Gå til innhold

Epic tar opp kampen med Steam – lanserer egen spillbutikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Veldig bra om det kommer andre på banen som forhåpentligvis kan være med på å endre den grove skjevfordelingen som fortsatt eksisterer idag.

Steam har et slags monopol, så jeg er tildels enig.

Men med det sagt, så har for meg Steam blitt assosiert med trygghet, de har blant annet en vanvittig bra returrett: https://www.pcgamer.com/new-steam-refund-policy-lets-you-get-your-thatmoney-back-for-any-reason/

Enn kan jo spekulere opp og ned om nettopp dette var grunnen til at Fallout 76 kun ble tilgjengelig i Bethesda sin klient.

 

I tillegg begynner jeg å bli smått lei av alle disse klientene for å kunne spille spillene mine, Origin, Steam, Battle.net, Windows Games osv.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Jeg har aldri likt Steam noe spesielt, men det har ikke stoppet meg fra å få ett spillbibliotek på flere hundre titler der. Om jeg noen gang skal bytte til noe annet enn Steam nå så må det bli mulig å få overført alle lisensene til den nye storen, og det skjer vel neppe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Steam har et slags monopol, så jeg er tildels enig.

Men med det sagt, så har for meg Steam blitt assosiert med trygghet, de har blant annet en vanvittig bra returrett: https://www.pcgamer.com/new-steam-refund-policy-lets-you-get-your-thatmoney-back-for-any-reason/

Enn kan jo spekulere opp og ned om nettopp dette var grunnen til at Fallout 76 kun ble tilgjengelig i Bethesda sin klient.

 

I tillegg begynner jeg å bli smått lei av alle disse klientene for å kunne spille spillene mine, Origin, Steam, Battle.net, Windows Games osv.

Ja, men den returretten er jo relativt ny. I lang tid var det ingen nåde på Steam. Det var dyrt og med null returrett. Dessuten har vel feks. Origin også samme returrett om jeg ikke husker feil, så tipper at Epic vil få den også. Ellers hadde det vært mer ryddig og ha absolutt alt samlet under én klient, men at det koster meg et par museklikk mer for å starte opp et spill gjør meg egentlig lite. Har liten praktisk betydning at man har flere klienter.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri likt Steam noe spesielt, men det har ikke stoppet meg fra å få ett spillbibliotek på flere hundre titler der. Om jeg noen gang skal bytte til noe annet enn Steam nå så må det bli mulig å få overført alle lisensene til den nye storen, og det skjer vel neppe.

Hvorfor må du overføre lisenser? Steam slutter jo ikke å eksistere/fungere om du bytter til en annen butikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja, men den returretten er jo relativt ny. I lang tid var det ingen nåde på Steam. Det var dyrt og med null returrett. Dessuten har vel feks. Origin også samme returrett om jeg ikke husker feil, så tipper at Epic vil få den også. Ellers hadde det vært mer ryddig og ha absolutt alt samlet under én klient, men at det koster meg et par museklikk mer for å starte opp et spill gjør meg egentlig lite. Har liten praktisk betydning at man har flere klienter.

Det var da, nå er nå, ser ikke helt relevansen til hvordan det var før, annet enn at de har gjort det bedre for oss forbrukere. 

 

Epic Games virker først og fremst ut til å være fokusert på spillutgiverne i og med at de tar en mindre andel av salget.

Ellers så er jo DRM-frie spill fint, men det føler jeg nesten har blitt synonymt med indie-spill etterhvert.

Så jeg ser for meg at dette i beste fall blir en fin plattform for de som vil støtte indie-utviklerne mer med å handle hos Epic Games istedenfor Steam.

 

Flere klienter betyr flere prosesser som må kjøre til en hver tid, flere ting som må ukentlig oppdateres, flere brukerkontoer å holde styre på osv.

Kan vel linke det meste av spill fra andre klienter inn i Steam, så antall klikk er ganske ubetydelig. 

Lenke til kommentar

Det som er greit med steam er at man kan refundere spill selv om "man har lastet ned spillet", for å prøve det. Det gjør at steam alltid vinner i min bok. Er som regel sømløst å refundere spill som enten ikke kjører bra, eller rett og slett suger (darksiders 3). Så med mindre de ikke sikter seg inn på samme linje der, så driter folk i det tror jeg.

Lenke til kommentar

Hvorfor må du overføre lisenser? Steam slutter jo ikke å eksistere/fungere om du bytter til en annen butikk?

 

Fordi jeg hater å sjonglere alle disse jævla klientene og vil ha alt samlet på ett sted. Steam, Origin, Uplay, Bethesda, Epic Games, Xbox/Windows, Battle.net etc er bare rot og gir meg brekningreflekser. Spill er spredd over alle hauger, sequels blir plutselig eksklusive til den og den klienten bare på pur faen som f.eks Dead Space og Mass Effect serien var på Steam men plutselig var DS3 og ME3 eksklusive til Origin. Alt dette blir bare verre og verre jo fler som kaster seg inn å skal ha en del av kaka.

Lenke til kommentar

Vi får bare håpe at de får en bra kundemasse etterhvert og at de tiltrekker seg utviklere. Fortnite er nok bra drahjelp. En mer rettferdig fordeling applauderes og ingen er tjent med monopollignende forhold. Vil mye heller ha 20 forskjellige klienter enn at feks. Steam skal styre hele greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke flere klienter men færre. Holder meg til steam. Dette er uansett bare fornuftig markedspraksis av epic. Sier seg selv at en utfordrer må lokke til seg spillutviklere ved å tilby bedre rammer enn de etablerte. Men om epic sin klient skulle bli en suksess så vil de gradvis øke denne kaka som de tar, til de er på samme nivå som andre klienter. Og resultatet er enda en klient i haugen vi allerede har.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om epic sin klient skulle bli en suksess så vil de gradvis øke denne kaka som de tar, til de er på samme nivå som andre klienter.

Fordi? Både Steam(og Apple) er grovt overpriset og har en ekstremt luksuriøs fortjeneste. Det er ingen grunn til at andre tjenester kan ha svært god inntekt og gjøre det bra framover, uten å ta grovt overbetalt slik som Steam. Det er utrolig bra at noen utfordrer etablerte tjenester.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...