Gå til innhold

bruk av web-design (mulig IPR) i portefølje/github o.l.


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående en web-design jeg laget til en bedrift.

 

Kan jeg bruke denne designen i en portefølje og kan jeg legge dette på github (åpent for alle)?

 

Her er detaljer om saken: Jeg jobbet for en avdeling i en bedrift med å lage forslag til nettsider (i arbeidspraksis, altså ikke lønnet av bedriften). De bestemte seg så vidt jeg har skjønt for ikke å publisere nettsiden da den ikke var forenlig med hovedbedriften sin strategi for webutvikling.

 

Jeg brukte en del tid på utviklingen, og kan tenke meg å bruke designet i forbindelse med portefølje til bruk ved jobbsøking. Har jeg anledning til å gjøre dette? Kan jeg legge kodefiler på for eksempel GitHub for at potensielle arbeidsgivere kan se på koden? All kode som ble skrevet var enten som html, css eller JavaScript. Jeg skrev under en kontrakt, men den inneholder ingen informasjon om intellektuell eiendomsrett. Jeg tenkte å gå gjennom tekst og bilder for å erstatte alt innhold som kan være knyttet til personvern med placeholders.

 

Jeg kjenner ikke til hva slags juridiske retningslinjer som gjelder. Jeg så litt på designloven, men det står at den ikke gjelder for "edb-produkter". Er det noen som har innsikt i dette som kan oppklare om bedriften har en eiendomsrett til designet/koden og eventuelle forslag til hvordan jeg bør gå frem i forhold til:

 

1: Å gjengi design (dynamisk eller statisk) i en portefølje.

2: Å publisere hele eller deler av koden på offentlig tilgjengelige nettsteder.

3: Å bruke deler av koden i fremtidige prosjekter (privat eller for andre bedrifter).

Endret av Jon_Prog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den typen saker kan være vanskelige, og utfallet kan nok variere en del.

I og med at du var på arbeidspraksis og ikke fikk betalt, og avtalen du har skrevet under ikke inneholder noe som gir bedriften rettigheter til ditt design og din kode, så kan du nok gjøre hva du vil med dette, også legge det ut på nettet.

 

Ettersom bedriften valgte å ikke benytte nettsiden, vil de sannsynligvis ikke ha noen problemer med dette, så fremt ikke deres navn og logo er med, og det kan du jo i så fall bare bytte ut med noe annet.

 

Relevante lover vil nok være Åndsverkloven, som innbefatter dataprogrammer, og muligens Arbeidstakeroppfinnelsesloven, som generelt ikke innbefatter dataprogrammer, ettersom kode vanligvis ikke er patenterbart, men i enkelte tilfeller kan også dataprogrammer som omtales som "hele løsninger" patenteres, men det gjelder nok sjeldent nettsider, annet enn i særtilfeller.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar så langt. Har ikke kontaktet dem, og jeg har en sterk mistanke om at de ikke har noen planer om å bruke koden på noen måte, men jeg kan prøve å kontakte en leder der for å forsikre meg om at vi har en felles forståelse.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...