Gå til innhold

Metro Exodus kommer nå litt tidligere enn planlagt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er noe med blod og snø som skremmer meg. Jeg tror det er noe med ideen med å være såret og fryse. Ikke komme seg noe sted og det er svinkaldt

 

Du lever lengre da, blør ihjel saktere, er gode indisier for at folk som blir alvorlig skadet i slag når det er kaldt har større sjangse for å overleve. 

Vel, det her er vel ikke helt riktig? Det er vel heller sånn at blodet mister noe av sine koagulerende egenskaper når man er kald eller er i kaldt klima. Blodet er også viktig for temperaturregulering og transporterer blant annet varme rundt i kroppen, som igjen medfører at man er mer utsatt for hypotermi.

Lenke til kommentar

Vel, det her er vel ikke helt riktig? Det er vel heller sånn at blodet mister noe av sine koagulerende egenskaper når man er kald eller er i kaldt klima. Blodet er også viktig for temperaturregulering og transporterer blant annet varme rundt i kroppen, som igjen medfører at man er mer utsatt for hypotermi.

 

Enten er du allerde kald når du blir skadet ellers blir du det veldig fort etter du er skadet, da beskytter kroppen seg med å prøve å holde  blodet i de viktige organene, så er du da skadet i armer og bein er det mindre blod tilførsel.

Og blod er faktisk tykkere i kulda, og til slutt fryser blodet, og en ispropp av blod funker veldig greit. 

Dette vil så klart ikke hjelpe om et vitalt organ er ødelagt, men de aller aller fleste som dør av skader i krig og ikke dør veldig fort gjør det av blodtap. 

 

Men det er mange historiske kilder som beskriver folk med enrome skader som overlever alene på slagmarken i dager når det er kaldt.

Husk også at man dør lett av tørste ved skader, og i varmen dør man fortere av det. 

Det er mye som tyder på at folk som er relativt lett skaddet, men ikke greier å dra seg eller bli hjulpet til et feltsykehus ofte døde av varmen/tørste lenge før de eventult ville blødd i hjel eller død av en infeksjon. 

Lenke til kommentar

 

Vel, det her er vel ikke helt riktig? Det er vel heller sånn at blodet mister noe av sine koagulerende egenskaper når man er kald eller er i kaldt klima. Blodet er også viktig for temperaturregulering og transporterer blant annet varme rundt i kroppen, som igjen medfører at man er mer utsatt for hypotermi.

 

Enten er du allerde kald når du blir skadet ellers blir du det veldig fort etter du er skadet, da beskytter kroppen seg med å prøve å holde  blodet i de viktige organene, så er du da skadet i armer og bein er det mindre blod tilførsel.

Og blod er faktisk tykkere i kulda, og til slutt fryser blodet, og en ispropp av blod funker veldig greit. 

Dette vil så klart ikke hjelpe om et vitalt organ er ødelagt, men de aller aller fleste som dør av skader i krig og ikke dør veldig fort gjør det av blodtap. 

 

Men det er mange historiske kilder som beskriver folk med enrome skader som overlever alene på slagmarken i dager når det er kaldt.

Husk også at man dør lett av tørste ved skader, og i varmen dør man fortere av det. 

Det er mye som tyder på at folk som er relativt lett skaddet, men ikke greier å dra seg eller bli hjulpet til et feltsykehus ofte døde av varmen/tørste lenge før de eventult ville blødd i hjel eller død av en infeksjon. 

Det her blir jo veeeeldig off topic...

 

Det er helt riktig som du skriver at kroppen prioritere vitale organer når man er kritisk skadet. Man vil for eksempel merke fravær av følbar puls i håndledd, lyske osv etter som blodtrykket faller. pulsen øker i takt med blodtrykksfallet for å kompensere at "samme menge" blod skal flyte gjennom kroppen.

 

Jeg er derimot skeptisk til det du skriver om at blodet blir tykkere i kulden. Det er riktig at væske får høyere viskositet når temperaturen synker, men tviler på at dette blir merkbart hos et menneske som skal ha en kjernetemperatur rundt 37,5 °C. Når et menneske har lavere kjernetemperatur enn 35 °C, kalles tilstanden hypotermi. Under 20 °C kalles tilstanden dyp hypotermi og man er i denne tilstanden ikke ved bevissthet og har behov for intensivbehandling på sykehus, da tilstanden er meget alvorlig og livstruende. 20 °C er som en normal norsk sommer, og jeg tviler på at blodet har tyknet noe grunnet lave temperaturer.

 

Jeg skal hverken påstå at du tar feil eller riktig angående påstanden om at en ispropp av blod fungerer greit for å stoppe en pågående blødning, men det er hvertfall ikke noe jeg kan huske som et eksempel fra da jeg tok nivå 3 og PHTLS (Pre Hospital Trauma Life support)-kurs i forsvaret. Da snakker vi jo om at kroppen har fått frostskader dersom kroppen tillater at blodet rundt eller på et traume fryser.

 

Det at historiske kilder beskriver at soldater har overlevd alene på slagmarken med enorme skader i kalde omgivelser stemmer, men jeg tviler dog på at kulden har hatt en positiv innvirkning. Dette fremstår rett og slett som spuriøst, da blodet levrer seg dårligere i kulde. Jeg kan hvertfall huske at vi ble terpet på å holde pasienten varm fordi kroppen slapp da å bruke energi på å holde seg varm.

 

Du har riktig i soldater dør av dehydrering eller andre varmerelaterte tilstander, dette er veldokumentert. Men de som dør av dehydrering fremfor å blø ihjel har nok ikke store pågående blødninger, da er det nok heller skadene som gjør at vedkommende er mer sårbar for ytre påvirkninger. Igjen så har miljøet og temperatur stor påvirkning på en soldats stridsutholdenhet og dersom man har hatt lite mat/væsketilgang over lengre tid så er man jo også mer sårbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...