Gå til innhold

FOTOESSAY: Slik er P30 Pro-kameraet sammenlignet med konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk for denne fotoessay'en!!

 

Hvor det tidligere kun var hestehoder som skillet mobil kameraene fra hverandre, begynner vi nå å få skikkelige ledelser/forskjeller!

 

På godt og vondt (blir litt vanskeligere å velge telefon nå... *gruble* men ganske lett å velge bort Apple IPhone ihvertfall...)

 

Tele zoomen til P30 Pro er jo fra en annen tidsalder fra fremtiden!! Men så liker jeg også den ekstreme vid vinkel muligheten til S10..

 

Må nok inn i tenkeboksen litt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Og som vanlig tas ikke markedets beste kameratelefon, Pixel 3 (eller også Pixel 2, for den saks skyld) med i deres kameratester. Det er på grunn av ting som det her at dere har mistet brukeres respekt på Tek...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av kamera på mobil, men jeg registrer likevel andre steder på nettet at Nokia 9 gruser denne kineseren så det holder.

 

Hvorfor er ikke Nokian tatt med her ?

 

Nokia er like kinesisk som Huawei, min venn.

Lenke til kommentar

Bare meg eller var iphone dårligst på alle tester?

 

Iphone har kun 2 kamera.

26 og 52 mm, med blender 1.8 og 2.4.

12mp 1/2.55" og 12mp 1/3.4" sensorer.

 

Huawei har til sammenligning 3 kamera.

16, 27 og 125 mm, med blender 2.2, 1.6 og 3.4.

20mp 1/2.7, 40mp 1/1.7 og 8mp 1/4" sensorer.

I tillegg er Hovedkamera (40mp) i RYB, ikke RGB, noe som lar den samle inn ekstra lys.

Lenke til kommentar

 

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av kamera på mobil, men jeg registrer likevel andre steder på nettet at Nokia 9 gruser denne kineseren så det holder.

 

Hvorfor er ikke Nokian tatt med her ?

 

Nokia er like kinesisk som Huawei, min venn.

Og en kineser kan ikke gruse en annen kineser, fordi?

 

NB: Han sier jo ikke at Nokia 9 IKKE er kinesisk. Han sier at Nokia 9 gruser "denne" kineseren... altså Huawei ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av kamera på mobil, men jeg registrer likevel andre steder på nettet at Nokia 9 gruser denne kineseren så det holder.

 

Hvorfor er ikke Nokian tatt med her ?

Du kan ikke være seriøs. Den er faktisk med i den ene sammenligningen. Som du selvfølgelig ikke har sett siden du ikke har lest gjennom åpenbart.

 

Ellers så er jeg ikke så overrasket over at du gikk glipp av det fordi det Nokia 9 bildet er basically helt sort. Helt ubrukelig bilde, ser ingenting. Trenger ikke være fotoekspert for å skjønne at et bilde der 80% er helt sort ikke er bra.

 

Og som vanlig tas ikke markedets beste kameratelefon, Pixel 3 (eller også Pixel 2, for den saks skyld) med i deres kameratester. Det er på grunn av ting som det her at dere har mistet brukeres respekt på Tek...

Kanskje om du hadde fulgt litt bedre med og lest så hadde du klart å forstå hvorfor de ikke er med? Du er klar over at Google ikke selger Pixel 2 og Pixel 3? Derfor testes de ikke, fordi ingen kan kjøpe dem i Norge. Eneste måten er gråimport, men liksom det gjør dem rimelig lite relevante. Hvis Google faktisk hadde offisielt importert dem og solgt dem i Norge hadde de vært med.

 

Så du får ta den mistede respekten din og gå til Google og fortelle dem at de må lansere mobilene sine her i Norge. Dette er ikke tek.no sin feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og som vanlig tas ikke markedets beste kameratelefon, Pixel 3 (eller også Pixel 2, for den saks skyld) med i deres kameratester. Det er på grunn av ting som det her at dere har mistet brukeres respekt på Tek...

 

Det finnes andre tester der ute sammelignet med Pixel 2. Husker ikke linken, men p30pro kom veldig godt ut av det.

Lenke til kommentar

 

Og som vanlig tas ikke markedets beste kameratelefon, Pixel 3 (eller også Pixel 2, for den saks skyld) med i deres kameratester. Det er på grunn av ting som det her at dere har mistet brukeres respekt på Tek...

