Gå til innhold

GUIDE: Reparasjon av Huawei P20 Pro iPhone-eiere må betale ekstremt mye mer for å bytte bakglass – hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bytter du selv, kan P20 Pro få nytt bakglass for 80 kroner. iPhone XS? 1500 kroner.

iPhone fra og med iPhone 5 åpnes forfra med skjermen først, derfor er skjerm- og batteribytte enkelt på iPhone. Mens på de fleste Android-telefoner, åpnes telefonen bakfra med bakglasset først. Derfor er det enklere å bytte bakglasset på disse, mens det er en mye større operasjon å bytte skjerm.

Det er det samme med iPhone 4 og 4s, her er det veldig lett å bytte bakglasset, men vanskelig å bytte skjerm.

Jeg tror det er vanskelig å lage en telefon som både kan åpnes forfra og bakfra.

Det er mye enklere å beskytte bakglasset med et deksel enn det er å beskytte skjermen. Derfor er det enklere å bytte skjerm på iPhone, fordi det er den komponenten og batteriet som skiftes oftest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tåpelig kommentar i artikkelen:

Jeg siterer: « Fra både et forbruker- og et miljøstandpunkt er Apples måte å bygge mobiler på de siste årene ganske enkelt slett arbeid».

 

Slett arbeid! Amerikanere er de mest kyniske når det gjelder å tjene penger. Kundene gir dem ikke en tanke. Dette er en gjennomtenkt strategi, du skal kjøpe ny, ikke få det reparert. Så slett arbeid, nei. Men kynisk planlegging, ja.

 

Det er jo ikke første gangen derfra. Først med innebygget batteri, dårlig batteri med få ladesykluser, osv.

At folk gidder........

Forventet levetid på en Android er 2 år (stort sett 1 OS oppdatering om man er heldig), forventet levetid på en iPhone 6 år (5 OS oppdateringer ), batterier har et visst antall ladesykluser uansett leverandør, men når en leverandør har forventet levetid som strekker seg mye lengre vil også antall ladesykluser øke vesentlig over de som er bruk og kast. Det er derfor folk gidder

Lenke til kommentar

 

Tåpelig kommentar i artikkelen:

Jeg siterer: « Fra både et forbruker- og et miljøstandpunkt er Apples måte å bygge mobiler på de siste årene ganske enkelt slett arbeid».

 

Slett arbeid! Amerikanere er de mest kyniske når det gjelder å tjene penger. Kundene gir dem ikke en tanke. Dette er en gjennomtenkt strategi, du skal kjøpe ny, ikke få det reparert. Så slett arbeid, nei. Men kynisk planlegging, ja.

 

Det er jo ikke første gangen derfra. Først med innebygget batteri, dårlig batteri med få ladesykluser, osv.

At folk gidder........

Forventet levetid på en Android er 2 år (stort sett 1 OS oppdatering om man er heldig), forventet levetid på en iPhone 6 år (5 OS oppdateringer ), batterier har et visst antall ladesykluser uansett leverandør, men når en leverandør har forventet levetid som strekker seg mye lengre vil også antall ladesykluser øke vesentlig over de som er bruk og kast. Det er derfor folk gidder

Har en Galaxy S5 fra jula 2014, med originalt batteri og omslag uten trevler eller skader. (Utrolig kvalitet!) Har aldri byttet skjerm, men måtte ha nytt minnekort en gang.. Henger selvfølgelig etter med versjon, kan ikke spille de siste spillene (uansett uinteressant) men den gjør alt jeg trenger.

Det viktigste: jeg har widgets på startskjermen.. Ikke engang DET har eplekartene. Hallo? 2014? Jeg ler..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forventet levetid på en Android er 2 år (stort sett 1 OS oppdatering om man er heldig), forventet levetid på en iPhone 6 år (5 OS oppdateringer ), batterier har et visst antall ladesykluser uansett leverandør, men når en leverandør har forventet levetid som strekker seg mye lengre vil også antall ladesykluser øke vesentlig over de som er bruk og kast. Det er derfor folk gidder

Om du kjøper en Android telefon opp til 3k, så ja, kanskje..

Men, da kan du kjøpe 3 telefoner før en er oppe i prisen for en iPhone

Jeg kjøpt ny mobil kun på grunn av at mobilen begynte å bli treg, og betalte litt over 3k for den nye, fra S5 til S7, S5 fungerer fortsatt og brukes hjemme for diverse ting

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forventet levetid på en Android er 2 år (stort sett 1 OS oppdatering om man er heldig), forventet levetid på en iPhone 6 år (5 OS oppdateringer ), batterier har et visst antall ladesykluser uansett leverandør, men når en leverandør har forventet levetid som strekker seg mye lengre vil også antall ladesykluser øke vesentlig over de som er bruk og kast. Det er derfor folk gidder

 

4 år gammel LG G4, ser ut og fungerer som ny. Min ipad fra samme tid kan jeg derimot ikke si det samme om...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bytter du selv, kan P20 Pro få nytt bakglass for 80 kroner. iPhone XS? 1500 kroner.

iPhone fra og med iPhone 5 åpnes forfra med skjermen først, derfor er skjerm- og batteribytte enkelt på iPhone. Mens på de fleste Android-telefoner, åpnes telefonen bakfra med bakglasset først. Derfor er det enklere å bytte bakglasset på disse, mens det er en mye større operasjon å bytte skjerm.

Det er det samme med iPhone 4 og 4s, her er det veldig lett å bytte bakglasset, men vanskelig å bytte skjerm.

Jeg tror det er vanskelig å lage en telefon som både kan åpnes forfra og bakfra.

Det er mye enklere å beskytte bakglasset med et deksel enn det er å beskytte skjermen. Derfor er det enklere å bytte skjerm på iPhone, fordi det er den komponenten og batteriet som skiftes oftest.

iPhone 4/4S var helt konge å bytte både bak og front. Hele greia var sandwich. Så du byttet enkelt bakdelen eller fronten uten å plukke hele telefonen fra hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er vanskelig å lage en telefon som både kan åpnes forfra og bakfra.

Det er mye enklere å beskytte bakglasset med et deksel enn det er å beskytte skjermen. Derfor er det enklere å bytte skjerm på iPhone, fordi det er den komponenten og batteriet som skiftes oftest.

Bakglasset _er_ et deksel. Det beskytter batteriet.

Når Apple designer betyr det at det er

  • mye vanskeligere å bytte batteri, samt at man
  • må bruke et deksel, for å beskytte et deksel…

Den mentale gymnastikken er vel luftig her. Man må altså kjøpe ekstrautstyr for å beskytte et glass som ikke kan byttes uten å ødelegge andre deler, på en håndholdt enhet. Der hver av delene koster skjorta, og man risikerer å ødelegge selve telefonen. Alle andre får det til, men du klarer likevel å forsvare dette.

 

Dette er en ikke-nedkuttet video på 1 minutt og 24 sekunder, der noen tar av både skjerm og bakdeksel, og attpåtil bytter batteri, uten verktøy. Det hele samtidig som vedkommende viser hvordan det gjøres.

">
" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Dette fra et lite selskap du ikke har hørt om. Tenk deg om.

 

Dragonbox Pyra og Purism Librem 5 er også myntet på reparasjon.

 

Små produsenter som disse har ofte

koblingsskjema, PCB-filer og 3D-modellfiler av chassis fritt tilgjegnelig, fri programvare, fritt OS med sikte på å få alle tilpasninger inn i mainline Linux, og derav lengst mulig oppgraderingssyklus, frie drivere, isolerte modem, maskinvarebrytere til trådløsenheter, vanlige skruer, reservedeler tilgjengelig, tastatur, mye større batterier, tilbud om fiksing fra førstepart, modularitet med oppgraderinger som deler, gemenskap i verdensklasse der alle kan bidra, og produsenten faktisk lytter til kunden, veldig gunstige forhold mtp. garanti og hjemmereparasjon og gode vilkår for arbeidere, samt unngår konfliktmaterialer, og har resirkulerbare/gjenbrukbare deler, som i størst mulig utstrekning er hyllevare, og reale, konkurransedyktige priser.

 

 

Apple er deres rake motsetning.

Det blir for mye tekst å liste opp alle de tingene de gjør med vilje og viten for å ikke bare være generelt dårlige og udugelige, men også faktisk aktivt går inn for å lage søppel som utnytter folk i begge endene av produksjonen. Man blir kvalm av mindre.

 

Når man har enheter som metter det oppnåelige synsfeltet, og det ikke går noe raskere med noe som helst, noe vi har hatt en stund, handler nyhetene på telefonmarkedet om andre ting enn funksjonalitet i et teknologiperspektiv? Snarere motsatt.

 

Hva er det som er nevneverdig med å ha en idiottelefon som alle andre har? Harrysløseri av verste merke.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tåpelig kommentar i artikkelen:

Jeg siterer: « Fra både et forbruker- og et miljøstandpunkt er Apples måte å bygge mobiler på de siste årene ganske enkelt slett arbeid».

 

Slett arbeid! Amerikanere er de mest kyniske når det gjelder å tjene penger. Kundene gir dem ikke en tanke. Dette er en gjennomtenkt strategi, du skal kjøpe ny, ikke få det reparert. Så slett arbeid, nei. Men kynisk planlegging, ja.

 

Det er jo ikke første gangen derfra. Først med innebygget batteri, dårlig batteri med få ladesykluser, osv.

At folk gidder........

Forventet levetid på en Android er 2 år (stort sett 1 OS oppdatering om man er heldig), forventet levetid på en iPhone 6 år (5 OS oppdateringer ), batterier har et visst antall ladesykluser uansett leverandør, men når en leverandør har forventet levetid som strekker seg mye lengre vil også antall ladesykluser øke vesentlig over de som er bruk og kast. Det er derfor folk gidder

Forventet levetid på iPhone 6 år? ?? ?

Dagens vits??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...