Gå til innhold

GUIDE: Reparasjon av LG G6 Pris hos verksted: 2477 kroner. Egen reparasjon: 540 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra å reparere fremfor å kaste, men synes det er viktig å påpeke at ca 2500,- for en totimers jobb er det som må til for å kunne lønne reparatørene anstendig. Der er det jo også inkludert ca 5-600,- i deler. Derfor burde det være en ordning der staten er med å spleiser på reparasjonsregningen når reparasjon er på 1-3 timer. Ellers vil det aldri kunne lønne seg å få telefoner reparert på et verksted som betaler skatt, arbeidsgiveravgift og anstendig lønn. En slik spleis vil være med på å sysselsette folk i Norge, ikke bare barnearbeid i produksjonsland. Det er flere slike yrker som behøver å hjelpes litt, slik at reparasjon faktisk lønner seg for forbrukerne også: skomaker, skredder, elektronikkreparatør, m. fl. På sikt vil uansett landet tjene på en slik ordning, da sysselsetting i seg selv gir økt kjøpekraft, inntektsskatt etc.

 

Regner med en profesjonell montør som jobber med slikt daglig kan reparere telefonen på en time. At Staten da skal sponse reparasjonen er urealistisk. Med 2000 kroner i inntjening på en reparasjon og med verktøy for et par tusen kroner og en arbeidsplass på få kvadratmeter vil en telefonreparatør tjene like mye som en mobilkranoperatør, som i tillegg til et verktøy til 10 millioner også skal ha sertifikater til 200 000 kroner.

Lenke til kommentar

Bra å reparere fremfor å kaste, men synes det er viktig å påpeke at ca 2500,- for en totimers jobb er det som må til for å kunne lønne reparatørene anstendig. Der er det jo også inkludert ca 5-600,- i deler. Derfor burde det være en ordning der staten er med å spleiser på reparasjonsregningen når reparasjon er på 1-3 timer. Ellers vil det aldri kunne lønne seg å få telefoner reparert på et verksted som betaler skatt, arbeidsgiveravgift og anstendig lønn. En slik spleis vil være med på å sysselsette folk i Norge, ikke bare barnearbeid i produksjonsland. Det er flere slike yrker som behøver å hjelpes litt, slik at reparasjon faktisk lønner seg for forbrukerne også: skomaker, skredder, elektronikkreparatør, m. fl. På sikt vil uansett landet tjene på en slik ordning, da sysselsetting i seg selv gir økt kjøpekraft, inntektsskatt etc.

vet dette blir litt feil forum å ta det i. men problemet er at vi som forbrukere må betale mva på avgifter(avgjifters avgifter som i renters rente) arbeidsgiver har oppå en arbeidstime. det gjør at de fleste jobbende må jobbe 5-10x så lenge for tiden en tjeneste tar. det hadde hjulpet mye bare ved å fjerne mva på kjøpt arbeidstid. da hadde en 1000kr time kostet 750kr.

 

nå er eksempel telefonen 2 år gammel, men en reparasjon til 2000kr på en 6000+kr telefon virker mer rimlig 1/3 enn en reprasjon til nesten 3000kr 1/2.

 

akuratt nå får man ny telefon til mindre enn reparasjonen, for eksempelet er såpass gammel.

Lenke til kommentar

Bra å reparere fremfor å kaste, men synes det er viktig å påpeke at ca 2500,- for en totimers jobb er det som må til for å kunne lønne reparatørene anstendig. Der er det jo også inkludert ca 5-600,- i deler. Derfor burde det være en ordning der staten er med å spleiser på reparasjonsregningen når reparasjon er på 1-3 timer. Ellers vil det aldri kunne lønne seg å få telefoner reparert på et verksted som betaler skatt, arbeidsgiveravgift og anstendig lønn. En slik spleis vil være med på å sysselsette folk i Norge, ikke bare barnearbeid i produksjonsland. Det er flere slike yrker som behøver å hjelpes litt, slik at reparasjon faktisk lønner seg for forbrukerne også: skomaker, skredder, elektronikkreparatør, m. fl. På sikt vil uansett landet tjene på en slik ordning, da sysselsetting i seg selv gir økt kjøpekraft, inntektsskatt etc.

 

Interessant at du synes det er helt greit at en som reparerer enkle feil på en mobiltelefon skal ha like mye timesbetalt ut til kunde som en sivilingeniør i byggebransjen. Jeg tror ikke du har perspektivet ditt i vater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at du synes det er helt greit at en som reparerer enkle feil på en mobiltelefon skal ha like mye timesbetalt ut til kunde som en sivilingeniør i byggebransjen. Jeg tror ikke du har perspektivet ditt i vater.

 

Så du synes det er i overkant mye med 1250,- timen for reparasjonskostnader, med leie av lokaler, gjerne i sentrum, skatt og dele kostnader?

Er vel du som ikke har perspektivet i orden tenker jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Interessant at du synes det er helt greit at en som reparerer enkle feil på en mobiltelefon skal ha like mye timesbetalt ut til kunde som en sivilingeniør i byggebransjen. Jeg tror ikke du har perspektivet ditt i vater.

 

Det kunde betaler i timen er i beste fall halvparten av timeslønnen til den som gjør jobben. Det skal skattes, så skal det betales arbeidsgiveravgift, så skal eventuelt verkstedleie betales, osv. 

