Gå til innhold

TEST: Google Pixel 3 XL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Priser på telefon har kommet til et punkt som er langt over hva en får tilbake, kan gjerne være en god telefon men 11000kr? nei takk, 

 

 

Edit..

 

Det kommer også mindre  å mindre nytt og "wow" faktoren er lav, dette gjenspeiles i at folk beholder telefoner lenger også, jeg har selv enda en S7 funker knall den. 

Endret av -Night-
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hehe, enig i den. Men så er det slik at ingen kan kreve at de skal ha det nyeste og beste til en rimelig pris. En kan syte så mye en vil, men faktum er at det finnes veldig mange gode telefoner også til 4-5-6 tusen kroner. For min del måtte det gjerne ha eksistert toppmodeller til 20 000 kroner, slik det gjør med kamera osv. Det er trolig ting produsentene kan forbedre dersom de har en enda høyere utsalgspris. :)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg alltid tenkt på mobiler som "folketeknologien". De har vært enklere å bruke enn PC-er. I tillegg har vi som relativt rikt land hatt, eller tatt oss, råd til å ha de flotteste modellene "alle mann". Det har aldri vært veldig billig - men mobilene har fylt en så sentral rolle at vi har prioritert dem. Blandet med gode subsidieringsordninger på abonnement som uansett har vært ganske dyre.

 

Nå begynner det å bli kjempedyrt i toppen, og det gjør at ikke alle kan henge med lenger - selv ikke om man beholder mobilen i mange år. Det er på en måte synd.

 

Samtidig kommer mye av den fete teknologien i de rimeligste mobilene fra nettopp toppene. Og med serier som Moto G, Xiaomis Mi Ax (A2 er inneværende) og en rekke knallbra Android One-mobiler fra HMD/Nokia ... trenger man ikke bla opp mer enn 2000-2500 for å melde seg på den nest beste brukeropplevelsen. Det er ikke kjipe telefoner å bruke lenger. Men du må altså betale både en arm og et bein for å få den *aller* beste brukeropplevelsen. Det er det både gode og dårlige sider ved.

 

Det er i hvert fall ikke tilfeldig at vi skriver betydelig mer om de rimeligere modellene nå enn vi gjorde for få år siden :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har selv en Pixel 2, og det er en helt herlig mobil uten at den er fylt med søppel slik som mine gamle mobiler (Samsung, Sony etc.)

Synd at disse foreløpig ikke er offisielt lansert i Norge, da en går glipp av f.eks. Wifi-tale og voLTE.

Menyer sklir silkemykt hele tiden, og får oppdateringer hver måned ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Oktober 2017 kjøpte jeg en Pixel 1 XL og det var som å komme til himmelen sammenlignet med Moto G4+. I Mars-ish prøvde jeg meg på en iPhone X. Etter 3mnd med å bære begge telefonene var jeg ikke veldig imponert. Joda, den så bra ut (-busslomme som ikke kan gjemmes - faen ta den som var i veien overalt), var behagelig å holde og hadde et stabilt (-iOS 11 bugs) og vell gjennomført OS (- notifikasjoner), supert batteri, gode kameraer, og fantastiske gestures. Dessverre passet ikke telefonen helt til meg, med irritasjoner som Siri, iCloud og mange knotete "design over function" beslutninger - så den røyk til fattern. Strålende fornøyd han, men han mumler og jafser litt om busslommen. Overlegen sosiale medier telefon som jeg liker å kalle det. Såklart kom Huawei med sin siste og beste; Mate 20 Pro. Kjøpte den dagen etter launch og researcha den alt for mye før jeg svippa opp på butikken. For det første så ser den helt nydelig ut (-busslomma, men den kan du dekke til, så ingen problem!) og jeg digger at den har ultrawide og telezoom linser. Dessverre er ikke telefonen noe god å holde i hånden (pga skarp kant hvor glass og metall møtes), kommer stappfull med søppel og dritt, ligger allerede langt etter på sikkerhetsoppdateringer (hvor Note 9 gjør en suveren jobb!), har tullete og rotete menyer og en elendig launcher med flere elementer som har dårlig scaling, system-baren oppe fylt med unødvendige ikoner, gestures som hakker og LG skjerm med problemer. Dog er batteritid og 40W lading veldig imponerende, men ikke nok til at jeg kan legge fra meg den orginale Pixelen. Mate 20 Pro'en blir benyttet som pynt og jeg skulle sikkert kjøpt Pixel 3 XL istedenfor.

