Gå til innhold

Telia lanserer «Fri data»-abonnement kalt Telia X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Fri data, men med en klar begrensning 

Telia X vil by på uendelig antall ringeminutter, SMS og MMS, og uendelig mange GB. Men, abonnementet har en ganske uventet begrensning. Etter du har brukt de første 40 Gigabytene med data, vil hastigheten på dataen senkes til 3 Mbit/s. 

Det er nok til å strømme musikk og surfe nettsider uten større problemer, men videostrømming vil nok være problematisk. Telia bedyrer likevel i sin presentasjon at forskjellen ikke vil være særlig merkbar. I eksemplene de viser frem, som Instagram, nettsurfing og Snapchat, er det imidlertid ikke snakk om særlig datakrevende bruk. 

Abonnementet kan også brukes i EU-land, men da begrenses datapakken til 22 GB.

Tror telelevrandørene bør tenke hva de kaller fri data, vil heller kalle det for surfingpakken 40 GB. Så får dere andre kalle den hva dere vil. 200 GB klarer telia fint å tilby med mobil bredbånd forstår ikke hvorfor det skulle være umulig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er en start, nå gjenstår bare at andre også kommer på banen så øker kvotene også fra 40G. noe som ikke kommer frem her at de har fjernet rollover på de 40G, så dette er et dårligere tilbud enn de de hadde før hvor man kunne kjøpe 40G rett ut og ha rollover. 

 

Det interessante er at jeg inntil for en uke siden hadde 40 GB-abonnementet hos Telia og det endret seg til 60 GB inkludert som standard ifølge "Minside" og appen til Telia. Så mulig de som har 40 GB-abonnementet nå får 60 GB om de velger å beholde dette fremfor å bytte til Telia X.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På tide at de gjør som på fastnett.

 

Først hadde de mengdebegrensning (Telenor ADSL 10GB), så skifta de til fartsbegrensning (Telenor Adsl 20mbit). Navnet gjorde det åpenbart at det var en hastighets og ikke bruksbegrensning, og gjorde det lett for forbrukeren å sammenligne tjenester og pris.

 

De reklamerer jo masse med "Norges raskeste nett" og 500mbit hvaenn, uten å nevne at å bruke denne farten tømmer kvota di på noen minutter! Juks... Det er greit at hastigheten cappes til 3mbit, men da skal navnet inkludere dette. "Telia X 40gb/3mbit" f.eks. Så kan neste fribruk-abbonnement konkurrere på større inkludert data og/eller høyere hastighet uten mengdebegrensning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det interessante er at jeg inntil for en uke siden hadde 40 GB-abonnementet hos Telia og det endret seg til 60 GB inkludert som standard ifølge "Minside" og appen til Telia. Så mulig de som har 40 GB-abonnementet nå får 60 GB om de velger å beholde dette fremfor å bytte til Telia X.

Jeg hopper ikke over til slike "fribruk" lurerier før de faktisk kommer med noe som har verdi.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hopper ikke over til slike "fribruk" lurerier før de faktisk kommer med noe som har verdi.  

 

 

For mitt bruk er 3 mbits mer enn nok til mobilbruk etter å ha brukt opp 40 GB, og deling av nett til f.eks. Apple TV innimellom på hytten eller jobblaptopen skal gå fint med den hastigheten. Å slippe en sms-løsning alá ChiliMobil med påfyll er også bra og ikke minst så kan jeg få både eSim fra Telia for å bruke abonnementet som ren datasim i iPhone'en i tillegg til datasim for bruk i iPad'en, noe ChiliMobil ikke kan tilby.

 

På gården til mine svigerforeldre har man en ustabil kobberkabel fra Telenor som ligger på mellom 4-5 mbits ned og 0,8 mbits opp men med en del støy på linjen som fører til pakketap til tider. Og kabelen vil ikke utbedres da Telenor planlegger å fjerne den helt i løpet av 2020. Siden vi er en del på gården så skal det bli fint å kunne bruke mobilnettet i stedet for ustabil wifi da Telia har god 4G-dekning der, og særlig utnytte den gode uthastigheten man får via mobilnettet sammenlignet med ADSL-abonnementet fra Telenor.

Endret av Hedonism
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Her er 

 

Tror telelevrandørene bør tenke hva de kaller fri data, vil heller kalle det for surfingpakken 40 GB. Så får dere andre kalle den hva dere vil. 200 GB klarer telia fint å tilby med mobil bredbånd forstår ikke hvorfor det skulle være umulig?

 

Her er "LMH1" faktiskt inne på noe: Dette er ikke et abonnement med fri data, dette er et abonnement med 40GB. Slik dette abonnementet vil fungere kan man fritt bruke data opp til 40GB, og så vil hastighetsbegrensningen for mange i prinsippet fungere nærmest som 128kb/s-begrensningen som er i flere abonnementer så man ikke får brukt en gang i NÆRHETEN av ubegrenset data slik som Telia lyver på seg her. Og i begge tilfellene (hastighetsbegrensning til 64kb/128kb/3Mb pr. sekund) betaler man for et abonnement for et bruksområde, som så får en hastighetsbegrensning som gjør abonnementet ubrukelig for bruksområdet man har anskaffet abonnementet for... 3Mb/s holder til video i lavere oppløsning, men Full-HD holder det ikke til, og en slik begrensning gjør at dette nærmest blir en direkte paralell til Chili sitt "Fri data-abonnement": Et abonnement de KALLER Fri data, men som i praksis LANGT i fra faktiskt gir deg fri data!!

