Gå til innhold

KOMMENTAR: Strømmekvaliteten til HBO er en skam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har vi jo sagt i alle år, spesielt når det kommer til HBO Nordic. Tjenesten er ustabil, nettleserutgaven krevde (krever kanskje enda??) Adobe Flash Player og det er likevel overkomprimert til tusen.

 

Det var vel foran sesong 5 eller sesong 6 hvor jeg sa til madammen at nå må egentlig alle diskene på serveren byttes, noe som koster en hel del så vi kan faktisk heller gå over til å abonnere på samtlige streamingtjenester istedenfor å ta den kostnaden. Vi så en episode og det tok ikke mer enn 5 minutter før kona lurte på hva i allverden som skjedde med kvaliteten. Så jo ikke ut på 65-tommer OLED, spesielt mørke scener var jo tilnærmet ubrukelige. Men også lyse scener slet veldig med at den tunge komprimeringen får 1080P til å minne mer om 480P oppløsning. Skarpt var det så definitivt ikke.

 

Så nå er vi tilbake til nedlasting. Da får vi i det minste 8 mbps utgavene fra Amazon Prime i USA, som er langt bedre enn det HBO Nordic leverer som ser ut til å være komprimert ned til ca 2,5 mbps. Det er jo helt vanvittig. Når du kombinerer det med hvor dårlig tjenesten fungerer sånn ellers så er det jo temmelig ræva. Men sånn går det når man gir enkelte tilbydere eksklusive rettigheter i sine markeder, de trenger jo liksom ikke å levere en spesielt god tjenestene.

 

Nå er det tilbake til å laste ned, og heller betale for Blu-Ray utgivelsen sånn at utgiver og produsent får sin slump med penger, samtidig som jeg kan nyte serien i best mulig kvalitet. At HBO Nordic som eier rettighetene i Norden ikke får en krone bryr meg fint lite når de tar seg så til de grader lite bry med å levere gode bildekvalitet og kvalitet på tjenesten sånn generelt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Viktig å skille mellom HBO Nordic og HBO USA. Nordic antar jeg har lite tilgang på gode mastere, mens USA har høykvalitets master

Bitrate er ikke bitrate, det er som å sammenligne megapixels med megapixels.. Det er hvordan man bruker bittene, codec, CBR vs VBR etc..

Mange av torrent filene oppleves som vesentlig bedre da disse er encodet med X264, som defaulter til CRF = VBR med fokus på kvalitet.

I tillegg har de tydeligvis fått tilgang på bedre kilder enn det HBO Nordic har..

Uansett så unnskylder det ikke HBO Nordic i den encoding jobben de gjør..

Flere av ISPene i norge, koder HBO selv, slik at disse vil da naturligvis være vesentlig høyere kvalitet enn HBO Nordic selv.

Lenke til kommentar

Så nå er vi tilbake til nedlasting. Da får vi i det minste 8 mbps utgavene fra Amazon Prime i USA, som er langt bedre enn det HBO Nordic leverer som ser ut til å være komprimert ned til ca 2,5 mbps.

 

Jau, AMZN/Memento utgaven på MPC-HC/Madvr oppskalert til 4k i høy kvalitet reddet denne GoT premieren, selv om de ikke nådde 8mbps og lå på 6,5 og 6.7..

 

Betale for Netflix, Amazon Prime og HBO Nordic, for så å måtte laste ned for å få kvalitet eller endre på ting som er låst på app, begynner å bli frustrerende...

Endret av Ourasi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

At HBO Nordic som eier rettighetene i Norden ikke får en krone bryr meg fint lite når de tar seg så til de grader lite bry med å levere gode bildekvalitet og kvalitet på tjenesten sånn generelt.

 

 

Viktig å skille mellom HBO Nordic og HBO USA. Nordic antar jeg har lite tilgang på gode mastere, mens USA har høykvalitets master

...

Flere av ISPene i norge, koder HBO selv, slik at disse vil da naturligvis være vesentlig høyere kvalitet enn HBO Nordic selv.

 

 

Det er ikke noe behov for å skille mellom HBO Nordic og HBO, HBO Nordic er et 100% eid datterselskap av HBO og har vært det siden 2013, da de kjøpte de siste 80% de ikke eide av HBO Nordic.

 

HBO Nordic står også for HBOs streamingtjeneste i Spania, så problemet er faktisk enda verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har opplevd dette svært mange ganger hos HBO, og det er ikke bare GoT. Scenene er så mørke at jeg nesten ikke ser personen. Lurte tidligere på om det rett og slett var meningen, til jeg så denne posten på Reddit. (Er ikke spoilers).

https://www.reddit.com/r/gameofthrones/comments/axtnr4/spoilers_season_8_trailer_was_too_dark_for_my_eyes/

Forskjellen er rett og slett helt ekstrem.

 

Ser også The Sun skriver om det samme

https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/8869880/game-of-thrones-viewers-complain-dark/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har opplevd dette svært mange ganger hos HBO, og det er ikke bare GoT. Scenene er så mørke at jeg nesten ikke ser personen. Lurte tidligere på om det rett og slett var meningen, til jeg så denne posten på Reddit. (Er ikke spoilers).

https://www.reddit.com/r/gameofthrones/comments/axtnr4/spoilers_season_8_trailer_was_too_dark_for_my_eyes/

Forskjellen er rett og slett helt ekstrem.

