Gå til innhold

Foto

Samboer har ingen interesser (hobby) eller mål for livet

13 svar i denne tråden

#1 AnonymDiskusjon

AnonymDiskusjon

Anonym bruker

• Anonym
  • 53 127 innlegg
  •   20. desember 2010

Skrevet 9. mai 2019 - 13:15

Sliter litt med det faktum at fruen ikke har noe særlig med interesser.. Eller altså

"gode" interesser hvis man kan si det? I et samfunn slik det er idag er det fort gjort å få dårlig selvbilde, snakke seg selv ned og egentlig bare gi opp. Interessene hennes er nemlig å se på livet til andre, og deretter sitte å sammenligne seg selv med disse "influencerne" Fra ungen er i seng kl 19. Hopper hun rett i sofaen og slår på youtube og nistirrer der til kl 21 og deretter legger seg ( Ja vi har et normal samliv, og vi gjør ting sammen fra tid og annen) Noen dager som sagt tilbringer vi kvelden sammen og ser serier eller filmer, rydder sammen etc etc. Og andre dager er vi litt fra hverandre og får litt alenetid som vi syntes funker bra.

Dagene hennes går i en jobb hun etter min oppfatning ikke trives 100% i..Hun er sur å grinete nesten hver dag etter jobb før hun får roet seg ned etter en time eller to hjemme.. I helgene har vi da fredag og lørdag som er fantastisk..Men så kommer søndag og hun begynner å furte over jobben sin igjen.

Jeg har prøvd å få henne inn på nye ting ofte.. jeg føler virkelig at jeg stiller opp uansett hva hun vil prøve. Om det er trening, ny hobby eller bare å gå seg en lengre tur.

Hun har kommet inn i et mønster der hun kommer med unnskyldninger for alt. Ikke vil hun gå tur med hunden fordi hun er redd for kattene som angriper ( Ja det er faktisk en greie her på området ^^)

eller om det er noe annet orker hun ikke..Skal vi ta i et tak i hjemmet er hun oppblåst/sliten/vondt i hodet.

Også bygger det seg opp en frustrasjon over at det er skittent og rotete før hun eksploderer og vi krangler.  Det går fort over, men det irriterer meg over holdningen enda mer.

Jeg har en jobb jeg ikke liker selv, men den gjør at jeg tjener godt. Hun derimot har en dårlig betalt jobb og hun har nok merket min frustrasjon på at det ikke gir mer.

Det er nemlig jeg som må ta alle ekstra utgifter i huset uansett..Og sånn vil det alltid være siden hun bruker opp pengene sine hver mnd.. Har nå godt i vranga og krever 50/50 betaling fra begge ( noe hun skjønner og er enig i ) Men til gjengjeld blir det aldri noe til siden hun da ikke har noe penger å kunne bruke.

Det er de samme greiene hver mnd; Har ikke klær, må kjøpe gaver til venner, må betale mastercard, må ha denne, må ha nye sommerklær

Hver mnd er det en kostnad som tar opp det hun burde spart.  Det gjør ingenting at hun bruker alt for min del..Alle faste utgifter betaler vi begge og det er hennes penger.  Men når hun da forventer at ting skal skje når vi ikke har penger til det irriterer det meg, Hun vet jeg sitter på penger til å gjøre det og jeg vet hun forventer at jeg skal ta hele kostnaden ( Etter 500k av egne penger brukt er det stopp) 

Når jeg tar opp det at hun burde få seg noen andre interesser enn å sitte å sikle over livet til bloggere og andre kan hun gjøre noe for å bedre sin egen situasjon først. Om det er å ta litt mer utdanning for å få mer i lønn og stige litt i gradene eller bare det å gjøre noe annet på kveldene enn å bare sitte i sofaen.

Føler vi sitter litt fanget, og værste er at hun mangler selvinnsikt når hun diskuterer akkurat disse problemene med venninner..Altså at venninnene føler det samme med sine partnere, men hun klarer ikke å se at hun er akkurat som kjærestene til sine venninner.. Og det er tilogmed ETTER hun gir råd til de..

