Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Pro 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-5xceXKO3

jeg synes at så lite nyvinning og ett meget svakt portutvalg er svært svakt av microsoft og ikke burde aksepteres. spør du meg er surface pro 5 en del bedre siden det er tilnærmet ingen forskjleld0 (utenom småtteri som 2 ekstra kjerner og hdr støtte) til den lavere prisen vil jeg si at pro 5 er ett bedre alternativ enn 6 (med mindre du ikke kan leve uten siste skriket fra microsoft eller cpu bruk og hdr er uungåelig for deg)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

(utenom småtteri som 2 ekstra kjerner

 

2 til 4 kjerner er ikke småtteri. Det er faktisk en ganske stor forskjell i ytelse. I hvert fall i forhold det det vi har sett fra Intel-CPUer på den fronten på flere år.

 

Men det er kjipt at de ikke har endret det ytre designet, som sikkert er hvorfor de fortsatt lider av utdaterte porter. Heldigvis vil vi se en ny Surface Pro-design med tynnere rammer og USB-porter sent i år eller tidlig neste år (da får vi Ice Lake og, med over 2x grafikkytelse fra Intel). Det er ærlig talt det eneste jeg har å klage på, da Surface-modellene, slik de har vært i mange år nå, er de desidert beste ultrabærbare på markedet, med mye mer gjennomført kvalitet hele veien gjennom: touchpad (latency og responsitivitet), skjermkvalitet (kalibrasjon og kvalitet), kjøling og lydnivå, byggkvalitet og design, og ikke minst ytelse og driverstøtte.

 

Surface Proene jeg har hatt yter alltid bedre enn ultrabærbare med tilsvarende spesifikasjoner fra andre produsenter. Og det fordi Microsoft faktisk tar seg tid til å ordentlig optimalisere for CPUen, og i tillegg gi god driverstøtte, mens HP, Dell, Lenovo, Asus, osv. er horrible der. Det virker som de bare putter nye spesifikasjoner inn i et ferdiglagd design og sier seg ferdig der. De klarer tom. ikke å gi ordentlig fargekalibrering til skjermene sine -- et 10 minuttersjobb! 

 

For å gi bare ett eksempel: i5-variantene av Surface Pro 6en min kommer med 8250U (4 kjerner/8 tråder) og er helt vifteløs. Til sammenligning kommer 8250U-ultrabærbare fra Huawei, Asus, Lenovo og andre med vifte (og noen av de har merkbar viftelyd). Selv med vifte er varme et problem, mens ytelsen heller ikke er noe bedre. For Macbooks, er det ikke engang vits å diskutere dette, da de sliter mye med varme og throttling. Selv Macbook Air 2018, som kommer med en svak og strømgjerrig 2-kjernet Core-Y-prosessor, har vifte. 

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar

Noen som vet om Pro 5 og 6 passer i dockingen som fulgte med Pro 3? Nytt tastatur og penn koblet seg fint til Pro 3 i fjor. Dønn solid maskin som har fått mye juling. Men merker at batteri ikke lenger varer evig etter mer enn tre (fire?) års daglig bruk. Så overveier å oppgradere.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt den nye i7 med 512 gig til 18 000 (alle som har en student i familen kan få studentpris på Microsofts egen butikk) og er godt fornøyd. Fruen har min første Pro 4, sønnen min har overtatt min forrige Pro (5), og med Sufcace Dock både på hjemmekontoret og hyttekontoret tar det et minutt fra jeg kommer inn døra til jeg er klar til å jobbe, uansett hvilket av stedene jeg er. Å klage på mangelen på USB C er bare tull når dockingen fungerer såt god (jeg kjører dobbeltskjerm begge stedene hlt problemfritt), og pennene (som jeg har fått med på kjøpet ved å forhåndsbestille) har jeg brukt i til sammen 5 minutter på alle sammen. Bare tull, hvis man ikke synsdet er dritkult å skrive notater på digitale "post-it"-lapper.

