Gå til innhold

Elon Musk viser frem den første tunnelen for autonome biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mye fokus på nettopp hvordan det er å kjøre i disse tunnelene, og det er vell og bra det. Men det som faktisk betyr noe her er jo om dem faktisk greier å drastisk redusere kostnadene med det å bygge tunnel. Det er ingen tvil om at det kommer til å bli et behov for tunneler av alle slag hvis kostnadene er lave nok. Og bare fantasien setter grenser for hvordan disse vil utforme seg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Dette er jo bare tull? 

 

Én inngang og utgang i tunnelen betyr jo at hastigheten inn og ut er hastigheten man må ha gjennom hele tunnelen om trafikken blir stor nok. Altså, man ender opp med å kjøre gjennom tunnelen i 10 km/t når nok folk ønsker å bruke den. 

 

Samt hvorfor løsningen med støttehjul på sidene? Hvis poenget er autonom kjøring, så kunne de vell bare bruke AI deep learning for en tunnel, og latt en AI kjørt den? Eventuelt bare hatt hele tunnelen rund, slik at man kunne klatret litt opp på siden i svingene? 

Man må følgelig begrense kapasiteten for å opprettholde farten. Det finnes et optimum mellom hastighet og kapasitet.

 

Kan du forklare hvordan "AI deep learning" skal gjøre dette?... :rofl:

Lenke til kommentar

Man må følgelig begrense kapasiteten for å opprettholde farten. Det finnes et optimum mellom hastighet og kapasitet.

Med andre ord. 10 km/t, om man skal bruke denne prototypen som hvordan det faktisk vil ende opp til slutt. 

 

Kan du forklare hvordan "AI deep learning" skal gjøre dette?...  :rofl:

 

Kjør bilen gjennom i lav hastighet et par ganger, (ground truth) og vis det autonome systemet hvordan tunnel X ser ut, så burde den fint klare å huske samt lære hvordan man kjører gjennom denne uten at man trenger støttehjul, samt kunne øke farten mer og mer deretter.

 

Fjern skinner og heller ha en rund grunn slik at bilen i seg selv kan klatre litt opp i kantene i svinger, så kan man også takle skarpere svinger uten å miste fart. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette konsept med styringshjul på siden er minst 15 år gammelt. Det fantes (eller finnes fortsatt) for busser muligens i Tyskland. Da kunne bussen med full fart kjøre inn i en tunnel som egentlig var alt for smal. Rett før tunnelen ble avstanden mellom 'fortauskantene' mindre som en trakt.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Med andre ord. 10 km/t, om man skal bruke denne prototypen som hvordan det faktisk vil ende opp til slutt. 

 

Kjør bilen gjennom i lav hastighet et par ganger, (ground truth) og vis det autonome systemet hvordan tunnel X ser ut, så burde den fint klare å huske samt lære hvordan man kjører gjennom denne uten at man trenger støttehjul, samt kunne øke farten mer og mer deretter.

 

Fjern skinner og heller ha en rund grunn slik at bilen i seg selv kan klatre litt opp i kantene i svinger, så kan man også takle skarpere svinger uten å miste fart. 

Neida, det finnes mange løsninger for å øke farten over 10 km/t. Man kan ha splittere i enden som fordeler trafikken, ikke noe problem. Dog jeg er fortsatt skeptisk på kapasiteten.

 

Din forståelse av deep learning virker å være litt banal. Jeg kan bare si, jeg tror ikke det er så enkelt. Selv slike relativt enkle operasjoner blir komplisert fordi

a) farten er stor

b) marginene er små

c) naturlige fenomen som varierende underlag, temperatur, sikt, lokalisering, avvik osv.

Lenke til kommentar

Men det som faktisk betyr noe her er jo om dem faktisk greier å drastisk redusere kostnadene med det å bygge tunnel. Det er ingen tvil om at det kommer til å bli et behov for tunneler av alle slag hvis kostnadene er lave nok.

 

Du trenger bare se på bildet for å se at disse tunnelene er mye, mye billigere å lage enn tunneler med normal = mye større diameter. Desto større diameter, desto større og sterkere og dyrere og tregere tunnelboremaskin. 

 

 

Hva er passasjer-kapasiteten? Det blir avgjørende for realisering.

 

Her tar du en forutsetning som ikke ser ut til å være sann. Alternativkostnadene per bil vil åpenbart være viktigere, og det er sikkert et dusin politiske faktorer som også betyr mer enn kapasiteten alene. Dette vil åpenbart være et system for svært tettbebygde strøk, og da er det å få kontroll på utslipp fra bil alene verd ganske mye (vis a vis helsebudsjett og kostnad alternative tiltak). En bensinbil skaper ikke smog når motoren er avslått, og tunneler kan graves på plasser der det er bortimot umulig å omdirigere trafikk på overflaten på grunn av allerede eksisterende overbelasting. Kapasitet er altså en åpenbart alt for lettvint forklaring på et samfunnsøkonomisk og transportøkonomisk spørsmål. Det er en viktig faktor, men først og fremst når man samtidig ser på alternativkostnader. 

 

 

Dette er jo bare tull? 

 

Én inngang og utgang i tunnelen betyr jo at hastigheten inn og ut er hastigheten man må ha gjennom hele tunnelen om trafikken blir stor nok. Altså, man ender opp med å kjøre gjennom tunnelen i 10 km/t når nok folk ønsker å bruke den. 

