Gå til innhold

Ice lanserer eSIM-abonnement


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Telenor var forøvrig den første operatøren i verden som ble sertifisert til å utstede eSIM til sine kunder i desember i 2017."

Ehh... Jeg kjøpte da sannelig en Huawei Watch 2 med eSIM fra Chess tidlig i 2016... Hadde ikke Chess sertifikat til å utstede dette da eller? ?

Lenke til kommentar

"Telenor var forøvrig den første operatøren i verden som ble sertifisert til å utstede eSIM til sine kunder i desember i 2017."

Ehh... Jeg kjøpte da sannelig en Huawei Watch 2 med eSIM fra Chess tidlig i 2016... Hadde ikke Chess sertifikat til å utstede dette da eller? ?

 

Hei!

 

Jeg fjerner hele setningen, jeg. Telenor fikk en egen GSMA-sertifisering i 2017 for eSIM, men det eksisterte nok ikke noe tilsvarende da Chess testet ut eSIM i 2016.

 

http://www.mynewsdesk.com/no/telenor/pressreleases/foerste-operatoer-i-verden-med-esim-sertifisering-2317151

 

- Niklas

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Telenor var forøvrig den første operatøren i verden som ble sertifisert til å utstede eSIM til sine kunder i desember i 2017."

Ehh... Jeg kjøpte da sannelig en Huawei Watch 2 med eSIM fra Chess tidlig i 2016... Hadde ikke Chess sertifikat til å utstede dette da eller?

Huawei Watch 2 kom i 2017, Samsung var først ute med eSIM sammen med OneCall i Norge i 2016:

 

https://www.tek.no/artikler/na-far-du-kjopt-verdens-forste-smartklokke-med-esim-kort-i-norge/347145

https://www.gsmarena.com/huawei_watch_2-8585.php

Lenke til kommentar

Hva med BankID? Ingen BankID, ingen eSIM

 

Det har du tilknyttet mobil abonnemanget som du bruker med telefonen, tilbudet fra Ice var jo ett rent dataabonnemang som man kan ha i tilegg til sitt vanlige abonnemang.

 

Sitat fra teksten:

 

– I starten tenker vi at pakken er et godt supplement til de som for eksempel har bedriftsabonnement med lite data, hvor du enkelt kan legge til denne nye pakken takket være eSIM. I menyene kan du gå inn og velge hvilket av SIM-kortene du vil skal bruke data, forklarer Lexow. 

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Jeg er 1 av de 200 «testpersoner». 249.- syns jeg er ikke veldig billig. Det handler seg om et kun data-abonnement. Så du trenger et abonnement i tillegg og det koster hos Ice minst 99.-. Så blir det 348.-kr. Men data er kun for bruk i Norge.

 

Et abonnement med 10 GB, fri tale, SMS, MMS, EØS inkl. Koster hos Ice 349.-

 

Så jeg sparer 1 krone, men har den store ulempen at jeg ikke kan bruke data-abonnementet på reise i utland.

 

I tillegg syns jeg at «testpersoner» skulle få et produkt som de skal teste før den blir lansert til en veldig billig pris eller helst gratis. Men men. Det var mine første tanker.

 

Har testet nå 1 dag og funker bra så langt. Håper Ice gjennomtenker prisen eller minst åpner for bruk i EØS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har du tilknyttet mobil abonnemanget som du bruker med telefonen, tilbudet fra Ice var jo ett rent dataabonnemang som man kan ha i tilegg til sitt vanlige abonnemang.

 

Sitat fra teksten:

 

– I starten tenker vi at pakken er et godt supplement til de som for eksempel har bedriftsabonnement med lite data, hvor du enkelt kan legge til denne nye pakken takket være eSIM. I menyene kan du gå inn og velge hvilket av SIM-kortene du vil skal bruke data, forklarer Lexow.

Nei?

Bank ID følger vel med selve Sim kortet.

Lenke til kommentar

Onecall har da hatt esim i mange år. Jeg byttet vekk fra ice siden de ikke støttet det. Så ice blir vel ikke nummer 3. Men godt dere lager en sak ut av at ice endelig fikk esim. Lurer på hvor aksjene er plassert.

 

Kjempebra at du avdekker en slik konspirasjon som dette. Nå har Tek i mange år skrevet om eSIM, både da Samsung fikk det gjennom OneCall i 2016 og hvordan de tror at de tradisjonelle simkortene kommer til å forsvinne fordi Samsung og Apple kom på banen samt at Telenor begynte en pilot for eSIM på mobil i desember i fjor. De av oss som husker litt bak i tid har fort for å tenke at de skriver om eSIM fordi det er en interessant utvikling innen mobiltelefoni, men du som ikke søker etter eSIM i søkefeltet og kun hopper til en konklusjon som vi andre går glipp av. Typisk journalister skjønner ikke hva nyheter er. De må jo rapportere om hva OneCall gjorde for 2.5 år siden ikke hva Ice gjorde i går.

Lenke til kommentar

 

Hva med BankID? Ingen BankID, ingen eSIM

 

mobilbank er binde til det tlf nr og f.nr

Ja, spørsmålet er jo om eSIM støtter "SIM Toolkit"-BankID på Mobil-applikasjonen kjører jo under dette rammeverket, ikke i telefonens miljø. en eSIM har jo ikke lenger en unik ROM som personaliseres av telco før de sendes ut, og en eSIM må jo nødvendigvis kunne personaliseres gjennom software/OTA. Dette gir vel noen nye utfordinger ift sikkerhet. Åpner dette for "man in the middle"-angrep via falske eSIM? :) Ville vært interessant med en artikkel om hvordan det løses, og hva BankID-folket tenker om alternative tekniske løsninger til SIM Toolkit-applikasjonen? Ser ut som Apple har et patent (i det minste en søknad inne) for noe relatert til dette: https://patents.google.com/patent/US9762277

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at om man har ett aktivt abonnemang fra før så har man vel også ett sim kort som følte med det abonnemanget.

Om jeg har ett aktivt abonnement fra eks. chilli m, og bytter til en operatør som tilbyr e-sim. Hva da ?

 

Om sim toolkit følger e-sim , så bra :)

Endret av bbios
Lenke til kommentar

Om jeg har ett aktivt abonnement fra eks. chilli m, og bytter til en operatør som tilbyr e-sim. Hva da ?

 

Om sim toolkit følger e-sim , så bra :)

 

Hvor mange operatører tilbyr E-Sim? og er det absolutt krise om du ikke skulle kunne bruke Bank Id på mobil? 

 

Dessuten så kommer det nok løsninger på dette også etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...