"De burde jo bare slutte i jobben sin hvis de ikke liker seg der!?"

"Hvorfor skal ikke de betale for noe dere begge skal få nytte av?"

"Skjønner deg godt, jeg hadde ikke orket å hatt en sånn kjæreste"

Når jeg da konfronterer litt med humor og sier feks ting som..Hmm ja du sitter på svarene du kjære.

så er det helt blankt.. Akkurat som at hun ikke anerkjenner at hun gjør nøyaktig det samme.

Nå er vi der at hvis jeg bringer opp økonomi så blir hun furten og mener at jeg er nedverdigende mot jobben hennes og hun.

Jeg bruker synonymer som "barnehagetante" eller " Medarbeider i barnehage" Så er det liksom negativt ladet i de sammenhengene..Og ja er fullt klar over at i noen sammenhenger er jeg kanskje det, for å prøve å fremme et poeng som jeg vet hun tar. ( Derav sinnet hennes )

Men som jeg prøver å si egentlig hver gang det er en diskusjon...Hadde du ikke vært grinete så ofte, maser om alt som må gjøres eller burde gjøres. Og forstår at det krever noe fra begge hvis vi skal bygge noe sammen så hadde jeg ikke brydd meg.

Men når man da blir møtt med motstand hver dag og ikke blir tilbudt hjelp eller noen form for forståelse om hvorfor man ikke ønsker å gjøre noe så blir jo jeg frustrert også..

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å nå frem litt bedre?  Det å snakke sammen gjør vi egentlig om alt,, men hittil har det bare vært med ord.. Og noe sånt som dette vil jo ikke løses på 1-2-3 når økonomien er en rot til mye av "frustrasjonen"   SAMT det at jeg tror denne "hobbyen" hennes ikke er sunt for henne, å se på andre sine liv og tro at dette er hvordan man "kan" leve så gjør det ikke selvfølelsen hennes noe bedre

Anonymous poster hash: ca406...836
  • 0

#2 Civilix

Civilix

Bruker

• Medlemmer
  • 7 554 innlegg
  •   19. desember 2001

Skrevet 9. mai 2019 - 13:53

Har egentlig ikke noen tips, men kan bekrefte at opplevelsen din er alt annet enn unik. Dette er opplevelsen av livet for de fleste hetrofile menn.

• 5
Video games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids, we'd all run around in a darkened room munching pills and listening to repetitive music.
- K. Wilson, Nintendo

#3 iStereo

iStereo

Moderator

• Moderatorer
  • 4 969 innlegg
  •   11. mars 2004

Skrevet 9. mai 2019 - 14:11

Har egentlig ikke noe godt råd og gi deg. Men slik er den grå hverdagen etter forelskelsen. :) Livet går opp og ned i perioder, det samme gjør samlivet til to parter. Det beste rådet jeg kan gi er at begge må gi og ta litt i begge ender. Hvis ikke har man muligheten til å gå i fra hverandre.  

• 1

Fujifilm X-T2 :: XF 23mm f2 WR :: XF 35mm f2 WR :: XF 56mm f1.2R :: XF 90mm f2 WR :: XF 18-55mm R :: XF 50-140mm WR :: XF 1.4 TC WR :: EF-X500 ::: Nikon D800 :: 24mm f/2.8D :: 35mm f/2D :: 50mm f/1.2MF :: Sigma 50mm f/1.4 Art :: Nikkor SB-900 

#4 Villfaren

Villfaren

Bruker

• Medlemmer
  • 1 930 innlegg
  •   4. februar 2010

Skrevet 9. mai 2019 - 14:17

Synst no ikkje 50/50 fordelingen var noe å "skjønne", og en forferdelig dårlig ide. Så urettferdig. Synst eg da.

