen er for store svakheter for sitt behov, men så er det ikke lenge siden 10 mil var en utfordring for elbiler. Denne går glatt 40 mil og mere til, noe jeg sjeldent kjører. Til alle mine turer hitil, så har det vært mer enn tilstrekkelig til å klare det fint. Men gleder meg til å teste den på bilferie nå i sommer.

Lenke til kommentar

 

Var det ikke bare fordeler å eie el-bil? I følge el-bil eiere.

Det har jeg aldri hørt noen elbileiere påstå.

Hvis du er litt smart, så har flesteparten av el-bil eiere skrevet dette på innlegg overalt på vg.no, hardware.no osv.. Aldri mere eksos-gift, slipper støy fra motoren, trenger ikke å bruke bremsene så ofte(er det miljøvennlig? når bremseskivene og bremseklossene må skiftet hvert år pågrunn av rust angrep), billigere service(som viser det motsatte at el-bil deler/reparasjon er svinedyre i forhold til en fossil bil) osv.

 

Dere el-bil eiere er flinke å vri på hvilken fordeler det er å eie el-bil og har alltid et godt svar hvilken fordeler det er å eie el-bil i forhold til en fossil-bil.

 

NB. Jeg sier ikke alle el-bil eiere er slik, flere har godt tilbake til fossil bil igjen når de har oppdaget ulemper med el-bil. 

Endret av jendor1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja klart elbil er jo viktigere enn blant annet mat

 

Eller luft. Men ingen av delene var nevnt her. FRP snur kappa etter vinden, i frykt for å miste den makta de har

Ja men nu blir vel ikke lufta noe bedre globalt(mineraler batteri gruvedrift) når man utrydder regnskogene(gruvedrift, større CO2 utslipp) som igjen fører til at lufta blir dårligere globalt. Å nei jeg sier ikke at fossil brennstoff er noe bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

«Mener moms vil drepe elbilsalget»

 

Var det ikke bare fordeler å eie el-bil? I følge el-bil eiere.

Ikke alle som vil betale gjennom nesa for fordelene. Du kan jo se til danmark hvor innføringen av 40% salgsavgift senket elbilsalget fra 4600 biler i 2015 til 698 biler i 2017.

Mens den tilsvarende prisøkningen her i Norge bare har satt fart i salget.

Lenke til kommentar

Tja. Kanskje det er på tide å la andre tiltak som snitt CO2 utslipp til bilfabrikanter som trår til fra 2025, fungere som tiltak? Det vil gjøre alle biler dyrere (om man også dropper momsfritak for elbil) og presse frem elbiler.

 

Det er virkelig ikke en menneskerett å forurense. Bruk pengene på andre miljøvennlig tiltak istedenfor. Ikke på å fjerne bommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg er noget skeptisk til momsfritak da produsentene kan spekulere i å skru opp prisen i det norske markedet nettopp på grunn av fordelene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...