 

Om du gjør det som enkeltmannsforetak, har du en person som må ta ut mye av "lønna" til papirarbeid, avgifter til regnskap og andre faste utgifter, moms, så må man legg til side for sykepenger og pensjon som man ikke får ellers. 

 

Du kan ikke sammeligne det som kunde betaler med lønna direkte ut til ansatte, det blir som å sammenligne eple og gris. 

 

Jeg tenker uansett at skal man reparer så vil det koste, selvsagt kunne staten sponset med å droppe skatter og avgifter på slike yrker, men det er et byråkratisk mareritt. og vi har jo allerede gode ordninger på dette. retur/bytteordninger på telefoner. der telefonene blir fikset på store verksted der rutinene er satt i system og er langt mer effektiv. Det ville vært langt bedre å gi ekstra støtte til disse slik at man får igjen en brukbar sum på en slik telefon som i saken der det utvendige skallet og skjermen må byttes. Noe som i dag vil redusere avslaget på ny telefon til kanskje 200,- 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du synes det er i overkant mye med 1250,- timen for reparasjonskostnader, med leie av lokaler, gjerne i sentrum, skatt og dele kostnader?

Er vel du som ikke har perspektivet i orden tenker jeg.

 

Selv i billige utkant strøk er det akkurat så det går for et enkeltmannsforetak. I sentrum av storbyer... kommer ikke til å gå rundt, selv med et større firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunde betaler i timen er i beste fall halvparten av timeslønnen til den som gjør jobben. Det skal skattes, så skal det betales arbeidsgiveravgift, så skal eventuelt verkstedleie betales, osv.

 

625 kr i timelønn gir en årslønn på omtrent 1,2 millioner. Det burde være mer enn en anstendig lønn for en operatør med minimalt med fagbakgrunn.

 

Om du gjør det som enkeltmannsforetak, har du en person som må ta ut mye av "lønna" til papirarbeid, avgifter til regnskap og andre faste utgifter, moms, så må man legg til side for sykepenger og pensjon som man ikke får ellers.

 

Dersom du ikke får det til å gå rundt som et enkeltmannsforetak får du skalere opp virksomheten. Ansett f.eks 10 operatører som jobber utelukkende med å bytte deler, en fyr med fagbrev som gjøre enklere feilsøk og en person i administrasjonen som kjører lønn og fakturerer. Dette er ikke akkurat en bedrift som krever rakettforskere.

 

Du kan ikke sammeligne det som kunde betaler med lønna direkte ut til ansatte, det blir som å sammenligne eple og gris.

Hvem har nevnt noe om dette?
Lenke til kommentar

Bra å reparere fremfor å kaste, men synes det er viktig å påpeke at ca 2500,- for en totimers jobb er det som må til for å kunne lønne reparatørene anstendig. Der er det jo også inkludert ca 5-600,- i deler. Derfor burde det være en ordning der staten er med å spleiser på reparasjonsregningen når reparasjon er på 1-3 timer. Ellers vil det aldri kunne lønne seg å få telefoner reparert på et verksted som betaler skatt, arbeidsgiveravgift og anstendig lønn. En slik spleis vil være med på å sysselsette folk i Norge, ikke bare barnearbeid i produksjonsland. Det er flere slike yrker som behøver å hjelpes litt, slik at reparasjon faktisk lønner seg for forbrukerne også: skomaker, skredder, elektronikkreparatør, m. fl. På sikt vil uansett landet tjene på en slik ordning, da sysselsetting i seg selv gir økt kjøpekraft, inntektsskatt etc.

 

Veldig godt skrevet. Må huske at det er bra for landet å ha folk med slik ferdighet også.

 

Min galaxy mega tok kvelden for noen år siden. Den var ganske gammel allerede da men jeg likte den så tok den med til samsung service center i stockholm.

 

Dem hade ikke mye peiling. Antagelig ville de måtte bytte hele hovedkortet å det ville antagelig koste veldig mye. Bare for dem å sjekke ville kostet penger så jeg droppet det. Tok den med meg till shenzhen i kina hvor jeg fant en gutt som direkte skjoente feilen. Han loddet av det gamle 8gb lagring å satte dit en by 16gb. Installerte orginale galaxy mega android. Allt for 120kr var ute av butikken etter en halvtime. Da hade han funnet og fått leveret 16gb minne på den tida.

 

Han tjente sikkert over 100kr på den reparasjonen. Bare 4 slike reperasioner om dagen ville gitt ham en vel godkjent lonn på 12000kr i måneden.

 

I Sverige ville mobilen blitt kastet, nå ble den bedre en ny for 120kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Nå er det vel VELDIG få som har utstyr og kunnskap til å gjøre dette selv.

 

Sant nok, men ettersom de fleste produsentene tar seg godt betalt for å fikse slik, så er det veldig fristende å sjekke om det ligger en video på youtube som forklarer åssen det går an å gjøre det selv.

Selv har jeg byttet skjermer på både Lumiaer og iPhones, samt Huaweier og Sonyer har fått nye kameraer og baksider. Så litt forarbeide, billige deler fra Kina og tunga rett i munnen gjør at det gå an.

Og når reparasjonen hos verksted ofte koster like mye som å kjøpe ny telefon, da velger jeg heller å prøve meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Honor 8 som er knust. Tok bare noen mnd før den begynte å sprekke i glasset. Har delene og verktøyet liggende men har ikke turt å åpne den ennå  :)    Samler støv nå når jeg har S9+   Ville uansett byttet batteri viss jeg skulle åpne en telefon likevel.. :)

Endret av Junk Inbox
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...