Gå til innhold

RYKTE: Apple med patent på brettbar iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg frykter at brettbare telefoner blir som 3D funksjonen på tidligere TV'er. En morsom gimmick, men over tid blir det bare en feature som ikke duger til hverdags bruk. Samt at alle gjenstander som kan bøyes og brettes på, vil etterhvert oppleve tretthet i materialet.

 

Jeg vil heller ha en telefon som har hardheten til en stålplate enn å ha en geleklump.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Problemer med en brettbar telefon:

kan bli litt slitasje på hengselen.

 

Fordeler:

Større skjerm, tar mindre plass i lomma, ikke noen fare for å knuse skjermen.

 

Større skjerm lar deg redigere bilder, surfe på nettet, se filmer, osv.

Telefonene er allerede gode nok til å kunne erstatte lett laptop bruk.

Lenke til kommentar

Patent som vil bli avvist da det ikke er lov å ta patent på ett konsept. Patent skal lages på løsning av ett konsept.

Det er også vært bøyde skjermer med "henglser" i mange år slik at en patent så vag som dette vil bli vanskelig å forsvare.

 

Hvis de beskriver henglser, etc, så minner dette veldig om patent på hvordan konseptet med brettbar mobil skal løses.

Dette er ikke i nærheten av det mest tåpelige patentet som har blitt godkjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de beskriver henglser, etc, så minner dette veldig om patent på hvordan konseptet med brettbar mobil skal løses.

Dette er ikke i nærheten av det mest tåpelige patentet som har blitt godkjent.

 

Enig, det er jo allerede vist flere brettbare mobiler så det er ikke konseptet brettbar det er snakk om. Det må jo være en spesiell måte å løse brettbar på som de eventuelt kan få patent på.

Lenke til kommentar

 

Patent som vil bli avvist da det ikke er lov å ta patent på ett konsept. Patent skal lages på løsning av ett konsept.

Det er også vært bøyde skjermer med "henglser" i mange år slik at en patent så vag som dette vil bli vanskelig å forsvare.

 

Hvis de beskriver henglser, etc, så minner dette veldig om patent på hvordan konseptet med brettbar mobil skal løses.

Dette er ikke i nærheten av det mest tåpelige patentet som har blitt godkjent.

Dette er en patentsøknad. Det står ingenting om at dette patentet er meddelt.

 

Synes det er litt rart at artikkelforfatterne går fra "Apple har søkt om patent på brettbare mobiler" til "for øvrig lanserer X og Y sine brettbare telefoner snart" ukritisk. Hvis Apple får patent på brettbare telefoner, kan ikke Samsung lansere sine telefoner, rett og slett.

 

Jeg vil uansett tro at nyhetskravet ikke er oppfylt i denne saken. Hvordan kan dette være nytt hvis både Samsung og Xiaomi allerede har utviklet teknologien for lenge siden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en patentsøknad. Det står ingenting om at dette patentet er meddelt.

Det er mulig det. Men denne patenten fra 2014(!) som må sies å likne veldig på den i artikkelen har status "Application granted".

 

 

Synes det er litt rart at artikkelforfatterne går fra "Apple har søkt om patent på brettbare mobiler" til "for øvrig lanserer X og Y sine brettbare telefoner snart" ukritisk. Hvis Apple får patent på brettbare telefoner, kan ikke Samsung lansere sine telefoner, rett og slett.

Slik som det skrives i postene du sitterer; man kan ikke ta patent på et konsept, kun spesifike løsninger for et konsept. Samsung kan helt fint lansere sine telefoner så lenge de har en annen løsning enn den som er patentert.

 

Jeg vil uansett tro at nyhetskravet ikke er oppfylt i denne saken. Hvordan kan dette være nytt hvis både Samsung og Xiaomi allerede har utviklet teknologien for lenge siden?

Nyheten er jo ikke at Samsung/Xiaomi snuser på dette. Nyheten er at Apple gjør det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være en 'continuation' av et tidligere patent. Det vil si at dersom de har fått en patent innvilget tidligere, kan de, innen en viss tid, gå tilbake å legge inn ekstra 'krav' i patentet. Dette er helt høl i hodet egentlig, men er noe de tillater i USA. Her får man innvilget nesten hva som helst, patentkontoret er bare et stort kasseapparat som skal ha inn mest mulig penger...

 

Dette er en patentsøknad. Det står ingenting om at dette patentet er meddelt.

Synes det er litt rart at artikkelforfatterne går fra "Apple har søkt om patent på brettbare mobiler" til "for øvrig lanserer X og Y sine brettbare telefoner snart" ukritisk. Hvis Apple får patent på brettbare telefoner, kan ikke Samsung lansere sine telefoner, rett og slett.

Jeg vil uansett tro at nyhetskravet ikke er oppfylt i denne saken. Hvordan kan dette være nytt hvis både Samsung og Xiaomi allerede har utviklet teknologien for lenge siden?

Lenke til kommentar

"Ramme fri"?

 

Apple klarer ikke å lage ikke-brettbare mobiler som ikke bøyer seg, så dette er kanskje løsningen?

 

Mener å huske Nokia allerede har dette patentet.

For min del ser det ut til at Apple blåser opp aksjekursen sin, siden andre har produkter ute allerede.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

 

Dette er en patentsøknad. Det står ingenting om at dette patentet er meddelt.

Det er mulig det. Men denne patenten fra 2014(!) som må sies å likne veldig på den i artikkelen har status "Application granted".

 

 

Synes det er litt rart at artikkelforfatterne går fra "Apple har søkt om patent på brettbare mobiler" til "for øvrig lanserer X og Y sine brettbare telefoner snart" ukritisk. Hvis Apple får patent på brettbare telefoner, kan ikke Samsung lansere sine telefoner, rett og slett.

Slik som det skrives i postene du sitterer; man kan ikke ta patent på et konsept, kun spesifike løsninger for et konsept. Samsung kan helt fint lansere sine telefoner så lenge de har en annen løsning enn den som er patentert.

 

Jeg vil uansett tro at nyhetskravet ikke er oppfylt i denne saken. Hvordan kan dette være nytt hvis både Samsung og Xiaomi allerede har utviklet teknologien for lenge siden?

Nyheten er jo ikke at Samsung/Xiaomi snuser på dette. Nyheten er at Apple gjør det.

Med "nyhetskravet" tenker jeg på et av vilkårene for patenterbarhet, ikke på kreativitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan var det "litt samme reaksjoner den gangen som nå"?

 

Den gang så var det både vanlige forbrukere og "eksperter" som mente at en mobil med en stor trykkfølsom skjerm ville aldri ta av. At folk vil ha fysiske knapper. At det ville bli en flopp.

 

Ser mye av dem samme reaksjonene nå ifra vanlige forbrukere og "eksperter".

 

Jeg tenker som så at når vi fikk en mobil med trykkfølsom skjerm så beriket og forandret det bruksområdet for mobiltelefonen. Det å kunne ha i lomma noe som har samme størrelse men som kan utvides til det dobbelte vil forhåpentligvis ha det samme resultatet. At det vil berike bruken og bruksområdet til en mobiltelefon. 

 

Men vi får se. Vi er endel år unna før vi kan se om det er noe hvermannsen vil ha eller ikke. For det som kommer nå er som Samsung sier et luksus produkt og med en pris deretter. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...