Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte bremseskiver etter tre måneder?


vildew

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kan ikke så mye om bil, og håper derfor noen her kan hjelpe meg. 

 

Hadde bilen inne til EU-kontroll i dag, og fikk den ikke godkjent blant annet pga mer enn 25 % rust på bremseskivene. Dette syntes jeg var merkelig da jeg skiftet samtlige bremseskiver hos samme verksted den 23/11/18. Det har altså gått under tre måneder. Er dette virkelig mulig? Er det mulighet for å reklamere i denne saken eller vil verksted påstå det skyldes min kjøring/vinter osv..?

 

Bilen er en Peugeot  207, 2007-modell som har gått cirka 78500 km. Gått cirka 2000 siden forrige service/skift av bremseskiver.

 

På forhånd tusen takk for svar!

 

Mvh Vilde 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette ville jeg reklamert på.

 

En må kunne regne med at bremseskiver som er kjøpt og montert av et norsk verksted må kunne holde mer enn 3 måneder.

 

 

 

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g)

være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

[...]


§ 16.Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
[...]
Lenke til kommentar

En typisk ting som kan skje når bilen kjøres for lite eller bremses for lite. Vinter og veisalt har nok ikke bidratt positivt heller. Min anbefaling er at man i dagene før EU-kontroll bruker bremsene mye og aktivt for å få slipt vekk rust. Om det ikke har kommet gravrust, er dette ofte nok til å få skivene blanke og fine igjen.

 

I ditt tilfelle ville jeg forsøkt overnevnte og se om du får dem blanke igjen. Har veldig problemer med å tro at du kan ha fått gravrust på skivene, selv i vinterens saltlake.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye skiver og klosser i November 2018 ?

Dette høres ikke riktig ut..

 

Er man sikker på at kontrollørene faktisk har identifisert gravrust >25% på selve flatene der bremseklossene går.

 

Dette er vel bare overflaterust (slik man alltid får på skivene når den står noen timer stille etter vask e.l)

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har fått gode svar allerede, men vil legge til en metode som er ypperlig for å "friske opp" skivene igjen. Forutsetter at du selvsagt må først prøvebremse og bli kjent med bilen og bilens bremser og oppførsel under bremsing.
Finn deg en øde veistrekning, dobbelsjekk at det ikke er noen andre trafikanter i nærheten.
Kjør i rundt 80 på en rett strekke, brems så hardt du kan inntil ABS begynner å slå inn, lett trykket såpass at ABS ikke lenger slår inn men at du fremdeles bremser så hardt som mulig. Slipp bremsen like før bilen stanser helt. Kjør deretter i 5-10 minutter med ingen/minimal bruk av bremsene for å kjøle de ned.
Gjenta så prosessen 1 gang til.
Etter dette vil du ha maksimal bremseeffekt på vanlige skivebremser av vanlig stål. Rust som ikke er gravrust vil for det aller meste være borte. Du kan gjerne gjøre det flere ganger, men 2 bør normalt holde.
Dette er forøvrig en metode jeg lærte å bruke i forbindelse med innkjøring av nye bremser/klosser, og som fint kan brukes fra tid til annen på en hverdagsbil som tutler frem og tilbake til jobben og "aldri" opplever å få litt varme i bremsene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde bilen inne til EU-kontroll i dag, og fikk den ikke godkjent blant annet pga mer enn 25 % rust på bremseskivene. Dette syntes jeg var merkelig da jeg skiftet samtlige bremseskiver hos samme verksted den 23/11/18. Det har altså gått under tre måneder. Er dette virkelig mulig?

Svaret er: Ja!

 

I løpet av denne uken blir min egen tilsvarende sak behandlet og i beste fall får jeg fasiten/løsningen innen fredag......så vent gjerne på min tilbakemelding før du gjør noe mer med din egen sak.

Lenke til kommentar

Hvis dette er tilfelle ..

Verkstedet satt vel på gamle deler da, og tok full betaling.

De godkjenner ikke bilen nå, så får de kanskje penger for å skifte bremsene på nytt - samt de kan ta seg betalt for at du må vise bilen på nytt.

 

Penger i kassa dette! 

 

Men fra spøk til revolver .. Det er på ingen måte mulig at disse skivene ikke kan bli godkjente. Det tror jeg ingenting på. På så kort tid er det ingen gravrust, kun overflate. Et verksted prøvde seg på samme dritten mot familiemedlem. Det gjør de ikke igjen for å si det slik.

 

Jeg hadde laga et helv for denne sjappa, og så aldri brukt dem igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret er: Ja!

 

I løpet av denne uken blir min egen tilsvarende sak behandlet og i beste fall får jeg fasiten/løsningen innen fredag......så vent gjerne på min tilbakemelding før du gjør noe mer med din egen sak.

 

Ahh ja takk! Vil gjerne høre hva utfallet blir for din del! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt råd i forhold til EU-kontroller generelt er å ta dem hos NAF. De er forholdsvis nøytrale, og har aldri kommet med noen overraskelser på noen av mine kontroller. I tillegg kan du være med på eu-kontrollen hvis du vil. Det er veldig greit med tanke på å se hva de gjør, og for å få se og få forklaringer på evt. feil de finner. Om du ikke er bilkyndig selv, kan du ta med noen som er det hvis du kjenner noen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støttes, NAF er veldig greie. Overhodet ikke redd for å ha folk inne på sitt verksted, og ingen dyre, fancy venterom og fullt av kostbare kundemottakere.

