Gå til innhold

Nye Surface-modeller slippes i Norge i februar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

7 Feb. utmerker seg mer i kraft av å etterfølge 6.Feb, dagen for frossen yoghurt.

 

_Ingen_ USB-C på noe som utgir seg for å være en bærbar, til en startpris på 11,5k. Omtrent like spenstig…

https://www.thurrott.com/mobile/microsoft-surface/132832/heres-microsoft-saying-internally-surface-quality-reliability

At Microsoft har reannonsert Xbox som PC betyr nok at det ikke ser ut som de flopper salgstallene helt enda, men dog.

Lenke til kommentar

 

 

Men dette trenger på ingen måte være noe hinder for et kjøp – det aller meste gjøres jo nå uansett uten kabler og alskens tilkoblet utstyr.

 

Bortsett fra lading. Når nær sagt alt annet man eier kan lades med samme lader, blir denne løsningen automagisk en dealbreaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bortsett fra lading. Når nær sagt alt annet man eier kan lades med samme lader, blir denne løsningen automagisk en dealbreaker.

 

Det er vel ikke så vanlig å lade mobil og annet utstyr med USB-C lader som leverer 40+ watt? 

 

Om man gjør det så finnes det USB-C til Surface Connect (magnetisk): https://jgotech.com/products/microsoft-surface-connect-to-usb-c-charging-cable-15v

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så vanlig å lade mobil og annet utstyr med USB-C lader som leverer 40+ watt? 

 

Om man gjør det så finnes det USB-C til Surface Connect (magnetisk): https://jgotech.com/products/microsoft-surface-connect-to-usb-c-charging-cable-15v

 

 

Det spørs vel hva du har, men poenget er at man kan. Er en helt åpenbar fordel å kunne lade telefon, tablet, laptop og Switch med samme laderen. Du kan også lett dra hjemmefra uten å ta med deg lader når du vet at din dings, og alle andres dingser, lades på samme måte. Microsoft bryter med en positiv trend her. Selv Apple har gått over til USB-C på det meste, og antas å bytte i den retningen på iPhone også etterhvert.

 

Et annet poeng er at PCer dør iblant, og med proprietære løsninger går ladere og slikt rett i søpla når det skjer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det spørs vel hva du har, men poenget er at man kan. Er en helt åpenbar fordel å kunne lade telefon, tablet, laptop og Switch med samme laderen. Du kan også lett dra hjemmefra uten å ta med deg lader når du vet at din dings, og alle andres dingser, lades på samme måte. Microsoft bryter med en positiv trend her. Selv Apple har gått over til USB-C på det meste, og antas å bytte i den retningen på iPhone også etterhvert.

 

Et annet poeng er at PCer dør iblant, og med proprietære løsninger går ladere og slikt rett i søpla når det skjer.

 

Ja jeg er helt enig, Microsoft roter fælt for tiden. Surface Book 2 og Surface Go har USB-C, men Laptop og Pro har ikke. Alle burde så absolutt vært utstyrt med USB-C nå. Når det er sagt så må jeg si at jeg liker Surface Connect mye bedre enn USB-C. Fungerer utmerket til docking og lading, men når man er på farten er det så klart ikke optimalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeve Stobs, må bare anbefale Surface Pro, en helt fantastisk maskin! Og - kondolere med navnet ditt. Der var du uheldig.

Har hatt Surface Pro 1 og 3. De var bra. Men den gangen var prisene litt mer overkommelige.

 

Og navnet skjemmer ingen. Kunne dog vært verre med Gill Bates.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Surface pro 1 var såpass dårlig at opphørssalgspris måtte til, 3-eren hadde enorme problemer i alle ledd.

De tåler ikke konkurransen fra Android-nettbrett, og dette tåler virkelig ikke konkurranse fra noen dugelig bærbar maskin. Hadde det ikke hatt Melkeku-prosjektene til Microsoft i ryggen ville det vært borte for lengst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Surface pro 1 var såpass dårlig at opphørssalgspris måtte til, 3-eren hadde enorme problemer i alle ledd.

De tåler ikke konkurransen fra Android-nettbrett, og dette tåler virkelig ikke konkurranse fra noen dugelig bærbar maskin. Hadde det ikke hatt Melkeku-prosjektene til Microsoft i ryggen ville det vært borte for lengst.

 

For noe vrøvl. Jeg kjøper og tester ultrabærbare hele tiden, og Surface Pro-linjen er uten tvil den beste av de alle, når det kommer til kvalitet hele veien gjennom: touchpad (latency og responsitivitet), skjermkvalitet (kalibrasjon og kvalitet), kjøling og lydnivå, byggkvalitet og design, og ikke minst ytelse og driverstøtte. Surface Proene jeg har hatt yter alltid bedre enn ultrabærbare med tilsvarende spesifikasjoner fra andre produsenter. Og det fordi Microsoft faktisk tar seg tid til å ordentlig optimalisere for CPUen, og i tillegg gi god driverstøtte, mens HP, Dell, Lenovo, Asus, osv. er horrible der. De bare putter nye spesifikasjoner inn i et ferdiglagd design og sier seg ferdig der. De klarer tom. ikke å gi ordentlig fargekalibrering til skjermene sine -- et 10 minuttersjobb!

 

Utenom noen få unntak her og der, som Matebook X Pro fra Huawei i år, er Surface Pro (og Laptop) linjen til Microsoft den desidert beste Windows-ultrabærbare, hvis du ønsker en enhet som er gjennomført og laget med kvalitet. Min flere går gamle Surface Pro 3 holder fortsatt koken, mens Asus Zenbooks og Lenovo Idepads fra den tiden er i horribel tilstand, og yter likeså. Har har hatt lignende god opplevelse med Pro 4, Pro 5 (som jeg ga bort til en familiemedlem), og Pro 6, som jeg anskaffet meg fra USA for 3 måneder tilbake. 

