Gå til innhold

TEST: Apple iPad Mini (2019)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nærmest ingen konkurranse for Apple i nettbrettmarkedet. A12 chipen er også i en klasse for seg selv. Er det noen Android nettbrett med SD 855 i sikte?

Mener du ytelsesmessig i syntetiske tester eller mer generelt? Snapdragon 670 holder lenge for barnespill og normalt nettbrettbruk for de aller fleste, så jeg ser ingen grunn til å henge seg opp i de syntetiske ytelsestestene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som leser ebøker på iPad Mini? Hvordan er det?

 

Det fungerer veldig bra, og spesielt hvis du bruker tjenester som Amazon Newsstands med magasiner og bøker med bilder. Jeg vurderer en iPad mini nå igjen bare fordi jeg leser mye magasiner. Har kindle nå, og det er suverent til bøker hvis du leser utendørs. Inne er det hipp som happ. Bruker du ipad ute i sollys blir det veldig mye refleksjoner i skjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ipad mini har utspillt siden rolle.

 

Du får telefoner med godt over 6" skjerm som helt rammefrie, ipad mini har en tykk ramme rundt seg, noe som gjør den større enn størrelsen på skjermen burde tilsi. Klenodie produkt

 

Hva om du ikke synes 6 tommer er stort nok da? Jeg ser for øvrig ingen telefoner med 7,9 tommers skjerm. Rammene plager ikke meg.

 

 Og hva om du ikke ønsker å bruke opp batteriet på mobilen til de aktivitetene du bruker iPaden til? Jeg synes det er kjekt å ha en iPad/Tablet med meg på lange flyreiser. Ser på TVserier og filmer. Og når jeg kommer frem har mobilen fortsatt fullt batteri siden den har vært avslått i 12 timer.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte nylig fra iPad mini 4 til 5, og er absolutt fornøyd. Selvsagt hadde det vært kjekt med større effektiv skjermflate og en mer helhetlig modernisering, men for oss som foretrekker den kompakte størrelsen er dette fortsatt et interessant produkt. Ved surfing og lesing av bøker synes jeg 4:3-formatet gir en vesentlig fordel kontra store mobiler.

Lenke til kommentar



 



Syns det er tull med 4:3.
Får man mindre bilde enn på mobilen ?
Hvis man da ikke strømmer gamle serier på NRK i 4:3.


 

 


- Det der er en subjektiv smaksak...
Hva du foretrekker kan være helt forskjellig ifra hva andre foretrekker.

Men objektivt sett så har så godt som alle "Aspect Ratio" sitt bruksområde.

Når det kommer til oppløsning så kan det variere noe om det er snakk om "Squared Pixels" i motsettning til avlange når det kommer til total fysisk størrelse på en gitt skjerm.

Eksempelvis...
"1024*1024" og "2048*512", der begge har samme antall pixels, altså "1048576".

Det samme gjelder...
"2048*2048" og "4096*1024", der begge har samme antall pixels, altså "4194304".

Og for sakens skyld...
"4096*4096" og "8192*2048", der begge har samme antall pixels, altså "16777216".

Logisk nok så er det "DPI"/"PPI" som avgjør fysiskstørrelse sett opp imot en gitt oppløsning.
Det er også ("stor") forskjell på Horisontal og Vertikal vs Diagonal i så måte.

-----

En annen ting som utgjør en vesentlig forskjell er om det er tatt utgangspunkt i den horisontale eller den vertikale oppløsningen.

Ved låst horisontal-oppløsning så enten krymper eller utvides den vertikale oppløsningen fra en "Aspect Ratio" til en annen.

I motsettning til ved låst vertikal-oppløsning der den horisontale oppløsningen enten krymper eller utvides fra en "Aspect Ratio" til en annen.

-----

Det siste der faller tilbake på smaksak...
Jeg foretrekker det når dem tar utgangspunkt i låst horisontal.
Siden da forblir skjermen samme størrelse horisontalt, gått utifra en gitt "DPI"/"PPI"-verdi.
NB!...: Altså horisontal "DPI"/"PPI"-verdi.
Som er lik den vertikale ved bruk av squared pixels.
Men til sammenligning mindre enn den diagonale.

F.eks...:
Ved 96 horisontalt og vertikalt så utgjør det grovt regnet 136 diagonalt.
...og/eller...
Ved 480 horisontalt og vertikalt så utgjør det grovt regnet 679 diagonalt.

Mer tradisjonelt sett...:
Ved 96 diagonalt så utgjør det grovt regnet 68 horisontal og vertikalt.
...og/eller...
Ved 480 diagonalt så utgjør det grovt regnet 340 horisontal og vertikalt.

Produsentene bytter stadig på fokuset rundt disse, og det fører til forvirring blandt forbrukerne.

Men det kommer an på øyet som ser, som det så fint heter etter det gamle uttrykket.
Dog det er bruksområdet som til syvende og sist er det som avgjør hvor pirkete man bør/må være.


 

Endret av BizzyX78
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

iPad? Overpriset. Veldig overpriset. Gammaldags OS. Veldig mye viktige apper finnes bare for Android. Apple har mistet skaperkraften. De bare tygger gammal graut.

 

Hvilke viktige apper er det som kun finnes for Android da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Personlig hadde jeg kjørt Surface Go om jeg skulle hatt et lite brett. Men jeg klarer meg med Surface Pro og mobil, behøver ikke noe mellom.

Surface Go er sikkert veldig bra, men det stiller vel litt i en annen vektklasse blant annet. 220 gram tyngre, større skjerm, tykkere. Blir litt som å sammenligne kompaktbil med varebil.

Lenke til kommentar

 

Noen som leser ebøker på iPad Mini? Hvordan er det?

 

Det fungerer veldig bra, og spesielt hvis du bruker tjenester som Amazon Newsstands med magasiner og bøker med bilder. Jeg vurderer en iPad mini nå igjen bare fordi jeg leser mye magasiner. Har kindle nå, og det er suverent til bøker hvis du leser utendørs. Inne er det hipp som happ. Bruker du ipad ute i sollys blir det veldig mye refleksjoner i skjermen.

Jeg leser romaner på 6" mobil, og det synes jeg funker bra. Så regner med iPad mini passer minst like bra :-)

Lenke til kommentar

 

Ipad mini har utspillt siden rolle.

 

Du får telefoner med godt over 6" skjerm som helt rammefrie, ipad mini har en tykk ramme rundt seg, noe som gjør den større enn størrelsen på skjermen burde tilsi. Klenodie produkt

 

Hva om du ikke synes 6 tommer er stort nok da? Jeg ser for øvrig ingen telefoner med 7,9 tommers skjerm. Rammene plager ikke meg.

 

 Og hva om du ikke ønsker å bruke opp batteriet på mobilen til de aktivitetene du bruker iPaden til? Jeg synes det er kjekt å ha en iPad/Tablet med meg på lange flyreiser. Ser på TVserier og filmer. Og når jeg kommer frem har mobilen fortsatt fullt batteri siden den har vært avslått i 12 timer.

Da drar jeg frem 10 tommeren, som faktisk skiller seg ut fra en telefon størrelsemessig, men som glir lett ned i en ryggsekk. Jeg bruker pad daglig, men å ha noe som er "mellom pad og telefon" i størrelse med dagens store telefonskjermer virker lite givende

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...