Gå til innhold

Huawei-krisen forklart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir spennende fremover hva vil Kina svare med? eksportnekt av alt som er produsert i Kina til USA?  Jeg har ikke sett noe bevis for sikkerhetsvakheter og så mye fokus som er satt på dette i det siste tviler jeg sterkt på at ingen land av funnet noe. 

 

Jeg heller i mot dette er et sjakkstrekk i et spill, om det er for å beskytte USA sine handelsinteresser eller kjøpe Ericsson osv tid for 5G som Huawei ar kommet mye lenger med Huawei eier også veldig mange av kritiske 5G patenter som kan skape store kluss for resten av verden.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utrolig ensidig fokus fra media på hvordan dette rammer Huawei. Men hvis forhandlingene ikke fører fram er det vel ganske sannsynlig at også Kina tyr til sterkere lut..? De amerikanske selskapene som designer hardware i USA produserer den som kjent ikke hjemme — det ville vært mye dyrere. De har mye i Japan og Korea. Og mye i Kina.

 

Og det har "alle andre" også. Ericsson og Nokia er europeiske aktører som lager Telecom-hardware, men det skulle forundre meg mye om det ikke er amerikansk IP og komponenter produsert i Kina i disse.

 

Om situasjonen blir helt låst er det vel ikke usannsynlig at alle de store aktørene i telecom og elektronikk og data rammes, og dermed forbrukere verden over? Hvorfor diskuterer dere ikke de videre konsekvensene overhodet?? Det er da langt mer interessant enn hvordan det går med Huawei!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er trist at selskap som er så innovative og gir produkter som folket vil ha, blir kvelt på den måten. Skulle jo tro at konkurrenter heller skulle bli oppfordret for å lage enda bedre produkter og skape enda mer innovasjon, noe som til slutt ville gitt forbruker fordeler og menneskeheten fremgang. 

 

Demokratiet har jo stemt for at de liker Huawei (ettersom Huawei har fått såpass marked plassering), er tullete at flere automatisk tenker HUAWEI=KINA=DIKTATUR; HURRDURR!! MUST HATE!!

 

Bare se hvor bra og likt Huawei Matebook laptoppene er, faktisk har de alle tre pall plassene her på Tek.no.

Se på Huawei mobilene, her har de første og andre plass, samt fjerde plass her på Tek.no.

 

Den siste P30 Pro med to-veis trådløs lader, "jaw dropping" 50x Periskop zoom, Ultra bred linse, Uforståelig bra natt-kamera++, har såpass mye bra at "alle" forventet at Apple og Samsung skulle komme med kjempebra konkurrerende produkter, men istedenfor får vi dette.....

 

Folket har talt og stemt, men de rike og mektige bestemmer og sier "dere skal ikke like Huawei".. dette er ikke demokrati... 

Endret av keramikklampe
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ok men hvis Kina bestemmer seg for å avvikle all produksjon av Apple produkter som Iphone osv, hva gjør USA da? USA er overhodet ikke i stand til å produsere selv siden all kompetanse er i Kina og ikke minst produksjonslinjen. Før de klarer å starte egen produksjon vil hele Apple kollapse. Det kan bli spennende det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper alle med Apple produkter innser at Apple som Huawei blir produsert i Kina.

Samsung er koreansk, ikke så veldig mye bedre det heller.

Amerika er forsåvidt verdensledene når det kommer til spionasje, men produkter derifra det stoler man blindt på.... makes no sense.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok men hvis Kina bestemmer seg for å avvikle all produksjon av Apple produkter som Iphone osv, hva gjør USA da? USA er overhodet ikke i stand til å produsere selv siden all kompetanse er i Kina og ikke minst produksjonslinjen. Før de klarer å starte egen produksjon vil hele Apple kollapse. Det kan bli spennende det!

 

Tror ikke at det skjer, for Kina vil tape like mye eller kanskje mer enn Apple på en slik reaksjon. Apple kunne bare flagget til en annen land med billig arbeidskraft mens Kina ville får mange tusen arbeidsledige og uten noe inntekt dem genererte fra samarbeid med Apple.
Lenke til kommentar

Om vi ser lengre enn selve krigen mellom Trump og Kina så håper jeg det kommer noe positivt ut av dette.

 

Det jeg tenker på er at Google er blitt for store. Kanskje kan denne saken være katalysatoren for en nytt mobil OS, full open source der ingen kan begrense hvem som får tilgang.

 

I årevis har vi fått høre om Huwaei og hvor farlige de er og alle bakdørene de har lagt inn. Men ingenting er bevist.