 

Den store forskjellen jeg merker mellom denne nye og de to tidligere er at denne ikke har hatt de merkelige bugsene som de to tidligere har hatt de første månedene. Alt i alt et perfekt kjøp for mitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verden har gått videre i den grad datamaskinprodusentene nå bruker USBC. Men, foruten å lade og kanskje bruke USBC dock mellom flere maskintyper, er det fantastisk liten egentlig nytte med USBC i form at man plutselig sitter der med en USBC enhet eller kabel man ikke får koblet til. Så, denne klargjøringen mot fremtiden det har blitt snakket så mye om, den har jeg enda ikke sett noe stort behov for. Naturligvis hadde det vært bedre om den kom med USBC også, helst i tillegg til Surface Connect, men det er på ingen måten noen dealbreaker all den tid porten i det store og hele brukes til lading av de aller aller fleste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Verden har gått videre i den grad datamaskinprodusentene nå bruker USBC. Men, foruten å lade og kanskje bruke USBC dock mellom flere maskintyper, er det fantastisk liten egentlig nytte med USBC i form at man plutselig sitter der med en USBC enhet eller kabel man ikke får koblet til. Så, denne klargjøringen mot fremtiden det har blitt snakket så mye om, den har jeg enda ikke sett noe stort behov for. Naturligvis hadde det vært bedre om den kom med USBC også, helst i tillegg til Surface Connect, men det er på ingen måten noen dealbreaker all den tid porten i det store og hele brukes til lading av de aller aller fleste.

 

Det er vel akkurat det at for lading er USB-C utrolig kjekt. Det gjør det enklere å finne passende powerbank, men også mye enklere å finne en lader hvis du plutselig befinner deg på et lite sted med få databutikker.

 

Jeg har hatt et liknende problem med  min Dell XPS 15, hvor jeg var i en mellomstor by i Europa (300 000 innbyggere), men det var  umulig å få tak i en lader til maskinen min (glemt hjemme). Dette var før USB-C lading virkelig ble stort, selv om modellen støttet USB-C ladere også. Et år senere kom apple med USB-C ladere, og plutselig får man tak i USB-C ladere overalt, og jeg har hatt nytte av å kunne kjøpe en lader en gang jeg nok en gang glemte laderen :p 

Lenke til kommentar

PingEnt, så poenget med USB-C er altså å dulle med folk som har elendige pakkerutiner? :rofl: På drøyt 30 år med bærbare (vel, til å begynne med var de mer slepbare...) pc-er har jeg latt være å ta med laderen en del ganger, men aldri glemt den. Problemet var én gang at billaderen jeg skulle bruke, var blitt ødelagt i mellomtiden uten at jeg visste det. Men det var til Surface, og da var det bare å stikke innom nærmeste store elektroforretning, så fikk jeg en, og så hadde jeg en spenningsomformer på Biltma, så jeg kunne bruke den i bilen. Det var en forholdsvis liten by, men Elkjøp hadde de. ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

PingEnt, så poenget med USB-C er altså å dulle med folk som har elendige pakkerutiner? :rofl: På drøyt 30 år med bærbare (vel, til å begynne med var de mer slepbare...) pc-er har jeg latt være å ta med laderen en del ganger, men aldri glemt den. Problemet var én gang at billaderen jeg skulle bruke, var blitt ødelagt i mellomtiden uten at jeg visste det. Men det var til Surface, og da var det bare å stikke innom nærmeste store elektroforretning, så fikk jeg en, og så hadde jeg en spenningsomformer på Biltma, så jeg kunne bruke den i bilen. Det var en forholdsvis liten by, men Elkjøp hadde de. ;)

 

Ikke bare, men det hender  at ladere blir ødelagt, eller at du vil ha to (en hjemme og til kontoret for eksempel). USB-C gjør at flere produsenter tilbyr ladere for DIN maskin.

 

Flott at du aldri har glemt en lader, men du reiser kanskje ikke så mye på konferanser hvor du blir avhengig av maskinen for å jobbe i pausene?

Lenke til kommentar

PingEnt, så poenget med USB-C er altså å dulle med folk som har elendige pakkerutiner? :rofl: På drøyt 30 år med bærbare (vel, til å begynne med var de mer slepbare...) pc-er har jeg latt være å ta med laderen en del ganger, men aldri glemt den. Problemet var én gang at billaderen jeg skulle bruke, var blitt ødelagt i mellomtiden uten at jeg visste det. Men det var til Surface, og da var det bare å stikke innom nærmeste store elektroforretning, så fikk jeg en, og så hadde jeg en spenningsomformer på Biltma, så jeg kunne bruke den i bilen. Det var en forholdsvis liten by, men Elkjøp hadde de. ;)

Bortsett fra at du tar høyde for at man kun har én enhet med seg, og at den andre ikke er en moderne telefon… Hva er poenget med "lav" (ikke at denne maskinen er lett) vekt når laderen blir desto tyngre? Forretninger som selger multiladere stenger utenfor åpningstid, man er mer tjent med å leite opp noen som har, hvilket det blir flere av, antageligvis også deg selv.

