Gå til innhold

Hvilket programmeringsspråk burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Har et prosjekt jeg har tenkt på en god stund nå, men føler jeg må ta i et tak før noen andre gjør det før meg.

 

Jeg ønsker å bruke en Raspberry Pi, hvor det er koblet opp GPS for å lese altitude, en LTE module for å sende informasjonen den leser og til slutt en liten temperaturføler.

 

Alle disse dataene skal over til en nettside hvor man kan se en oversikt over disse enhetene og se data fra dem.

 

Ønsker også en bakside hvor man kan logge inn og administrere disse enhetene, både med oppdateringer og noe konfigurering/feilsøking.

 

Så igjen, mitt spørsmål... Hvilket programmeringsspråk er best egnet for dette prosjektet?

 

Tips og triks mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Python høres ut som et godt valg her. Jeg er ikke sikker på om jeg ville brukt Raspberry Pi til dette prosjektet da. Vil en Arduino kunne gjøre jobben?

En Arduino kunne nok gjort jobben... Men med tanke på at jeg vil styre maskinen over nettet også slår meg litt fra den. Uten å røpe for mye så blir disse enhetene ikke alltid like accessable. Og jeg føler kanskje en Raspberry vil hjelpe med fremtidlige oppdateringer bedre enn hva en Arduino kan. Men jeg har lest litt rundt, og Python kommer opp som veldig aktuelt.

Lenke til kommentar

Jupp, Arduino, for eksempel en Uno, med Botletics SIM7000 shield er veien å gå, mye enklere å sette opp i deres IDE.

 

Hva skal du styre?

For nettsiden og back-end kan du enten bruke noe Wordpress-greier, eller lære deg Javascript, HTML og CSS.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Python høres ut som et godt alternativ. Programmeringen er planken.

 

De store utfordringene du potensielt møter er å administrere og overvåke en distribuert flåte RPI / Arduino vha. LTE og håndtere oppdateringer og rapporteringspunkt.

 

Nå forutsetter jeg et visst volum, men dersom det er målet er sentrale systemer, prosess for testing, samt gjennomtenkt arkitektur være langt viktigere enn koden.

Endret av process
Lenke til kommentar

En veldig enkel setup er vel aa lage en API i et hvilket som helst spraak (PHP, Python, Node) med et endpoint og en key per enhet. Saa sender du data fra et shell-script til denne API-en med curl e.l. 

 

Hvis du vil ha en veldig enkel setup for web-delen, kan du sette opp en AWS lambda til aa motta data, saa lager du en enkel nettside med jQuery eller noe mer fancy some Vue, og legger den paa hvilken som helst web server. 

 

Du kan ogsaa administrere enhetene via SSH for oppdatering, bare sett opp noip.com og 1.domene.com, 2.domene.com osv per enhet du trenger. Du kan ogsaa trigge et update script paa enhetene via curl. 

 

Mange muligheter, dette er bare en brain dump.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...