Det er dessverre nok av (små) verksted som prøver å sko seg på uvitende kunder, forholdsvis mye å tjene på å gjøre det slik.

Er jo ikke rart mange har dårlig inntrykk av verksteder og mekanikere med de prisene, løgnene og behandlingen enkelte blir utsatt for. 1500 i timen og så blir man både lurt og løyet til, det skaper dårlig smak. Heldigvis er ikke alle sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samme irriterende beskjed, men i mitt tilfelle var det 2 år mellom skifte. Å skifte skiver før klossene er utslitt er etter min mening reklamasjonsrett, men så lenge bremseskiver ikke er tilpasset norske forhold så kommer man ikke langt. Jeg prøvde meg på NAF sine advokater, men de ville ikke ta i saken. Så dette er nok noe man bør ta forbehold om og aktivt ta noen nødbrems med jevne mellomrom for å fjerne rust fra skivene.

 

Spørsmål: Hjelper det å kjøre med håndbrekket på en stund ? Eller er det kun 80km og nødbrems (uten at ABS tar tak) som gjelder ?

Lenke til kommentar

Spørsmål: Hjelper det å kjøre med håndbrekket på en stund ? Eller er det kun 80km og nødbrems (uten at ABS tar tak) som gjelder ?

Det fungerer fint å bruke håndbrekket dersom håndbrekket virker på bremseklossene. (Noen biler har bremseklosser inne i bremseskivene for håndbrekket.)

 

Det er selvfølgelig ikke lurt å dra så hardt i håndbrekket at hjulene ikke ruller mot underlaget eller at det medfører fare for å miste grepet mot underlaget.

 

Elektrisk håndbrekk kan sannsynligvis ikke brukes til dette.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Er jo ikke rart mange har dårlig inntrykk av verksteder og mekanikere med de prisene, løgnene og behandlingen enkelte blir utsatt for. 1500 i timen og så blir man både lurt og løyet til, det skaper dårlig smak. Heldigvis er ikke alle sånn.

Problemet er at man ikke vet når man blir løyet for og har heller ingen teknisk bakgrunn for å vurdere riktigheten av bilens tilstand og for en som er avhengig av bil i sitt daglige virke presses man til beslutninger langt over evne........og tusenlapper flyr - i mange tilfeller helt unødvendig

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Spørsmål: Hjelper det å kjøre med håndbrekket på en stund ? Eller er det kun 80km og nødbrems (uten at ABS tar tak) som gjelder ?

Nei, men du kan nappe i håndbrekket noen ganger for å oppnå friksjon som fjerner belegg på overflaten av bremsebåndene. Skivene foran bør bråbremses flere ganger og med ABS for å flytte friksjonspunktet til flere steder på skivene i samme bråbrems.....

Lenke til kommentar

Dette er dessverre et velkjent problem innen bilbransjen idag, stålkvaliteten på bremseskivene går bare nedover og er ikke tilpasset norske forhold med salt. Man er helt nødt til å bruke bremsene aktivt, og metoden Habla nevner her, er en veldig god metode. Jeg personlig bruker denne metoden minst en gang i uka, spesielt vinterstid. Mine skiver var nye i Januar 2018, og er like fine nå som de var da, men så kjører jeg 40000km++ i året :) 

 

Jeg ville uansett klaget, dette burde holde lengre, selv om det er lite kjøring og kanskje ikke optimal bremsing. Dette er en typisk sak som viser om verkstedet har god eller dårlig kundeservice, dette mener jeg personlig at de bør ta på sin kappe. Stå på ditt :) 

 

Du har fått gode svar allerede, men vil legge til en metode som er ypperlig for å "friske opp" skivene igjen. Forutsetter at du selvsagt må først prøvebremse og bli kjent med bilen og bilens bremser og oppførsel under bremsing.
Finn deg en øde veistrekning, dobbelsjekk at det ikke er noen andre trafikanter i nærheten.
Kjør i rundt 80 på en rett strekke, brems så hardt du kan inntil ABS begynner å slå inn, lett trykket såpass at ABS ikke lenger slår inn men at du fremdeles bremser så hardt som mulig. Slipp bremsen like før bilen stanser helt. Kjør deretter i 5-10 minutter med ingen/minimal bruk av bremsene for å kjøle de ned.
Gjenta så prosessen 1 gang til.
Etter dette vil du ha maksimal bremseeffekt på vanlige skivebremser av vanlig stål. Rust som ikke er gravrust vil for det aller meste være borte. Du kan gjerne gjøre det flere ganger, men 2 bør normalt holde.
Dette er forøvrig en metode jeg lærte å bruke i forbindelse med innkjøring av nye bremser/klosser, og som fint kan brukes fra tid til annen på en hverdagsbil som tutler frem og tilbake til jobben og "aldri" opplever å få litt varme i bremsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...