Gå til innhold

Trolig bompenger for elbiler i Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å nå målet må de betale?

Hvorfor det? Blir det mindre utslipp om en betaler? Og se pengene se eventuelt betaler, skal ikkje de gå til vedlikeholdet da eller går de som i Bergen til andre prosjekter?

Pengene går stort sett til andre ting enn drift og oppgradering av vei. 40% kollektivt, 32% vei og 18% sykkelvei. Resten er trafikksikkerhet og miljø. https://miljopakken.no/om-miljopakken/okonomi/finansiering

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bomringen i Trondheim er en vits.

Uten å betale, kan jeg kjøre hjemmefra (Moholt) til NTNU Gløshaugen/St. Olavs hospital, til marka, til sentrum og til Lade (kjøpesenterområde).

Tilfeldigvis er dette de områdene "ledende politikere" bor innenfor.

Mens jeg kan kjøre gratis og fossilt 15 km hver vei til marka for å gå på ski, for eksempel gjennom sentrum eller nye veianlegg, må elbilister betale for å kjøre til sentrum, fordi de bor på feil side av bomstasjonene.

Om jeg kjører korteste vei kan jeg få med meg et par-tre bommer hver vei.

På tide å få GPS-basert veiprising?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke at jeg sier jeg støtter det før alle hopper til konklusjoner, men bompenger er ment å redusere kø i byer. Spesifikke bompenger kan brukes for veiprosjekt. Det er derfor så mye bompengepenger går til kollektiv. Målet er jo nettopp å redusere trafikk i store byer i landet. En elbil tar like mye plass som en fossilbil. Så selv om elbiler er bedre og mer ønskelig enn fossbiler, så fikser det ikke generelt problem med for mye biler. Da trenger vi andre løsninger, som kollektiv eller andre former for transport. Derfor kommer det i økende grad bompenger for elbil også, ettersom elbil begynner å utgjøre en større andel av den norske bilparken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette kommer vel egentlig ikke som en bombe, det har jo kun vært et tidsspørsmål, før også elbillistene må være med å ta sin del av kaka. En elbil sliter like mye på veiene som en bil med fosilt drivstoff. Nå får man så mange andre goder ved å velge elbil, at bompenger får en bare akseptere.

Til trøst, kan en glede seg over at det neppe er lenge før våre intelligente og prominente politkere finner ut at de skal bygge bomringer for gående og syklende også. Bare vent, det kommer nok snart det også ;):p

Lenke til kommentar

Bomringen i Trondheim er en vits.

Uten å betale, kan jeg kjøre hjemmefra (Moholt) til NTNU Gløshaugen/St. Olavs hospital, til marka, til sentrum og til Lade (kjøpesenterområde).

Tilfeldigvis er dette de områdene "ledende politikere" bor innenfor.

Mens jeg kan kjøre gratis og fossilt 15 km hver vei til marka for å gå på ski, for eksempel gjennom sentrum eller nye veianlegg, må elbilister betale for å kjøre til sentrum, fordi de bor på feil side av bomstasjonene.

Om jeg kjører korteste vei kan jeg få med meg et par-tre bommer hver vei.

På tide å få GPS-basert veiprising?

 

GPS basert prising ligger nok langt unna, særlig om datatilsynet får en lillefinger med i avgjørelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at jeg sier jeg støtter det før alle hopper til konklusjoner, men bompenger er ment å redusere kø i byer. Spesifikke bompenger kan brukes for veiprosjekt. Det er derfor så mye bompengepenger går til kollektiv. Målet er jo nettopp å redusere trafikk i store byer i landet. En elbil tar like mye plass som en fossilbil. Så selv om elbiler er bedre og mer ønskelig enn fossbiler, så fikser det ikke generelt problem med for mye biler. Da trenger vi andre løsninger, som kollektiv eller andre former for transport. Derfor kommer det i økende grad bompenger for elbil også, ettersom elbil begynner å utgjøre en større andel av den norske bilparken. 

 

Men så har vel bompenger også blitt en form for karbonskatt i praksis. Når vi ikke har noe vettug karbonskatt enda så bør vi vel beholde dette? I alle fall fram til vi fikk en mer sosial karbonskatt på plass.

Lenke til kommentar

Dette kommer vel egentlig ikke som en bombe, det har jo kun vært et tidsspørsmål, før også elbillistene må være med å ta sin del av kaka. En elbil sliter like mye på veiene som en bil med fosilt drivstoff. Nå får man så mange andre goder ved å velge elbil, at bompenger får en bare akseptere.

Til trøst, kan en glede seg over at det neppe er lenge før våre intelligente og prominente politkere finner ut at de skal bygge bomringer for gående og syklende også. Bare vent, det kommer nok snart det også ;):p

 

Hadde pengene gått til vei så. Men, man skal ikke glemme at vi som kjøpte elbil var med på å skape en stor og nødvendig endring, og den har nå kommet som vi kan se på planene til bransjen. Nå som det er stor etterspørsel er det naturligvis ikke så stort problem, men det vil komme en tid om ikke lenge der bruktprisen på tidlige modeller vil stupe ganske mye, på på grunn av batterienes kapasitet og alder. Altså, vi vil over tid få en situasjon der det vil kjennes på lommeboka at man har vært tidlig ute. Så kan det diskuteres om dette er samfunnets problem eller ikke, men poenget er at vi også har tatt noen kakestykker, det kan bare ta litt mer tid før vi får vondt i magen. Og , ja det er de som har spekulert i, og kjøpt org solgt som her kommet greit ut av det også.

Lenke til kommentar

Det er vel kun for tungtransport? Eller har de funnet en akseptabel løsning på personvernutfordringen ved GPS sporing av privatbiler? For det virker rart.

 

Arbeidsbiler er et helt annet dyr.

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2019/01/08/Bomstasjonene-kan-forsvinne-%E2%80%93-Datatilsynet-gir-gr%C3%B8nt-lys-for-GPS-m%C3%A5ling-18203920.ece

 

Øverste del omhandler privatbiler 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...