Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor er Windows 10 så halvferdig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av det mest irriterende e vet om e når e skal bruke touch tastaturet på mine Windows tablets(SP3 og Eve V), men det tar hele 20s om ikke mer for tastaturet å dukke opp om det ikke har vært brukt på en stund...

 

Også avgjørelsen om å slutte å utvikle OneNote 2016, og bare utvikle OneNote UWP er helt forskrudd da OneNote 2016 har så mye mer funksjonalitet. Utviklingen til OneNote UWP går ALT for treigt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal W10 brukes uten å stadig trenge tilsyn som en 3-åring er det best å blokkere/deaktivere mest mulig av alt det som er lagd for å levere nytt innhold automatisk. Dvs. Windows Update, OneDrive, MS Store, o.s.v. Får man skrudd av nok blir maskinen til å stole på igjen.

 

EDIT: Jeg oppdaterte fra W7 p.g.a. nyinnkjøpte grafikkort som fungerte dårlig i dette OS-et. Etter nok deaktivering av "tull" i W10 fungerer maskinen perfekt. Jeg ga Debian en sjanse før byttet, men p.g.a. blant annet flere tilkoblede skjermer var det ikke nubbsjanse.

Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva Microsoft virkelig planlegger ift. Windows "on premise" fremover er ikke så greit å si. Men Win10 siste 2 årene virker ikke betryggende.

 

EDIT:

Selv om mye har blitt bra med Win10 er det basis ting som gir meg Bioware og Masseffect vibber.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke fordra Windows, men det som fungerer best i dagens market.

Hadde blitt bedre med litt konkuranse. Ubuntu er dritt & Linux er forbeholdt datanerder.

Ubuntu er Linux, og Android, det største operativsystemet, også er Linux, din ustø beskrivelse har sitt opphav i at du tror at det du irriterer deg over ikke fungerer bedre i hvilken som helst gjengs Linuxdistro. Videre er konkurranse akkurat det Windows ikke tåler.

Tjenere, mobiler, nettbrett, håndholdte enheter, konsoller, bærbare og skrivebordsmaskiner, i avtagende grad av dominans. Ulovlige midler, og likefullt har de igjen kun de siste bastionene, dog i synkende grad.

 

Prøv https://elementary.io så finner du fort ut at Linux|GNU forbeholdt noen som helst ikke holder mål anno <current year>. Faktisk godt over et tiår tilbake i tid.

 

"Grunnen er at jeg kan Windows så godt."

 

Stockholmsyndromet :-)

Munchausen. Ingen sympati fra meg. Lukkede operativsystemer er på vei ut. Endret av Spetsnaz
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når man snakker om halvferdig:

 

"Det er Windows jeg trives best i på storskjermen."

"Gjennom flere år med en Mac på slep startet jeg likevel maskinen til Windows."

"Har hotellet sørget for at WiFi-kortet ditt ikke snakker skikkelig med nettet hjemme?"

 

Windows er ikke perfekt. Det er ikke min rettskriving heller. Og slik er det vel med det meste er det ikke det da?

 

Jeg vil mye heller ha ett OS under utvikling, enn en 3 år gammel release.

Ser akkurat samme klaging på Tesla også. Folk klager på at det blir uferdige og halvveis løsninger.

 

Det er strategien som er slik, lev med det, eller bytt til noe annet.

Lenke til kommentar

Hvor installerer jeg video støtten nevnt i artikkelen?

 

Forfatter glemte "green bar of death power drain" i Windows Explorer som aldri slutter å indeksere eller hva pokker den gjør. Gjentatt googling har ikke klart å forklare hvorfor den aldri blir ferdig, hvorfor den holder på i noen dager for å begynne på nytt noen uker senere, eller hvordan man kan fikse det. Svarene fra MS forum er bortforklaringer av typen "oppdater windows", "skru den av og på igjen" som må være intensjonert.

