Gå til innhold

Elsparkesykkel - Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Tenkte det ville vært fint med en egen slik tråd. Min egen tråd er mest for min erfaring, og blir forferdelig langlest ^^ Kommer til å skrive her når jeg har fått produktet mitt og prøvd den en stund.

 

Så, det eneste vi trenger å vite er:

 

 

1) Produktnavn, og gjerne lenke til produktet på nettsiden eller butikken du kjøpte den av. Du må gjerne skrive ned

 

- motoreffekt

- batteristatistikk

- maksimum fart

- maksimum distanse

- luft/hardgummihjul

 

men ingen krav. Folk kan google navnet selv. Jeg fikk vite på mail av en butikk, at de som bestiller kvantum, kan bestemme noen av egenskapene selv, derfor er det fint om vi får lenke til nøyaktig den butikken man kjøpte produktet av.

 

2) Din egenvekt. Kan godt lyve litt, la oss si nærmeste 5 kg, eller 100 kg+. En viss nøyaktighet er dog viktig for gjengivelsen av motoreffekten.

 

3) Erfaring. Dine egne ord. Skriv så utelaborert eller så kort som ønskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) HX X7 fra E-wheels.

 

Egenskaper nettside: https://e-wheels.no/produkt/el-sparkesykkel/hx-x7-el-sparkesykkel-16665

 

Brukermanualen oppgir dog bekymringsverdig helt andre og lavere egenskaper:

 

Motoreffekt: 36v/250w

Fart: 25 km/t

Rekkevidde: 10-15 km

Vektgrense: 100 kg

Luftgummihjul har den

10 grader klatrevinkel

Ladetid: 3-3.5 timer, som ser ut til å stemme bra

 

2) Ca 100 kg. Med klær og sekk veier jeg ca 105 kg.

 

3) Jeg er usikker på om motoren og batteriet har de egenskapene de skal ha.

 

Kjørte en tur rundt byen i stad. Ca 5 plussgrader, så det var temmelig kjølig, regner med det påvirket batteriet litt. Lufthjulene gjør det veldig behagelig å kjøre, helt genialt. Kan kjøre over små fortaukanter, hvis man bøyer knærne og senker tyngdepunktet blir det mye lettere og stødigere å holde balansen. Den er temmelig lett å styre, men jo fortere man kjører, jo mer bør man fokusere på kjøring og holde hardt i styret. Det er ikke vanskelig å forestille seg at ved en uventet hendelse, kan store skader skje selv ved kun 25 km/t. Man skal huske på at dette er ikke en sykkel, dekkene er små, og selv et lite dypt hull i bakken kan virkelig kjøre deg helt på trynet og gjøre mye skade. Så det gjelder virkelig å 1) Kjenne underlaget, og 2) Se grundig etter fremover der man kjører!! Dette blir enda mer gjeldende enn med sykkel og er en større bekymring enn jeg trodde. Men jeg tror det er til å leve med.

 

Det var mørkt, og lyset som følger med gir faktisk temmelig godt lys. Jeg kunne se det jeg skulle foran meg. Så dét var jeg over halvveis imponert over. Temmelig lett å skru lyset av å på, trykke 2 raske ganger på samme knapp som man skifter gir med, så det krever en viss teknikk.

 

Brydde meg ikke om å kjøre økonomisk, ville bare teste den ut. Motoren virker jo sterk nok selv for tunge meg. Må hjelpe den litt i visse oppoverbakker, men det bryr meg ikke, og det er ikke ofte mye hjelp den trenger. Avstanden ble totalt ca 8 kilometer. Topografien var ikke særlig "bakkete". Jeg testet den grundig i noen bakker, dog. Og i veldig bratte bakker måtte jeg selvsagt trille den opp. Men jeg kan forestille meg at ved økonomisk kjøring vil den gå lenger. Dette skal jeg prøve i morgen. Å venne seg til å bruke akseleratorspaken riktig er nok en kunst. Den er ganske sensitiv.

 

Den har 3 gir, og den har cruisekontroll. Gir 1 kjører maks i ca 10 km/t, og såvidt jeg fikk til, så virker ikke cruisecontroll i dette giret. Gir 2 lar den kjøre i ca 15 km/t (fortere i nedoverbakker), cruisekontroll virker og er lettere å engasjere, siden den maks går i ca15 km/t, som er en god "marsjfart". Gir 3 er fri fart. Hvis du har lett nedoverbakke, får du den opp i maks fart i løpet av 2-3 sekunder, så den akselerérer veldig fort. Nå veier jeg en del, så kanskje det spiller inn litt. Den er forresten veldig stillegående, noe som er et stort pluss for meg.

 

Det krever en viss innøvelse og også en viss rett strekning å aktivere cruisekontrollen. Jeg fant ut at det beste er å klemme tommelen mot styret samtidig som man har den hastigheten man vil. Da aktiveres den i løpet av 4-5 sekunder. Det er en veldig stor hjelp å ha cruisekontrollen, fant jeg. Den virker i alle hastigheter, så lenge man kjører ca konstant i den hastigheten man vil ha.