 

Ser også The Sun skriver om det samme

https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/8869880/game-of-thrones-viewers-complain-dark/

 

En godt kalibrert OLED i et mørkt rom var definitivt en fordel på denne premieren. Skal ikke uttale meg om folks utstyr eller innstillinger, men i de forholdene og utstyr/innstillinger jeg har, så så jeg alt. Men med GoT skal man trå varsomt mtp. å se detaljer i mørke, for mørke scener er ofte ekstremt komprimert, så for mye lys kan bli veldig avslørende, men man får jo med seg hva som skjer da :p

 

En LCD LED med svakt svartnivå er nok ikke en fulltreffer på GoT, men det er jo det folk flest sitter med, så kanskje burde folka som lager TV eksklusivt innhold begynne å tenke på at folk faktisk ser inneholdet på, tro det eller ei, en TV :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når man tar i betraktning at HBO Nordic er basert på HBO Go, som utfra navnet virker til å være mer en tjeneste for å kunne se HBO mens man er ute/på farten så gir det mer mening hvorfor bitraten er lav. 

Det er rett og slett ikke ment til å erstatte TV / Blu-Ray, men istedet laget for at du skal kunne se HBO på bussen. 

Når det naturligvis også krever mindre kapasitet for leverandørene å levere lavere bitrate, så gjør nok det sitt for at det går tregt å få bedre kvalitet på sikt. 

Med det sagt så er det jo en reell problemstilling at ikke alle har det samme kvalitetsbehovet, og man kan spørre seg om det derfor skal være nødvendig for dem å betale for høy-bitrate HD eller 4K streaming. Man støter også på rene logistiske utfordringer med at internett ikke er optimalisert for streaming slik ordinære TV-signaler er. Men sistnevnte har gitt mulighet for at on-demand tjenester har blitt stort.

For live tjenester gjenstår det fortsatt å lage infrastruktur som kan matche sattelitt og kabel TV. For mens de gamle distribusjonssystemene hadde et konstant krav til båndbredde, slik at man i praksis kan ha uendelig med abonnenter uten økning i båndbreddekrav, så har distribusjon over internett en linjær økning i båndbreddekrav for hver bruker som ser på.

På grunn av dette så faller kritikken om kommentaren litt flatt. Man klager i praksis på hvorfor man ikke kan kjøre egen bil fra A til B til samme tid og pris som det tar å fly. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man tar i betraktning at HBO Nordic er basert på HBO Go, som utfra navnet virker til å være mer en tjeneste for å kunne se HBO mens man er ute/på farten så gir det mer mening hvorfor bitraten er lav. 

 

Det er rett og slett ikke ment til å erstatte TV / Blu-Ray, men istedet laget for at du skal kunne se HBO på bussen. 

 

Når det naturligvis også krever mindre kapasitet for leverandørene å levere lavere bitrate, så gjør nok det sitt for at det går tregt å få bedre kvalitet på sikt. 

 

Med det sagt så er det jo en reell problemstilling at ikke alle har det samme kvalitetsbehovet, og man kan spørre seg om det derfor skal være nødvendig for dem å betale for høy-bitrate HD eller 4K streaming. Man støter også på rene logistiske utfordringer med at internett ikke er optimalisert for streaming slik ordinære TV-signaler er. Men sistnevnte har gitt mulighet for at on-demand tjenester har blitt stort.

 

For live tjenester gjenstår det fortsatt å lage infrastruktur som kan matche sattelitt og kabel TV. For mens de gamle distribusjonssystemene hadde et konstant krav til båndbredde, slik at man i praksis kan ha uendelig med abonnenter uten økning i båndbreddekrav, så har distribusjon over internett en linjær økning i båndbreddekrav for hver bruker som ser på.

 

På grunn av dette så faller kritikken om kommentaren litt flatt. Man klager i praksis på hvorfor man ikke kan kjøre egen bil fra A til B til samme tid og pris som det tar å fly. 

Absolutt, men det er sjokkerende hvor lite jeg får følelsen av at HBO faktisk forbedrer sin tjeneste.

Artikkel fra Tek når HBO Nordic ble lansert i 2012, altså 7 år siden. https://www.tek.no/artikler/hbo-nordic-er-lansert-i-norge/115200

 

Det var en mangelfull tjeneste i '12, og er vel nesten like mangelfull nå. Det eneste jeg vet de har gjort er å "forbedre" grensesnitt, men det er jo fortsatt utrolig kronglete og med flere mangler. Kvaliteten har vært like dårlig i alle år, og har slitt med disse mørke bildene på GoT siden serien kom.

Det er veldig synd, for jeg syns HBO er streaming-siden med klart best utvalg (på serier). Jeg kunne gjort egne tiltak og avsluttet mitt abonnement, men på den andre siden er det svært deilig å slippe torrenting. Men igjen - kvaliteten er så laber at torrenting faktisk frister.

Jeg følger HBO Nordic på Facebook, og klager på nettsidens all-around kvalitet er konstant, men det blir postet samme "autogenererte" melding hver gang om at de tar forslaget videre.

Endret av Vertical^
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Prøvde selv denne tjenesten da den plutselig dukket opp i WebOS for for LG C8 TVen min. Jeg kan leve både uten 4K og HDR, men de bør i det minste klare å levere ordentlig 1080p som ikke er komprimert ihjel.

 

Det blir helt feil å måtte sjørøverkopiere fordi tjenesten leverer for dårlig kvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jau, AMZN/Memento utgaven på MPC-HC/Madvr oppskalert til 4k i høy kvalitet reddet denne GoT premieren, selv om de ikke nådde 8mbps og lå på 6,5 og 6.7..

 

Betale for Netflix, Amazon Prime og HBO Nordic, for så å måtte laste ned for å få kvalitet eller endre på ting som er låst på app, begynner å bli frustrerende...

Ok, Jeg gir opp, sier du at du har kjøpt episoden på Amazon, og spiller den av med to forskjellige playere ?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...