 

Verden har gått videre i den grad datamaskinprodusentene nå bruker USBC. Men, foruten å lade og kanskje bruke USBC dock mellom flere maskintyper, er det fantastisk liten egentlig nytte med USBC i form at man plutselig sitter der med en USBC enhet eller kabel man ikke får koblet til. Så, denne klargjøringen mot fremtiden det har blitt snakket så mye om, den har jeg enda ikke sett noe stort behov for. Naturligvis hadde det vært bedre om den kom med USBC også, helst i tillegg til Surface Connect, men det er på ingen måten noen dealbreaker all den tid porten i det store og hele brukes til lading av de aller aller fleste.

Rent bortsett fra at sammenligningen er mot en maskin som har enda en USB-kontakt, og at man dermed kan ha begge deler, når denne maskinen har _én_ USB… Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

PingEnt, nei, konferanser slipper jeg heldigvis. Jeg hadde noen av dem i et tidligere arbeidsliv, og det er det mest bortkasta mølet jeg vet om, nest etter verdens mest idiotiske mote, "teambuilding". Når folk sitter sammen i samme rom, blir det ufattelig lite effektiv jobbing. Når jeg sitter alene på hjemme- eller hyttekontoret mitt, får jeg gjort det jeg skal gjøre uten påtvungen "sosial omgang" med folk man tilfeidigvis jobber sammen med. Så kan jeg ta det med ordentlige venner istedenfor. Jeg reiser derimot mye på motorsykkelturer, der jeg er avhengig av pc-en for å kunne ta imot E-post til firmaet mitt. Jeg drar aldri ut med bil eller motorsykkel i forretningstiden (8-17) uten å ha med Surfacen, hovedsakelig fordi jeg hater å skrive mer enn fem ord ("Jeg kommer snart hjem" og lignende) på mobil. E-post besvarer jeg ALDRI med mobil, det blir bare knot. Da er det mye enklere å åpne Surfacen, bruke S9-en som trådløst tilgangspunkt og svare sånn.

 

Spetsnaz, ja, jeg har en lader med USB-C til Samsungen et eller annet sted, men jeg kan ikke innbille me at den er sterk nok til å gi noe særlig strøm til en bærbar pc. Grunnen til at jeg sier "et eller annet sted" er fordi jeg ikke har brukt den etter den første ladingen da jeg fikk mobilen. Jeg har QI-lading på kontorene hjemme og på hytta, på nattbordet begge steder, i bilen og på motorsykkelen. For meg er en ladeport akkurat like mye brukt som minijacken. ;) Og jeg vil nå si at Surface-dockingporten er mye mer verdifull enn å skulle ha én vanlig USB og én USB-C. Så det blir ganske feil å si sammenligne kalle en Surface med USB og Surface-port for en pc med bare én port.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Det er vel akkurat det at for lading er USB-C utrolig kjekt. Det gjør det enklere å finne passende powerbank, men også mye enklere å finne en lader hvis du plutselig befinner deg på et lite sted med få databutikker.

 

Jeg har hatt et liknende problem med  min Dell XPS 15, hvor jeg var i en mellomstor by i Europa (300 000 innbyggere), men det var  umulig å få tak i en lader til maskinen min (glemt hjemme). Dette var før USB-C lading virkelig ble stort, selv om modellen støttet USB-C ladere også. Et år senere kom apple med USB-C ladere, og plutselig får man tak i USB-C ladere overalt, og jeg har hatt nytte av å kunne kjøpe en lader en gang jeg nok en gang glemte laderen :p

 

Som du ser skriver jeg at det naturligvis hadde vært bedre om den også hadde USB-C. Selvfølgelig kan man finne scenarioer der det hadde vært kjekt. Men, personlig på nåværende tidspunkt liker jeg SurfaceConnect pluggen bedre enn USB-C. Jeg har en Surface Pro 17 og en X1 Yoga, og så lenge jeg husker å ta med laderen liker jeg SC bedre enn USB-C ganske enkelt fordi utnyttelsesgraden til USB-C har vært langt mindre, og innen dette endrer seg har jeg trolig skiftet maskin både en og to ganger.

Lenke til kommentar

Rent bortsett fra at sammenligningen er mot en maskin som har enda en USB-kontakt, og at man dermed kan ha begge deler, når denne maskinen har _én_ USB…

 

Som jeg skrev over her, selvfølgelig er det ikke noen ulempe med USB-C, men siden USB-C ble introdusert så har dette nærmest blitt betraktet som en dealbreaker når man omtaler disse maskinene, og når de aller fleste (jeg har snakket med) utelukkende bruker denne porten for å lade maskinen eller i noen få tilfeller docke den, så er poenget som skulle vært USB-C totalt fraværende i seg selv. Jo, man kan tenke seg usecase der det er kjekt, men jeg har en SFP17 og en X1 Yoga, og foretrekker langt på vei Surface Connect. Dette vil kanskje endre seg fram i tid, men dette har vi hørt en stund nå.