 

Noe som irriterte meg, var at på nettsiden deres oppgir de at ulåst, vil den gi 30 km/t. Dette viste seg ikke å stemme, den gikk ikke fortere enn 25 km/t selv i nedoverbakker fulladet. Ikke at det er en veldig big deal for meg, men når de bestemt oppgir om man vil velge å få den innstilt på det lovlige 20 km/t, eller ulovlig 30 km/t, og det står 25 km/t i brukermanualen, og den da går i 25 km/t, så er det veldig irriterende for meg. Det samme gjelder med batteriet, oppgitt 25 km, og virker bare 8 km. Da leder jo det meg til å tro at det som står i brukermanualen stemmer, og hvis det gjør dét, så er egenskapene svakere enn dét som er oppgitt på nettsiden. Hvordan jeg skal håndtére dette, og sjekke at egenskapene faktisk stemmer med det som er oppgitt på nettsiden, er jeg usikker på. Jeg skal sende dem en mail og spørre igjen.

 

Angående nedoverbakker, så er det en konstant aktiv brems. Denne er i virkning hele tiden, virker det som. Jeg vet ikke om dette er motorbremsen, det kan virke sånn. Så den bremser litt aktivt i slake nedoverbakker. Vet ikke om dette regenerérer batteri. Hvis du kjører ned en bratt bakke, vil akselerasjonen/tyngdekraften overgå den, og da må du bremse. Jeg prøvde å gjøre som lest i en artikkel, å presse bremsen (håndbrems) forsiktig inn, og det virket da som etter ca 2 sekunder en annen type brems slo inn. Den virker temmelig bra, men man må ta høyde for disse ca 2 sekundene. Hvis jeg presser bremsen helt inn, slår det en (tilsynelatende)  mekanisk brems inn, som er helt ok, men ikke like sterk som en vanlig sykkelbrems. Så man må virkelig ta høyde for disse bremseegenskapene, og særlig i bybildet.

 

Angående tyngde, så er 12.5 kg akkurat den grensa jeg er komfortabel med. Jeg tror jeg kan greie å bære den på ryggen i et spesiallaget futteral, som jeg har planer om å lage. Dette skal jeg lage egen tråd om når tiden er inne.

 

Støttepedalen virker som den skal, men man skal være varsom, man skal ikke dulte mye borti den før den tipper over andre veien (ikke skjedd enda, heldigvis), og da tenker jeg at det er en risiko for at det oppstår skader i batteri og elektronikk. Så man skal sette den på en plass den får stå i fred, eller klappe den sammen, noe som er veldig enkelt.

 

Det ser ut til at batteriet gikk omtrent tomt da jeg var nesten hjemme, så det var bare flaks for min del ^^ Jeg måtte hjelpesparke den opp den siste 300 meters slake bakken. Man kan se det som god trening å sparke, man aktiverer begge lårmusklene, så det gir litt trening, noe som bare er positivt. Det er 5 streker som angir batteristyrke. De så ut til å gå bort temmelig jevnt. Den siste streken begynner å blinke når batteriet blir tomt, og da slår det også inn en slags mekanisme, som plutselig bremser farten. Da kan man slå ned giret ett hakk og prøve å kjøre mer økonomisk. Det virker greit så lenge man ikke kjører opp bakker. Da må man hjelpe til. Når batteriet nærmer seg -helt- tomt, virker det som denne bremsen slår inn konstant, og man er nødt til å gå og trille den, eller sparke veldig hardt og ofte for å drive den fremover. Så det gjelder virkelig å kjenne batteriets rekkevidde før man drar på tur, eller sørge for at det går buss hjem fra der man skal. Går an å kombinere med offentlig transport også.

 

Dette får meg til å tenke, man kan kjøre økonomisk, og sparke forsiktig av og til ved siden av. Da forestiller jeg meg at batteriet varer mye lenger, og man får litt trening.

 

Men, hvis man veier 90-100 kg pluss, vil ha en elsparkesykkel man kan kjøre akkurat som man vil med (ikke økonomisk), som skal tåle lange strekninger (for eksempel dagstur), og som man ikke skal bære med seg på noen lange strekninger, så tar jeg nok ikke feil i å anbefale å gå opp et par klasser til 500-600 watts motor, 50-70 kilometer rekkevidde, og har 125 kg pluss vektgrense. Har sett noen med 150 kg også, tror det var Classywalk.

 

Utover dette, så ble forventningene over halvveis innfridd, og jeg synes det er en ekstremt genial oppfinnelse. Det var digg å lufte hodet, den var enkel å bruke i forhold til sykkel, og jeg tipper det vil bli svært motiverende å komme seg ut med denne om sommeren. Den muliggjør for lengre turer ute, uten å stresse seg ihjel med sykkel. Den er vel verdt pengene, i min mening, mange ganger over. Så disse tror jeg vil revolusjonere hele bybildet.

 

Hvordan det blir om vinteren, er en annen tanke. Har ikke satt meg tilstrekkelig inn i dét enda.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...