 

Liker også at dere trekker ned på 3'a for manglende jack og mindre batteri enn konkurrentene, men ikke trekker ned for de samme punktene på Xs. Derp.

 

Moralen i historien er at software er viktig. Pixelen er sinnsykt smooth og rask, absolutt 0 bloatware, får oppdateringer hver måned, siste Android l alltid, har ubegrenset Google Photos storage og et kamera som bare er helt rått!

Tsk tsk, ->

 

Come on Google, dere har svært potensiale her i Norge. Få Pixel 4 på SWAP/Svitsj og $$$$.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig har jeg alltid tenkt på mobiler som "folketeknologien". De har vært enklere å bruke enn PC-er. I tillegg har vi som relativt rikt land hatt, eller tatt oss, råd til å ha de flotteste modellene "alle mann". Det har aldri vært veldig billig - men mobilene har fylt en så sentral rolle at vi har prioritert dem. Blandet med gode subsidieringsordninger på abonnement som uansett har vært ganske dyre.

 

Nå begynner det å bli kjempedyrt i toppen, og det gjør at ikke alle kan henge med lenger - selv ikke om man beholder mobilen i mange år. Det er på en måte synd.

 

Samtidig kommer mye av den fete teknologien i de rimeligste mobilene fra nettopp toppene. Og med serier som Moto G, Xiaomis Mi Ax (A2 er inneværende) og en rekke knallbra Android One-mobiler fra HMD/Nokia ... trenger man ikke bla opp mer enn 2000-2500 for å melde seg på den nest beste brukeropplevelsen. Det er ikke kjipe telefoner å bruke lenger. Men du må altså betale både en arm og et bein for å få den *aller* beste brukeropplevelsen. Det er det både gode og dårlige sider ved.

 

Det er i hvert fall ikke tilfeldig at vi skriver betydelig mer om de rimeligere modellene nå enn vi gjorde for få år siden :)

 

100% enig, jeg har alltid hatt dyre mobiler og sjelden på noen form for avbetaling. Nå har prisene blitt latterlige, samtidig som jeg er blitt voksen og innser at jeg har ikke noe mer nytte av en Samsung S9 til 8-9k enn jeg har av OnePlus6 6,3" 128GB 8Gb til 4500 kr. Har selv hardkokte Eple venner som etter at Apple lanserte sin toppmodell til ca 17.000 kr nå går over til Android basert telefon.

Lenke til kommentar

 

Ny android momentant når det lanseres.

Og med dette bli Google's betatester... Først nå får flere Android One telefoner Android 9, hva er grunnen til det? Får ikke disse produktene oppdateringer rett fra Google?

Nei, de får det fra produsenten. Det er kun Pixel som får oppdateringene rett fra Google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig at det flyter feilinformasjon rundt omkring, for eksempel står det at denne modellen vil få oppdateringer direkte fra Google:

https://android.gadgethacks.com/news/nokia-3-1-gets-updates-directly-from-google-for-only-159-0185284/

Noe 'obskur' kilde. Android One betyr ren android og at produsenten forplikter seg til hyppige oppdateringer. Men det er produsenten som leverer oppdateringene til sine telefoner, ikke Google. Endret av petrus764
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Menyer sklir silkemykt hele tiden, og får oppdateringer hver måned

 

 

Jeg stusset litt på dette da jeg leste omtalen. Er virkelig flyt i menyene fortsatt et problem på Android i en så stor grad at det spesifikt må trekkes frem.. virkelig? Jeg trodde dette var en saga blått for mange år siden?

 

Jeg tviler ikke på at kameraet er supert, men har problemer med å se hva som gjør dette til et bra kjøp over andre mobiler i samme prisklasse. Lite lagringsplass uten opsjoner for oppgradering, lite RAM i forhold til andre konkurrenter (som bør få konsekvenser for hvor mange apper denne klarer å holde aktiv samtidig), stusselig med pålogging (ingen "FaceID" eller avtrykkscanner i skjerm), og en gigantisk busslomme som må være den største på noen mobil (og som virker unødvendig stor).

 

Denne er jo allerede utdatert før den har kommet på markedet og bringer ingenting nytt på bordet.. 

 

Hadde den nå bare hatt en pris som stod i stil så kunne jeg skjønt det..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...