Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dårlig selvtillit og lavt selvbilde som ung jente. Noen tips eller erfaringer?


Anbefalte innlegg

Kjæresten min sliter med dårlig selvtillit og lavt selvbilde. 

 

Selv har jeg høy selvtillit og bra selvbilde, men det har ikke alltid vært slik. Har forsøkt å inspirere og dele av min egen utvikling og ting som har hjulpet meg, men det ser ikke ut til å ha noen effekt.

 

Noen råd? Eventuelt bøker? Er selvtillit og selvbilde annerledes for kvinner enn for menn? Kan psykolog være verdt å vurdere?

 

Jeg tenker i hvert fall at man må ønske å forbedre dette selv. Dessverre føler jeg at hun kanskje egentlig ikke er interessert i å ta tak i dette, selv om hun klager på at hun har det slik.



Anonymous poster hash: 9d151...80f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et slikt problem er gjerne noe som er dypt integrert av et nettverk av vaner og påvirkning fra flere forskjellige hold. Det beste er å ta små steg for å løsne opp i det. For eksempel å eksponere seg for mennesker i en perifér setting, gå i naturområder, sykle en runde i byen, kjøre en tur, kanskje titte litt i butikker og så videre. Så kan man øke innsatsen litt og prøve å delta i noen hobbyaktiviteter i grupper. Kanskje treningssenter hvor man er litt tettere på andre.

 

Selvtillit og selvbilde er en konstant prosess for alle mennesker, og det er også forskjell på -hvordan- selvtillit man har.

 

Noen takker godt å stå på en talerstol og prate til tusenvis av mennesker, men tåler ikke å prate lenge med en person alene. Så igjen kan selvtillit dreie seg om å være flink på ett område, hvis man er godt teent, lidenskapelig og kunnskapsrik på ett område, kan noen som er utrent med å være blant mange mennesker uten problem stå foran store folkemengder og prate åpent.

 

Andre igjen er veldig sterke når det kommer til det emosjonelle og å støtte andre. Der kan de som bryr seg mest om hvordan ting ser ut på utsiden fort falle til kort. Noen har en miks av begge. Kanskje løsningen for ho er å jobbe med barn eller støtte andre, og finne selvtillit på den måten.

 

Det spørs så veldig på -hva- selvtilliten skal brukes til og i hvilken sammenheng. Hvis det er generell selvtillit det gjelder, så er det jeg skrev først i posten best. Bare generelt være rundt folk, og generelt jobbe med seg selv. Hvis det dreier seg om en spesifikk aktivitet eller hendelse, er det å trene på det som gjelder.

 

Slenger på klisjésvaret om at ho ble skrive ned tanker, finne ut av hva som er årsakene til det dårlige selvbildet, og jobbe med det på den måten.

 

Penger -kan- jo være en del av det. Har man aldri hatt noen solid lønn eller inntekt, så kan det i det minste forsterke følelsen av å være utenfor samfunnet. Man kan spørre hva man ville gjort om man vant en stor pengesum for å avdekke skjulte ambisjoner, lidenskaper, interesseområder og mulige talenter.

 

Psykolog kan være greit, men de kan også forvirre mer enn de gir retning. Generelt er det å eksponere seg for risiko og jobbe med seg selv de to faktorene som fører til resultat. Men så klart, er det traumer eller dypere komplekser fra barndomen, så er psykolog noe å vurdere.

 

Til sist vil jeg nevne at man skal leve et veldig langt liv, og selv om man kanskje ikke er helt fornøyd med seg selv -nå-, så har man veldig lang tid tilgjengelig til å gjøre noe med det. Dette i seg selv burde gi litt selvtillit.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er inne på noe der. Det ligger litt i ordene som begynner med selv, altså selvtillit og selvbilde.

Du kan ikke gi noen selvtillit, eller selvbilde. Det eneste du kan gjøre, er å påvirke fra utsiden slik at den det gjelder forandres fra innsiden.

På samme måte som du kan påvirke en person til å bryte ned seg selv med konstant psykisk vold, kan du også påvirke en person til å bygge seg opp gjennom mye ros og belønning. Dette fungerer fra barn er nyfødt, helt frem til vi dør.

 

Men så er det slik at de første årene i vårt liv (de lærde strides om eksakt antall år), når hjernen er under særlig viktig konstruksjon, da dannes også adferden ved hvordan vi lærer.

Et barn med lite ros og belønning de første leveåra, vil ha betraktelig større problemer med å ta mot ros og belønning som voksne, og derved ha større vansker med å endre selvbilde og selvtillit.

 

Hvis vi ser bort fra at hun faktisk lider av noe som trenger behandling, kan en årsak til at din kjæreste virker upåvirkelig, være at hun synes det er utrygt å komme ut av den bobla det er å synes synd på seg selv.

Med små skritt kan du hjelpe henne ut av denne. En gang hørte jeg en foreleser si "gjør minst en ting hver dag som du synes er ubehagelig, men som du vet er bra for deg". Meningen med dette var å bryte negative mønstre og at med erfaring om at dette-var-jo-ikke-så-farlig, stimulerer det til mestring som smitter over på andre livsområder.

 

En annen ting kan også være å begynne med en aktivitet som gir fysisk mestring. Det er utvilsomt slik at følelsen av fysisk mestring, definitivt gir et bedre selvbilde/selvtillit.

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smil mye så begynner man å smile.

Alt krever arbeid og tilvenning i startet og etterhvert blir det som å puste.

 

Jeg tror nok unge idag sliter mer med slike "bli akseptert" issues fordi man tilrettelegger for mye i for ung alder.

Man skal bestemme hvordan barna skal leke og med hvem.

Da lærer man ikke seg selv å kjenne før en er voksen og blir overlatt til seg selv uten mestring man burde hatt for et tiår siden.

 

Få henne til å utfordre og eksponere seg selv hver dag. Først når hun opplever hvor bra det går vil hun selv innse sin egen verdi.

 

Be henne omgi seg selv med mennesker som er slik hun selv vil være. Da blir man som dem - men man vil ofte ikke oppdage hvor flink man er blitt før man finner en yngre versjon av seg selv å sammenligne med.

 

Dette kan være i form av en yngre kollega i faget eller en dagbok som beskriver dagens problemstilling.

 

 

Selv er jeg en mester på å rive meg selv ned. Spesielt i jobbsammenheng har jeg lav selvtillit og prestasjonsangst selv om jeg ikke har noen grunn til å ha det. Da er det viktig å se på andre og legge merke til hvor godt man mestrer arbeidet selv om det ikke alltid føles slik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...