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Hvor mange er det som bruker opp 30 GB på Snapchat, Instagram og Spotify? Dette høres ut som markedsføringsgimmick, og ikke et reelt alternativ. For å sette ting i perspektiv: én kveld med streaming og du har fort brukt opp halvparten av dette ...

Hele poenget med fri databruk er jo nettopp det å kunne bruke linjen til hva man vil. 

Lenke til kommentar

 

Vilkårene til Telia er ikke akkurat helt korrekt når du mottar ordrebekreftelse fra dem på Telia X-abonnementet:

 

Etter 25 GB reduseres hastigheten til 64 Mbit/s. Det påløper ingen ekstra kostnader.

 

Med Fri fart er estimert høyeste hastighet for nedlastning 220 Mbit/s og for opplasting 35 Mbit/s. De faktiske hastighetene avhenger av kapasitet og andre forhold. Les mer om hastighet og betydningen av det her:

https://telia.no/hastighet

 

Prisen var også feil, 599 kr mnd istedenfor 579 men på chat bekreftet de at 579 var riktig pris.

Lenke til kommentar

Og her sitter jeg i Sverige litt inne i skogen uten mulighet til fiber og DSL. Med mitt Telia LTE-bredband-abonnement til 499 i måneden og *helt* fri bruk. På 28 dager har jeg brukt 1.1TB med data og har akkurat nå måler den følgende.

 

Samtidig som det streames en HD-film via iTunes må jeg vel tilføye: http://www.speedtest.net/my-result/d/86085846

 

På mobilen har jeg fremdeles igjen 114 Gb med data denne måneden på 349-kroners abonnementet. For 100 Gb der også, med rollover- det klarer jeg ikke bruke opp.

 

Men gratulerer Norge. Jeg tror kanskje dette kan være en start for dere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

  Fri data, men med en klar begrensning 

Telia X vil by på uendelig antall ringeminutter, SMS og MMS, og uendelig mange GB. Men, abonnementet har en ganske uventet begrensning. Etter du har brukt de første 40 Gigabytene med data, vil hastigheten på dataen senkes til 3 Mbit/s. 

Det er nok til å strømme musikk og surfe nettsider uten større problemer, men videostrømming vil nok være problematisk. Telia bedyrer likevel i sin presentasjon at forskjellen ikke vil være særlig merkbar. I eksemplene de viser frem, som Instagram, nettsurfing og Snapchat, er det imidlertid ikke snakk om særlig datakrevende bruk. 

Abonnementet kan også brukes i EU-land, men da begrenses datapakken til 22 GB.

Tror telelevrandørene bør tenke hva de kaller fri data, vil heller kalle det for surfingpakken 40 GB. Så får dere andre kalle den hva dere vil. 200 GB klarer telia fint å tilby med mobil bredbånd forstår ikke hvorfor det skulle være umulig?

Blir feil å kalle det 40Gb når man fortatt har 3Mbs hastighet ubegrenset.

Jeg har 40Gb abo (dvs jeg får 60Gb for samme pris) med 25% rabatt. Så for MEG er det jeg har ett bedre tilbud siden det er litt billigere, hastigheten ikke begrenses og jeg skjeldent bruker opp all dataen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir feil å kalle det 40Gb når man fortatt har 3Mbs hastighet ubegrenset.

Jeg har 40Gb abo (dvs jeg får 60Gb for samme pris) med 25% rabatt. Så for MEG er det jeg har ett bedre tilbud siden det er litt billigere, hastigheten ikke begrenses og jeg skjeldent bruker opp all dataen.

Problemet kobler du den til ruter til laptopen\pcen er 3 mbit helt uholdbart, mobilen går tom for batteri før 1000 bilder er lastet opp. Skal man laste opp videoer også er det helt håpløst. Men faktisk usikkert om telia vil gi problemer til dem som tester grensene også. Det er jo et nytt produkt. Vet chilimobil har noen nevnt å ha glemt å sette sms påmindelse før avtalen blir sagt opp.

Lenke til kommentar

På tide at de gjør som på fastnett.

 

Først hadde de mengdebegrensning (Telenor ADSL 10GB), så skifta de til fartsbegrensning (Telenor Adsl 20mbit). Navnet gjorde det åpenbart at det var en hastighets og ikke bruksbegrensning, og gjorde det lett for forbrukeren å sammenligne tjenester og pris.

 

De reklamerer jo masse med "Norges raskeste nett" og 500mbit hvaenn, uten å nevne at å bruke denne farten tømmer kvota di på noen minutter! Juks... Det er greit at hastigheten cappes til 3mbit, men da skal navnet inkludere dette. "Telia X 40gb/3mbit" f.eks. Så kan neste fribruk-abbonnement konkurrere på større inkludert data og/eller høyere hastighet uten mengdebegrensning.

Hæ!?!? Du bruker ikke raskere opp kvoten fordi man har raskere nett? Å laste ned/streame f.eks 1Gb forblir 1Gb uansett pokker hvor kjapt nettet går? Hastighet = kortere ventetid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...