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar

7 Feb. utmerker seg mer i kraft av å etterfølge 6.Feb, dagen for frossen yoghurt.

 

_Ingen_ USB-C på noe som utgir seg for å være en bærbar, til en startpris på 11,5k. Omtrent like spenstig…

 

https://www.thurrott.com/mobile/microsoft-surface/132832/heres-microsoft-saying-internally-surface-quality-reliability

At Microsoft har reannonsert Xbox som PC betyr nok at det ikke ser ut som de flopper salgstallene helt enda, men dog.

 

Jeg ser argumentasjonen om å være fremtidsrettet, jeg vet USB-C er den ladepluggen "alle" vil bli levert med. Jeg vet det har vært et stort minus på tester på maskiner som leveres uten.

 

Jeg har en mobil som lader med USB-C, og en ThinkPad X1 yoga og ThinkPad 480s. Og jeg har en SurFace Pro 2017.

 

Og, for å være helt ærlig, i praksis kunne det ikke bry meg mindre at Surfacen har den ladepluggen den har. Faktisk, om den ble byttet med USB-C plugg ville jeg blitt misfornøyd. Om noe ville det måtte være i tillegg til. Jeg har en vanlig USB port, heller ikke denne ville jeg ha byttet med en USB-C port, for jeg har ikke en eneste USB-C dings, og jeg har ikke sett en eneste USB-C dings i butikkhyllene. For min del ville jeg da på min fremtidsrettede Surface ha en helt ubrukt USB-C plugg.

 

Jo, jeg ser at det kunne vært greit om jeg glemte laderen en dag, kanskje kunne jeg fått behov for å låne en dock. Men det har ikke skjedd enda.

 

Altså har det såkalte hovedargumentet mot maskinene veldig liten negativ innvirkning i praksis. Det har vært tilfellet het siden USB-C ble lansert som et sjekkpunkt, og det vil nok være tilfellet i enda en god stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må først av alt nevne at jeg er tilhenger av den frie verden og har mislikt det låste miljøet til Apple helt siden jeg måtte installere iTunes for å laste opp en mp3 til min iPhone 3G. Men, som andre kritikere før meg har nevnt - Microsoft har gjort alt i sin makt for å kopiere det dårligste Apple har innført - fastloddet ram, fastloddet ssd (ingen data recovery for 3. part), limt hele tastaturet på plass og dermed gjort service umulig (mener å huske iFixit ga SL1 en solid 0/10). En fastloddet M.2 SSD har samme formfaktor som en modulær, så det eneste motivet er å kuke det til for forbrukeren, noe som tidligere har vært Apple sin signatur. 

Endret av HaraldH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må først av alt nevne at jeg er tilhenger av den frie verden og har mislikt det låste miljøet til Apple helt siden jeg måtte installere iTunes for å laste opp en mp3 til min iPhone 3G. Men, som andre kritikere før meg har nevnt - Microsoft har gjort alt i sin makt for å kopiere det dårligste Apple har innført - fastloddet ram, fastloddet ssd (ingen data recovery for 3. part), limt hele tastaturet på plass og dermed gjort service umulig (mener å huske iFixit ga SL1 en solid 0/10). En fastloddet M.2 SSD har samme formfaktor som en modulær, så det eneste motivet er å kuke det til for forbrukeren, noe som tidligere har vært Apple sin signatur. 

 

Synes Microsoft har kommet seg på det området siden Ballmer-dagene. På denne her er det neppe så mye alternativ til å å lodde ting fast, da en modulær løsning krever mer plass og vil nødvendigvis også veie noe mer. Synes det er viktigere at det faktisk er alternativer på markedet, om man ønsker fleksibilitet på dette området. Personlig prioriterte jeg en litt semitjukk Thinkpad X med ørten porter og mulighet for oppgraderinger, men kan fint se at noen heller vil ha en ultratynn bærbar.

Lenke til kommentar

Google Pixel Slate er i samme gate, dog med bedre postnummer.

Hovedargumentet mot disse Microsoft-enhetene er at de ikke er bedre til mobil bruk, og uegnet til faktisk arbeid. Windows og formfaktoren passer ikke sammen.

 

Okapi, modulære løsninger veier ikke mer, ei heller er de vesentlig større.

Ingen med vett og forstand prioriterer tynnhet, og nær sagt ingen kjøper disse enhetene.

Microsoft hadde ingen maskinvaredivisjon under Ballmer, med unntak av Microsoft Kin, som kanskje var verdens største flopp i maskinvaresammenheng.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Okapi, modulære løsninger veier ikke mer, ei heller er de vesentlig større.

Ingen med vett og forstand prioriterer tynnhet, og nær sagt ingen kjøper disse enhetene.

 

Folk kjøper da tablets og ultrabooks med tynt med porter og utilgjengelige komponenter i hopetall. "Store" laptops ethernet-porter og med brukertilgang på minne og lagring er det stort sett proffbrukere og spesielt interesserte som satser på. Selv batteriet er i stadig større grad intergrert.

 

 

 

Microsoft hadde ingen maskinvaredivisjon under Ballmer, med unntak av Microsoft Kin, som kanskje var verdens største flopp i maskinvaresammenheng.

 

Glem ikke Zune. :p Tenker ikke spesifikt på maskinvare da, bare en underlig kombo av "not invented here" og kopiering av Apple på alt Apple gjør feil ("kundene liker Apple? Det må være på grunn av app store og walled gardens!".

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...