 

Så, om man vurderer ACER'en i denne artikkelen fremfor SFP utelukkende på grunn av USB-C så er man litt ute å kjøre i mine øyne.

Lenke til kommentar

@Mastiff Eller så vil man ha en maskin som får denne "lettvekteren" til å fremstå som tung. Dvs, folk som ønsker bærbare maskiner, til mobilt bruk. Der må Microsoft se seg slått av, ja, selv Acer, men også alle andre, faktisk også diskuterbart Apple… (!) (1.25 kg for Apple Air 13.3") Vel litt tyngre, men også én tomme ekstra.

Edit: Til sammenligning

LG Gram

13.3" 965G
14" 995G
15.6" 1109G
17.3" 1338G

Microsoft Surface "pro".
12.3" 1100 gram
 

Som jeg skrev over her, selvfølgelig er det ikke noen ulempe med USB-C, men siden USB-C ble introdusert så har dette nærmest blitt betraktet som en dealbreaker når man omtaler disse maskinene, og når de aller fleste (jeg har snakket med) utelukkende bruker denne porten for å lade maskinen eller i noen få tilfeller docke den, så er poenget som skulle vært USB-C totalt fraværende i seg selv. Jo, man kan tenke seg usecase der det er kjekt, men jeg har en SFP17 og en X1 Yoga, og foretrekker langt på vei Surface Connect. Dette vil kanskje endre seg fram i tid, men dette har vi hørt en stund nå.
 
Så, om man vurderer ACER'en i denne artikkelen fremfor SFP utelukkende på grunn av USB-C så er man litt ute å kjøre i mine øyne.

De fleste du snakker med bruker én USB? Denne maskinen koster fort 23 tusen kroner. At du har latt deg lure to ganger er ikke grunn god nok til å villede andre.
Så lenge det ikke ligger noe annet til grunn; hva man har hørt om hva du sier om bærbarmarkedet er for andre veldig uvesentlig. Derav markedsandelen til Surface-produkter.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

@Mastiff Eller så vil man ha en maskin som får denne "lettvekteren" til å fremstå som tung. Dvs, folk som ønsker bærbare maskiner, til mobilt bruk. Der må Microsoft se seg slått av, ja, selv Acer, men også alle andre, faktisk også diskuterbart Apple… (!) (1.25 kg for Apple Air 13.3") Vel litt tyngre, men også én tomme ekstra.

 

Edit: Til sammenligning

 

LG Gram

 

13.3" 965G

14" 995G

15.6" 1109G

17.3" 1338G

 

Microsoft Surface "pro".

12.3" 1100 gram

 

De fleste du snakker med bruker én USB? Denne maskinen koster fort 23 tusen kroner. At du har latt deg lure to ganger er ikke grunn god nok til å villede andre.

Så lenge det ikke ligger noe annet til grunn; hva man har hørt om hva du sier om bærbarmarkedet er for andre veldig uvesentlig. Derav markedsandelen til Surface-produkter.

 

Overfladiske sammenligninger som det der er av liten til ingen betydning: det er hvordan laptopen fungerer i helhet. For eks. er ikke LG Gram vifteløs for i5-varianten, har like fargekorrekt eller høyoopløst skjerm, like god touchpadkvalitet eller i nærheten av den samme og gode driverstøtten og byggkvaliteten. Det samme gjelder forsåvidt Acers ultrabærbare og mange andre ultrabærbare av andre produsenter. En gjentagende opplevelse med modeller fra alle av de, som jeg opplever igjen og igjen, er at de rett og slett ikke er i nærheten av å være like gjennomførte produkter som Surface-linjen til Microsoft. Og dette gjenspeiler seg både i alle de aspektene jeg nevnte oppe, og i levetiden på produktene. Jeg har samtlige eldre ultrabærbare fra Lenovo, Asus og Dell, og ingen har aldret i nærheten like bra som tilsvarende Surfacer med de samme spesifikasjonene.

 

Macbook Air er ikke vits å nevne. Ja, i alle elementer angående de nevnt ovenfor, utfordrer den Surface eller er tom. bedre (det at Surface nærmer seg Macbook i kvalitetsgjennomførelse i Windows-bærbare er jo nettopp hvorfor jeg liker de så mye) bedre. Dog er sammenligningen dårlig, da den er utstyrt med en strømgjerrig 2-kjernet Intel Core-Y (og bruker vifte, attpåtil). En bedre sammenligning ville vært Macbook Pro.

