Gå til innhold

Kommentar fra innholdsansvarlig for Diskusjon.no: 4 tiltak for en mer ryddigere digital valgkamp

Foto

Alternativer til Lightroom nå for tiden?

4 svar i denne tråden

#1 Rowdy

Rowdy

Bruker

• Medlemmer
  • 1 973 innlegg
  •   6. april 2005

Skrevet 3. mai 2019 - 18:12

Hei!
For tiden bruker jeg lite tid til redigering av bilder, og synes det er litt ille å betale for abonnement på Lightroom.
Samtidig er jeg veldig glad i lightroom når det gjelder organisering og redigering, samt muligheten for å synce til mobilen. Det negative ved å gå over til et nytt program er jo å måtte lære alt på nytt, måtte gi slipp på en haug med redigerte filer og kanskje miste gode løsninger om finnes i Lightroom.
Noe her som erfaring med å ha hoppet til et nytt program i det siste?
  • 0

#2 LBe

LBe

Bruker

• Medlemmer
  • 314 innlegg
  •   19. oktober 2010

Skrevet 5. mai 2019 - 22:25

Ikke så lett å flytte til noe nytt. Jeg har prøvd på dette i snart to år nå men vender stadig tilbake til det trygge og kjente lightroom. De alternativene jeg har anskaffet er Capture One og ON1 photo RAW. Jeg tror det går an å bruke lghtroom for organiserering av bilder selv om man ikke betaler abonnement. Tror det bare er develop modulen som da blir skrudd av. Hvis det er slik kan man redigere bildene i et annet verktøy og så importere dem til lightroom for arkivering og orgsanisering

• 1

#3 Okapi

Okapi

Bruker

• Medlemmer
  • 4 263 innlegg
  •   1. mars 2005

Skrevet 30. mai 2019 - 10:47

Darktable er ikke så galt, men ser kanskje ikke så stilig ut. Gratis, om ikke annet. Hører folk er fornøyde med Luminar 3, men har ikke prøvd det selv. Har et lite håp om at Affinity Photo utvides med en arkivfunksjon på sikt, men det vil nok ta litt tid.

• 1
If you can't convince them, confuse them.

#4 polljen

polljen

Bruker

• Medlemmer
  • 2 246 innlegg
  •   29. september 2004

Skrevet 6. juni 2019 - 12:21

Som Rowdy så bruker jeg LR/PS svært sjelden i lange perioder, samtidig så liker jeg LR og jeg vet ikke om det er verdt "slitet" med å gå over til noe nytt.

Selv om det også koster en del så fant jeg ut at jeg skulle teste ut Capture One, siden så mange på diverse nettsider skryter av dette programmet. Capture One er sikkert et meget bra program, men da jeg skulle prøve det (30 dagers gratis testperiode) så føltes det så fremmed for meg at det ikke var så mange bildene jeg prøvde å jobbe med før jeg rett og slett mistet lysten til å teste det skikkelig.

Jeg har også prøvd andre gratisprogrammer, spesielt erstattere for PS, men det er mulig at det er alderen som er problemet og at jeg ikke har like lett for (eller ork til) å lære meg nye programmer. Alt i alt så har jeg kommet frem til at de kronene jeg betaler for LR/PS er verdt det for å bruke programmer som jeg "forstår" fremfor å starte på nytt i fotoredigeringsverden. 

Selv om jeg hverken fotograferer eller redigerer like mye nå som for noen få år tilbake så blir det likevel periodevis en del bilder der jeg vil gjøre mindre justeringer. Det gjør at jeg fremdeles finner det verdt å betale for CC med LR/PS, men det som jeg tror vil være det mest realistiske alternativet for meg er rett og slett Photoshop Element som kan kjøpes for en engangssum. Det mangler nok en del av de finessene jeg liker godt fra LR, men bruken er såpass velkjent etter å ha vært i Adobeuniverset i mange år at det likevel kan være et godt alternativ for meg. Det har dessuten en mulighet til å organisere bilder (jeg har ikke testet denne ut).

• 1

#5 BjørnÅgeS

BjørnÅgeS

Bruker

• Medlemmer
  • 1 898 innlegg
  •   18. august 2004

Skrevet 13. juni 2019 - 15:57

Sa opp mitt Adobe photo abonnement i går. 

Skal forsøke meg med Luminar 3 og Affinity photo. Disse programmene får man for ca 1000kr til sammen. Og da eier man programvaren.

Luminar minner mye om Lightroom, Du kan stille det inn til å bli ganske så likt. Det mangler mulighet for å tagge bilder med nøkkelord. Har lenge hatt ambisjon om å gjøre dette LR :) Dette ligger i det 

Skal komme med litt erfaringer når dette er prøvd ut en periode. 

• 2
"I have nothing to declare but my genius." Oscar Wilde

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere