Gå til innhold

Snart vil Microsoft mase på deg som bruker Windows 7, igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dårlig valg av bilde, eller blir det en ny gratisperiode for folk som vil oppgradere?

Jeg oppgraderte en PC i fjor høst, og fikk gratis Win10 (hwid-lisens, så begrenset til den aktuelle maskinen) automatisk. Det kan virke som om MS ikke har kuttet ut gratis oppgradering enda, selv om de ikke markedsfører muligheten lenger. Snarere tvert imot, de sier at tilbudet gikk ut 29. juli 2016. Litt kjapp googling tilsier at gratis oppgradering fortsatt fungerer, hvis man f.eks. laster ned en USB-installasjon av Win10 fra MS og kjører den på en PC med gyldig Win7 eller Win8-lisens. I følge enkelte sider, trenger ikke lisensen være så fryktelig gyldig heller.

 

Likevel litt dårlig valg av bilde, siden MS offisielt sier at det ikke er gratis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg bruker fortsatt XP på grunn av annen programvare og det går greit, men har også PC med Win7 og Win10

 

Håper for guds skyld du ikke har den koblet til Internett. 

 

Det er ganske utrolig at enkelte fremdeles tviholder på Windows 7. Synes Windows 7 var fantastisk, men når støtten etterhvert går ut så er det ikke vits å bruke det lengre, det blir for risikofylt. Til og med i dag er det risikofylt i og med at Microsoft ikke oppdaterer det like jevnlig som Windows 10. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg bruker fortsatt Windows 7 på en av mine maskiner, og kommer ikke til å slutte med det. Laptopen er fra 2012 og går så det suser med WIn 7.   

Den er rask og jeg har ikke installert mange apper , brukes kun til internettbruk og dokumentbehandling. 

 

Håper å kunne ha Win 7 i 10 nye år. Kanskje frem til 2030 ?   Så glad er jeg i Win 7. Og har både sikker brannmur og AV-program så beskyttelsen tror jeg skal gå greit. Ikke klikker jeg på skumle lenker heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg bruker fortsatt Windows 7 på en av mine maskiner, og kommer ikke til å slutte med det. Laptopen er fra 2012 og går så det suser med WIn 7.   

Den er rask og jeg har ikke installert mange apper , brukes kun til internettbruk og dokumentbehandling. 

 

Håper å kunne ha Win 7 i 10 nye år. Kanskje frem til 2030 ?   Så glad er jeg i Win 7. Og har både sikker brannmur og AV-program så beskyttelsen tror jeg skal gå greit. Ikke klikker jeg på skumle lenker heller. 

 

Poenget er at du etterhvert ikke får oppdateringer, noe som betyr at uansett hva du gjør så vil du mest sannsynlig bli hacket, og om du har dokumenter på den pcen som er viktige så bør du absolutt vurdere å oppgradere.. Antivirus hjelper ikke når operativsystemet ikke er tettet for hull, noe disse oppdateringen gjør. 

 

Det er svært lite du skal gjøre for at et slikt system skal bli infisert. Så lykke til med å bruke Win7 i årene etter 2020. 

Lenke til kommentar

Det er ganske utrolig at enkelte fremdeles tviholder på Windows 7. Synes Windows 7 var fantastisk, men når støtten etterhvert går ut så er det ikke vits å bruke det lengre, det blir for risikofylt. Til og med i dag er det risikofylt i og med at Microsoft ikke oppdaterer det like jevnlig som Windows 10.

Det spionerer ikke like omfattende, og Win10 er ikke fremoverkompatibelt med alt. Risiko er en variasjon over temaet bruk av Windows.

Lenke til kommentar

 

Det er ganske utrolig at enkelte fremdeles tviholder på Windows 7. Synes Windows 7 var fantastisk, men når støtten etterhvert går ut så er det ikke vits å bruke det lengre, det blir for risikofylt. Til og med i dag er det risikofylt i og med at Microsoft ikke oppdaterer det like jevnlig som Windows 10.

Det spionerer ikke like omfattende, og Win10 er ikke fremoverkompatibelt med alt. Risiko er en variasjon over temaet bruk av Windows.

Siden du bruker ordet spionere vil jeg for den som ikke er kjent med dette nyansere litt ved tilføre at W10 ikke spionerer på brukeren, men samler telemetridata som kan sammenlignes med at verkstedet leser av kjørecomputeren i en moderne bil.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg bruker fortsatt Windows 7 på en av mine maskiner, og kommer ikke til å slutte med det. Laptopen er fra 2012 og går så det suser med WIn 7.   

