Gå til innhold

Nå skal Nvidia støtte FreeSync-skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var ihvertfall i grevens tid om de vil ha noe i fra min lommebok. Tror at jeg har AMD freesync støtte i en av skjermene mine, men ble litt usikker da jeg ikke finner slik info om den nå i ettertid. Men vet jo ikke hvordan den ligger an spesifikkasjonsmessig i nVidia's kravliste.

 

https://www.viewsonic.com/eu/products/lcd/VX3276-2K-mhd.php

 

Nå har jeg forsøkt å åpne noen reviews også uten hell om freesync på de første google-søk sidene. Kanskje den rett og slett ikke har freesync-støtte:

 

https://www.google.com/search?q=VX3276-2K-mhd+review

 

Men fant denne siden som spesifikkt sammenlikner en AOC med Viewsonic'en jeg har kjøpt. Der ser det ut til at freesync måtte ha blitt nevnt dersom den hadde hatt det. Ser ut som en mangel på min skjerm det da. Søren (var jo ikke det jeg primært kjøpte skjermen for likevel da men..):

 

https://www.displayspecifications.com/en/comparison/26534425b

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det blir vel ganske raskt slutt på både G-Sync og Freesync når HDMI 2.1 kommer for fullt i løpet av neste år...

 

Fordi? Gå fra VESA sin patentfrie Freesync til nok en proprietær løsning fra HDMI?

Fordi HDMI er støttet av alle, FreeSync kun av AMD (foreløpig), og G-Sync kun av NVidia (mest sannsynlig for alltid). Nå som HDMI støtter mer enn 60hz så er det et fint brukende alternativ til DP. Eneste grunnen til at jeg gikk for DP er at HDMI-inngangen på skjermen min ikke støtta mer enn 60hz.
Lenke til kommentar

 

 

Det blir vel ganske raskt slutt på både G-Sync og Freesync når HDMI 2.1 kommer for fullt i løpet av neste år...

 

Fordi? Gå fra VESA sin patentfrie Freesync til nok en proprietær løsning fra HDMI?

Fordi HDMI er støttet av alle, FreeSync kun av AMD (foreløpig), og G-Sync kun av NVidia (mest sannsynlig for alltid). Nå som HDMI støtter mer enn 60hz så er det et fint brukende alternativ til DP. Eneste grunnen til at jeg gikk for DP er at HDMI-inngangen på skjermen min ikke støtta mer enn 60hz.

Det er vel fare for at HDMI vil benytte AMD sin Freesync, siden det er en åpen standard som allerede er etablert og inkludert i VESA sin standard for DisplayPort?

Lenke til kommentar

Det blir vel ganske raskt slutt på både G-Sync og Freesync når HDMI 2.1 kommer for fullt i løpet av neste år...

HDMI til PC? Hvem i alle dager ønsker det? HDMI er på alle måter langt dårligere enn DisplayPort og det finnes ingen grunn for at noen som faktisk vet hva de driver med skulle valgt HDMI frivillig. Det er bare mye dårligere, har masse tull i seg som ingen trenger (som IP beskyttelse osv). Generelt MYE dårligere. Før så kunne du si at HDMI var greit da DisplayPort var mer sjeldent. Nå derimot? Både er DP mye mer vanlig + den bruker samme kontakt som USB type-C, som fører til utryddelse av HDMI for PC markedet. Og bra blir det. Forhåpentligvis følger andre etter, men filmbransjen vil jo selvsagt ha HDMI på medie-utstyr.

Fordi? Gå fra VESA sin patentfrie Freesync til nok en proprietær løsning fra HDMI?

Adaptive Sync er VESA standard, Freesync er IKKE. Det er AMD sin adaptasjon av standarden Adaptive sync. Alle skjermer og kort burde støtte adaptive sync.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på om denne reklamen fra nvidia er innafor. Er vel mer snakk om Nvidia som nå bestemmer seg for å støtte Adaptive Sync/Freesync enn motsatt. Skjermen er jo fremdeles helt lik, ikke noen ny chip eller firmware som skal inn i den. Dette er bare en driveroppdatering fra nvidia sin side som gjør at skjermkortene kan ta i bruk teknologien som allerede ligger i skjermene.....

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått er både Adaptive Sync og Freesync åpent, ergo er det ingen grunn til at nVidia-kortene ikke skulle kunne støtte skjermer med disse funksjonene. Selv kjøpte jeg (og angret) et RX580-kort og Freesync-skjerm, og skulle gjerne byttet AMD-kortet for et fra nVidia. Det er utelukket hvis det forutsetter at jeg også må bytte skjerm, ergo har nVidia potensielt skaffet seg en kunde i meg ved å gjøre denne oppdateringen.

