Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bursdag og hvem som skal dekke utgiftene?


Anbefalte innlegg

Snakker om bursdag når man runder 20 årene og mest sannsynlig har begynt å bo for seg selv.

 

Jeg har en vennegjeng som alle har flyttet hjemmefra når vi var rundt 18-20 alle sammen

 

Vi er idag mellom 25-29 år gamle, fleste er etablerte med jobb, familie og alt som følger med.

Noen er fortsatt studenter, men på siste del og har deltidsjobber osv.

 

Men når det kommer til bursdager så er vi så helt hinsides forskjellige når det gjelder det økonomiske.

 

Vi har vennepar som alltid inviterer til storslått bursdagsfeiring, de er studenter, men de sitter igjen med like mye på bankkontoen i mnd som vi andre som har etablert oss med gjeld osv.

 

Altså så å si alle har likt å "rutte" med og hva vi sitter igjen med til å bruke. Skremmende likt og det er snakk om et spenn på 2000kr fra de som har minst til de med mest.

 

gjennomsnittet var 4k til overs etter alle utgifter per person.

 

Men ja..Så har vi "studentene" som alltid inviterer, men vi må alltid ta med ting selv til selskapet. Pynt osv blir det kronerulling på og jeg syntes det er veldig spesielt å bare kreve dette,,er jo ikke snakk om mange kronene når det er snakk om, men av prinsipp så syntes jeg det er dårlig gjort.

 

Vi som er "etablerte" dekker alle kostnader, fra pyntingen til maten og drikke som blir servert. ( Tar jo forbehold om at de som drikker ekstra tar med sin egen også ) Men vi har alltid mer enn nok og sånn har vi gjort det de siste årene.

 

Student parene er alle like. Mat og drikke må alle ha med eget.

 

Hva syntes forumbrukerne her om dette? Er det innafor å be om at gjestene skal ta med egen mat og drikke når du selv alltid blir servert og "spandert" på når du selv blir bedt i selskap ?

Ikke nok med det men studentene er fortsatt der at vi drar ut på byen og da går det fort en tusenlapp på drikke, samt tusenlapp på taxi ut av byen igjen..

 

Så til kort = En bursdag med studentene koster hvert "etablert" par rundt 4 tusen ink gave 500kr å komme til

 

Egen bursdag med rundt 20 inviterte = ~4 tusen. 1.5k mat, 2.5k drikke

 

 

Studentene bor i sentrum og vi bor utenfor så vi har taxi kostnaden uansett.. Når studentene er hos "oss" etablerte sover de alltid over og kan ta bilen sin hjem igjen dagen etterpå

 

Vi har jo kommet litt sånn der vi ikke gidder å være med i de bursdagene til studentene. Er snakk om 3 stk vennepar som er studenter og 6 vennepar som er "etablerte"



Anonymous poster hash: d23cc...402
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Om det er en vanlig fest/vors så er det vel helt ok at man spleiser.

 

Men blir dere innvitert i bursdag er det jo rart å kreve noe fra gjestene (bortsett fra egen drikke om man skal bli dritings)

 

Nå vet ikke jeg hvor ofte de inviterer, men om jeg hadde invitert noen hadde jeg stått for alt uten om drikke. Der får folk ta med seg det de ønsker selv. Men hadde jeg invitert på middag hadde jeg stått for alt, men (med min økonomi er det jo begrenset hva alt er) og sagt det blir servert vin til maten, ønsker du mer å drikke utenom dette kan du ta med selv.

Lenke til kommentar

Tja. Dette var litt innviklet. Dere virker jo alle som et godt integrert miljø. Da tenker jeg at man kan vurdere å tenke stort, og støtte studentene i å være psykologisk integrert i gjengen, og unngå sakte utstøting. Samtidig skriver du at de sitter igjen med det samme som dere andre med faste jobber hver måned, hvordan dette henger sammen klarer jeg ikke å tenke ut, men stoler på at du har oversikt.

 

Hvis det er sånn at de har like mye som dere, så ville jeg nok tatt en fortrolig prat. Si at dere føler det er urettferdig å måtte betale så mye hver gang.

 

Hvis jeg misforstår, ville jeg -muligens- strukket meg, hvis samholdet var sterkt nok. Men det er jo ikke riktig med 4000 10 ganger i året. Det hadde spørs hvor god og dårlig råd jeg hadde hatt. Jeg er flink til å bruke penger, men har også hatt en kjip oppvekst med dårlig råd hele tiden. Hadde jeg vært i et samhold som du er, og hatt generelt god råd, ville jeg vært rundhåndet, men jeg ville naturligvis visst hvem som ikke bidro og hvem som sløste bort penger i stedet for å bidra på samme måte til samholdet. Da ville jeg tatt en prat og/eller skrudd igjen krana i den retningen før eller senere. Det er jo naturlig. Utnytting går jeg aldri med på, venner gjør ikke sånt mot hverandre. Man skal helst ikke gjøre sånt mot andre, uansett.

 

En vanskelig situasjon. Prøv å tenk litt nytteverdi i å kjenne de folka også. Hva studerer de til? Kanskje du kan få profesjonelle råd av innsikt i fremtiden rundt temaer som kan bli aktuelle, kanskje juss og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...