Ellers er det som de to andre sier, en helt vanlig A4 dag for de aller fleste
  • 1

#5 nightowl

nightowl

Bruker

• Medlemmer
  • 803 innlegg
  •   14. august 2015

Skrevet 9. mai 2019 - 14:45

Hvis hun sammenligner seg med sånne typiske "perfekte folk" som selvpubliserer glansbildetilværelsen sin kan ett triks være å bla seg tilbake til det innholdet som ble publisert aller først. Da ser man gjerne et mer normalt (og dermed gjennomsnittlig) menneske som man kanskje ikke ville lagt merke til ellers, verken på gata eller på LinkedIn. Fordi det hele bare er en fasade ....

Når det gjelder utgifter kan du vel betale litt mer siden du har høyere inntekt? Del inntekten hennes på sum inntekt i husholdningen så du finner hennes bidrag. Om denne verdien brukes når utgifter skal fordeles vil dere betale etter evne i stedet for 50/50.

Dette er mine 2 cents i hvertfall.

• 1

#6 Edgelord

Edgelord

Bruker

• Medlemmer
  • 2 543 innlegg
  •   17. juni 2005

Skrevet 9. mai 2019 - 14:52

Når jeg tar opp det at hun burde få seg noen andre interesser enn å sitte å sikle over livet til bloggere og andre

Hvorfor skal du bestemme hva hun skal interessere seg for?

Fordi du selv ikke liker bloggere, så skal ingen andre det?

Dette innlegget har blitt redigert av Edgelord: 9. mai 2019 - 14:53

• 1

But now she couldn't deny what was staring her plainly in the face: dogs in China ate better than doctors in North Korea.

#7 Invader Zim

Invader Zim

Bruker

• Medlemmer
  • 2 864 innlegg
  •   17. september 2015

Skrevet 9. mai 2019 - 15:35

Er det en mulighet å se på korte utdanninger for henne?

Jobb er jo nesten hele livet.
Jeg har selv aldri hatt en jobb jeg "liker" - jobb er jobb liksom. Man gjør det man må for å ha penger, men det er klart det betyr mye for den generelle trivselen.
Selv sa jeg opp jobben og begynte på fagskole innen et fag som virkelig interesserer meg og dama har vært behjelpelig med økonomien for at dette skulle gå. Dette har vært for å prøve å gjøre noe med hverdagen sånn at livet blir litt lysere.

Det er jo en drastisk omveltning for de av oss som er godt voksne, men kanskje det er hva som skal til?
  • 2

#8 Windoge

Windoge

Medlem

• Medlemmer
  • 22 300 innlegg
  •   8. september 2003

Skrevet 9. mai 2019 - 16:52

Høres egentlig ut som mitt forhold. Hun går heller ikke tur med hunden, men det kommer av hun er generelt lat på det aller meste. Hun vil helst ha seg frabedt å gjøre de tingene som er fysisk krevende. Men som tidligere nevnt har du nok ikke havnet i en helt unik situasjon. 

• 0

#9 Taurean

Taurean

Bruker

• Medlemmer
  • 4 574 innlegg
  •   14. november 2012

Skrevet 11. mai 2019 - 06:29

Jeg mener dere mister fokus over det essensielle: At dere begge tjener penger og er i et solid forhold. Dere mangler rutiner som gjør at dere føler takknemlighet for dét dere har. Millioner og milliarder av mennesker lever i relativ fattigdom, de ville gitt en arm og et bein for å få livsstilen deres. Slutt å falle dypere med i denne status- og stigmatiseringsfella og begynn å sett enda mer pris på hverandre. Meld dere på kurs, gå turer sammen, utvikle dere som par. Dere er tilsynelatende fysisk friske, det finnes tusenvis av diagnoser og dere er helt friske.

Vær takknemlige! Og husk å belønne dere selv. Det er viktig å planlegge ferier sammen.
  • 4

Vi må ha en plan.

Spite, spite, shine your light!

#10 AnonymDiskusjon

AnonymDiskusjon

Anonym bruker

• Anonym
  • 53 127 innlegg
  •   20. desember 2010

Skrevet 11. mai 2019 - 22:42

Lag en pro og con liste. Her var det bare negative ting. Er det mer negativt enn positivt så gå fra henne. At hun ikke har interesser eller er lat er jo greit nok syns jeg. La folk være slik som de er. Vil hun ha din hjelp til å endre livsstil får du vente til hun er motivert og eventuelt spør deg.

