Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung QLED 2019 Hva nå OLED?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noen helvetes priser... OLED og før dette plasma, har for min del ødelagt min hjernes innebygde konverteringsfilter for LCD paneler, og trenger flere år med eksklusiv titting på LCD for å fungere igjen. Så om dette endelig er LCD som kan leves med tror jeg først når jeg ser det... Får kikke på dem når prisen er det halve..

Endret av Ourasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For noen helvetes priser... OLED og før dette plasma, har for min del ødelagt min hjernes innebygde konverteringsfilter for LCD skjermer, og trenger flere år med eksklusiv titting LCD for å fungere igjen. Så om dette endelig er LCD som kan leves med tror jeg først når jeg ser det... Får kikke på dem når prisen er det halve..

 

Å du ser ikke svakhetene til OLED? Er bare å sette på litt bevegelse så sliter OLED.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er jo kun toppmodellen som er noe å satse på! 80 mangler OneConnect, 70 mangler filter for innsyn. Er ikke OneConnect standard på lavere modeller pdd?

 

Tror OneConnect også var forbeholdt fjorårets flaggskip i QLED serien

Husker feil da, trodde det spredde seg nedover! Det de dog skryter av med QLED er jo kun forbeholdt de dyreste, når OLED er finnes i lavere prisklasse, er det en direkte konkurrent? Få innsynsvinkelen til QLED-toppmodellene til samme pris som de billigere OLED-TVene, og det er konkurranse. Men ikke nå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen info om noen av disse modellene får støtte for hdmi 2.1 (4K@120hz, Variable Refresh Rate osv)?

 

Jeg har selv planer om å bytte ut min 55" TV mot en 75" TV, men ikke før en 75" TV får hdmi 2.1 standarden integrert, og selvsagt også scorer bra når det kommer til lav input-lag.

Lenke til kommentar

Godt å se at LCD begynner å bli bra.

prioriterer heller sortnivået og innsynsvinkelen til min LG Oled fra 2017 foran blende nivået på baklyset til hdr på en god LCD panel. Eneste problemet for meg med Oled er panorering/ raske bevegelser, i hvertfall på min LG (Sony sin billedprossesering skal vistnok være bedre på dette området).

Fortsatt veeeeeldig fornøyd med min LG oled.

 

Satser på at min neste tv kanskje blir en microled skjerm (har planer om å ha Oled tven noen år enda).

Lenke til kommentar

Ja, ja. Noe bedre sortnivå, men fortsatt ikke helt der. Og fortsatt et stykke opp til plasmaens naturtrohet.. At de også velger å bruke penger på lydforbedringer all den tid de fortsatt klamrer seg til å sette inn 'høyttalere' i disse apparatene, venter jeg nok litt til. Det er jo kilden som skal stå for den realistiske lyden ut på anlegget! Og det skjer ikke gjennom å gjøre den om på noe vis..

Lenke til kommentar

Så man kan velge mellom en LCD-QLED til 21 000,- som bare såvidt har "tatt igjen forspranget" til OLED, eller så kan man kjøpe en OLED til 10 000,-. 

 

Da blir nok valget enkelt for de aller fleste.

 

Sammenlign like produkter i lik størrelse.

 

Tar du den billigste oled så vil den selvfølgelig være billigere enn den dyreste Qled.

Lenke til kommentar

 

men ikke før en 75" TV får hdmi 2.1 standarden integrert, og selvsagt også scorer bra når det kommer til lav input-lag.

 

Kan ikke tro noe annet en at disse har 2.1 standarden.....?? tenker Q85R er en god kandidat når prisen har fallt ned mot 25K. Inputlag på Samsung er ganske ok om man ikke er så veldig seriøs FPS gamer.

 

 

Er ikke OneConnect standard på lavere modeller pdd?

 

Har en 8 serie med denne Oneconnect, fin greie men aldri følt at den er nødvendig. vanskelig å plassere

 
Lenke til kommentar

 

Så man kan velge mellom en LCD-QLED til 21 000,- som bare såvidt har "tatt igjen forspranget" til OLED, eller så kan man kjøpe en OLED til 10 000,-. 