 

Google derimot har lest våre epost og latt sine partnere lese vår epost i 15 år og det er det få som bryr seg om. Til tross for at jeg sitter dypt i Android universet så kjenner støtt at jeg heller skulle hatt ett alternativ, med et stort community og en bra playstore.

 

Kanskje blir det resultatet av Trumps herjinger?

Lenke til kommentar

Ganske skremmende å se på disse snørr-ungene som støtter Kina her, Kina ser jo Norge som en fiende mot deres land.

 

Hvis de som støtter Kina ikke er snørr-unger lengre, så er det voksne folk som roper hurra for kommunisme/diktatur her.

 

Veldig skremmende, er vel en god sak for PST dette her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det viktigste elementet å få frem er at USA er mer tjent med no-deal enn dagens situasjon, ingenting vil forandre dette. Dette gjør de veldig forutsigbare. Hvis Kina ikke ønsker et mer balansert forhold så har USA ingenting å tape på å gå til full handelsstans om det så betyr å kjøpe "nest best" produkter fra nabolandene eller produsere det selv til en dyrere penge internt. Handelsunderskuddet til USA overfor Kina kan ikke vedvare, og hvis kineserne ikke begynner å kjøpe mer fra USA, enten direkte eller indirekte, så kan ikke forholdet opprettholdes.

 

Det større spørsmålet er hvorfor Kina ikke ønsker en løsning. Om Kineserne faktisk ikke ønsker handel, men kontroll, da endrer scenarioet seg og saken går over til å bli et sikkerhetsspørsmål, som artikkelen her nevner. Men det sikkerhetspørsmålet oppstår hovedsakelig som følge av at Kineserne ikke ønsker å gi andre tilgang på markedet og ha monopol. Dette med avlytting blir da aktuelt ut over at en nasjon som ikke ønsker å spille etter frihandelsreglene kan sabotere for konkurrentene for å skaffe seg ytterligere monopoler, som igjen gjør at de dikterer hva som skjer i forskjellige land. Dette har vi sett at de har gjort aggressivt i Afrika, hvor de i praksis har kontrollerte mange av disse landene som satellittstater, eller kolonier. Dette har de kunnet gjøre fordi de har kontrollert pengesekken gjennom ubetalbare "lån" som stadig økes, og kan skru av og på utviklingen i hvert land ut fra om de gir ytterligere lån (fremfor bistand) som igjen gjør at de kontrollerer politikerne til å innstille seg til et Kina-vennlig geopolitisk bilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere glemmer en svært viktig detalj i Deres fremstilling.

 

Mange mener at kinesiske selskaper inkludert Huawei, har kommet i en gunstig konkurranse situasjon fordi :

 

1. Det har stjålet teknologi fra Vesten

2. Produksjonen er sponset av den Kinesiske stat.

 

Huawei og Kina står nå i fare for å overta en stor andel strategisk infrastruktur i verden, blandt annet 5G.

 

USA, men også Nato, og her hjemme PST, advarer mot dette.

 

Kina er et diktaturstyrt regime, som bruker overvåkning, forfølgelse, og tortur mot sitt eget folk. Kinas store leder, slik som Huaweis CO, er medlem at det kommunistiske partiet som styrer landet. Partiet har lovet å gjenreise landet, og søke hevn for ydmykelsen landet har gjennomgått.

 

Taktikken deres er klar : vi ekspanderer, og kjøper opp alt og alle. Vi knuser all motstand med vår kapitalistiske styrke. Til slutt hopper resten av verden etter Kina, og vår alles store leder er Xi Jinping

 

Jeg ønsker ikke å hoppe hverken etter USA eller Kina, men akkurakt nå er USA den eneste som kan stoppe utviklingen slik vi har sett det sisste årene

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske skremmende å se på disse snørr-ungene som støtter Kina her, Kina ser jo Norge som en fiende mot deres land.

 

Hvis de som støtter Kina ikke er snørr-unger lengre, så er det voksne folk som roper hurra for kommunisme/diktatur her.

 

Veldig skremmende, er vel en god sak for PST dette her.

 

 

Du bør skjerpe deg, eller skjerpe måten du skriver på. Kalle andre snørrunger? Eller dytte meninger på andre? 

Hvor mye av elektronikken du har rundt deg tror du er produsert i vestlige land? Du har nok betydlig andel kina hardware i hus allerede. Og hva med selskaper som outsourcer til Kina, er de imperialister eller kanskje er de snørrunger de og?

 

Jeg ville vært flau om jeg gikk i dine sko etter en slik uttalelse. Om det er noen PST burde titte nærmere på er kanskje deg? For du virker jo å ha temmelig drøye tanker og meninger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...