Hvis hun forventer at du skal betale for alt så slutt å betal for henne. Da går kanskje hun i fra deg, men hvis hun bare var sammen med deg pga penger så er det kanskje like greit?

Anonymous poster hash: 09072...ddd
  • 1
AnonymDiskusjon er en virtuell bruker opprettet av administratorene som alle anonymiserte innlegg kobles til i stedet for den egentlige brukeren.

#11 Skurupu

Skurupu

Bruker

• Medlemmer
  • 11 089 innlegg
  •   8. januar 2004

Skrevet 13. mai 2019 - 10:29

Dette er et såkalt "fittefjærtproblem". Er det dette som gnager mest i deres forhold, så har dere det faktisk veldig bra. Prøv å sette ting i perspektiv.

Ellers vil jeg anbefale kommunistisk styresett et i forhold. Gi etter evne, og ta etter behov. Dersom dere begge investerer den samme mengden tid i jobbene deres, burde utgifter fordeles prosentvis etter inntekt. Jeg trur fellesøkonomi skaper et tryggere og mer stabilt forhold. Men dette er selvsagt et stort steg å ta, og ikke noe man gjør så fort man blir samboere. Eier dere hus/leilighet sammen?
  • 2

Fear and Loathing in Manila

#12 AnonymDiskusjon

AnonymDiskusjon

Anonym bruker

• Anonym
  • 53 127 innlegg
  •   20. desember 2010

Skrevet 4. juni 2019 - 22:59

Min samboer har som mål å finne på ting jeg må gjøre, så jeg ikke kan gjøre det jeg vil. Hvis jeg alikevell gjør det jeg vil, så får vi den litt stille rare stemmningen resten av dagen.
Du er ikke alene, på ett tidspunkt vil de fleste menn føye seg etter kvinnens ønsker for å bevare husfreden.
Du kan ende opp som meg, eller bite i det sure eplet å fortelle dine tanker til samboeren.

Anonymous poster hash: d8616...85c
  • 1
AnonymDiskusjon er en virtuell bruker opprettet av administratorene som alle anonymiserte innlegg kobles til i stedet for den egentlige brukeren.

#13 Harley Davidson

Harley Davidson

Bruker

• Medlemmer
  • 250 innlegg
  •   1. oktober 2014

Skrevet 5. juni 2019 - 12:13

TS, husk på en ting. Du velger å leve SAMMEN med dette mennesket. Denne jenta. Og hun velger å leve sammen med DEG. Hun er et selvstendig individ. Sine ting, uvaner, følelser, kroppslige problemer, fordeler og ulemper. Og du har dine. Du skal egentlig ikke drive å forandre dette mennesket. Eller ønske så mye forandringer. Det å leve sammen er å akseptere hverande AS-IS. Sånne tullete filleproblemer som du har her synes jeg minner mer om en blanding av OCD og kontrollfreak-tendenser. La jenta di få leve SITT liv slik hun vil, og NÅR hun vil. Det eneste du kan ønske, og kreve— er at hun elsker deg. Resten av oppfattelsen tror jeg er ditt problem fult og helt. Sorry. Du EIER ikke kjæresten din. Dere velger å oppholde dere sammen. Dere har ikke inngått en pakt om å være hverandres tjenere og drillpiker. Godta at du er du, og hun er hun..
  • 1

#14 Uderzo

Uderzo

Moderator

• Moderatorer
  • 7 155 innlegg
  •   11. mars 2002

Skrevet 5. juni 2019 - 15:20

Moderatormelding

Et innlegg er fjernet, dette er ikke stedet for memes og andre morsomheter.

Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Dette innlegget har blitt redigert av Uderzo: 5. juni 2019 - 15:20

• 0

"You should never underestimate human stupidity. It is one of the most powerful forces that shape history."
- Yuval Noah Harari

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere