Gå til innhold

Dette googlet nordmenn mest etter i 2018


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry Google, men dette tror jeg rett og slett ikke på. Hvor lite er utvalget, egentlig? Er det åpent for manipulering? 

Eventuelt er dette søkeord som har gått som en farsott over sosiale medier?

Stiller meg også undrende til det. Jeg lurer også på om lignende søk slås sammen. Må man ordrett skrive "Hvordan bli kvitt bananfluer" for å bli omfattet av statistikken eller slår de sammen f.eks "bekjempe bananfluer" "hvordan kommer bananfluer" "skademiddel bananfluer" o.l. Det overrasker meg at for eksempel ikke "hvordan sjekke skatten" ikke er søkt på mer.

 

Hvis folk skriver "kjæreste Per Sandberg", er dette sidestilt med søk på "Bahareh Letnes"?

 

Jeg lurer også på om ord skrevet på feil måte slås sammen. Er Bahare (uten H) Letnes likestilt med "Bahareh Letnes"?

 

Poenget er at subjektive vurderinger antakelig har spilt inn når listen lages.

Lenke til kommentar

Det overrasker meg at for eksempel ikke "hvordan sjekke skatten" ikke er søkt på mer.

 

 

Mer eller mindre ordrett det jeg tenkte - det er ting som mange lurer på, og skatten må da være mer ettersøkt enn akkurat bananflue-problemer. Og hvorfor skulle nesten like mange ha valgt enten å søke på fluer og deretter bananfluer, eller i utgangspunktet søkt rett på bananfluer, som bare søkte på fluer? Dermed virker det på meg som om det egentlig var et veldig lite utvalg, eller noen som var sinnsykt interessert i det ene søket, både med spesifiserte og uspesifiserte fluer.  

 

Det kan forklares med at et TV-program viste søk på disse to som et eksempel på noe som ga uventede resultater, eller noe annet som spres på media. Men iunno. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg stusset litt ved noen av resulatene som kommer fram her, så jeg bestemte meg for å gjøre litt research.

 

I følge Google så er listene basert på søketermene med mest trafikk sammenlignet med fjoråret, og dette kan nok forklare noe av rangeringene, og hvorfor ting som "Hvordan sjekke skatten" som andre i kommentarfeltet har nevnt tidligere ikke havner høyere på lista.

 

Ved å sammenligne statistikk for "hvordan bli kvitt bananfluer" for årene 2017 og 2018 kan vi se at søketermen har hatt en oppgang på ca. 41% i gjennomsnittelig søkeinteresse, og søketermen "hvordan sjekke skatten" har hatt en nedgang på ca. 38%.

(https://trends.google.no/trends/explore?date=2018-01-01%202018-12-31,2017-01-01%202017-12-31&geo=NO,NO&q=hvordan%20bli%20kvitt%20bananfluer,hvordan%20bli%20kvitt%20bananfluer)

(https://trends.google.no/trends/explore?date=2018-01-01%202018-12-31,2017-01-01%202017-12-31&geo=NO,NO&q=hvordan%20sjekke%20skatten,hvordan%20sjekke%20skatten)

 

Samtidig, ved å sammenligne de to termene, kan vi se at termen "hvordan bli kvitt bananfluer" rett og slett er mer populær enn "hvordan sjekke skatten".

(https://trends.google.no/trends/explore?date=2018-01-01%202018-12-31&geo=NO&q=hvordan%20sjekke%20skatten,hvordan%20bli%20kvitt%20bananfluer)

 

Den endelige rangeringen er nok basert både på søketermenes trend og popularitet.

 

Det interessante er jo hvordan statistikken er laget. Fra Google's hjelpesider fant jeg følgende:

Search terms show matches for all terms in your query, in the language given.

If you search the term "banana," results include terms like "banana" or "banana sandwich"

If you specify "banana sandwich," results include searches for "banana sandwich," as well as "banana for lunch" and "peanut butter sandwich"

 

og

 

Note: No misspellings, spelling variations, synonyms, plural, or singular versions of your terms are included.

(https://support.google.com/trends/answer/4359550

 

Slik jeg tolker dette vli det bety at termen "hvordan bli kvitt bananfluer" også vil delvis matche på andre ting om bananfluer, eller hvordan bli kvitt andre ting en bananfluer. Nøyaktig hvordan dette funker vet ikke, men her er det nok snakk om matematiske formeler og vekting av resultater. Det er naturlig her at ordet "bananfluer" vektlegges sterkere enn de andre søkeordene. Man kan kanskje bli klokere ved å sammenligne "hvordan bli kvitt bananfluer" med "hvordan bli kvitt" og "bananfluer".

(https://trends.google.no/trends/explore?date=2018-01-01%202018-12-31&geo=NO&q=hvordan%20bli%20kvitt,hvordan%20bli%20kvitt%20bananfluer,bananfluer)

Man kan også se på listen over relaterte søk, til å se mer om søketermer som kan regnes med.

 

Basert på dette er det hvertfall naturlig å anta at tallene bak "hvordan bli kvitt bananfluer" også inkluderer søk som "skademiddel bananfluer" eller "bekjempe bananfluer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man bytter til "Hvordan bli kvitt mose", "Hvordan bli kvitt telefonselgere", "Hvordan bli kvitt veggedyr" eller "Hvordan bli kvitt reklame" så finnes det ingen statistikk, ingen trend, ingen søk, tross at dette helt tydelig er temaer som har blitt belyst der ute (se lenkene). Mens det tydeligvis alltid er svært populært å søke etter bananfluer i deler av landet. 

Jeg tror dette kan være en konsekvens av sammensettingen av regler i algoritmene for trendanalysen vel så mye som at de spesifikke søkene er mest populære. Men jeg har jo ikke noe grunnlag for å si dette. 

 

Når det er sagt så ser jeg nå at det faktisk er skrevet artikler konkret om å google bananfluer, så det har nok en større mindshare enn jeg ville ha forventet. Fra Aftenposten: 

 

 

Hvert år googler jeg ”hvordan bli kvitt bananfluer”, men jeg ender alltid opp med å lokke dem ned i epleeddikflasken. Det er kanskje ikke så pent, men det er effektivt, skriver blogger Kim på Today´s Creative Life.

 

Blogger Kim, du har muligens skapt en trend. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...