 

Samt hvorfor løsningen med støttehjul på sidene? Hvis poenget er autonom kjøring, så kunne de vell bare bruke AI deep learning for en tunnel, og latt en AI kjørt den? Eventuelt bare hatt hele tunnelen rund, slik at man kunne klatret litt opp på siden i svingene? 

 

Du tar en forutsetning om én inngang og én utgang. Det er en forutsetning som ethvert T-banekart vil forklare deg ikke holder. Og det er ingen grunn til å begrense til én påkjøringsramp. Hvis man fletter sammen like mange "parkeringsplasser" som det tar sekunder å koble på bilen, kan man sende ut én bil i sekundet. Så må man begynne å begrense det på hvor mange biler det faktisk er plass til i minuttet, og hvor stort område man ønsker å bruke til fletting og akselerering

 

Poenget er ikke autonom kjøring. Et poeng er autonom kjøring. Et annet er å få kontroll over lokal forurensning i tettbygde strøk. Et annet er å ikke overlate til hvert enkelt fartøy å gjøre det som kan bedre gjøres av et homogent system. Et annet er at dette systemet ikke bare kan frakte Teslaer med autopiloten påslått. Det ser ikke ut til å være rasjonelt å bare bruke autonom kjøring i et slik system. 

 

 

Kommentaren over nevner også et annet paradoks, nemlig hvorfor i alle dager klarer de ikke å kjøre en Tesla på egen hånd nedi der når de får lov å kjøre i tett trafikk med masse biler rundt seg? 

 

Se kommentarer ovenfor, men dette er da slett ikke et rasjonelt tankespor. Denne tunnelen ble bygget for å demonstrere at man kan bygge transportsystemer relativt billigere enn alternative løsninger, ikke for å demonstrere Teslas sensorer.

 

Hva med sikkerhet? Det bør være mange muligheter for å komme seg ut av tunnelen hvis noe skulle skje.

 

Definitivt. En av de største utfordringene for Boring Company er nok ikke kommentarfeltene, men statlige reguleringer. Det er strenge krav til tunneler i utgangspunktet, det er strenge krav til tog- og t-baner, og det bør være like strenge krav til denne type transport. 

 

Misforstå meg rett. Det er mange ting Boring Company kan gjøre feil, eller ikke lykkes med. Det er unike sikkerhetsutfordringer og man må se det i sammenheng med hvordan tog virker, men med et veldig avansert, helautomatisk trafikkstyringssystem. Det er ikke sikkert det vil lykkes. Men de fleste argumentene mot jeg ser her er bare parametre, ikke showstoppers. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er mye fokus på nettopp hvordan det er å kjøre i disse tunnelene, og det er vell og bra det. Men det som faktisk betyr noe her er jo om dem faktisk greier å drastisk redusere kostnadene med det å bygge tunnel. Det er ingen tvil om at det kommer til å bli et behov for tunneler av alle slag hvis kostnadene er lave nok. Og bare fantasien setter grenser for hvordan disse vil utforme seg

Dette er jo nettopp en av tingene Boring Company jobber med. Å redusere kostnadene med å borre tuneller. Idéen er å lage små tuneller hvor bilene blir fraktet igjennom de på skinner. Elon & Co kom fram til at de var mye rimeligere å lage små tuneller enn en stor hvor man kjørte selv. Om det er slik i praksis, gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Neida, det finnes mange løsninger for å øke farten over 10 km/t. Man kan ha splittere i enden som fordeler trafikken, ikke noe problem. Dog jeg er fortsatt skeptisk på kapasiteten.

Høres ut som en løsning som ødelegger hele konseptet med at det skal være kompakt. 

 

Din forståelse av deep learning virker å være litt banal. Jeg kan bare si, jeg tror ikke det er så enkelt. Selv slike relativt enkle operasjoner blir komplisert fordi

a) farten er stor

b) marginene er små

c) naturlige fenomen som varierende underlag, temperatur, sikt, lokalisering, avvik osv.

Jeg driver ikke å lager slike systemer selv nei, hvis det er det du hinter etter angående mangelen på kunnskap? Hva slags kunnskap har du om AI og deep learning siden du klatrer opp som ekspert her? 

 

a) I forhold til hva da? Vi klarer utrolige ting, som krever mye større kraft enn å lese av scan-data med dette. Med deep learning, så trenger man igrunnen ikke kun forholde seg til sensorer og scan-data heller, ettersom man kan bruke IoT hos alle bilene totalt sett til å få en forståelse for hvordan en tunnel er. 

b) Marginene er mye mindre om vi putter et menneske bak rattet. 

c) Sensorer leser av slike ting mye kjappere enn et menneske kan gjøre det. Og som sagt, IoT vil gjøre det slik at denne dataen er tilgjengelig og oppdateres kontinuerlig hele tiden, for hver gang en slik tunnel brukes.

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så bra at så mange kommer med innspill på hvordan det kan og bør gjøres, og ikke gjøres. Dette har sikkert ikke teamet som jobber med dette tenkt på i det hele tatt! Musk har sikkert ansatt en gjeng amatører som aldri har jobbet med slike ting før. Dere bør kontakte Musk og fortelle han dette.

Med tanke på at de har "scrappet" to løsninger allerede, så er det jo rimelig klart at de ikke helt har svaret og fasiten selv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 Elon & Co kom fram til at de var mye rimeligere å lage små tuneller enn en stor hvor man kjørte selv. Om det er slik i praksis, gjenstår å se.

 

Et spørsmål da blir hvor stor andel av totalkostnadene som er faktisk tunnelboring. For at det er mye dyrere å bore store hull enn små, er en kjent faktor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...