Gå til innhold

Elon Musk hinter om sveve-Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Man bør vel ta utalelsene til Musk med en klype salt, denne bilen kommer til å veie tre tonn før den er ferdig..

Vel. Han sendte ut sin egen Roadster i bane rundt sola, så det hender at han gjør ting som andre ikke kan. Før du allerede «konkluderer» med en fadese, så syns jeg det kan være lurt at du heller venter og ser, før du pisser på en som er kapabel til å gjøre ting du ikke en gang greier å drømme om ;)

Så du tror roadster vil kunne fly??

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Man bør vel ta utalelsene til Musk med en klype salt, denne bilen kommer til å veie tre tonn før den er ferdig..

 

De vet nok svært godt hva det veier siden de har teknologien i bruk hos SpaceX. Bosch har også teknologien til test for sikkerhet i motorsykler så jeg regner ikke med at vekt er noe stort problem hvis det kan gi fordeler for akselerasjon og for å motvirke G-krefter i sving etc

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du tror roadster vil kunne fly??

Kaldgassthrustere vil kunne ha tilstrekkelig med guffe til å løfte en bil, så jeg tror den vil i teorien kunne fly.

 

Men mest sannsynlig er dette bare noe som gjøres kun en gang, for å vise at systemet faktisk kan gjøre dette. Normalt sett vil nok kaldgassthrusterne være rettet bakover/forover/sideveis/oppover, ikke nedover. Thrustere som rettes nedover gjør ingenting for ytelsene eller kjøreegenskapene til bilen.

 

Om Tesla ikke modifiserer retningen til thrusterne på en demonstrasjon av egenskapene, så er en annen mulighet at de posisjonerer Roadsteren med bakenden ned, før thrusterne som er rettet bakover fyres av. Kan ikke utelukke at dette vil være nok til å sende bilen avgårde et lite stykke (og så blir totalvrak).

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Han har noen ideer som er helt sprøe, men det fører jo til god PR og en del smil verden over. Kan ikke se for meg at dette noen gang vil skje. Statens Vegvesen, Politiet, og forsikringsselskap kommer aldri til å godkjenne noe slikt.

 

Når det kommer til "Accelerate to the limit of human endurance", så lurer jeg på hva han mener. Dette vil da bety 7G eller enda mer. En Top Fuel Dragster kan oppnå mellom 5 og 6G, men gjør da i gjengjeld 0-100 på kanskje 0,8 sekunder. Så enten så snakker Elon sprøyt, eller så overdriver han. Han er jo litt "Hollywood" hele typen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så du tror roadster vil kunne fly??

Kaldgassthrustere vil kunne ha tilstrekkelig med guffe til å løfte en bil, så jeg tror den vil i teorien kunne fly.

 

Men mest sannsynlig er dette bare noe som gjøres kun en gang, for å vise at systemet faktisk kan gjøre dette. Normalt sett vil nok kaldgassthrusterne være rettet bakover/forover/sideveis/oppover, ikke nedover. Thrustere som rettes nedover gjør ingenting for ytelsene eller kjøreegenskapene til bilen.

 

Om Tesla ikke modifiserer retningen til thrusterne på en demonstrasjon av egenskapene, så er en annen mulighet at de posisjonerer Roadsteren med bakenden ned, før thrusterne som er rettet bakover fyres av. Kan ikke utelukke at dette vil være nok til å sende bilen avgårde et lite stykke (og så blir totalvrak).

Har du regnet ut hvor mye energi som skal til for at en bil skal "fly"? Ellers hvordan står det til med fysikk kunskapene?

Lenke til kommentar

Når det kommer til "Accelerate to the limit of human endurance", så lurer jeg på hva han mener. Dette vil da bety 7G eller enda mer. En Top Fuel Dragster kan oppnå mellom 5 og 6G, men gjør da i gjengjeld 0-100 på kanskje 0,8 sekunder. Så enten så snakker Elon sprøyt, eller så overdriver han. Han er jo litt "Hollywood" hele typen.

Tror ikke man vil være oppe i disse akselerasjonene. Sier man at thrusterne kan yte 1,5G, og hjulene kan yte 1,5G, så er det 3G maks. (Det er altså 0-100 km/t på ca 0,9 sekunder...)
Lenke til kommentar

Ja, men energimengden er ikke så viktig. Det som er vanskelig å få til er kraften. Det krever omkring 20 kN, altså relativt kraftige kaldgassthrustere.

 

Bare bra. Har Bachelor i Romteknologi.

Det der må være dagens beste BURN! Kudos, tviler på at han der dukker opp i denne tråden igjen! :D

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Sveve et par tre sekunder vil jeg heller si er realistisk som et partytriks. Men FOR ET PARTYTRIKS! Verdens raskeste bil med sveving for show!

Dette er nok bare å glemme. Sikkerhetsmessig er det galskap.

 

F.eks om noen thrustere slutter å fungere, så vil bilen plutselig kunne velte og fly sideveis noen meter.

Ikke hver så partypooper da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...