 

Tvungen restart ved oppdateringer er mildt sagt irriterende. Jeg ønsker definitivt oppdateringene, og jeg ønsker dem kjapt, men holder jeg på med tunge oppgaver med mye info oppe samtidig, så vil jeg kunne utsette i 1-2-3 uker uten å bli "lurt" over natta.

 

5 år gammel android har kontrollpanel type innstllinger mer intuitivt tilgjengelig enn Windows 10.

 

Kjøpe versjonen av Windows 10 burde ha all tracking og telemetri avslått. Hvorfor skal man betale for å bli spionert på? Det er vanskelig nok å slå av den eksessive loggingen lokalt på pcen, og synchingen med MS sine servere av privat innhold, apper, logg, og historie, for ikke å snakke om det som sendes under panseret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Fullstendig uenig. De nye innstillingene er totalt ubrukelige, og hvis de noen gang fjerner støtten for kontrollpanelet, så låser jeg Windows for oppdateringer!

 

2. Linux/åpne operativsystemer har vært like ved å overta for Windows på pc-ene til vanlige brukere siden min første Windows. Altså 2.0... 1.0 hadde jeg ikke pc til å kjøre. Alle nerdene på BBS-ene snakket om det da. Så da er det 22 år siden Linux snart skulle overta. Jeg satser på å ha rundt 57 år igjen (planen er å bli skutt av en sjalu ektemann i 20-årene på 110-årsdagen min), og jeg tipper at alle da fremdeles bruker Windows, mens Linux "snart vil overta". Så langt er Chromebooks det nærmeste de har vært en ekspansjon, og dem ser vi jo hvor bra det har gått med.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Mye bra med Win10. Er iallefall 1 mill ganger bedre enn Win8, men jeg føler gang på gang at Win10 hele tiden er i en slags Beta-test. Hver gang en ny Build rulles ut, så fikses noe bugs, men så introduseres nye bugs. Så endres hele tiden lokalisering av valg i Win10. Det gode gamle Kontrollpanelet er gradvis fjernet og nå er den borte. Man kan fortsatt kjøre den fra "Kjør" og spesielt Skrivere er bedre i den gamle Kontrollpanelet. Nettverk-innstillinger er nesten blitt et mareritt der man har flere veier inn til forskjellige innstillinger for Nettverk.

 

Siste Build måtte trekkes pga Microsoft hoppet over "Beta-testingen" og rullet den direkte ut slik at mange opplevde alvorlige problemer. Win10 er nå slik som OpenSUSE Tubleweed er. Det er ingen versjon, men en kontinuerlig utvikling. Kanskje de burde fjerne 10-tallet og bare kalle den for Windows?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Windows 10 er ikke halvferdig, de kommer bare med nye features fortløpende for å forbedre det."

- Det høres mye bedre ut og det føles mer riktig å si.

 

Jeg liker Windows 10 veldig godt. Det blir bedre og bedre for hver oppdatering. Det merkes særdels godt om jeg prøver å gå tilbake til 8/7/XP. Windows 10 er ikke perfekt, langt derifra. Oppdateringene er ikke perfekt, veldig langt derifra. Dark Mode i 1809 er fantastisk, men trenger også bli enda bedre. Og viktig: vi kan ikke miste gode gamle "Control Panel". Det er helt krise om den forsvinner. 

 

Totalt sett så er Windows 10 fantastisk. Integrasjon med Azure AD  mm. blir også bedre og bedre.

 

Noe ikke mange tenker på er at Windows 10 kan bli den "siste" versjonen av Windows. Den blir oppdatert løpende og til slutt kan det ende opp med å bare være "Windows". for meg virker det fornuftig å forbedre det som er forløpende fremfor å ta store steg innimellom. Nå har de en vinner (imho) og jeg håper ikke de prøver seg på noe splitter nytt og kaller det 11 eller 12. Jeg er redd for et nytt 8 eller ME... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke fordra Windows, men det som fungerer best i dagens market. Hadde blitt bedre med litt konkuranse. Ubuntu er dritt & Linux er forbeholdt datanerder.

