Gå til innhold

Nå støtter Apple Maps kollektivtransport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hurra.. det er jo bare seks år etter Google maps..

 

Apple er helt rå på å børste støv av gammel teknologi.... 

 

6 år er det ikke.

Uansett, husker godt de første versjonene av Google maps, det var ganske råttent. Men fortsatte å bruke det fordi Tomtom ville ha årsabn...

 

Nå er Gmaps blitt et sirkus med forslag/reklame til ditt og datt.

 

Ønsker Apple Maps velkommen

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

hurra.. det er jo bare seks år etter Google maps..

 

Apple er helt rå på å børste støv av gammel teknologi.... 

 

6 år er det ikke.

Uansett, husker godt de første versjonene av Google maps, det var ganske råttent. Men fortsatte å bruke det fordi Tomtom ville ha årsabn...

 

Nå er Gmaps blitt et sirkus med forslag/reklame til ditt og datt.

 

Ønsker Apple Maps velkommen

Men det er jo uansett sinnsykt at Apple Maps ikke har hatt denne funksjonaliteten til nå. Håper inderlig at Google Maps har vært tilgjengelig på iPhone i mellomtiden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

hurra.. det er jo bare seks år etter Google maps..

 

Apple er helt rå på å børste støv av gammel teknologi.... 

 

6 år er det ikke.

Uansett, husker godt de første versjonene av Google maps, det var ganske råttent. Men fortsatte å bruke det fordi Tomtom ville ha årsabn...

 

Nå er Gmaps blitt et sirkus med forslag/reklame til ditt og datt.

 

Ønsker Apple Maps velkommen

Men det er jo uansett sinnsykt at Apple Maps ikke har hatt denne funksjonaliteten til nå. Håper inderlig at Google Maps har vært tilgjengelig på iPhone i mellomtiden...

Apple Maps er faktisk først ute i noen norske byer nå. Google Maps har for eksempel ikke støtte for kollektivtrafikk i Bergen, men det har nå Apples karttjeneste.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som om DNBs fantastiske nye mobilbankapp. 5 år for sent ute og "fortsatt" ikke best i klassen. Selvskryt er den beste skryten ja. tommel ned tegn her. Kanskje neste oppgradering (av IOS) vil gi et resyme av hvor jeg har vært siste månedene....også forsent ute, men dog....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hurra.. det er jo bare seks år etter Google maps..

 

Apple er helt rå på å børste støv av gammel teknologi....

Nja, Google maps har jo fortsatt ikke klart å få til sanntidsvisning i Oslo.

 

 

Fire i så fall. Og det i Norden. Til gjengjeld er Apple først ute med et brukervennlig grensesnitt.

:lol:

Lenke til kommentar

Nja, Google maps har jo fortsatt ikke klart å få til sanntidsvisning i Oslo.

 

 

 

Du vet de henter info fra Ruter osv? Så om Ruter ikke har sanntid, hvordan skal Google få tak i? Sette sporing på alle togene og bussene? Det er ulovlig.

 

Hente kollektivtransport er så enkelt som å hente data fra et API. Det er åpenbart at Apple fortsatt mangler mye i sin karttjeneste og fortsatt ikke kan konkurrere med Google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du vet de henter info fra Ruter osv? Så om Ruter ikke har sanntid, hvordan skal Google få tak i? Sette sporing på alle togene og bussene? Det er ulovlig.

 

Hente kollektivtransport er så enkelt som å hente data fra et API. Det er åpenbart at Apple fortsatt mangler mye i sin karttjeneste og fortsatt ikke kan konkurrere med Google.

 

Ruter har sanntid  (hvordan tror du ellers de får til sanntidsvisning på blant annet hver stasjon?), du kan også se hvor bussen befinner seg på for eksempel ruter.live, og jeg tror  Google henter fra entur sitt  API nå, som også har sanntidsinformasjon innebygget (se https://www.entur.org/dev/api/ )

 

Tingen er at Ruter kan godt ha sanntid uten at Google selv støtter det.

 

 

Og kan du komme med kilde på at det er ulovlig å legge inn (GPS)-sporing på alle tog og busser? AtB gjør det allerede i Trondheim, regner med ruter og andre kollektivselskap gjør det samme.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ruter har sanntid  (hvordan tror du ellers de får til sanntidsvisning på blant annet hver stasjon?), du kan også se hvor bussen befinner seg på for eksempel ruter.live, og jeg tror  Google henter fra entur sitt  API nå, som også har sanntidsinformasjon innebygget (se https://www.entur.org/dev/api/ )

 

Tingen er at Ruter kan godt ha sanntid uten at Google selv støtter det.

 

 

Og kan du komme med kilde på at det er ulovlig å legge inn (GPS)-sporing på alle tog og busser? AtB gjør det allerede i Trondheim, regner med ruter og andre kollektivselskap gjør det samme.

Google maps viser jo minutter for når toget kommer, men ikke posisjon til toget på linjen, det ser jeg heller ikke Ruter gjør. Og Google maps støtter det å se hvor toget er, da jeg har sett det andre steder.

 

Ser den nettsiden har posisjon for busser, men appen til ruter har ikke. Og utifra UI så ser ikke den live-siden ut som om det er ment til vanlig bruk for reisende.

 

 

Jeg mener ikke GPS sporing er ulovlig. Jeg mener at hvem som helst kan ikke putte GPS sporer på andres eiendom uten tillatelse. Google kan ikke spre rundt GPS sendere uten tillatelse. Jeg kan ikke gi kilde på det, men jeg tror det er rimelig åpenbart at dette ikke er lovlig? Jeg er svært overrasket om jeg kunne bare puttet en GPS sender på naboens bil og overvåket hvor han kjørte til enhver tid liksom. Jeg tror jeg ville fått store problem med Datatilsynet da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mange tullete kommentarer. Apple har hatt muligheten for kollektivtransport i Maps i lang tid, men bare ikke i Norge.

 

Når de nå faktisk kommer til Norge, så har de gjort en skikkelig jobb.. de har lagt inn kollektivtransport de fleste steder i landet, ikke bare i noen få store byer (hint hint Google!). Så Apple har faktisk gjort hjemmeleksen sin, og ruller ut en versjon som tillater reiserute med kollektivtransport på en mer helhetlig måte i landet enn det Google gjør. Apple er derfor ikke "bakpå" når de slipper dette senere her til lands, som en fyr over her skriver når han sammenligner med DNB, de er faktisk foran.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Apple er derfor ikke "bakpå" når de slipper dette senere her til lands, som en fyr over her skriver når han sammenligner med DNB, de er faktisk foran.

De har da vitterlig vært bakpå helt frem til nå.

De er frempå ved at de faktisk er først ute til å ha en løsning som dekker hele landet. Ikke bare større byer som Oslo, slik Google har. Prøv ut kollektivt i Tromsø med Google for eksempel.. ikke mulig. Med Apple Maps kan du faktisk sette en fullstendig kollektiv reiserute fra Oslo til Tromsø om du vil... ikke at det anbefales da, mange bytter og lang tur.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...