Gå til innhold

Instagram: Hvordan fungerer dette - Med tanke på nye følgere?


Abnorm

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en bruker av Instagram i noen år, vil si dette har blitt en hobby, ettersom jeg også liker å fotografere. Andre sosialemedier som Facebook, Snap og Twitter har ikke vekket min interesse.

 

Det er da selvsagt artig med tilbakemeldinger og nye følgere, en liten anerkjennelse på det man gjør, men dessverre er ikke responsen koherent med tidsbruken og kvaliteten på profilen. Det er selvsagt vanskelig å være helt objektiv, men selv om jeg ikke er noen superfotograf, tror jeg kvaliteten er langt over gjennomsnittet.

 

Jeg bruker selvsagt mye tid på å like andre bilder (som jeg faktisk liker) og legger gjerne igjen en kommentar. Profilen min fremstår som ren, dvs. at bildene holder seg til et tema, natur og friluftsliv.

 

Forståelig nok er ikke dette av alles interesse, men jeg observerer andre profiler som jeg selv følger innen samme tema, at de får langt raskere nye følgere og likes. Så noe feil gjør jeg.

 

Målet er ikke nødvendigvis mange tusen følgere. For meg er det tilfredsstillende med en utvikling.

 

Så hva er deres råd og tips?

Hvorfor lykkes noen, mens andre ikke?

Hvor mange følgere har dere?

Hvor ofte poster dere nye innlegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En måte er å følge andre. Ca 10-20 % vil følge deg tilbake, og så kan du slutte å følge de etter noen dager. Dette er ikke organisk vekst, men det fungerer.


Tja, men nå er det såpass mange som har gått til anskaffelse av app'er som tillater dem å se hvem som slutter å følge dem - og da både unfollower tilbake, i tillegg til at mange og velger å blokkere i slike tilfeller for å unngå å få Follow-Unfollow metoden brukt mot seg av den profilen igjen.

 


De som lyktes med organisk vekst, bruker gjerne timevis med engasjement på Instagram hver eneste dag. For mange blir engasjement + posting og redigering av bilder en fulltids jobb med tanke på hvor tidkrevende det kan bli. Det absolutt viktigste du kan gjøre er å komme i kontakt med profiler i din niche. Ett tips er å hver dag gå gjennom listen av profiler du følger, og legge igjen genuine kommentarer med 4 eller flere ord på bildene de legger ut. (Kommentarer med mindre enn fire ord blir ikke gjenkjent av Instagram som annet enn spam, og teller ikke like mye på algoritmen).

 

Ellers kan man ramse opp at det er viktig å ha en biografi som forteller hvem du er og hva du tilbyr/vil vise frem ved din konto. Å bruke hashtags er en annen viktig faktor, og disse er med på å bestemme hvor synlig ditt bilde vil bli på søke-siden. Det er mange forskjellige meninger om hvor mange hashtagger du skal bruke, men jeg kan fortelle hva jeg gjør personlig.

 

Jeg har 5000 følgere.
Da velger jeg hashtags som ligger på mellom 50K og 1mill (bilder)
Ved å velge lavere hashtags har du større sannsynlighet for at ditt bilde blir synlig lengre, og gjerne havner på topp ni i sin hashtag, som er de første ni bildene som blir vist når folk trykker seg inn på den.
Bruker du derrimot en hashtag som #Love eller #family blir bildet ditt sannsynligvis ikke vist i det hele tatt, fordi det allerede er flere millioner som bruker den hashtaggen, og det kommer nye bilder opp hele tiden.

 

Det ble mye her, men det ER mye å sette seg inn - men fy søren så spennende det er å lære :-) Se youtube-videoer, meld deg inn i Instagram-grupper på facebook, det er alltid mer å lære for Instagram er i konstant bevegelse! Lykke til.

Endret av Kontorstol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...