Den er rask og jeg har ikke installert mange apper , brukes kun til internettbruk og dokumentbehandling. 

 

Håper å kunne ha Win 7 i 10 nye år. Kanskje frem til 2030 ?   Så glad er jeg i Win 7. Og har både sikker brannmur og AV-program så beskyttelsen tror jeg skal gå greit. Ikke klikker jeg på skumle lenker heller. 

 

Poenget er at du etterhvert ikke får oppdateringer, noe som betyr at uansett hva du gjør så vil du mest sannsynlig bli hacket, og om du har dokumenter på den pcen som er viktige så bør du absolutt vurdere å oppgradere.. Antivirus hjelper ikke når operativsystemet ikke er tettet for hull, noe disse oppdateringen gjør. 

 

Det er svært lite du skal gjøre for at et slikt system skal bli infisert. Så lykke til med å bruke Win7 i årene etter 2020. 

Den største trusselen vil alltid være han som trykker på tastaturet - uavhengig om man kjører Win 7 eller Win 10.

Er PC'en lokalisert i en sikker sone er hysterien rundt oppdateringer overdramatisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har også en gammel pc som kjører gammelt OS. Rightinok Windows vista. Sku likt å sett den hackeren som er interessert i de gamle skoleoppgavene mine og diverse bilder fra tenårene mine.

 

Eller kansje han vil ha login informasjonen min til 123spill eller noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Profilering av deg skjer uansett om du harselerer over den eller ei. Det er nok den nye PC-en din som er hovedproblemet.

 

https://www.computerworld.com/article/3199373/windows-by-the-numbers-windows-7-is-one-obstinate-os.html

 

Siden du bruker ordet spionere vil jeg for den som ikke er kjent med dette nyansere litt ved tilføre at W10 ikke spionerer på brukeren, men samler telemetridata som kan sammenlignes med at verkstedet leser av kjørecomputeren i en moderne bil.

Har sånn gammeldags opeativsystem som ikke spionerer på meg ser du. Sammenligningen til biler som er sårbare, spionerende og alltid på nett er treffende.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det gjort elendig journalistikk..

Windows 10 skal ikke MASE... Dette er clickbait.

Windows vil komme med en notifikasjon. Den skal komme 4 ganger i løpet av et helt år, og man får også velge å deaktivere denne notifikasjonen fullstendig så man aldri ser den igjen.

Dette syntes jeg er en veldig fin fremgangsmåte, og ligner ikke noe som helst av det som står i artikkelen.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Profilering av deg skjer uansett om du harselerer over den eller ei. Det er nok den nye PC-en din som er hovedproblemet.

 

https://www.computerworld.com/article/3199373/windows-by-the-numbers-windows-7-is-one-obstinate-os.html

 

 

Har sånn gammeldags opeativsystem som ikke spionerer på meg ser du. Sammenligningen til biler som er sårbare, spionerende og alltid på nett er treffende.

 

Sammenligningen mot biler er treffende på metodikken. At du velger å kjøre et gammelt OS for så og snakke om sårbarhet er litt moro. Nå vet jeg ikke hva du bruker for OS, men om man henger på W7 eller eldre fordi noen har fortalt at Windows 10 spionerer så er det bare å oppgradere med en gang. W10 er på så og si alle punkter et bedre og sikrere OS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://xkcd.com/272

Windows 10 er et spionerende system som ikke tar hensyn til brukerens valg og personvern.

Mitt forgodtbefinnende i sammenhengen er veldig irrelevant statistikken sett i sin helhet, som førøvrig viser nedgang for win10 vis-a-vis andre.

"Telemetridata" er ikke kun metadata, som alene hadde vært grunn god nok, dette er anfotsreklame, med egen ID.

Hvis du stoler på at Microsoft, som forøvrig deltok i PRISM, ikke driver spionasje etter trålingsmodellen, når de har muligheten til det bygd rett inn i OS-et, som forøvrig står påslått som forvalg, forsvarer du et operativsystem på gyngende grunn.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har også en gammel pc som kjører gammelt OS. Rightinok Windows vista. Sku likt å sett den hackeren som er interessert i de gamle skoleoppgavene mine og diverse bilder fra tenårene mine.

 

Eller kansje han vil ha login informasjonen min til 123spill eller noe.

Så det at PC-en din kan blir brukt feks. i et pedo-nettverk eller til å spy ut millioner av spam-eposter gjør deg heller ikke no?

Husk at det er flere måter PC-en din kan bli utnytta på enn bare å hente ut dine gamle dokumenter og passord...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...