Lenke til kommentar

Nvidia har lenge støttet adaptive sync, er tross alt en VESA standard. De har bare låst kortene sine. Laptoper har brukt adaptive sync, brandet som G-sync. Så støtten har alltid vært der, men de har ikke ønsket å støtte, noe som nå har endret seg delvis. Likevel så må altså skjermer godskjennes som er merkelig. Enten så støtter de adaptive sync eller ikke. Akkurat som at enten så fungerer DisplayPort kabelen eller ikke. Aldri hørt om en skjerm som ikke har god nok DP mottaker og dermed ikke fungerer med Nvidia kort, så merkelig hvordan liksom adaptive syncen ikke skal være god nok (???) så den kan ikke sertifiseres?

 

Og hadde de vært greie ville de fjernet alle sperrer, men gjerne ikke sertifisert alle. Altså dvs det vil fungere, bare Nvidia ikke garanterer at det vil.

Lenke til kommentar

Supert at Nvidia endelig kommer til å støtte adaptive sync; da er det igjen aktuelt å kjøpe skjermkort fra de og oppgradere eksisterende utstyr. G-sync fungerer utmerket, men jeg kjøper ikke en proprietær løsning når det eksisterer en god åpen versjon. Jeg ville ikke investert i en G-sync/G-sync Ultimate/HDR monitor nå hvis den ikke inkluderer Adaptive sync i tillegg. Å betale ekstra for maskinvare for å støtte G-sync er heller ikke så fristende, selv om det ikke utgjør så mye på en god skjerm. Nvidia burde kutte G-sync Ultimate/HDR og gå over til Adaptive sync, men de vil vel holde på det noen år til før de går over og nye skjermkort ikke lenger støtter G-sync.

Edit: Og man kan skru på adaptive sync i Nvidia driveren manuelt for skjermer selv også.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar

Nvidia har lenge støttet adaptive sync, er tross alt en VESA standard. De har bare låst kortene sine. Laptoper har brukt adaptive sync, brandet som G-sync. Så støtten har alltid vært der, men de har ikke ønsket å støtte, noe som nå har endret seg delvis. Likevel så må altså skjermer godskjennes som er merkelig. Enten så støtter de adaptive sync eller ikke. Akkurat som at enten så fungerer DisplayPort kabelen eller ikke. Aldri hørt om en skjerm som ikke har god nok DP mottaker og dermed ikke fungerer med Nvidia kort, så merkelig hvordan liksom adaptive syncen ikke skal være god nok (???) så den kan ikke sertifiseres?

 

Og hadde de vært greie ville de fjernet alle sperrer, men gjerne ikke sertifisert alle. Altså dvs det vil fungere, bare Nvidia ikke garanterer at det vil.

 

Kan skrus på manuelt for skjermer som ikke blir "godkjent", men som sikkert fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått er både Adaptive Sync og Freesync åpent, ergo er det ingen grunn til at nVidia-kortene ikke skulle kunne støtte skjermer med disse funksjonene. Selv kjøpte jeg (og angret) et RX580-kort og Freesync-skjerm, og skulle gjerne byttet AMD-kortet for et fra nVidia. Det er utelukket hvis det forutsetter at jeg også må bytte skjerm, ergo har nVidia potensielt skaffet seg en kunde i meg ved å gjøre denne oppdateringen.

 

Er "AMD/ATI" mann selv, og har nettopp bestillt meg ny skjerm, en Acer XR38CQK med freesync og activesync støtte. Med mitt ene Radeon HD 7790, som faktisk støtter 4K oppløsning, og et identisk kort i bakhånd og derved mulighet til Crossfire-oppsett, så frykter jeg likevel at jeg i praksis må slenge noen lapper i nytt skjermkort, selv om jeg ikke gamer.

 

Det åpner jo selvsagt opp om denne får støtte for kunne drives optimalt med et Nvidiabasert kort, selv om jeg ikke er sikker på at jeg vil ha behov for dette til avspilling av filmer og youtube-videoer. Er egentlig temmelig (skrå)sikker på at det ikke betyr en døyt, men om noen mener jeg tar feil der, så er jeg åpen for en vennlig og saklig korrigering.

 

EDIT: Bytter ut nesten all innmat i PCen, skal bruke samme type kabinett, bare at jeg har fått tak i ett i sort. Største begrensningen her er lengden på skjermkort, som er 24 cm med DVD-brenneren installert, men da bør vel og strømadapteret festes i toppen, og ikke i bakkant...

 

Dette er forøvrig skjermkortet/skjermkortene min(e)...

 

https://www.cnet.com/products/xfx-radeon-hd-7790-core-edition-graphics-card-radeon-hd-7790-1-gb/

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...