Gå til innhold

TEST: Netatmo Smart Røykvarsler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lykke til med å finne fram mobilen, finne appen og stille av alarmen midt på natta i full panikk...

 

Fra artikkelen:

Det betyr dog ikke at du trenger appen og bluetooth-tilgang for å få fred hvis alarmen skulle gå av. Hele «fronten» på varsleren fungerer som en stor knapp som gjør akkurat det samme. Så lenge du har fysisk tilgang, er det altså ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Her må det åpenbart være et eller annet jeg ikke forstår. Hva er egentlig fordelene med denne "smarte" røykvarsleren?

 

Eneste jeg kan se som en fordel over "dumme" røykvarslere er at den varsler om at man bør teste lyden. Varsel om brann får jeg allerede idag på telefonen selv når jeg ikke er hjemme. Og er de seriekoplet, og "dumme".

 

For meg fremstår det som at noen har et overdrevet behov for å lage "smarte" varianter av alt mulig, og skaper med det ytterligere mulige sikkerhetshull. Og enda en dings som må ha en egen app som bare fyller opp telefonen min med enda mer skrot jeg ikke har bruk for. Dette minner meg sterkt om den Miele (?) som har en oppvaskmaskin med WiFi oppkopling. Hva pokker skal man med det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må det åpenbart være et eller annet jeg ikke forstår. Hva er egentlig fordelene med denne "smarte" røykvarsleren?

Absolutt ingenting. En smart røykvarsler i mine øyne er en en røykvarsler som lærer seg rutinene til personene i huset og som ved maskinlæring sørger for å unngå falske alarmer f.eks. når jeg åpner stekeovnsdøren.

 

En røykvarsler, oppvaskmaskin eller stekeovn jeg kan slå av og på via en app har ingenting med smarthus alene å gjøre. Men når alle dingsene er koblet på nettet, sammen med sensorer som registrerer hvor folk befinner seg i huset kan en lage smarte løsninger. F.eks. varmeovner som ikke trengs styres via en app, men som i stedet lærer seg hvilke tidspunkt folk oppholder seg normalt i hvilke rom og varmer disse opp etter behov. Eller utepersienner som automatisk lukker seg i rommene folk oppholder seg i når det er sol ute, men som ellers åpner seg opp for å slippe varmen inn dersom innetemperaturen er lav nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja og det er jo greit om det kun er det man ser etter. Men for andre som kanskje vil ha ekstra funksjoner så nytter det ikke å påstå at de gjør samme jobben bare billigere, for de gjør de ikke.

 

Mine Nest røykvarslere finner du ikke på Biltema og de du finner på Biltema vil ikke gjøre akkurat den samme jobben for meg.

Lenke til kommentar

At de må kastes etter ti års bruk burde absolutt vært trukket for.

Optiske røykvarslere har et mørklagt kammer hvor utenomluften slippes inn. Inne i dette kammeret som har lysabsorberende baffler er det en lysdiode og en fotodetektor. Lysetr fra lysdioden absorberes av bafflene slik at fotodetektoren normalt er mørklagt. Om det kommer røyk inn i kammeret spres lyset av røyken og fotodetektoren går av. Over tid kommer det imidlertid inn støv i kammeret. Dette legger seg på bafflene slik at lysabsorbsjonen reduseres og mer lys kommer til fotodetektoren over tid. Sensoren kompenserer ved å heve alarmterskelen ved selvkalibrering, men dette gjør også at sensitiviteten for røyk går ned. Derfor opererer man med en fast levetid hvor man anbefaler å erstatte sensoren, da det er upraktisk å rengjøre de.

 

 

En smart røykvarsler i mine øyne er en en røykvarsler som lærer seg rutinene til personene i huset og som ved maskinlæring sørger for å unngå falske alarmer f.eks. når jeg åpner stekeovnsdøren.

Jeg ville ikke hatt en røykvarsler som på eget initiativ bestemmer seg for når den skal og ikke skal varsle om røyk. Maskinlæring og sikkerhetsapplikasjoner går sjeldent særlig godt sammen siden maskinlæring i praksis er umulig å analysere for å vise at den fungerer slik den skal.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...