 

Da blir nok valget enkelt for de aller fleste.

 

Sammenlign like produkter i lik størrelse.

 

Tar du den billigste oled så vil den selvfølgelig være billigere enn den dyreste Qled.

Og de vil være på ca lik linje i bildekvalitet :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synd ingen produsenter bryr seg om bevegelsesskraphet. Her burde OLED være overlegent men selvfølgelig driter de i det og bruker heller sample-and-hold med tilhørende blur. De har enda til gode å kunne måle seg med steinalderteknologien vi satt med for 30+ år siden (CRT).

 

Eneste folk vil ha er megapixler og HDR.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel bare 8Ken som får HDMI 2.1. Og vi vet heller ikke hvordan sortnivået blir på disse TVene. Sony implementerte jo et lignende filter på sin flaggskip LCD for 2018 (ZF9), og det gikk på bekostning av sortnivå, selv med FALD. 

Fatter ikke at de ikke har gått over til miniLED ennå. Kan jo ikke være så vanskelig å lage backlight med masse små LED's. TLC har jo det på sine TVer nå. 

Nok et skuffende år for Samsung etter min mening. Kult at de leverer 4000 nits på 8Ken over 65", men de TVene er uoppnåelig pga. pris og fysisk størrelse.

 

Minus for min del: Mangler Dolby Vision, mangler HDMI 2.1 (unntak, 8K modellen).

Blir LG C9 på meg med 120Hz 4K og VRR.

Lenke til kommentar

Sammenlign like produkter i lik størrelse.

 

Tar du den billigste oled så vil den selvfølgelig være billigere enn den dyreste Qled.

Det er samme størrelse ...

 

Alternativ 2: du har 21 000 du absolutt vil brenne opp: valget står da mellom en 55" LCD-QLED fra Samsung eller en 65" OLED fra LG. Altså større TV og bedre skjermteknologi til akkurat samme pris.

 

Thank you, Thorn Elkjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo kun toppmodellen som er noe å satse på! 80 mangler OneConnect, 70 mangler filter for innsyn. Er ikke OneConnect standard på lavere modeller pdd?

 

Tror OneConnect også var forbeholdt fjorårets flaggskip i QLED serien

Husker feil da, trodde det spredde seg nedover! Det de dog skryter av med QLED er jo kun forbeholdt de dyreste, når OLED er finnes i lavere prisklasse, er det en direkte konkurrent? Få innsynsvinkelen til QLED-toppmodellene til samme pris som de billigere OLED-TVene, og det er konkurranse. Men ikke nå.

Angående oneconnect i 2018 modeller

Q6FN - Har ikke

Q7FN - Har

Q8FN - Har

Q8D - Har ikke

Q9FN - Har

 

Q7 og oppover har 10 bits panel.

Q6 har 8 bit med noe som skal oppskalere til 10 bit.

 

Er og blir dårligere bilde på "Q"lcd enn Oled. Oled mangler litt i sortnyansene, men alt annet er bedre så lenge man styrer unna B serien til LG og de andre rimeligste variantene. TEK kan si hva de vil. LCD teknologien sliter med clouding i alle varianter. De har lagt en merkelig elsk på et merke og kommer nok ikke til å gå bort ifra dette med det første.

Lenke til kommentar

 

 

men ikke før en 75" TV får hdmi 2.1 standarden integrert, og selvsagt også scorer bra når det kommer til lav input-lag.

 

Kan ikke tro noe annet en at disse har 2.1 standarden.....?? tenker Q85R er en god kandidat når prisen har fallt ned mot 25K. Inputlag på Samsung er ganske ok om man ikke er så veldig seriøs FPS gamer.

 

 

Er ikke OneConnect standard på lavere modeller pdd?

 

Har en 8 serie med denne Oneconnect, fin greie men aldri følt at den er nødvendig. vanskelig å plassere  

Prater om mann? Samsung TVer har input lag ned mot 6ms, bedre enn noen andre. Og bedre enn mange PC monitorer: https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/input-lag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...