 

Øøø... Ubuntu er Linux.. <Knis>

 

Men ja, Linux er stortsett forbeholdt nerder. Og vi vil ha det slik. Da slipper vi all bloatwaren vi ikke trenger. Lada (win) funker helt greit for den som liker Lada, jeg derrimot kjører Lambourgini som i likhet med Linux er luksus for de få. Men takler du ikke kreftene går du ut i første sving.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

her var det mye slurvete skrivefeil og kommafeil. men helt enig i det som står her.

 

jeg skulle ønske microsoft lot brukere kode egne temaer fra scratch. det er mulig og fungerer fint i dag, men blir ofte slettet eller delvis slettet ved neste update. derav må man legge til "skinnet" på nytt og på nytt.

 

utrolig ork, med tanke på hvor customizeable windows XP var.

for å endre systemfont i dag må du skrive en ny registery fil liksom. utrolig teit, særlig når jeg ser mulighetene i linux. som blir mer og mer polert med årene.

 

(bruker av windows 10, Ubuntu og Kali)

Lenke til kommentar

Vell, som bruker av Kali og Ubuntu vill jeg bare si det at selvom støtten for linux fra andre utviklere øker, er det enda ikke optimalt. ta f.eks gaming. det kan være til stor frustrasjon når man ikke får spilt et spill fordi utvikleren ikke gadd å gjøre spillet klart for linux.

 

men det skal også sies at det.. er det ENESTE windows har mot linux atm. linux blir mer og mer polert. om man ser på ubuntu i dag f.eks. det er utrolig mye bra som ikke er å se i windows ang utforming og personalisering. for ikke å snakke om all den bakrundsdritten som kjører i windows som man ikke får kontrollere selv...

 

Lada (win) funker helt greit for den som liker Lada, jeg derrimot kjører Lambourgini som i likhet med Linux er luksus for de få. Men takler du ikke kreftene går du ut i første sving.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan ikke fordra Windows, men det som fungerer best i dagens market. Hadde blitt bedre med litt konkuranse. Ubuntu er dritt & Linux er forbeholdt datanerder.

 

Øøø... Ubuntu er Linux..

 

Men ja, Linux er stortsett forbeholdt nerder. Og vi vil ha det slik. Da slipper vi all bloatwaren vi ikke trenger. Lada (win) funker helt greit for den som liker Lada, jeg derrimot kjører Lambourgini som i likhet med Linux er luksus for de få. Men takler du ikke kreftene går du ut i første sving.

Vell, som bruker av Kali og Ubuntu vill jeg bare si det at selvom støtten for linux fra andre utviklere øker, er det enda ikke optimalt. ta f.eks gaming. det kan være til stor frustrasjon når man ikke får spilt et spill fordi utvikleren ikke gadd å gjøre spillet klart for linux.

 

men det skal også sies at det.. er det ENESTE windows har mot linux atm. linux blir mer og mer polert. om man ser på ubuntu i dag f.eks. det er utrolig mye bra som ikke er å se i windows ang utforming og personalisering. for ikke å snakke om all den bakrundsdritten som kjører i windows som man ikke får kontrollere selv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ja, Linux er stortsett forbeholdt nerder. Og vi vil ha det slik. Da slipper vi all bloatwaren vi ikke trenger. Lada (win) funker helt greit for den som liker Lada, jeg derrimot kjører Lambourgini som i likhet med Linux er luksus for de få. Men takler du ikke kreftene går du ut i første sving.

 

Interessant. Vi hører gjerne litt om hva slags distribusjon og oppsett som for deg er Lamborghini.

 

Selv trives jeg godt med Arch. Der slipper man "bloat" og kan gjøre omtrent hva man vil (men jeg er langtfra utlært).

 

Jeg synes Linux kunne vært betraktelig mer brukervennlig på mange måter. Spørsmålet er om det hjelper. Hvis folk føler at de må være dataingeniører for å bruke kommandolinjen, er det ikke godt å si hva man kan hjelpe dem med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...