Gå til innhold

Tre år gamle iPhone 6s var den mest solgte mobilen i desember


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ble nok en fin gave tipper jeg for mange, dette er jo fortsatt en helt brukbar mobil for pengene.

 

Hadde en gang i tiden en 6S (ikke Plus) men ga den opp etter ikke veldig lenge da batteritiden rett og slett ikke var god nok for min bruk, den kostet over 10.000 kroner med 128 GB lagringsplass den gangen. Den levde flere år i hendene til en slektning som lot den gå i arv til ungen sin etter batteribytte i fjor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ulempen er at modellen kanskje blir ubrukelig neste år. De fleste apps krever relativt ny iOS for å installeres. Og antar at denne modellen ikke får noen ny iOS lengre neste år...

 

Vet ikke helt bakgrunnen, men android apps krever ikke like ny utgave som iOS apps. Gamle utdaterte anroidmobiler kan normalt installere apps også idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iphone har hatt og har god kvalitet, derfor kan man fint bruke en Iphone 6 i dag.

 

Vel og merke et problem for Apple da folk ikke ser noen stor grunn til å bytte ut iphone 6/7/8

 

 

Iphone 6 etc er gode telefoner, dog alltid overpriset(som nye) og passer ikke alle pga stahet hos apple.

Slik er det nu, en Galaxy S6 er også fint brukanes idag, selv om den har vært i bruk siden den kom.

 

jeg får telefon av jobben og siste jeg fikk var bare noe jeg fikk ut av det blå uten å spørre siden en kollega som slutta bare hadde den på pulten så jaja.

Vi hadde en samtale rundt kjøkkenbordet, hu ene kollegaen spør hvem S jeg har, og jeg har ingen anelse og fant ut at det står absolutt ingen steder på den men var visst en S8 og jeg spurte også hun hvem Iphone hun hadde og hu visste heller ikke.

Viste seg at det var en Iphone 7 og folk ble litt nysgjerrig på hva er det de brukte hver dag med denna er lik som din, hva var det du hadde gikk igjen litt.

Vi ble stort sett bare enig om at de bare funka nå og var greie.

Blir bytta når de virkelig får seg en smell.

 

og har tenkte litt tilbake,

Det var Iphone 4,5\galaxy S5 tiden hvor folk ønsket noe veldig konkret, jeg husker S5 jeg hadde som jeg hadde liste over ting jeg ønsket meg(kamera, litt treg til tider, batteri,føltes litt flimsete, UI, var sikkert noen funksjoner) og husker telefonen jeg fikk etter den var en lettelse over at alt var greit og siden har jeg ikke tenkt noe på det og ikke husker jeg om det var S6 eller S7 jeg fikk.

Alle telefoner jeg har mått prøve siden har bare vært helt supre minus de uten audio jack.. gud forby!

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar

Gode nyheter alle dere, Apple slutter å supportere telefonen deres allerede neste år slik at dere må kjøpe ny for å bruke apper. Skjedde med min iPad, fungerer som en drøm, men i følge Apple er den ikke bra nok så slutt på apper og moro..

  

Derfor droppet jeg kjøpet. Ville gi i gave, men de kutter ut støtten.

  

Ulempen er at modellen kanskje blir ubrukelig neste år. De fleste apps krever relativt ny iOS for å installeres. Og antar at denne modellen ikke får noen ny iOS lengre neste år...

Vet ikke helt bakgrunnen, men android apps krever ikke like ny utgave som iOS apps. Gamle utdaterte anroidmobiler kan normalt installere apps også idag.

Hvorfor gjentar så mange dette når iPhone 5s for tiden har nyeste iOS? Denne telefonen er 2 år nyere enn 5s.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

    

Hvorfor gjentar så mange dette når iPhone 5s for tiden har nyeste iOS? Denne telefonen er 2 år nyere enn 5s.

Du må og tenke på at Tim Cook har sagt at hovedproblemet til Apple er at folk ikke kjøper de nye dyre modellene. Folk kjøper eldre billige, eller får eksisterende fikset. De ble fersket med sin planlagte foreldelse og satte igang batteribytte og når folk fikk vite at det var det som var problemet og de kunne få tilbake ytelsen sin så gikk det utover salg.

 

Apple har grunnet dette falt mye på børsen og er under stort press for å klare å gjøre noe med problemet. Det er ikke vanskelig å tenke seg at de begynner med å kutte ut støtte for iOS et år tidligere fra nå av eksempelvis for å tvinge flere folk vekk fra eldre enheter. Apple har ingen garantier, og hva andre enheter har fått er heller ingen garantier. Så du kan sitte et år senere med en iPhone hvor du ikke kan få oppdatert noe lengre.

 

Det blir jo vurdering fra Apple sin side det. Om de tror de kan tjene eller vil tape på å kutte støtte 1 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verdens beste mobilmarked sier nei takk.

