Gå til innhold

TEST: Sony PlayStation Classic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er litt snodig at grafikken vektlegges så mye i omtalen. det er en retrokonsoll med ditto utseende, grafikk osv. Ville Sony gitt Duck hunter i UHD ville det kommettil PS4 pro.

Greia er at grafikken fra den perioden er svært lite sjarmerende. Det er spill fra perioden hvor moderne 3D-grafikk ble til. De er som utrolig dårlige versjoner av dagens spill.

 

NES og SNES-spill har en unik sjarm.

Endret av Lynxman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En del av forskjellen som forsøksvis pekes på her - er at Nintendo har fått til å pynte på grafikken så den ser noenlunde bra ut på store, moderne TV-skjermer. Det er ikke tusenvis av piksler og masse detaljer det handler om - det handler mer om fravær av hvit støy og helt uklare kanter der ting er blåst opp for mye. Det burde være helt innenfor rekkevidde for Sony også å få til - men det ser altså ikke ut som om de har prøvd. Og til tross for det er altså spillopplevelsen relativt treig. Ta en titt på videoripper fra en del av de samme spillene på Youtube sammenliknet med det som kommer rett ut av en PlayStation Classic, og du vil se stor kvalitetsforskjell der det har blitt brukt god oppskalering.

 

Det handler altså *ikke* om å oppdatere grafikken til 2018/2019-nivå i det hele tatt. Det handler bare om å få den gamle til å se bra ut på skjermer den ikke i utgangspunktet var laget for. Super Mario er skarp og fin fra en Nintendo Classic, selv om grafikken åpenbart er fra en annen (digital) tidsalder.

Endret av fjarle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt snodig at grafikken vektlegges så mye i omtalen. det er en retrokonsoll med ditto utseende, grafikk osv. Ville Sony gitt Duck hunter i UHD ville det kommettil PS4 pro.

Det handler ikke bare om hvordan bildet ser ut, men også hvordan bildet oppfører seg. Playstation Classic har veldig store problemer med hakking og stuttering. Det er helt utrolig at de klarer å slippe en ny konsoll som gir lavere framerate enn originalkonsollen. I tillegg er det problemer med texture-clipping i flere spill også. Sjekk denne youtube-videoen, så ser du hva jeg mener. Playstation Classic er rett og slett et veldig dårlig produkt, selv om man ignorerer at grafikken og spillene er over 20 år gamle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt snodig at grafikken vektlegges så mye i omtalen. det er en retrokonsoll med ditto utseende, grafikk osv. Ville Sony gitt Duck hunter i UHD ville det kommettil PS4 pro.

 

Neh, det handler om mer enn det. Sony har rett og slett vært ekstremt giddalause her, og kjører spillene via en elendig emulasjon, som er merkelig da de kan kjøre dem native - hadde de bare brukt mer enn fem minutter på dette produktet. Det er tross alt Sony som har laget både originalproduktet OG dette produktet. Digital Foundry har en finfin video om nettopp disse problemene. 

 

EDIT: Nemmen ser man det, ser nå at mennesket over meg allerede har delt lenken til videoen. God fredag!

Endret av µT.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony har laget en enkel mikrocomputer til 20kr og puttet inn i Playstation-plast og prøver å selge det for mange hundrelapper. Dessverre går denne kvaliteten igjen hos Sony. Elendige apper, PS4 operativsystemet er ufattelig tregt, osv. Dessverre er ikke Sony det som det engang var for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fordelen med classic er at den er lett å modde, så med en PC og en USB minnepenn så kan man åpne den og kjøre alle psx spill man vil og man kan låse opp 60hz modus så spillene går glattere. De har jo valgt å ikke skalere opp spillene for mye siden det kan gi mer glitches med mange spill. Nes og Snes er jo barnemat i forhold å pynte litt på. Men psx spill kan fort glitche med lyd og div når man prøver å kjøre de i 100fps. Så tror de har valgt rett. Men spillutvalget er det dårligste med den.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...