 

Det finnes andre tester der ute sammelignet med Pixel 2. Husker ikke linken, men p30pro kom veldig godt ut av det.

Det skulle bare mangle. Mot Pixel 3 derimot så tror jeg det blir mye mer "close" :-)

Lenke til kommentar

4 sekunder, lykke til med å ta slike bilder uten å bringe med stativ.. kan like så godt sette de andre mobilene manuelt på 4 sek og lik iso verdi for å få et godt sammenligningsgrunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og som vanlig tas ikke markedets beste kameratelefon, Pixel 3 (eller også Pixel 2, for den saks skyld) med i deres kameratester. Det er på grunn av ting som det her at dere har mistet brukeres respekt på Tek...

 

Nå blir de alle fleste produktene som testes sendt ut av produsentene eller leverandører i en testperiode. Etter dette sendes de ofte tilbake. De kjøper kun et fåtall av produktene. Dette gjelder ikke bare tek.no, men de fleste produkttesterne har slike ordninger, noe som også er grunnen til at testene ofte er ferdige før mobilene har kommet i butikken.

 

Kanskje du heller bør miste respekten for Google for å ikke sende ut et testeksemplar? Kanskje til og med mste respekten for Google siden de ikke en gang har begynt å eksportere til Norge?

 

Nei, mye bedre å ignorere fakta. Vi vet jo alle at så lenge du ikke innrømmer at du har tatt feil så har du rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og som vanlig tas ikke markedets beste kameratelefon, Pixel 3 (eller også Pixel 2, for den saks skyld) med i deres kameratester. Det er på grunn av ting som det her at dere har mistet brukeres respekt på Tek...

 

Det finnes andre tester der ute sammelignet med Pixel 2. Husker ikke linken, men p30pro kom veldig godt ut av det.

Jeg mente Pixel 3

Lenke til kommentar

mrpc: Huaweis langeksponeringer stiller seg selv, og den klarer inntil 6 sekunder fra håndholdt helt skarpt.

 

De bildene som er fra stativ er tatt med ekstremt lange eksponeringer, fordi Huaweien selv fant ut at den "sto godt nok i ro" til det. Der prøvde jeg å få til det samme med Samsungs og Nokias pro-moduser. Men resultatene ble heller begredelige. Det er noe i Huaweis AI-stabilisering som kutter ut overeksponeringen i de få men relativt kraftige lyskildene i det som ellers er svarte natta.

 

Til dere som lurer på fraværet av Nokia 9 og Pixel 3. Vi har begge to. Men:

 

Pixel 3 gjør dobbel tjeneste - og akkurat nå har den alfaen av Android Q installert. Det ville vært urettferdig å sammenlikne, gitt det som kommer av mulige fallgruver der. En senere sak om den nye Android-versjonen virket mer relevant for Norge enn hvordan Pixel 3 gjør det i denne sammenlikningen, siden den ikke er så aktuell i seg selv her på berget. Så delvis rett til flere av dere som har kommentert, altså. Men det er så avgjort ett av mobilkameraene som har imponert mest det siste året - og med en knallbra nattmodus inkludert. Men av det jeg har sett så langt har den "gitt seg" før også Mate 20 Pro i vanskelige lysforhold - og hatt hovedfordelen sin på fargegjengivelse og skarphet under mer ordinære forhold.

 

Nokia 9 venter vi på ny programvare til. Vi har to telefoner, og vi har resatt dem begge. Der blir rett og slett ikke programvaren klokkerein akkurat nå.

 

Det varierer litt hva vi gjør med programvarekrøll. Det avhenger av om det er ille nok til at det virker urettferdig å bedømme telefonen - for eksempel ved at det rett og slett virker som om den har defekter, eller er det "manglende finpuss". Det siste er slurv og slendrian og det trekker vi for, det første pleier vi å gi produsentene en mulighet til å fikse før vi går i gang. Her har vi altså satt N9 PureView på vent en liten stund.

 

Vi kommer til å jobbe en del med den - sannsynligvis i uken som kommer :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av kamera på mobil, men jeg registrer likevel andre steder på nettet at Nokia 9 gruser denne kineseren så det holder.

 

Hvorfor er ikke Nokian tatt med her ?

 

Nokia er like kinesisk som Huawei, min venn.

Du har forstått hvordan produksjon av varer fungerer? Selv om Toyota har fabrikker i Kina, så er vel det ikke Kinesisk, min venn.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...