 

At du har en slags korstog mot Surface-produktene til Microsoft er jo ingen nyhet, akkurat. Hva er det som egentlig får deg til å hate de så mye? Og hvorfor svarer du bare folk som kommer med infantile argumenter (som brukeren over). Det virker som du er lite interessert i å delta i noe seriøs diskusjon, og heller vil utnytte muligheten til et Surface-produkt og etterlate det ved det. 

 

De to Surface-eierne over gjør noe ufattelig dumt, og det er å la seg blindt bli påvirket av hvor fornøyd de er med Surfacen til, ved å ignorere reelle negative ting (det er ofte slik at når man liker noe, så rasjonaliserer man automatisk alle de negative trekkene ved tingen og); litt sånn som hvordan du konstant er ute etter å snakke ned Surface. At Surface-produktene mangler USB Type-C er en viktig negativ faktor, og det kan ikke stikkes under en stol av noen. Det blir like dumt som å bortforklare at iPhone går med Lightning-kabel, i motsetning til alle andre som bruker Type-C.  

 

At Microsoft ikke har gått for det er sansynligvis fordi de enda ikke har introdusert en ny chassis-design for Surfacen, som har vært det samme siden SP4 fra 2015-- uten at det er noe rettferdiggjørelse. Det er også derfor de fortsatt ikke har redusert skjrmrammene. Jeg forventer nok at vi neste gang vil se en ny revisjon av design for både hele produktlinjen, som vil inkludere alt fra tynnere rammer til USB Type-C-utganger. Microsoft har også patentert en metode å få til en magnetisk feste på Type-C-utgangen for lading, som jeg tror også vil komme. Men mtp. den vanlige 16-måneders syklusen og Intels trege lansering av Ice Lake, er det noke tvilsomt om vi ser noe ny Surface før 2020.

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

så lenge det ikke ligger noe annet til grunn; hva man har hørt om hva du sier om bærbarmarkedet er for andre veldig uvesentlig. Derav markedsandelen til Surface-produkter.

 

Du liker å hamre på med disse grunnløse påstandene dine. Du har for eks. tidligere uttalt om hvor usuksessfull Surface-linjen er. Noe som ikke stemmer overens med virkeligheten, da Surface-linjen hadde en vekst på 25% i Q4 2018. Det er ganske imponerende i et laptopmarked som har stagnert i en god stund. For å samenligne, var den gjennomsnittlige veksten i PC-markedet i 2018 på noen få prosent. 

Lenke til kommentar

Det flere ting i Surface-porteføljen nå, og du blander markedsandeler/vekst med inntekt. 25% vekst er uansett om det hadde vært riktig, lite når andelen i markedet bærbare for Surface er under 5%, i sitt beste marked. Microsoft er så små at de ikke kommer med som egen aktør i oversiktene.

 

Det er et markant tiltagende salg av Chromebooks. I premiumsegmentet for bærbare er de nye maskinene der i gården akkurat nok til oppgavene man får gjort på farten. Hvor bra Windows tas imot i mobile arenaer, som mobiltelefoni har vi fasiten på. Hvis Surface ei heller svarer seg mot nettbrett, som ikke er populære om dagen, og ikke mot tradisjonelle bærbare, eller ultrabooks, som nå kommer i allskens luksusutgaver, så blir det tøft framover.

 

Å vente til år 2020 med oppdateringene, året jeg tror de legger ned bærbarsatsningen, når andre hadde fått ut fingeren i fjor vitner ikke om at dette er et satsningsområde. Hvis man forutsetter at folk ikke akkurat går mann av huse for å skyve Surface sine markedsandeler i år, så er det reellt sett en forverring av deres konkurransesituasjon.

 

Når det er sagt, ære være Microsoft for å ha 3:2 paneler, det skal sies.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Spetsnaz, jeg tar gjerne litt ekstra vekt for skjermformatet og kraftig innmat (i7-versjonen). Og kvaliteten på skjermen er også virkelig god. Men det viktigste for meg er at dockingløsningen fungerer så perfekt som den gjør. Jeg bruker pc-en 90 % i docking, de øvrige prosentene er kanskje 1 % på veien og 9 % som nettbrett, men i motsetning til Android-brett (som jeg også har noen stykker av, men de er til automatiseringsoppsettene mine) har den ingen av begrensninger de brettene har, med skript på nettsider, protokoller, mangel på ekte Office osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...