 

Produksjonsfabrikker jobber i kvantum, og der peker pilene nedover siden Apple taper markedsandeler vis-a-vis andre. Man kan ikke flytte i all uendelighet, samt at det Kinesiske markedet nødvendigvis straffer denslags India-frieri ovenfra.

Å skru opp profitten kunstig for å holde investorer per enhet er lite langsiktig, som vi nå ser. Kombinert med ingen innovasjon så kan man enten ta tapet, eller fortsette å strø salt med gamle enheter.

 

Kjeder med selgere jobber for provisjonslønn, og da blir den beste telefonen i nuet den som gir mest profitt, for dem. Gitt at eldre modeller ikke er lovlige å selge i et annet marked, må det nødvendigvis finnes et overskudd av dem, som er vanskeligere å selge enn normalt.

Det gir ingen mening gitt prisforskjellen, å forsvare prisøkningen til de nye modellene.

Samtidig har det skjedd akkurat ingenting på mobilfronten i det siste, og Apple står for fall når de så lenge har solgt seg på å utnytte sine kunder.

 

Alternativene er også mange og gode. En moderne telefon holder vesentlig lengre enn det Apple instrumenterer. Hvis de prøver å kunstig forelde en mobil solgt i 2019, i 2020, så gjør de det samme som med gullklokka si.

Å provosere operatører er de langt fra sterke nok til, og å subsidiere ved å gi bort gratis er en gavepakke som ikke bør inneholde kull for noen av partene. Fordyrende garantiordninger er allerede fordyrende. Å slå ned på tredjepartsreparasjoner like så.

Apple er ikke annet enn anerkjennelse, som i stor grad er mote, røyk og speil.

 

Når det er sagt så karret jo Nokia seg tilbake til å være en liten merkevare igjen.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Underlig førsteplass?? Dette har jo tek omtalt i flere artikler, at tidligere modeller selges mest, at det er mindre forespørsel på nyeste modell osv.

 

Dessuten, fortell meg hvorfor man må bytte ut mobilen sin hvert 2. år, eller oftere (når man har en høy/topp modell).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Gode nyheter alle dere, Apple slutter å supportere telefonen deres allerede neste år slik at dere må kjøpe ny for å bruke apper. Skjedde med min iPad, fungerer som en drøm, men i følge Apple er den ikke bra nok så slutt på apper og moro..

 

Tvilsomt. Apple pleier å støtte enhetene sine i flere år etter de er sluttet å produsere dem. iPhone 6s ble discontinued i september i fjor.

 

Hvis vi følger den tradisjonelle release-planen til iOS, der S-modellene får støtte to versjoner lenger enn de vanlige modellene ser det slik ut:

 

iPhone 5 støtter iOS 10 (2016).

iPhone 5s støtter iOS 12 (2018).

iPhone 6 vil derfor støtte minst iOS 13 (2019).

iPhone 6s vil derfor støtte minst iOS 15 (2021).

 

iPhone 6s vil derfor være støttet til MINST 2021. Til sammenligning vil iPhone 7, som fremdeles selges på Apple.com, ikke være garantert støtte lenger enn iOS 16 (2022).

 

Dette selvfølgelig gitt at Apple følger samme mønster som de alltid har gjort

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Gode nyheter alle dere, Apple slutter å supportere telefonen deres allerede neste år slik at dere må kjøpe ny for å bruke apper. Skjedde med min iPad, fungerer som en drøm, men i følge Apple er den ikke bra nok så slutt på apper og moro..

Tar du denne informasjonen ut av rompa di, eller har du en kilde som kan bekrefte det du påstår her. Hvor gammel er iPaden din?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet til Apple er jo at de lager gode produkter som varer lenge. De krever høy pris. Så naturligvis ønsker jo folk heller å fikse/bytte batteri enn å kjøpe ny. Det at enheter er støttet av SW oppdateringer lenge hjelper og. Derimot er Apples salgsmodell avhengig av at folk ikke beholder enhetene lenge. Mac markedet for Apple er nærmest vekke fordi folk beholder Macen sin i 5+ år. Nå som mobiler er blitt så gode går det den retning der og. Med mettede markeder, og fall i markeder i vekst betyr det fall i omsetning for Apple.

 

Så da må de altså gjøre noe. Det beskymrende er jo at de trakk frem det at folk beholder enheter lenge som et problem sammen med at folk kjøper billigere eldre modeller fremfor nye. De har jo gjort ulovlige tiltak tidligere som å begrense ytelse ettersom modellen blir eldre. Hadde virkelig ikke overrasket med om dette omsetningsfallet fører til forkortet støtte for enheter altså. Apple har hatt problemer i nyere tid før, men aldri så mye som nå. Det å regne med at de gjør som før blir som å regne med at Apple ikke kommer til å gjøre noe og bare håpe pilene snur. Fortsette som før, noe som sjeldent fungerer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...